Miten pesette wc:n?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton

Vieras
Siis oon niin tyhmä näissä siivousasioissa, etten osaa vessaakaan pestä. Jos on kaksi vessaa, niin miten voisi järjestelmällisesti pestä, ettei rättejä mene montaa? Kun istuinosakin pitäisi eri rätillä?

Ja ylipäätänsä missä järjestyksessä ja miten ja millä aineilla pesette vessan/kylpyhuoneen?

Suihkutan ainetta, pyyhin rätillä puhtaammasta likaisempaan, pyyhin puhtaalla rätillä samassa järjestyksessä. Kylppärin vessan huuhtelen suihkulla pesun jälkeen (eli en pyyhi toista kertaa, mutta toisessa vessassa pitää kun siellä ei ole lattiakaivoa). Sitten rätti pyykkiin. Ja vessaharjaa käytän pyttyyn, ja tarvittaessa hammasharjaa ja karhunkieltä pinttymiin.

Ja mitä useammin pesee, sen helpommalla pääsee! Ite pesen 2 x vkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
en , tiedä kun se on meillä miehen homma :saint:

Uskomatonta! Meillä mies pessy vessan kerran, silloin kun pakotin kun olin tulossa kolmosen kans laitokselta. Ekan jälkeen se tais olla oman pesuni jäljiltä puhdas, kakkosen jälkeen se oli likainen ja jouduin ensitöikseni sen pesemään, niin sitten sanoin jo kovasti että vessa on pestävä.

Pesuaineet vaikuttamaan sekä pönttöön että lavuaariin. Sit jonkun ajan päästä pesen pöntön sisustan harjalla, sit otan rätin joka on muutoin wc-istuinta varten, kostutan sen pesuaineeseen, jynssään kauttaaltaan laidat ja renkaan ja ulkopuolelta. Sitten otan toisen rätin, johon kanssa aineet ja sillä pesen vetonupin ja lavuaarin. Lattiat moppaan viimeisenä.

siis, pese se yksi vessa kerrallaan...turhaan sä siinä välissä ramppaat... meillä on joka vessassa omat rättinsä ja harjansa pytylle ja vanhatiskiharja/rätti lavuaarille. rätteihin voi vaikka tussilla piirrellä kirjaimet niin kaikki perheessä tietää mitä mihinkin käytetään. tai voi käyttää eri värisiä rättejä aina eri tarkoitukseen, niin ei tarvii niitäkään kertakäyttöisinä pitääm ja rätit voi pestä myös pesukoneessa. Ainakin ne mitä mä käytän.

jaahas, vaikea tässä kertoa kun itse tulee siivottua niinku ihan niinku normaalisti, ei siinä paljon tule ajateltua :D Ekaksi laitan pyttyyn aineet vaikuttamaan. Olen siinä sit pyyhkinyt/pessyt pytyn ulkoapäin. sitten pessyt itse pöntön sisukset. Sitten pesen lavuaarin koska pytty rättejäkin on siinä pitänyt huuhtoa. Ja sitten pyyhin pelit ym. kait, näin tällä muistelolla...

Meillä on pikkuruinen kerrostalon kylppäri. Pesen sen yleensä suihkulla pari kertaa viikossa, minusta kaikkein kätevintä niin, ja puhdasta tulee. Suihkepullosta vaan ensin suihkautus pesuainetta sinne missä sitä tarvitsee. Pöntön pesen tietty vessaharjalla. Lopuksi kuivaan pinnat froteepyyhkeellä, seinät peilin yms., ja lattian lastalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Mä yleensä hyvää hyvyyttäni pesen myös miehen vessan kun samat rätit on märkänä jo valmiiksi oman vessan jälkeen, mutta mies itse aina tarjoutuu kyllä jos huomaa että oon sinne hiipparoimassa, eli meilläkin mieheltä onnistuu vessan pesut. =)

Oooh..Voiku olis oma vessa :D
Pidähän arvossa :flower:

käyttääks kukaan hanskoja jos varsinkin ensin pesette pönttöä ja sitten lavuaaria ja peilejöä jne. vaikka eri räteillä ni tuleehan sitä käsiinkin ainetta jne. vai pesettekö joka välissä kädet HYVIN?

Suihkutan pesuainetta (cif WC) pönttöön ja lavuaariin.Annan vaikuttaa noin 5-10min ja sitten käsisuihkulla suihkutan puhtaaksi.Pöntön sisällä käytän wc-harjaa ja jos ulkopuolella liat ei lähde niin joko luutulla tai wc-paperilla puhdistan(tämä on kätevä,kun voi heittää sitten pönttöön).Tarvittaessa lisää pesuainetta vaikuttamaan.Ja puhdasta tulee,eikä tarvitse jynssäillä ja luutuilla =) Meill'ä siis wc suihku-tiloissa.

meillä kolme vessa, kaikki pesen erikseen, joka vessaan omat rätit. Pöntöön ja altaaseen aineet , sen jälkeen lavuaarin pesu harjalla tai sienellä, huuhtelu ja kuivaus rätillä. Sen jälkeen pönttö sisältä ja huuhtelu koko pöntölle, sen jälkeeen kuivaus samalla rätillä mitä käytettiin altaaseen. lattialle pesuainevettä, tarviittaessa pesu , huuhtelu ja kuivaus
joka vessassa on lattiakaivo joten voin käyttää kunnolla vettä

Mä pesen ensin vessaharjalla wc-pytyn ja jätän vähäksi aikaa pesuiaineet likoamaan, sillä aikaa pesen rätillä ensin wc-peilin, ovenkahvat ja kaakelit, sitten lavuaarin ja usein vielä uudestaan kaakelit siitä lavuaarin kohdalta, * sitten samalla rätillä (välillä sitä voi toki huuhtoa jos on kamalan likasta) wc pytyn kannen ja ulkopuolen, sitten sisältä istuinosan ja viimeseksi sen pöntön reunat.

Yksi rätti+wc-harja per wc. Tietty jos niitä rättejä ei halua käyttää kuin yhtä niin kävisin tossa * kohdassa pesemässä siellä toisessa w:ssä ne samat jutut ja viimekseksi kummastakin ne pöntöt.

Lattian pesen ihan vikana.

Pesuaineet vaikuttamaan sekä pönttöön että lavuaariin. Sit jonkun ajan päästä pesen pöntön sisustan harjalla, sit otan rätin joka on muutoin wc-istuinta varten, kostutan sen pesuaineeseen, jynssään kauttaaltaan laidat ja renkaan ja ulkopuolelta. Sitten otan toisen rätin, johon kanssa aineet ja sillä pesen vetonupin ja lavuaarin. Lattiat moppaan viimeisenä.

Vetonuppi on WC:n likaisin osa, se AINA VIIMEISENÄ ! Lavuaari pestään ihan ekana "tiskiharjalla" , ja sitä ei kuivata..

Alkuperäinen kirjoittaja Siivooja:

Vetonuppi on WC:n likaisin osa, se AINA VIIMEISENÄ ! Lavuaari pestään ihan ekana "tiskiharjalla" , ja sitä ei kuivata..

Täällä taas lukee näin:
WC:n siivous

Puhdistusaineet

· neutraali tai

· heikosti emäksinen

WC:n siivousjärjestys:

1. Tyhjennä roskakori ja vie pyyhkeet pesuun

2. Peili, peilikaappi ja hyllyt

3. Pesuallas sisä- ja ulkopinnoilta, ylimenoaukko, tulppa ja hanat

4. Käsisuihku

5. Kylpyamme

6. Seinät, ovet ja valokatkaisija

7. Harjaa wc-istuin sisältä riittävän syvältä

8. Pyyhi wc-istuin ulkoa. Pyyhkimisjärjestys: vetonuppi ja vesisäiliö, kansi ja istuinreunus molemmin puolin, istuimen jalkaosa

9. Lattia

10. Puhtaat pyyhkeet

Muista kääntää puhdas sivu pyyhkeestä siivous vaihtuessa.

Älä käytä hankaavia aineita ja välineitä, koska ne naarmuttavat pintoja ja niiden puhtaanapito vaikeutuu.

http://213.138.144.231/sakta/lumipallo/eija/hygieniatilat.htm

Eikä pestä viimeisenä nuppia, vaan pöntöstä ensimmäisenä. Siinä liinassa on pintoja joita voi vaihtaa, yhteensä olikos se 16 eri pintaa. Eli nupin jälkeen käännetään liina.

Mitäs järkeä on pestä ekana lavuaari jos pönttörättiä/lattiarättiä huuhtelee lavuaarissa???

Mä yleensä hyvää hyvyyttäni pesen myös miehen vessan kun samat rätit on märkänä jo valmiiksi oman vessan jälkeen, mutta mies itse aina tarjoutuu kyllä jos huomaa että oon sinne hiipparoimassa, eli meilläkin mieheltä onnistuu vessan pesut. =)

peset sä samoilla räteillä molemmaat vessat?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Mitäs järkeä on pestä ekana lavuaari jos pönttörättiä/lattiarättiä huuhtelee lavuaarissa???

Daa? Niin , kertokaas tosiaan :D

Minä pistän aineen vaikuttamaan pönttöön. Sitten harjaan sen.
Otan palan tai kaksi vanhaa vaatetta, kastelen pesuaineveteen ja pesen pöntön.
Lopuksi heitän rätin roskiin.

Saman teen toisessa vessassa.

Lavuaarit pesen sienellä, jota säilytän lavuaarin takana ja vaihdan aika ajoin.

Yhteistyössä