Miten pian sektion jälkeen on TURVALLISTA tulla uudestaan raskaaksi?

• Viestiketjun aloittaja Turvallista?
  • Ensimmäinen viesti
Kyllikki
Meidän neuvolantäti sanoi, että pari vuotta, kun kyselin milloin kannatis taas uudestaan raskaaksi... Mutta jotenkin käsitin, että se oli enempi hänen oma mielipiteensä sopivasta ikäerosta lapsille...

Eräs tuttavani tuli n.9-10kk sektion jälkeen uudelleen raskaaksi. Ja ihan ok kaikki meni.

Viblsp
Mulle sanottiin ekan tai tokan sektion jälkeen, että vuosi. Eka sektio oli 10/03, toinen 11/05 ja kolmas 3/07. Kaksosia (eli kolmas sektio) kun odotin, lääkäri sanoi, että kolmannen sektion jälkeen pitäisi odottaa ainakin 2 vuotta ennen uutta raskautta.

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Turvallista?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että noin vuosi olisi hyvä odottaa.
Apua! Mitähän riskejä tässä nyt ois, jos oisinkin jo nyt raskaana...??
Hm, aloin odottaa kaksosia kun toinen lapsemme oli 8-9kk tjsp. Arvaapa pelkäsinkö kun oli jo kaksi sektiota takana ja edellisestä niin vähän aikaa ja vieläpä kaksoset kohdussa. Hyvin meni kyllä. Varmaan isoin riski on se, ettei kohtu tai vanha sektioarpi ehkä kestä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että noin vuosi olisi hyvä odottaa.
Apua! Mitähän riskejä tässä nyt ois, jos oisinkin jo nyt raskaana...??
Ei varmaan sen suuremmin mitään! Varsinkin jos vasta ensimmäinen sektio takana. Kohtu vain ohenee jokaisesta leikkauksesta ja siksi varmaan myös pyydetään odottamaan, että haava ehtii todellakin kunnolla palautua.
Soita äitiysneuvolaan ja kysy asiasta. Sitten saat kunnollisen vastauksen ja tiedät parhaiten.

Turvallista?
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
kohtu voi revetä jos ei oo ehtinyt arpeutua viel kunnolla, tai istukka voi kiinnittyä arven kohalle mistä irtoo sit helpommin ennen aikojaan yms...
Nyt mua alkoi todella pelottaa :( Kunpa en olisi raskaana...

jarna
kohtu voi revetä jos ei oo ehtinyt arpeutua viel kunnolla, tai istukka voi kiinnittyä arven kohalle mistä irtoo sit helpommin ennen aikojaan yms...
Mä tulin sektion jälkeen raskaaksi kun poikaoli 3kk. raskaus sujui oikein hyvin ja synnytys myös. Yhtälailla ne riskit on vaik olis pitempi aika sektiosta, koska se arpikohta voi olla heikompi kohdussa.

Khimaira
Kaikkea netti "tietoa" ei kannata uskoa :whistle: Kysy vaikka teidän äippäpolilta, mitä ovat siellä mieltä asiasta. Mä tulin raskaaksi 11kk edellisen sektion jälkeen, eikä mitään ongelmia ilmennyt.
Nykyaikana voidaan aika hyvin seurata ultralla kohdun paksuutta/ kestävyyttä "riskitapauksissa" . Itselleni seuraava raskaus on tuollainen tarkempaan syyniin joutuva :)

sh
Alkuperäinen kirjoittaja jarna:
Mä tulin sektion jälkeen raskaaksi kun poikaoli 3kk. raskaus sujui oikein hyvin ja synnytys myös. Yhtälailla ne riskit on vaik olis pitempi aika sektiosta, koska se arpikohta voi olla heikompi kohdussa.
Kyllä ne riskit vaan suuremmat on, kun haava on "tuore". Suurin osa kai menee silti hyvin, mut ap kyseli riskeistä.

Turvallista?
No tein juuri raskaustestin ja negaa näytti... Eli siis voin huokaista helpotuksesta... Ehkä kannattaa sitten odottaa ainakin se vuosi ennen kuin uudestaan raskaaksi yritän...

Muistaakseni lääkärini sanoi, että vähintään vuosi, mieluummin kaksi.
Vanha kansahan sanoi jotenkin, että täytyy lumen sulaa ja sataa ennen uutta raskautta, ja käytännössähän tuo on se vuosi, sektio tai alatie, kummin vain.

vieras
Minä tulin raskaaaksi noin 6kk sekstion jälkeen. Hyvin meni kaikki ja synnytin toisen lapseni alakautta. Sehän on tietty yksilöllistä miten arpi kestää. Muutaman kerran multa kysyttiin neuvolassa ja lääkärissä että miltä arpi tuntuu, eihän oo kipeä tms.

Yhteistyössä