Miten perusteellisesti siivoatte vuokra-asunnon muuttaessa?

  • Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti
hhhh
Muutin vasta ja siivosin edellisen asunnon aika perusteellisesti. Uunin ja jääkaapin siirsin, molempien takaa siivosin kunnolla. Uudessa asunnossa näytti ihan puhtaalta, mutta uunin tai jääkaapin takaa ei oltu siivottu varmaan vuosiin. Vuokranantaja olisi tilannut siivousfirman mutta sovittiin että siivoan itse ja maksan ensimmäisestä vuokrasta vain puolet. Silloin kun muutin edelliseen asuntooni oli se myös siivottu kunnolla, muuten ei ole kokemusta mutta jäin miettimään että miten ihmiset yleensä siivoavat kun muuttavat?
 
Vedän ulos hellan,jääkaapin,pakastimen(jos sellainen asuntoon kuuluu),pesen ikkunat,seinät,laipion,ovet ym pinnat.

Itse kun tähän muutin,oli kylpyhuone varsinkin kamalassa kunnossa,viemärissä karvat ja laatat seinillä aivan saippuassa..Itse jouduin siivoamaan ja mitään vuokra-alennuksia ei tullut.Mutta tätähän ei voi yleistää,jotku antaa jotkut ei..
 
Hyvin siivotaan, tietenkin kaikki irtilähtevät jääkaapit ja uunit yms. siirretään ja siivotaan sieltä takaa kuten normaalistikin säännöllisesti. Imuroidaan, pyyhitään pölyt, kaapit ja hyllyt yms., pestään lattiat ja niin edelleen. Eli voisin sanoa että erinomaiseen ja muuttovalmiiseen kuntoon jää aina asunto meidän jäljiltä.
Ikävä kyllä varmaan monikaan ei näin perusteellisesti siivoa kun olen useamman kerran joutunut uuteen asuntoon muuttaessa tekemään ison työn koska jotkut ei vuosiin siivoa esim. just jääkaapin ja uunin takaa.. ärsyttävää on myös kun kylppärin kaakelit on hiuksia ja saippuaa täynnä.. :headwall: Ja toinen juttu kun keittiön kaapeista saa siivoilla jonkun puuroryynejä tai mausteita..
Tähän nykyiseen muutettaessa oli entinen asukas tai sitten siivousfirma tosi hyvin siivonnut ja oli tosi siisti koti, kylppäriä myöten.
Ikinä ei olla mitään hyvitystä saatu vaikka on asuntootoimistoon asti valitettu paskaisesta kämpästä..
 
Viimeksi muokattu:
"hmm"
inhottavin kokemus oli kun kävin katsomassa uutta asuntoa vanhan asukkaan siellä vielä ollessa. asunto oli aikasen törkyisessä kunnossa, asukas sanoi tilaavansa firman siivoamaan sen kun lähtee. noh, ei tilannut, vuokraaja sanoi että voi tilata siivoojia mutta muuttoa olisi sitten pitänyt tämän takia lykätä eikä se tietenkään onnistunut kun entinen asunto on irtisanottu ja siihenkin on muuttamassa uusi asukas. sain yksin pestä AIVAN kaikki asunnon pinnat ja vielä useampaan kertaan, hyvityksiä en saanut.
 
"huuu"
Kakspiippunen juttu, itse kun tykkään aina siivota uuden asunnon lattiasta kattoon, kun muutan sisään.
Joten aika hukkaan se olisi mennyt jos olisi edellinen sen tosi tarkkaan siivonnut.

Itse olen siivonnut tosi tarkasti, pyyhkinyt kostealla esim. vaatekaapit sisäpuoleltakin.
 
Olen muuttanut kolmesti ja joka kerta joutunut siivoamaan lattiasta kattoon senkin kämpän mihin olen muuttanut. Todella ärsyttävää siivota muiden p*skoja kun ei viitsi ihmiset omia törkyjään siivota vaan jättää tietysti muille! Aina olen kuitenkin edellisenkin kämpän jynssännyt lattiasta kattoon. Tosin sinänsä voin syyttää itseäni etten ole vaatinut firmaa siivoamaan sitä tulevaa asuntoa myöskään. Ylimääräinen vaiva sekin tietysti jonkun omanapaisen ääliön takia vaikka helpompaa ehkä olisi ollut kuin se jynssääminen.
 
periaate
Me siivottiin vanhat kämpät aina vuokranantajan ohjelistan mukaan. Toki jos kysymyksessä on yksityiseltä vuokrattu asunto, niin tällaista listaa ei välttämättä ole. Me olimme myös niin tarkkoja, että sanoimme vuokranantaja n asuntosihteerille etukäteen, että soittaa huoltomiehen käymään katsomassa tarvitseeko seuraavaa kämppää siivota lisää ennen kuin on listan mukaisessa kunnossa. Meillä oli siis kolme kämppää samalta firmalta peräkkäin. No kerran huoltomies sitten soitti, että pitää siirtää muuttoa siivouksen vuoksi. Ei me mitään alennusta saatu, muttei saaneet edelliset asukkaatkaan takuuvuokraa takaisin. En ymmärrä miksi te itse siivoatte edellisten asukkaiden jätteet ja liat.
 
"vierailija"
En mitenkään supertarkasti siivoa. Yleensä on hirveä kiire, uusi asukas huohottaa niskaan ja sitä seuraavaakin kämppää pitäis ehtiä siivoomaan. Jos ei ole asuintavoiltaan mikään porsas niin normi viikkosiivous-tyyppinen pyyhkäisy riittää. No toki pesen saunan ja jääkaapin ja kaapit pyyhin samalla kun tyhjennän ne. Ikkunoita en ala pesemään, se ei minusta kuulu muuttosiivoukseen.

Ihmiset jotka elävät sottaisesti muutenkin eivät varmasti ala panostamaan siivoukseen siinä vaiheessa kun ovat muuttamassa. Olin yhtenä kesänä siivoamassa opiskelija-asuntolaa poismuuttaneiden opiskelijoiden jäljiltä ja siellä kyllä näki kaikenlaista. Osa kämpistä oli ihan ok, mutta muutamissa oli tungettu kaapit täyteen roskaa, jääkaapit homeessa, suihkuseinät ruskeana liasta jne. Olis ollut kiva nähdä minkänäköistä asunnoissa oli kun siellä asuttiin.
 
mutkat suoriksi
Pitäähän se kuitenkin itekki siivota. En todellakaan luota siihen, että edellinen asukas ei olisi käyttäny samaa rättiä keittiiöön ja vessaan. Tai pyyhkinyt kaappeja samalla rätillä kun lattioit.
 
Jääkaapin ja hellantaustan tarkistaisin, jos niitä ei ole tullut siivottua vähään aikaan.
Samoin ikkunat ehkä pesisin, jos olisi pidempi aika kulunut ikkunoiden välien pesusta.
Hella mulla on päässyt (varsinkin se lasi) pinttymään, että mitenköhän sitä enää puhtaaksi saa...:confused:
Uunin pesu kans kuuluu kuvioon, ettei ihan mustana oo sisältä.
Normaali perussiivous minustakin riittänee ja tietenkin kylppäri suht siistiin kuntoon kans on hyvä jättää.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras."
Itse siivoan niin hyvin, että seuraava voi muuttaa asuntoon, ilman että tarvitsee heti siivota. Harmikseni voin vaan sanoa, että itse olen harvemmin saanut siistin asunnon, monesti olen joutunut ihan villakoiria siivoamaan, kun ei edes imuria olla käytetty, myös hiekkaa ja muuta sontaa on lattioilla ollut, likaisia ovenpieliä ym. Kerran yritin saada hyvitystä vuokranantajalta siitä että olin siivonnut edellisen jäljet...vaan eipä herunut.
 

Yhteistyössä