Miten pulloruokinta muka on helpompaa kun imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja b
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on kokemusta molemmista tavoista: esikoista en imettänyt juuri lainkaan(hän on 1v5kk) ja toista lasta imetän yhä(on vasta 4kk ja risat).

Esikoisen kanssa oli todella rasittavaa pullojen keitto. Poitsu söi ympäri vuorokauden kahden tunnin välein joten pulloja oli oltava paljon, ettei montaa kertaa päivässä tarvitsisi keittää. Oli myös aina tarkistettava illalla, että korviketta oli kaapissa tarpeeksi. Muutaman kerran sai mies myöhään lähteä huoltikselle ajelemaan... Sitten yösyötöt oli raskaita, kun silmät ristissä sai hoiperrella pulloa lämmittämään ja sitten vielä syöttää se pullollinen vauvalle! Reissussa täytyi aina olla pullot ja maidot mukana sekä lämmitysmahdollisuus. Huoh.

Eli on minulla nyt tokan lapsen kanssa helpompaa, kun imetän. Tyttö nukkuu minun vieressä, eikä yöllä tarvitse kun antaa rinta ja jatkaa unia, ei tarvitse nousta peiton alta:) Päivisin voi lennosta ruokkia lapsen ja samalla touhuta taaperon kanssa tai syöttää häntäkin. Ainoastaan pari kertaa on tullut ongelmaa, jos esikoinen on kaivannut juuri silloin rajuja painileikkejä äidin kanssa, kun vauvan pitäisi syödä(eilen kävi niin);)

Ja kertokaa mulle, miten pulloruokinta ei ole niin sitovaa kun imetys? Syökö lapsi sitten jotenkin harvemmin? Tiedättekö aina milloin sillä on nälkä, onko säännöllinen ateriarytmi?

Jos vaikka olet vauvan kanssa liikenteessä, ruuhkaisessa kaupassa ja alkaa kitisemään nälkää, on paljon helpompi kaivaa kassista tuttipullo esiin kuin alkaa hiki hatussa etsimään sopivaa paikkaa imetystä varten. Eikä sillä siis väliä milloin nälkä iskee, pullo on aina yhtä helppo kaivaa kassista esiin, oli sitten ruuhkabussissa, keskellä metsää tai omassa kotona. =)

Meillä toinen kaksonen on pullolla ja toinen tissillä. Pullo tyttö syö paljon pidempään pullosta kuin toinen tissistä ja pullosta ottaa tieämmin kuin tissivauva.

Kuumaaskin ruokinta muodossa on puolensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Ja kertokaa mulle, miten pulloruokinta ei ole niin sitovaa kun imetys? Syökö lapsi sitten jotenkin harvemmin? Tiedättekö aina milloin sillä on nälkä, onko säännöllinen ateriarytmi?

Jos vaikka olet vauvan kanssa liikenteessä, ruuhkaisessa kaupassa ja alkaa kitisemään nälkää, on paljon helpompi kaivaa kassista tuttipullo esiin kuin alkaa hiki hatussa etsimään sopivaa paikkaa imetystä varten. Eikä sillä siis väliä milloin nälkä iskee, pullo on aina yhtä helppo kaivaa kassista esiin, oli sitten ruuhkabussissa, keskellä metsää tai omassa kotona. =)

Mä tosin kaivan sen tissin, vaikka kaupan kassalla tytön suuhun jos tarve. Yksillä messuilla kattelin ja kiertelin, kun tuttö oli tissi suussa sylissä. Kaikki ei edes hoksannu tytön syövän tissiä.

Mutta eihän niitä yösöttöjä edes kunnolla huomaa tai tajua kun vauva on tissillä? Mulla ainakin oli vauva vieressä ja tissi paljaana, kun toinen tissi meni tyhjäksi niin ei tarvinnut kuin kääntää kylkeä ja hyvin sai nukutuksi :)

Mua on aina mietityttänyt että voiko sitä korviketta antaa sitten kylmänä jos kerran sitä voi helposti syöttää kaupassa ja kaupungilla? Kun ei kai sitä voi kovin kauaa säilyttää lämpimänä?

Mä en tiedä millasia ruokavälejä imetetyt lapset pitää, mutta meillä on pullolla olevilla lapsilla ollut 3h ruokavälit aluksi ja sitten tullut nopeasti pari kertaa vuorokauteen 4-5h välejä. 3kk iässä on kumpikin nukkunut yön syömättä. Hyvin säännöllinen rytmi on ollut oikeastaan alusta saakka. Ovat olleet pieniä vauvoja niin on tarvinnut syöttää 3h välein, mutta tosiaan useammin eivät ole syöneet. Oma kokemus on ainakin, että korvike pitää tosi hyvin nälkää. Helpottaahan se, kun ei tarvi koko ajan syöttää.

Esikoinen oli pulloruokinnalla 4kk:n iästä eteenpäin ja koin sen kyllä niin hankalaksi, että päätin imettää seuraavia vaikka hampaat irvessä. Mutta kakkosella ja kolmosellapa olikin alusta alkaen niin hyvä imuote, että imetys ei sattunut ja maitoa tuli hyvin. Pulloa en tarvinnut kummallekaan. Hyvin pärjäsivät silti lyhyiden hoitopätkien ajan. Imetin juuri ennen lähtöä ja heti palattuani. Kiinteiden myötä pystyin olemaan vähän pidempiä pätkiä reissussa, kun hedelmäsoseilla ja vettä hörppäyttämällä sai imetysväliä vähän venytettyä.

Kokemuksieni perusteella kehtaisin siis väittää, että pulloruokinta on monin verroin hankalampaa, hitaampaa, työläämpää kuin imetys. Lisäksi pulloruokinta tulee yllättävän kalliiksi, kun kuukausi tolkulla ostaa korvikkeita.

Vastailen lisää kun oli tullut lisäkysymyksiä...:)

Mulla kin tosiaan alussa imetys sattui paljon. Se onneksi loppui melko pian.

Esikoinen siis pullovauvani, söi kahden tunnin välein ja korviketta meni "liikaa" ja hänellä sitten aloitettiin kiinteät jo 3kk ikäisenä neuvolan "luvalla". Tosin oli iso poika ja on edelleen, syö miehen annoksia. Yösyönnit hän itse lopetti kun oli 7kk.

Kuopus, tissivauva syö tunnin välein rintaa, hänen ruokailunsa kestää ehkä 10 min:) Maitoa tulee lähes suihkuamalla. Yöllä myös heräilee ainakin viitisen kertaa syömään. Hän on myös aika tuhti tyttö, alettiin kiinteät tuossa viikko sitten ja alkaa niilläkin pikkuhiljaa vaikutusta olemaan noihin syöttöväleihin. Myös pullosta on oppinut juuri syömään, kun olen illalla alkanut antaa velliä.

Alkuperäinen kirjoittaja Neppi:
Mutta eihän niitä yösöttöjä edes kunnolla huomaa tai tajua kun vauva on tissillä? Mulla ainakin oli vauva vieressä ja tissi paljaana, kun toinen tissi meni tyhjäksi niin ei tarvinnut kuin kääntää kylkeä ja hyvin sai nukutuksi :)

Mua on aina mietityttänyt että voiko sitä korviketta antaa sitten kylmänä jos kerran sitä voi helposti syöttää kaupassa ja kaupungilla? Kun ei kai sitä voi kovin kauaa säilyttää lämpimänä?

Minä en käsitä miten äidit pystyvät olemaan ilman liivejä ja suojuksia!! Vähän olen kade!

Yösyötöllä, jos nukahdan enkä laita tissiä liiveihin, herään seuraavan kerran märkään tunteeseen eli maitoa valuu sänkyyn.

Meillä mies kaivaa kaupassa pullon ja korvikkeen kassista, etsii mikron ja vasta sitten saa ruuan lapselleen. Se siitä helppoudesta prismalla..

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mä en tiedä millasia ruokavälejä imetetyt lapset pitää, mutta meillä on pullolla olevilla lapsilla ollut 3h ruokavälit aluksi ja sitten tullut nopeasti pari kertaa vuorokauteen 4-5h välejä. 3kk iässä on kumpikin nukkunut yön syömättä. Hyvin säännöllinen rytmi on ollut oikeastaan alusta saakka. Ovat olleet pieniä vauvoja niin on tarvinnut syöttää 3h välein, mutta tosiaan useammin eivät ole syöneet. Oma kokemus on ainakin, että korvike pitää tosi hyvin nälkää. Helpottaahan se, kun ei tarvi koko ajan syöttää.

Meillä korvikkeella oleva syö tiheämmin, kuin rinnalla oleva. Myös öisin!

Voiko sen korvikkeen antaa kylmänä? Tai siis voi kai, jos sitä metsässäkin on kätevää tarjota... Miten te sitä kuljetatte mukana, miten se säilyy reissussa? Kyselen nyt tässä kaikki mieltäni askarruttavat jutut, kun tää on onneksi pysynyt asiallisena keskusteluna.

Onhan täällä ihan hyviä syitä tullut. Mulla vaan on imetys onneksi ollut niin helppoa, etten ole oikein tajunnut pullojen helppoutta. Sattuihan se aluksi, mutta ei kovin kauaa. Liivinsuojiajaan ei tarvita alun jälkeen ja yöt voin olla ilman liivejä ja ilman paitaa. Ja lapsi syö n. 10 minsaa 2-3h välein.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Voiko sen korvikkeen antaa kylmänä? Tai siis voi kai, jos sitä metsässäkin on kätevää tarjota... Miten te sitä kuljetatte mukana, miten se säilyy reissussa? Kyselen nyt tässä kaikki mieltäni askarruttavat jutut, kun tää on onneksi pysynyt asiallisena keskusteluna.

Ja mua kiinnostaisi, miten kesäkuumalla sujuu korvikkeen kuljetus? Tai kovilla pakkasilla?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Se tetrassa oleva korvike säilyy ihan huoneenlämmössä (monta kuukautta). Mä ainakin kuljetan sitä siinä ja laitan pulloon vasta syöttäessä. Lämmitetty korvike säilyy kai noin tunnin pullossa, enkä mä lämmittämätöntäkään sen kauempaa säilyttäisi. Mä olen antanut tuttelin välillä ihan huoneenlämpöisenä, jos ei mikroa lähellä ole. Hukkaan siitä tetrasta kyllä meillä aina menee reissussa, kun se on 2 dl ja ei meidän vauvat ole niin paljoa kerralla syönyt.

Alkuperäinen kirjoittaja kumiankka:
kumiankka:

yösyönti :D jää :D nopeesti :D pois :attn:

Voi kerro mulle, milloin se jää pois??? t.10kk pulloyösyöpön äiti

Meillä :heart: jäi :heart: 2kk :heart: iässä :heart: tältä :heart: nuorimmalta

Meillä kahdessa viikossa, siis kahden viikon ikäisenä :heart:

No minulle ainakin pulloruokinta olisi ollut helpompi juttu jos ajattelee vauvan syöttämistä muualla kuin kotona. Täällä äiti joka ei osaa imettää kuin pitkälleen. Tosi kiva kerhoissakin mennä lattialle makaamaan ja kaupungilla, kahviloissa, reissussa yleensäkin imetys minulla hyvin hankalaa. Mutta tyttö nyt 10.5kk ja edelleen sitkeästi tissillä öisin. Päivällä otetaan pulloa, mutta ylpeä olen että tuonne 9kk ikään sai vain rintaa(kiinteitten lisäksi).

Yhteistyössä