Miten pesette vauvan hiukset?

  • Viestiketjun aloittaja tuore äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Panacea:
Vauvan hiuksia ei tarvitse pestä shampoolla. Vesi riittää. Karsta pehmitetään vedellä tai öljyllä ja rapsutellaan esim. vauvakammalla tai -harjalla pois.
Sitä rasvaa jää hiuksiin. Ei sitä saa pois hiuksista ilman shampoota.
 
tuulis
teillä ei visiin oo ollu pitkä/paksutukkasia vauvoja,kun noin yksoikosia mielipiteitä on. Mä olen ap valellut kädellä varovasti vettä vauvan päähän. Ei se naamalle mee jos ei paa paljoo.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis :
teillä ei visiin oo ollu pitkä/paksutukkasia vauvoja,kun noin yksoikosia mielipiteitä on. Mä olen ap valellut kädellä varovasti vettä vauvan päähän. Ei se naamalle mee jos ei paa paljoo.
Näinpä, ja meillä vauvan tukka rasvoittui, oliko se sitten silittelystä vai miten, mutta kyllä se pesua tartti. Ja meillä oli tosi pitkät hiukset, etutukkakin kasvoi silmille 5 kk iässä, ja siitä lähtien olen leikannut hiuksia.
 
ap
Melkein puolivuotias jo ja ammeessa on istuma-asennossa eikä saa enää taaksepäin kallistettua kun kampeaa väkisin ylös. Täytynee kokeilla tuota konttausasentoa seuraavalla kerralla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tuulis :
teillä ei visiin oo ollu pitkä/paksutukkasia vauvoja,kun noin yksoikosia mielipiteitä on. Mä olen ap valellut kädellä varovasti vettä vauvan päähän. Ei se naamalle mee jos ei paa paljoo.
Juu kyllä ainaki mulla on kaikilla neljällä lapsella ollu jo syntymästä ihan sellanen sankka tukka =) Mutta ei silti oo tarvinnu shampoota käyttää ku vasta 2v jälkeen suunnilleen ja silloinki harvakseltaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nikittönnä:
Vauvan hiuksia ei saa pestä muulla kuin vedellä. Miul parturi-kampaaja on sanonu ettei saisi alle 3v pestä vielä shampoolla hiuksia, koska sitten se estää päänahan kunnollisen kehittymisen tms.
Ja höpö höpö. Näkisit mun lasten vauvan pesuaineella pestyt hiukset nyt. Yhtä paksut kuin aina. Eikä tietenkään millään Pantenella, vaan miedolla pesunesteellä, hyvin vähäsen ja kunnolla huuhdeltuna. Ei varmaan vaurioita päänahkaa...
 
tuulis
mulle sanoi lääkäri sekä parturi että jos lapsella on paljon tukkaa,se on hyvä pestä väh.kerran viikossa shampoolla,jottei päänahkaan jää muhimaan mitään. Me joudutaan käyttämään "karstashampoota" kahden viikon välein,kun vauvan päänahkä karstottuu paljon. Ja se täytyy pestä pois toisella shampoolla. Luulenpa että tästä asiasta voidaan vääntää loppuilta,mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. :) ja lisään vielä et lääkärissä käytin vauvaa ihan muun asian,kun hiusten takia. :D
 
vieras
Älkää nyt niitä marketti shampoita tunkeko vauvan päähän. Kuten en suosittele omaankaan päähän laitettavan niitä. Tottakai voi shampoolla pestä, ja pitääkin! Kyllähän vauvankin hiuksiin menee ties mitä ruokaa, hiekkaa ja muuta möhnää touhuillessa. Ihan hyvää tekee pestä...

Meillä on myös käyty suihkussa päivittäin ihan vauvasta saakka. Tätäkin moni varmasti kauhistelee. Pitäähän vauvan olla likainen, ei saa koko ajan suihkussa olla, ettei vaan menisi iho rikki!
 
p-k
Alkuperäinen kirjoittaja Nikittönnä:
Vauvan hiuksia ei saa pestä muulla kuin vedellä. Miul parturi-kampaaja on sanonu ettei saisi alle 3v pestä vielä shampoolla hiuksia, koska sitten se estää päänahan kunnollisen kehittymisen tms.
oho, mä taas p-k:na suosittelen pesemään pientenkin lasten hiuksia, omankin hiuksia oon tosiaan pessy jo alta vuoden ikäsestä saakka.. jokainen tavallaan...
 

Yhteistyössä