Miten pulloruokinta muka on helpompaa kun imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja b
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

b

Vieras
Ja ihan asiallisia vastauksia toivon. Tarkoitan pienemmän lapsen ruokintaa, alle puolivuotiaan. Musta imetys on paljon helpompaa, koska
- ei tartte pestä pulloja
- voi aina koittaa onko lapsella nälkä, jos ei olekaan ei mene maitoa hukkaan
- yöllä ei tarvitse ravata alakertaan pulloja lämmittämään
- ei aina tarvitse huolehtia siitä, että on joka paikassa tuttipullot ja korviketta mukana

Ihmettelen vaan,kun niin moni tuntuu vaihtavan imetyksen pulloon, kun se on muka helpomaa. Jossain lehdessäkin vauvan imetys oli jäänyt, kun taapero vaati niin paljon huomiota. No eikö siinä pullotouhussa mene ihan yhtä kauan kun imetyksessäkin? Miten pullolla ruokittaessa voisi esikoista enemmän huomioida?

Pulloruokinta ei satu, ei tarvii hampaat irvessä ja itku kurkussa syöttää lasta, vaan voi ihan vaan nauttia vauvasta eikä koko ajan "pelätä" että milloin vauvalla on taas nälkä :ashamed: :(
Muutki kun äiti voi ruokkia lasta, eli isäkin voi osallistua enemmän lapsen hoitoon ja myös hän voi herätä yöllä syöttämään vauvaa.

Siinä vaan kaksi, mutta minulle sitäkin painavampia syitä.

Ai niin, yksi myöskin todella tärkeä:

pulloruokinnasta ei tarvitse kantaa paineita! Ei tarvii tuntea itsensä huonoksi äidiksi joka kerta kun huomaa ettei sitä maitoa vaan ole eikä tule tarpeeksi lapsen tarpeisiin.

Mä oon ollu sikäli imetyksen kannattaja, että oon vähintään puoli vuotta kolmea lasta imettäny, koska se todellakin on helpompaa. Mutta nyt, kun meillä kolmas ja neljäs lapsi synty tasan vuoden erolla, niin tällä nelosella alotin pulloruokinnan 4kk:den iässä, koska se tässä tilanteessa on helpompaa. Oon aika kii noissa molemmissa pienissä nyt muuten, mutta nyt mieskin pystyy osallistuun vauvankin ruokintaan, eikä se oo mullekaan niin sitovaa kuin imetys.

Eli mä oon menny tilanteen mukaan, tehny niinkun parhaalta tuntuu. Mutta tokihan siis imetys on paljon helpompaa ainakin öisin, mun mielestä.

Pulloruokintaan ei mene 2h aikaa =) ! *kokemusta*

Luin muuten eilen lääkärisivuilta artikkelin että imetys vahvistaa merkittävästi lapsen keuhkoja.. joten jos on mahdollista imettää .. niin se kannattaa. Ei mulla ainakaan maitoa tule syöksemällä.. joten ei toi muru täyty 10 minuutissa kuten pullon kanssa täyttyisi. 2h menee jo nyt ruokailuun tai ainakin 45min.

Molemmat kokeilleena, ei se ookaan!! Kyllä tuon pullolapsen kanssa monet kerrat aattelin, että olispa helppoa kun vois imettää...varsinkin se pullojen pesu tuntui musta tosi raskaalta ja hankalalta. Samoin se rahamäärä, mikä korvikkeeseen upposi oli aivan huikea! JA yöllä koko talo kerkes herätä, ennenkun sen pullon sai lämpimäks ja vauvalle suuhun..

Ainoastaan muutaman kerran vilkkaassa kaupassa tai kaupungilla pullosta ruokkiessani aattelin, että onneks ei tartte kaivaa rintaa esille...

No samaa mä olen myös miettinyt. :) Mutta ehkäpä siinä pulloruokinnassa on se etu, että joku muukin voi vauvaa syöttää kuin äiti.

Itse ainakin mielestäni pääsin ainakin öisin helpommalla, kun täytyi vain kääntää kylkeä ja jatkaa omia unia, kun vauva tankkasi vieressä. Huh, jos olisi tarvinnut nousta ylös lämmittämään maitoa pulloon!

Taaperon vaatimasta huomiosta ei ole kokemusta. En tiedä onko sitten siinä tapauksessa kumpi tapa helpompi... :/

esikoista imettäessäni tunsin sen jokeenki "työlääksi" kun en osannu imettää muutoin kun makuulla..siitä jäi vähä paska maku suuhun :/
kaksoset kun synty niin ajattelin että en kyllä rupee edes harjotteleen kahden imetystä yhtaikaa :/ ajattelin et helpompi on kun annan pullosta niile ja niin tein..maidon tulo loppui kun vauvat pääs kotiin,sairaalassa kumpaakin imetin muutaman kerran eri aikaan ja istuallaan :D

mut jotenki mä silti koen et pullosta antaminen on helpompaa :/ en mä tiiä..

Itse kolme lasta pullolla ruokkineena voin sanoa että kyllä se imetys ois paljon helpompaa jos sitä maitoa vaan tulis tarpeeksi!

Pullotouhussa on tosiaan sitä pullojen pesua, maidon lämmitystä, tuttien pesua yms. Mutta isommat voi (ainakin meillä) auttaa sen verran että vievät tyhjän pullon tiskialtaaseen, tuovat lämmitetyn maidon mukanaan sinne missä syötetään.

Meillä oli pulloruokinta helpompaa koska myös isä tai joku muu pystyi syöttämään pullosta ja pullosta syönti ei kestänyt yhtä kauan eikä sitä tapahtunut yhtä usein kuin tissistä syöntiä.

Itse aloin pumppaamaan rintamaitoa pulloon, kun nännit meni niin rikki, ettei kyennyt imettämään. Rintakumit ja kaiken maailman rasvat tuli testattua, eikä apua löytynyt. Hetken siis syötin pullosta ja siinä mielessä se oli helpompaa, että tiesi aina tasan kuinka paljon lapsi maitoa sai, ei tarvinnut huolehtia saako tarpeeksi. Pullosta vauva myös söi nopeammin, varsinkin yöllä oli kiva päästä nopeasti takaisin nukkumaan. Kun nännit parani palasin takaisin imetykseen, koska uskon, että kunhan alkukankeudesta pääsee, on se paljon helpompi tapa ruokkia vauva..

Joo, tonhan mä unohdin ihan kokonaan, että sitten mies/joku muukin voi syöttää vauvaa. Mutta kun on päivisin lasten kanssa keskenään, niin eipä sekään kovin hyvä syy ole.

Ymmärrän kyllä, jos maitoa ei tule ja sattuu ja muut sellaiset syyt. Nyt lähinnä hainkin vastausta siihen, miten se on muka helpompaa jos imetyskin sujuisi. Ja miten sitä huomiota riittää lapsille enemmän jos pullosta antaa?

Ja kertokaa mulle, miten pulloruokinta ei ole niin sitovaa kun imetys? Syökö lapsi sitten jotenkin harvemmin? Tiedättekö aina milloin sillä on nälkä, onko säännöllinen ateriarytmi?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
En tiedä kun en ole pulloruokintaa kokeillut. Koin kyllä imetyksen niin helpoksi, että en usko että paljon helpommalla voi vauvan kanssa päästä

Komppaan tätä ja mulla imetys ei sattunut enää alkupäivien jälkeen. Öisin sai nukkua kun nosti vauvan vaan viereen syömään ja jatkoi unia :)
Ja molemmat on saanut isän hoivaa ja huolenpitoa ilman että hän olisi ekoina 6kk ruokkinut heitä. Isä on todella tärkeä molemmille ja isän kanssa on touhuttu sitten paljon muuta.

Tarvittaessa on helpompi jättää vauva hoitoon, kun ei tarvitse miettiä osaako syödä/suotuuko syömään pullosta. Hoitoon jättämisellä tarkoitan nyt muutamaa tuntia vaikkapa äidin harrastuksen, lääkärikäynnin tmv. ajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Pulloruokintaan ei mene 2h aikaa =) ! *kokemusta*

Luin muuten eilen lääkärisivuilta artikkelin että imetys vahvistaa merkittävästi lapsen keuhkoja.. joten jos on mahdollista imettää .. niin se kannattaa. Ei mulla ainakaan maitoa tule syöksemällä.. joten ei toi muru täyty 10 minuutissa kuten pullon kanssa täyttyisi. 2h menee jo nyt ruokailuun tai ainakin 45min.

Jep ja sitten onkin vähintään tunnin päästä taas nälkä, siksi minä annankin välillä lisämaitoa. Ei koko aikaa yksinkertaisesti ainakaan minä voi vaan olla se maitomaatti vauvalle, on muitakin perheenjäseniä jotka kaipaavat äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, tonhan mä unohdin ihan kokonaan, että sitten mies/joku muukin voi syöttää vauvaa. Mutta kun on päivisin lasten kanssa keskenään, niin eipä sekään kovin hyvä syy ole.

Ymmärrän kyllä, jos maitoa ei tule ja sattuu ja muut sellaiset syyt. Nyt lähinnä hainkin vastausta siihen, miten se on muka helpompaa jos imetyskin sujuisi. Ja miten sitä huomiota riittää lapsille enemmän jos pullosta antaa?

Ja kertokaa mulle, miten pulloruokinta ei ole niin sitovaa kun imetys? Syökö lapsi sitten jotenkin harvemmin? Tiedättekö aina milloin sillä on nälkä, onko säännöllinen ateriarytmi?

Meillä ainakin likalla on varsin säännöllinen syömisrytmi, ja kun pullosta antaa maidon, se hörppäsee sen suht nopeesti ja on sitten pitkään tyytyväinen. Tissiä se lussutteli välillä pitkäänkin sen ekan 4kk kun imetin. Ja kun imetin, tartti oikeen majottautua tonne sohvalle ja ruokkia siellä, pulloa pystyn antaan missä vaan ja miten vaan, sylissä vaan kannan lasta niin voin liikkuakin samalla, ja juosta ton pojan perässä. :D Tissiruokinnassa se ei oikien onnistunut. Ja tosiaan iltasin kun mieskin on kotona, mä pystyn oleen paljon paremmin myös muiden lasten kanssa, enkä ole sidottuna imetykseen, vaan mieskin pystyy vauvaa ruokkimaan sillon kun tarve vaatii.
Eikä mun tarvi vauvaa kuskata mukana tarhan/koulun vanhempainiltoihin ym, kun se pärjää miehen kans kotona.

Että mä koen tosiaan pulloruokinnan nyt helpommaks...

Mä en keksi muuta etua kuin tuon, ettei pulloruokinta sido äitiä niin paljon. Tosin ihan mieluinen riippakivi tuo oma vauva on, ei se ole ahdistanut kuin muutaman kerran. Aluksi imetys ei tosiaan ollut mitenkään kivutonta, mutta kyllä sen kesti. Nyt meillä on superhelppoa: Lapsi imee mahan täyteen viidessä minuutissa ja oonki sanonut, ettei tän helpommaksi voisi rintaruokinta enää mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja kumiankka:
yösyönti :D jää :D nopeesti :D pois :attn:

Tässä mielestäni ainoa hyvä syy puoltaa pulloruokintaa. Itse jouduin pulloruokkimaan alusta asti, kun lapsi ei imenyt kunnolla. Ensin pumppasin maidon ja sitten juotin pullosta. Eihän se pumppu kuitenkaan stimuloinut sitä rintaa tarpeeksi ja maidontulo loppui, kun lapsi oli 2,5 kk. Sen jälkeen on menty pulloruokinnalla ja minusta se on kyllä ollut hankalempaa mitä imetys. Ainoa hyvä puoli tuossa oli yösyöttöjen loppuminen, mutta niin kauan kun imettää ne ei tuntuneet edes niin pahoilta, kun hormoonit auttoi asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mun kokemuksen mukaan (3kpl imetettyjä vauvoja), olisi paljon stressittömämpää poistua kotoa lenkille tai vaikka kauppaan ilman vauvaa, kun tietäisi että siellä ei ihan oikeasti olla pulassa jos vauvalle tuleekin nälkä. Nimittäin mun lapista yksikään ei ole syönyt koko imeväsiaikaansa kellon tarkkuudella, vaan välillä on ollut rytmit miten sattuu ihan varoittamatta. Ja niin paljon kuin olenkin imettämisen kannalla ja halunnut olla vauvojeni lähellä, niin kyllä sitä välillä on ollut pakko päästä jonnekin ihan yksistäänkin edes hetkeksi tai pariksi tunniksi:)

Lapsi oli pitkään täysimetyksellä. Nyt kun syö jo tosi paljon kiinteitä, on vaikeampaa liikkua kaupungillakin jne, koska täytyy löytää mikro, jossa ruoan voi lämmittää. Imettäessä ruoka oli aina niin kätevästi valmiina :)

Yhteistyössä