Miten pitäisi suojella mamutyttöjä mamumiesten järkyttävältä väkivallalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karmeaa:x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karmeaa:x

Vieras
Kunnon toimintamallit puuttuvat maahanmuuttajatyttöjen auttamisessa
28.2.2011 5:30 | Kommentit
A A Katja Kuokkanen

Kirjoittaja on uutistoimituksen toimittaja.
Katja Kuokkanen
Helsingin Sanomat

Astrid Thors
Jopa koulun salassapitosäädökset voivat estää maahanmuuttajatytön auttamisen, jos hän joutuu kunniaan liittyvän väkivallan uhriksi.

Maahanmuuttajatyttöjen kanssa työskentelevillä viranomaisilla ei ole yhtenäisiä toimintamalleja. Kukin ratkaisee itse, miten toimitaan, kun esimerkiksi fyysinen väkivalta tai alaikäisen pakkoavioliitto osuu kohdalle.

"Pelottavimpia ovat tilanteet, joissa yksittäinen työntekijä lähtee ratkomaan tätä ja lupaa esimerkiksi tytölle, ettei kerro kenellekään", sanoo lastensuojelun avopalveluiden palvelupäällikkö Jaana Vilpas Vantaalta. Toimintamallien puute johtuu Vilpaksen mukaan siitä, ettei ilmiö ole yhden ministeriön asia vaan laaja yhteistyökysymys.

"Ei ole selvää, kenen vastuulla on antaa valtakunnalliset ohjeet."

Maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) myöntää, etteivät kouluttaminen ja toimintamallien luominen veisi suuria summia. Hän vertaa asenteita muissa ministeriöissä sammutusjärjestelmään.

"Sprinklereitäkään ei asenneta, ennen kuin on sattunut tulipalo ja syntynyt uhreja. Liian usein vasta kriisin kautta saadaan tuloksia aikaan."

Thors pitää ministeriöiden välinpitämättömyyttä syynä siihen, miksei ilmiöön ole puututtu.

"Muissa Pohjoismaissa on perheväkivallan vastaisia yksiköitä, joissa on kymmenittäin ihmisiä. Meillä on muutama ihminen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa."

Hän toivoo ensi hallituskaudelle budjettikehyksestä osiota, joka voitaisiin käyttää poikkihallinnollisiin ohjelmiin, kuten viranomaisten toimintaohjeiden luomiseen kunniaan liittyvässä väkivallassa.

Lastensuojelulaki velvoittaa viranomaisen ilmoittamaan, jos lapsi tai nuori on vaarassa.

HS kertoi sunnuntaina, että erityisesti muslimitaustaisissa maahanmuuttajaperheissä elää tuhansia tyttöjä, jotka pelkäävät sukulaisiaan.

Kontrollointi johtuu siitä, että suvun arvon mittana pidetään tyttöjen siveyttä.

[QUOTE="vieras";23243395]Eikö se lue siellä otsikossa? Vai etkö ole kiinnostunut tyttöjen ja naisten turvallisuudesta?[/QUOTE]

Voi luoja sentään mikä kommentti. :laugh:

Mä en ymmärrä että mitä me ollaan sanomaan toisille miten heidän pitäisi elää? Toki Suomessa pitäisi noudattaa Suomen lakeja, joten mä passittaisin koko konkkaronkan takaisin kotiin noudattamaan sen kulttuurin sääntöjä joita he haluavat noudattaa. Eivät he halua meidän sääntöjämme, he haluavat omansa enkä ole siitä niin varma että ne ovat kovin vääriä. Ainakin he tiukasti pitävät niistä kiinni...

Mitä hyötyä laastarista on jos itse vaiva ei muutu? Heidän kultuuriperimä on monta sataa vuotta vanha, ellei vanhempikin. Sitten me oletetaan että voidaan täällä vieraalla maalla muuttaa kultuuria joka on tuhannen kertaa vahvempi kuin mikään meillä vallitseva. Kaikki kumpuaa näiden ihmisten kotimaasta ja sen tavoista. Ei se riitä että he vaihtavat maisemaa muuttamaan sitä. Puhumattakaan että me täällä yritämme muuttaa heidän käytöstään.

Ainoa malli vois olla että noi väärin kohdelleet miehet passitettaisiin maitojunalla takas kotimaahan ja paluuta ei olis. Vaan todellisuudessa tänne kuitenkin jäisi joku sukulaismies joka hoitaisi asian kunnialla loppuun.

Ei me voida pelastaa koko maailmaa täällä Suomessa. Työn olisi tapahduttava heidän kotimaassaan ja sen uskonnon&kultuurin piirissä. Tytöt voi täällä saada ehkä hivenen paremmat lähtökohdat, mutta se ei ainakaan auta että heidän koko suku tänne siirretään. Heidän kultuurinsa ei kunnioita muiden kultuuria - Siihen heidät aivopestään jo lapsesta saakka. On siis aika naiivia oletta että me suomalaiset olisimme niin kaikkivoipia että voisimme tilannetta sen suuremmin muutta. Toki yksikin pelastettu tyttö on jo jotain,mutta...

Astrid-täti ei selvästikään ole selvillä rakentamisesta, kyllä ne sprinklerit asennetaan ihan alkuvaiheessa.

Todella kehno vertaus.

Mutta itse asiaan, tuskinpa suomalainen yhteiskunta tälle ongelmalle mitään voi. Emme voi auttaa edes niitä jotka ovat Suomessa, muulla olevia vielä vähemmän.

Tosiaan, millä oikeudella me suomalaiset voimme neuvoa miten mamut kohtelevat naisia? Heillä on kuitenkin paljon hienompi ja vanhempi kulttuuri kuin meillä, joten suut suppuun ja annetaan mamujen toimia niin kuin parhaaksi näkevät.

Pari vuotta sitten tästä ei saanut edes puhua - mitään ongelmaa kun ei muka ollut. Nyt kun ongelma on tunnustettu, niin mitä te sanotte?

Levitätte kätenne ja sanotte ettei ole teidän asianne?!

Pari vuotta sitten tästä ei saanut edes puhua - mitään ongelmaa kun ei muka ollut. Nyt kun ongelma on tunnustettu, niin mitä te sanotte?

Levitätte kätenne ja sanotte ettei ole teidän asianne?!

Miksi se olisi meidän asiamme? Kerro mulle miksi se että naiset tuollaiseen alistuvat ja vielä tuovat kulttuurin mukanaan tännekin, olisi MEIDÄN asiamme? Meillä naiset ovat taistelleet oikeuksistaan ja saaneet niitä. Minä en voi ymmärtää miksi toiset haluavat tuollaisessa lapasen roolissa väen vängällä roikkua ja samaan naulaan lyövät lapsensakin. Emme me sitä pysty heistä karsimaan vaikka tekisivät mitä uskonnon nimissä. Me voimme vain antaa menolipun takaisin sinne onnelaan josta lähtivätkin ja antaa heidän olla siellä rauhassa.

[QUOTE="vieras";23244895]Miksi se olisi meidän asiamme? Kerro mulle miksi se että naiset tuollaiseen alistuvat ja vielä tuovat kulttuurin mukanaan tännekin, olisi MEIDÄN asiamme? Meillä naiset ovat taistelleet oikeuksistaan ja saaneet niitä. Minä en voi ymmärtää miksi toiset haluavat tuollaisessa lapasen roolissa väen vängällä roikkua ja samaan naulaan lyövät lapsensakin. Emme me sitä pysty heistä karsimaan vaikka tekisivät mitä uskonnon nimissä. Me voimme vain antaa menolipun takaisin sinne onnelaan josta lähtivätkin ja antaa heidän olla siellä rauhassa.[/QUOTE]

Niin maahanmuuttajatmiehet ovat siis se rikkaus ja ihana väristys kaduilla kulkiessaan. Nainen tuo ongelman tänne mukanaan?!

Eikö suomalaisen naisen pitäisi omassa maassaan puolustaa naisten oikeuksia kaikkien naisten kohdalla? Yhtäkkiä suvaitsevaisto onkin sitä mieltä, että tämä on maahanmuuttajien onglema.

Olen hämmästynyt näistä kommenteista. Aivan kuin maahanmuuttajanaiset eivät ansaitisis minkäänlaisia ihmisoikeuksia?
Meidän on hankala auttaa kaikkia niitä naisia jotka elävät islamilaisen väkivalta- ja alistuskulttuurin piirissä, mutta autetaan nyt herranjestas sentään heitä jotka meidän maassamme asuvat!
Ei täällä voi olla kaksia sääntöjä ja moraalikäsityksiä ihmisille, myös mamunaisille kuuluu kaikki sama vapaus ja samat oikeudet mitä meille suomalaisille naisillekin. Toivoisin, että vähemmistövaltuutettu ja maahanmuuttoministeri nostaisi tämän asian prioriteettilistallaan ensimmäiseksi, ennenkuin meilläkin alkavat kunniamurhat ruotsin malliin. (tosin Skupollin tapauksessahan tavallaan kyse oli jo kunniamurhasta).

Niin maahanmuuttajatmiehet ovat siis se rikkaus ja ihana väristys kaduilla kulkiessaan. Nainen tuo ongelman tänne mukanaan?!

Eikö suomalaisen naisen pitäisi omassa maassaan puolustaa naisten oikeuksia kaikkien naisten kohdalla? Yhtäkkiä suvaitsevaisto onkin sitä mieltä, että tämä on maahanmuuttajien onglema.

Suvaitsevaiston mielestä ongelmaa ei todellakaan ole. Minä olen persu ja tiedostan ongelman täysin. Vastustan sitä että väen vängällä puututaan toisten elämään ja määrätään mitä toiset saavat tehdä. Kysy sadalta musunaiselta että ovatko he tyytyväisiä elämäänsä. 100 niistä vastaa että KYLLÄ kun saa asua Suomessa. Varsinkin sitten kun Sharia-laki tulee käyttöön.

Mukava huomata suomalaisen yhteiskunnan kehittyvän siihen suuntaan, että naisten alistaminen ja ruumiillinen kurittaminen sallitaan.:) Vaadin lisää maahanmuuttoa tämän kehityksen vauhidittamiseksi päämääränä sharian saaminen käyttöön Suomessa.

Minusta on hieno huomata että ihmisillä on äärettömän naivi ajatusmaailta. Se kertoo että tästä lintukodosta on vielä jotain jäljellä. Mutta jos alamme puuttumaan tuohon islamin väkivaltakulttuuriin, se tarkoittaa sitä että kiellämme uskonnon harjoittamisen täydessä mitassaan. Eikö kukaan teistä "paapojista" ymmärrä että tuo käytös on sisäänkirjoitettu islamiin ja naisen asema olennainen osa sitä? Naiset noudattavat sitä ihan yhtä lailla kuin miehetkin. Kyllä nainen täällä pääsee eroon miehestään vaikka heti, on turvakotia ynnä muuta. Nämä naiset eivät sitä halua. He haluavat olla niitä hakattavia lapasia ja pakottavat lapsensakin samaan muottiin. Lapset viedään vaikka kotimaahan ympärileikattaviksi, ja näin todella tapahtuu miltei kaikkien tyttöjen kohdalla. Asiasta ei vain saa puhua koska rasismi.

Emme me pysty naisten asemaa parantamaan koska he eivät sitä halua. Me voimme kyllä estää oman asemamme huononemisen ja passittaa nämä tuholaiset takaisin kotiinsa.

[QUOTE="vieras";23245047]

Emme me pysty naisten asemaa parantamaan koska he eivät sitä halua. Me voimme kyllä estää oman asemamme huononemisen ja passittaa nämä tuholaiset takaisin kotiinsa.[/QUOTE]

Hyvin sanottu.