Miten pitää asioiden olla, että tulee perhetyöntekijä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shokissa ollut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shokissa ollut

Vieras
Olen ihmeissäni lukenut näitä tapauksia, kun puhutaan, että perhetyöntekijät tulee suurin piirtein väkisin hoitamaan huushollia, "sotkemaan päivärytmit" ja muutenkin puuttumaan lastenhoitoon. Miten ihmeessä näiden perheiden asiat on, että yleensä saavat (ilmeisesti vasten tahtoaankin) niitä auttajia sinne kotiin?????

Meidän perhettä kohtasi järkyttävä tapahtuma, kun lapsi joutui onnettomuuteen ja vammautui. Olimme tietyti ihan shokissa kaikki, aluksi oli pysyvä hengenvaarakin kyseessä ja matka kotoa sairaalaan lapsen luokse pitkä. Yksin jouduimme selviytymään muiden lasten arjesta, päivittäisistä matkoista sairaalaan ja kaikesta kauheasta. Itse olin mm niin shokissa ensimmäiset vuorokaudet, etten kahteen päivään muistanut syödä mitään. "nukuin" myöskin kaikki vaatteet päällä, koska palelin kokoajan. Onneksi sairaalaan sai soittaa yölläkin kun ei siitä nukkumisestakaan loppujen lopuksi tullut koskaan mitään... Itse sitten soitimme jokapaikkaan eikö mitään helpotusta tai apua tälläisessä kriisitilanteessa perhe saa, niin meillä kävi yhdellä käynnillä joku kriisiryhmäpari, joka jutteli asiasta meidän kanssamme. Siis tapahtuneesta. Kunnalta vastattiin että "no voi täältäKIN joku tulla puoleks tunniks sun kans jutteleen, mutta ei se mitään käytännön ommia sitten tee". No mä en mitään tehnyt millään jutteluavulla, olisin ollut ikionnellinen että lamaantuneessa tilassani joku olisin voinut vaan olla, joku olisi tehnyt lapsille ruokaa tai vaikka ulkoillut pienimpien kanssa. Mutta ei.... vähän olen kyllä katkera, mutta pientä se kai on, lapsen tilanteeseen verrattuna.

Ehkä se riippuu vähän kunnastakin, että mitä apuja saa. Meillä kävi perhetyöntekijä, kun olin totaaliyh ja hoitovapaalla. Se kävi silloin, kun soitin, että nyt tarttisin vähän apua. Pääsääntöisesti ne hoiti lapsia, että mä sain pyöritettyä kotia, mutta kyllä ne jonkun verran siivos, laitto esim pyykkejä kuivaan ja autto ruuanlaitossakin.Ja olihan ne joskus lapsenvahteina, että kävin esim lääkärissä, kaupassa jne. Meidän kunnassa se niiden vierailu on muistaakseni 1-4 tuntia, tilataan etukäteen.

Riippuu ihan paikasta. Mulla olisi ollut mahdollisuus saada perhetyöntekijä masennuksen vuoksi, ja olisi tullut auttamaan nimenomaan käytännön asioissa (ulkoillut lapsen kanssa, laittanut ruuan), mutta en ottanut vastaan kun sain hoitoapua sukulaisilta. Väkisin sitä ei sentään tuputettu :) Jossain taas ei saa vaikka olisi asiat oikeasti tosi huonosti, tai perhetyöntekijältä saa vain keskusteluapua... Ja jossain pitää olla lastensuojelun piirissä ennen kuin mitään apua saa. Tasan ei mene nallekarkit.

Mäkin olen huomannut että sitten jos sitä tarvetta olis väliaikaseen apuun niin ei sellaista tunnukkaan olevan tarjolla...vaikka jotkut niitä perhetyöntekijöitä saavat apuun pienempiinkin ongelmiin ( ja hyvä niin ) mutta akuutti kriiseihin ei käytännön apua olekkaan tarjolla!

[QUOTE="turhautunut";28141747]Mäkin olen huomannut että sitten jos sitä tarvetta olis väliaikaseen apuun niin ei sellaista tunnukkaan olevan tarjolla...vaikka jotkut niitä perhetyöntekijöitä saavat apuun pienempiinkin ongelmiin ( ja hyvä niin ) mutta akuutti kriiseihin ei käytännön apua olekkaan tarjolla![/QUOTE]

Nimenomaan näin.

Lohjalla perhetyöntekijät oikein painottaa, etteivät ole lapsenhoitajia tai mitään muutakaan tee. Kirppareita ne tykkää asiakkaan kanssa kierrellä ja kahvia juoda, kun keitetään, mutta ei niiltä oikeeta apua saa.

Veikkaisin että ongelmana on akuuttitarve. Kunta ei mahdollisesti pysty pienellä varoitusajalla järjestämään perhetyöntekijää. Mielestäni kyllä sais tällainen "akuuttiperhetyöntekijäkin" olla joka kunnalla, edes muutama henkilö. Jossain paikoissa on ainakin kriisikeskuksia, joista saatettais tollaisessa tilanteessa pystyä irrottamaan joku työntekijä auttamaan.

no jos joku tekee ls-ilmoituksen! se riittää, ihan sama onko aihetta vai ei,mutta perhetyötähän ne ekana lähtee tarjoamaan!

esim.naapuri tekee ilmoituksen: epäilen että naapuri hakkaa lapsiaan kun sieltä kuuluu itkua->perhetyöntekijä (vaikka ilmoitus olis kiusallaan tehty, koska sossut ei voi sitä tietää)

päiväkoti tekee ilmoituksen lapsi käyttäytyy impulsiivisesti,ajautuu kahnauksiin helposti,ollaan huolissaan lapsen käytöksestä->perhetyöntekijä

ex tekee katkerana ilmoituksia että äiti ei osaa laittaa ruokaa,eikä jaksa->perhetyöntekijä.

mikään ei tartte olla oikeesti pielessä mutta kun se perhetyö on helppo tapa päästä arvioimaan sitä arkea ja vuorovaikutussuhteita yms

Mä sain perhetyöntekijän, kun mies reissas paljon ja lapset oli pieniä. Kerran viikossa kävi niinä viikkoina kun mies oli poissa (mies oli siis 3-4 viikkoa yhteen menoon reissussa, välissä viikko toimistolla ja taas menoks). Tää ihana täti oli lasten kanssa ja mä sain aikaa käydä rauhassa kaupassa tai siivota. Olisin varmaan voinut vaikka nukkua tai lähteä lenkillekkin, mutta en osannut. 4 tuntia oli yksi käyntikerta ja se maksoi muistaakseni 9€. Lastensuojelun kanssa tällä ei ollut mitään tekemistä ja luojan kiitos silloin vielä tarjottiin konkreettista apua eikä mitään turhanpäiväistä juttelua.

• Tykkää
Reactions: Porho
Veikkaisin että ongelmana on akuuttitarve. Kunta ei mahdollisesti pysty pienellä varoitusajalla järjestämään perhetyöntekijää. Mielestäni kyllä sais tällainen "akuuttiperhetyöntekijäkin" olla joka kunnalla, edes muutama henkilö. Jossain paikoissa on ainakin kriisikeskuksia, joista saatettais tollaisessa tilanteessa pystyä irrottamaan joku työntekijä auttamaan.

Niin, en kyllä tiedä kuka sieltä olisi sitten tullut "puoleksi tunniksi istumaan", enkä tosiaan tiedä yhtään mikä' on oman kuntani tilanne yleensäkään näissä asioissa. Jotenkin vaan kaihertaa, vielä enemmän kun yksi pienimmistä muistaa vieläkin kun söi jäistä makaronilaatikkoa, kun en kertakaikkiaan kyennyt sulattamaan sitä tarpeeksi ja laitoin vain lautaselle ja käskin syödä...joo, ehkä pieni asia nyt mutta silloin oli kyllä tosi kyseessä jaksamisen suhteen, kun vuorotellen käytiin sairaalassa ja toinen sitten hoiti muita, miten hoiti.

Lohjalla perhetyöntekijät oikein painottaa, etteivät ole lapsenhoitajia tai mitään muutakaan tee. Kirppareita ne tykkää asiakkaan kanssa kierrellä ja kahvia juoda, kun keitetään, mutta ei niiltä oikeeta apua saa.

Tämä on jotain niin käsittämätöntä?! Tästä ne ihmiset repii sitten palkkansa! Voisikohan joku kaivaa tiedon esiin paljonko perhetyöntekijän palkka on?! Minusta tämä on yhteiskunnan varojen pahinta väärinkäyttöä, palkataan muka jotain "auttajia" joista ei sitten olekaan mitään apua!
Olen ollut sitä mieltä ja olen edelleen sitä mieltä että perhetyöntekijät ovat turhin ammattikunta.

Kodinhoitajat takaisin!!!! Ja apua pitää saada helpommin kun siihen tarvetta on eikä niin että niille, jotka ei tarvi, tyrkytetään väkisin suurinpiirtein huostaanotolla uhkailemalla.

Ei taida suomalaiset olla ihan viisasta kansaa, ei ainakaan akat. Eihän tällaisessa systeemissä ole päätä eikä häntää!

no jos joku tekee ls-ilmoituksen! se riittää, ihan sama onko aihetta vai ei,mutta perhetyötähän ne ekana lähtee tarjoamaan!

esim.naapuri tekee ilmoituksen: epäilen että naapuri hakkaa lapsiaan kun sieltä kuuluu itkua->perhetyöntekijä (vaikka ilmoitus olis kiusallaan tehty, koska sossut ei voi sitä tietää)

päiväkoti tekee ilmoituksen lapsi käyttäytyy impulsiivisesti,ajautuu kahnauksiin helposti,ollaan huolissaan lapsen käytöksestä->perhetyöntekijä

ex tekee katkerana ilmoituksia että äiti ei osaa laittaa ruokaa,eikä jaksa->perhetyöntekijä.

mikään ei tartte olla oikeesti pielessä mutta kun se perhetyö on helppo tapa päästä arvioimaan sitä arkea ja vuorovaikutussuhteita yms

Kun itse soitin ja kerroin että olen ihan pihalla ja huolissani lasten käytännön huoltotoimenpiteistä kun olen ihan lamaantunut järkytyksestä yms. niin ei riitä...? :(

Kun itse soitin ja kerroin että olen ihan pihalla ja huolissani lasten käytännön huoltotoimenpiteistä kun olen ihan lamaantunut järkytyksestä yms. niin ei riitä...? :(

Jos sulla voimia riittää, niin otapa yhteys kaikkein ylimpään johtavaan sosiaalityöntekijään ja valitat tilanteesta. Teillä on selkeästi avulle tarvetta mutta jostain syystä ette sitä saa?! Jos sekään ei auta niin ota kuntasi perusturvalautakuntaan yhteyttä.

Jos sulla voimia riittää, niin otapa yhteys kaikkein ylimpään johtavaan sosiaalityöntekijään ja valitat tilanteesta. Teillä on selkeästi avulle tarvetta mutta jostain syystä ette sitä saa?! Jos sekään ei auta niin ota kuntasi perusturvalautakuntaan yhteyttä.

Ja voit samalla kertoa että teet läänin aluehallintovirastoon valituksen, ellei teille apua saada!

Tätä olen ajatellut, kunhan saisi jostain jotain energiaa miettiä ne asiat kohdilleen, vielä on jotenkin sellainen hutera olo kaiken suhteen....

Meillä käy (ilmeisesti) vain sen takia että ollaan nuori perhe, minä 17v ja mies 19v. Muuta syytä emme ole saaneet. Perhetyöntekijä ei tee meillä mitään, me vain puhumme rytmeistä yms. Sanoi myös että ei välttämättä tarvitsisi käydä ja ei käy ellemme tahtoisi... Joten aika eri tavalla täälläpäin nuo käytännöt.

Tämä on jotain niin käsittämätöntä?! Tästä ne ihmiset repii sitten palkkansa! Voisikohan joku kaivaa tiedon esiin paljonko perhetyöntekijän palkka on?! Minusta tämä on yhteiskunnan varojen pahinta väärinkäyttöä, palkataan muka jotain "auttajia" joista ei sitten olekaan mitään apua!
Olen ollut sitä mieltä ja olen edelleen sitä mieltä että perhetyöntekijät ovat turhin ammattikunta.

Kodinhoitajat takaisin!!!! Ja apua pitää saada helpommin kun siihen tarvetta on eikä niin että niille, jotka ei tarvi, tyrkytetään väkisin suurinpiirtein huostaanotolla uhkailemalla.

Ei taida suomalaiset olla ihan viisasta kansaa, ei ainakaan akat. Eihän tällaisessa systeemissä ole päätä eikä häntää!

Se on kyllä niin väärin, että joillain paikkakunnilla ei saa apua vaikka sitä todella tarvitsisi kuten ap. Joillain paikkakunnilla perhetyöntekijät auttavat äitiä oikeasti kotitöissä ja lastenhoidossa tai vievät lapset ulos niin että väsynyt äiti saa vähän nukkua ja sitten joissain paikoissa tarjoavat vaan juttuseuraa. Aivan pönttöä! Nyt kun ollaan esim. noita neuvolapalveiluita yhdenvertaistamassa (sama määrä äitiysneuvolakäyntejä kaikille ja samat tutkimukset), niin tämä olisi minusta ihan vastaava asia. Kukahan mahtaisi alkaa ajamaan tätä asiaa? Ehkä kannattaisi ottaa suoraan yhteyttä sellaisen kunnan virkamiehiin, missä on törpöimmät käytännöt eli pistäisi ihan virallisen kyselyn kun ei ole saanut apua. Saisivat siinä selvittää virallisesti kunnan kannan asiaan ja kertoa mistä sitä apua oikeasti pitäisi hakea. Jos vastaukset eivät tyydytä, niin sitten vinkkaa lehdistölle, kansanedustajalle tai minne vaan.

Tätä olen ajatellut, kunhan saisi jostain jotain energiaa miettiä ne asiat kohdilleen, vielä on jotenkin sellainen hutera olo kaiken suhteen....

Tämän takia varmaan tuohon asiaan ei saada korjausta, kun raskaassa elämäntilanteessa asioita ei jaksa ruveta selvittämään eikä tappelemaan viranomaisten kanssa. Noiden asioiden pitäisi olla kunnossa niin, että sitten kun on tilanne päällä, apua saisi helposti, ettei siitä avun hakemisesta tulisi yksi taakka lisää.

Itse emme ole olleet tuollaisen avun tarpeessa, mutta on pelottava ajatus, että apua ei saisi silloin kun sitä tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja ei tämä näin voin mennä;28141899:
Se on kyllä niin väärin, että joillain paikkakunnilla ei saa apua vaikka sitä todella tarvitsisi kuten ap. Joillain paikkakunnilla perhetyöntekijät auttavat äitiä oikeasti kotitöissä ja lastenhoidossa tai vievät lapset ulos niin että väsynyt äiti saa vähän nukkua ja sitten joissain paikoissa tarjoavat vaan juttuseuraa. Aivan pönttöä! Nyt kun ollaan esim. noita neuvolapalveiluita yhdenvertaistamassa (sama määrä äitiysneuvolakäyntejä kaikille ja samat tutkimukset), niin tämä olisi minusta ihan vastaava asia. Kukahan mahtaisi alkaa ajamaan tätä asiaa? Ehkä kannattaisi ottaa suoraan yhteyttä sellaisen kunnan virkamiehiin, missä on törpöimmät käytännöt eli pistäisi ihan virallisen kyselyn kun ei ole saanut apua. Saisivat siinä selvittää virallisesti kunnan kannan asiaan ja kertoa mistä sitä apua oikeasti pitäisi hakea. Jos vastaukset eivät tyydytä, niin sitten vinkkaa lehdistölle, kansanedustajalle tai minne vaan.

Kirjoitat asiaa! Olenkin usein ihmetellyt että miten on mahdollista että perhetyöntekijöiden toimikuva on näin epämääräistä ja kunnista riippuvaa. Miksei sitä ole esim. lailla määrätty mikä heidän toimintaansa kuuluu ja mikä ei. Eikä niin että se vaihtelee suurinpiirtein tekijän motivaation mukaan.

Se on kuin menis lääkärille, jonka pitäisi auttaa. Ja lääkäri toteais"Ei kuulu mun toimenkuvaan, mutta voin kyllä jutella kanssasi." Huoh :(

meillä KÄVI perhetyö miehen sairastumisen ja sairaalaanjoutumisen jälkeen(masennus). sanottiin et perhetyö tulee halusitte tai ette, mutta eivät tehneet sitte yhtään mitään. soittivat edellisenä päivänä että tulemme huomenna. joutui siis monta ortopediaikaaniki peruuttamaan. lisäksi väkisin tyrkyttivät seurakunnan vauvakerhoja vaikka sanoin että tää perhe ei ole piruntorjunattykistön kanssa missään tekemisissä. lisäksi määräilivät suunnilleen kaikesta. tein valituksen sosiaalityöntekijälle ja sanoin että eikös kannattais mieluummin mennä niihin perheisiin missä on hätä, koska mulla pelaa tukiverkosto, ystävät ja äiti auttavat JOS tarvii..ja ku en tosiaan tehny tääl mitään niillä akoilla istumassa keittiössä. ja isot lapset inhos niitä akkoja yli kaiken, ja tekivät sen selväksi. sosiaalitäti tuli päätökseen että me emme hyödy perhetyöstä..

perhetyöntekijät kyl yrittivät, että ku on paljo lapsia (4kpl) ja on murkkuikäsiä jne jne ni tarvittais, sanoin että sitten tulette kun joka ainoa suurperhe ja murkkuikästen perhe myös perhetyön asiakkaaksi. meni tätikööri hiljaseks =P

ja aikanaan toisessa kaupungissa asuessani kahden lapsen kanssa, siellä oli kodinhoitajat, jotka tulivat esim lapsia hoitamaan asiointikäyntieni ajaksi, laittoivat ruokaa ja ulkoilivat lasten kanssa. erästä Tarja-nimistä tätiä muistelen erityisellä lämmöllä, tulin puhuneeksi että täytyy noille lapsille mennä kahtelee arkivaatetta kirpparilta, niin seuraavalla kerralla tää toi neljä kassillista omiltaan pieneksi jääneitä vaatteita. ja muutenkin oli sellainen rento ja mukava tapaus=)

Yhteistyössä