Miten pullosta ja tutista eroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippäliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippäliini

Vieras
Moi! Meidän tyttö lähestyy kahta ikävuotta ja edelleen jyrkästi kieltäytyy nokkamukista juomasta maitoa. Hallitsee mukin kyllä, mutta ei vain halua siitä juoda. Kääntää mukin samantien nurinpäin ja sitten ne maidot on pitkin poikin. Jääkaapin ovessa roikkuu ja huutaa naama punaisena ja odottaa että maitopullon saisi.Välillä tuntuu että lipittäisi maitoa litrankin päivässä ja sehän on sitten myös pois tuosta muusta syömisestä! Mutta pitääkö siis vain antaa huutaa eikä antaa periksi tuon pullon suhteen? Pahalta kyllä tuntuu, mutta eihän hän ikuisesti voi pullossakaan roikkua kiinni... Tutti on käytössä vain nukkumaan mennessä ja jos oikein paha mieli tulee ja silloinkin tutti hetken päästä korjataan pois. Mutta antakaahan nyt järkeviä neuvoja, please!!!

Vastasit jo itse kysymykseesi, pullo pitää vain poistaa käytöstä ja sillä selvä. Huutoa siitä usein seuraa, mutta lapsi tottuu uuteen tilanteeseen melko nopeasti. Poista ensin pullo ja sitten vasta vähän ajan päästä tutti, älä molempia samaan aikaan. Mutta tyttäresi on sen ikäinen, että pullosta ja tutista on kyllä ehdottomasti jo aika luopua. Pää kylmänä nyt vain ja huudon keskellä ajattelet, että tekosi on tyttäresi parhaaksi, eikä huutoa loputtomiin kestä. Tsemppiä, kerro miten onnistuit!

Meillä tutti jätettiin pois jo 8kk:n tienoilla, mutta tuttipullo on edelleen käytössä. Poika on nyt reilut 13kk. Olen itsekin miettinyt tuota tuttipullosta eroon pääsemistä. Olen saanut vähennettyä pullosta juomista jonkin verran, sillä lounaalla, välipalalla ja päivällisellä maito (tai oikeastaan piimä) menee nokkamukista. Aamu- ja iltamaito pitää edelleen antaa pullosta. Ehkä sinäkin saisit vaivihkaa vaihdettua jollakin aterialla pullon mukiin? Ensin yhdellä aterialla, sitten kahdella ja sitä rataa ehkä kokonaan pullo pois? Saattaa olla liian hankalaa ottaa pullo kerralla pois.
Tosin eipä ole kokemusta asiasta minulla, kun vasta esikoista hoitelen. Helppoa olla jälkiviisas, niinkuin aina, mutta tutista ja tuttipullosta kannattaisi alkaa päästä eroon jo kauan ennen 2 vuotta, niin lapsi olisi ehkä helpommin "ohjailtavissa".
Mutta tsemppiä ja lykkyä yritykseen!

Lisään vielä sen verran, että meillä ei ole tuttipullosta juotu maitoa ruoan yhteydessä missään vaiheessa. Maitopullo liittyy nukahtamiseen ja ruoan kanssa juodaan vettä mukista. Siksi vastaukseni saattaa vaikuttaa tylyltä. En ajatellut asiaa ollenkaan siltä kantilta, että pullosta juodaan maitoa joka aterialla. Siinä tilanteessa UK:n neuvot ovat varmasti paikallaan. No, niin tai näin, pullo pois joka tapauksessa. Itseänikin hymyilyttää jo ajatus tammikuusta, jolloin kuopuksen pullo viimeistään poistuu... =0)

Meillä jäi yhdellä kertaa tuttipullot pois, päätin että enää en ala niitä pesemään :) Siitä on nyt n. 1,5kk ja tyttö tällä hetkellä 1v5kk. Iltavellin sai aina pullosta ja joskus myös päivällä maitoa kun ei (muka) halunnut juoda nokkamukista. Ei tullut mitään vastaväitteitä, tarjoan vain joka kerta maidon nokkamukista tai lasin reunalta kun näyttää olevan jano. Nukkumaan mennessä tarjoan vielä maitoa mukista jos on janoinen. Päättäväinen pitää olla, eli kun pullot jää pois, niitä ei enää takaisin oteta!

Tutti on vielä käytössä, siitä vieroittaminen on hankalampaa. Tyttöä ei saa millään rauhoittumaan unilleen ilman sitä ja muutenkin päivässä on itkukohtauksia tuplasti enemmän jos tutia ei ole saatavilla. Tämä on meillä seuraava urakka, olen ollut vähän laiskana kun ei ole tullut aloitettua. Mutta tavoitteena on saada tutti lopullisesti pois ennen 2 vuoden ikää.

Tsemppiä yrityksiin ja päättäiväisyyttä! Lapsi kyllä varmasti unohtaa pian pullot (ja tutit) kun niitä ei ole näkyvillä.

Me on tutin kanssa tehty niin että se yhdessä heitettiin roskiin ja sitten sitä ei enää saa! ja kaverit on muksujensa tehny myös niin et viedään tutti vaikka metsään ketun poikasille tai vastaavaa. Kuitenkin niin että lapsi on itse siinä hommassa mukana ja tajuaa et nyt se menee eikä niin et tutti otetaan pois ilman et lapsi tietää mihin se joutu. ja on sitten mitä sanoo lapselle kun tuttia kyselee. oma ainakin hyväksy kerralla et sinne meni ja nyt ollaan ilman (toisinkin toki voi käydä mut ei kannata sitä tuttia siinä vaiheessa mistään esiin kaivaa)
Pullosta vois koittaa vaiks samalla lailla vierottaa. taikka tehä niin et jättää sen pullon esim. aamumaidon jälkeen pesemättä ja ruualla sit "voi kun se on likainen, ei siitä nyt voi juoda, juodaampas maito nyt kupista"

Mielikuvitusta kannattaa käyttää kovasti ;)

Yhteistyössä