Miten perheelliset olette varautuneet pahimpaan?

• Viestiketjun aloittaja "ilse"
  • Ensimmäinen viesti
pahimpaan
Oli säästöjä. Mielestäni varauduttiin pahimpaan, eli sairastumiseen, työttömyyteen jne.

MUTTA se, mihin en osannut taloudellisesti varautua, oli AVIOERO. Mies petti. Erossa tuli sitten minulle isompi laina, puolet laskuista miehen uuden kodin kalusteista ja tavaroista, oman auton hankinta jnejnejne.

"vieraana"
Pahimpaan? Jos työttömyys on se pahin, ei ole mitään hätää. Itse varaudun vähän toisenlaisiin ongelmiin, kerään kotiin ruokavarastoa, selviytymistarvikkeita (mm. sähkökatkon, kaupan alan lakkojen, yleisten isojen ongelmien varalle, ydinonnettomuus jne.) sekä opettelen selviytymään kaikista mahdollisista tilanteista. Raha on vain pieni tekijä kaikessa tässä. Toki varaan käteistä rahaa pieninä seteleinä kotiin.

"hmmm"
Mihin pahimpaan? Säästän kyllä (tai oikeastaan sijoitan) tulevaisuutta varten. Nyt tosin kasassa vasta 10 000 e. Molemmilla sellaiset työt että työttömiä tuskin tullaan olemaan, ei ainakaan niin että molemmat. Pärjäisimme kyllä yhdellä palkallakin, silloin tosin jäisi vähemmän säästöön.

Siis periaatteessa jos totaalinen varojen menetys, perheen menetys yms. kohtaisi, ei mulla olis kyllä mitään jäljellä, korkeintaan sosiaalinen verkosto. Mutta noin niinkun hieman realistisemmin ajateltuna (eikä totaalisen katastrofin, jossa menisi aivan kaikki kerralla) esimerkiksi työttömyyden kohdatessa, kaikkia munia ei ole isketty samaan koriin ja tulisin kyllä taloudellisesti hyvin toimeen silloinkin. Avioerossa sama juttu, meillä on kummankin omaisuudet turvattu avioehdolla, eli en periaatteessa jäisi plussalle enkä miinukselle. Toki tulojen määrä putoisi puoleen, mutta tulisin silti varmasti taloudellisesti hyvin toimeen.

"suomalainen"
Kodittomaksi ei Suomessa voi joutua lasten kanssa, työttömyyden aikana saa taloudellilsta tukea / ansiosidonnaista, mies ei ole mun elättäjäni ollut muutenkaan, sairauden aikana saa yhteiskunnan tukea ja julkisen terveydenhuollon ja sairaanhoidon palvelut ja vakuutus auttaa, vakuutukset muutenkin kunnossa, sotaan ei oikein voi varautua yksitynen ihminen. Juu, luulenpa selviytyväni :)

sairas ollut
[QUOTE="suomalainen";30293641]Kodittomaksi ei Suomessa voi joutua lasten kanssa, työttömyyden aikana saa taloudellilsta tukea / ansiosidonnaista, mies ei ole mun elättäjäni ollut muutenkaan, sairauden aikana saa yhteiskunnan tukea ja julkisen terveydenhuollon ja sairaanhoidon palvelut ja vakuutus auttaa, vakuutukset muutenkin kunnossa, sotaan ei oikein voi varautua yksitynen ihminen. Juu, luulenpa selviytyväni :)[/QUOTE]

voin vaan sen verran sanoa, että jos ja kun sairastut ja jos sinulla on varallisuutta, omistus asunto esim, niin aika vähissä on tuet jota saat. Mikäli sarastut ja tarvitset kuntoutusta, fysioterapiaa, kalliita lääkkeitä.... eipä niihin kovinkaan paljon apua saa. Me ei ainakaan saatu. Totta oli minulla mieskin joka töissä kävi, mutta kotihoidontuella ei niitä lääkkeitä ja fyssareita maksettu.....

"Kemeli"
Kuulun työttömyyskassaan ja jos jään työttömäksi, saan alussa ihan kohtuullista korvausta, koska tällä hetkellä tienaan ihan ok. Vakuutus mulla on sairauden, työkyvyttömyyden ja kuoleman varalta. Säästöjä ei ole, koska kaikki meni oman talon rakentamiseen, mutta jos tiukkaa tulisi, voitaisiin myydä talo, vene ja sijoitusasunnot. Kyllä niistä jonkin verran plussan puolelle jäisi. Ise asiassa veneen olisinkin valmis myymään vaikka heti, etenkin kun nyt on taloudellisesti tiukempaa jonkin aikaa.

Liekkiö
[QUOTE="ilse";30293571]voin lisätä, venäjä hyökkää -> sota. avioero kun miehes pettää ja jättää laskut sinulle. selviydytkö?[/QUOTE]Totta kai selviän, en ole elätti.

Ei ollut säästöjä silloin. Niin sitä vaan ollaan tähän päivään saakka selvitty :) Työttömyyttä on ollut välillä, mutta ei koskaan kodittomuutta. Nämä eivät oman mittapuuni mukaan ole pahimmat asiat, joita ihmiselle voi tapahtua. Sota ja läheisten menettäminen olisivat pahempia, mutta en mä ole niitäkään varten varautunut. Elämä (tai kuolema) otetaan vastaan sellaisena kuin se eteen tulee.

Lapset on isoja ja asuntolainat maksettu. Säästöjäkin on kertynyt. Pelkkään omistusasuntoon ei kannata luottaa, sitä ei välttämättä saa kaupaksi juuri silloin kun on iso tarve. Tulen myös omillani toimeen sekä taloudellisesti että muuten jos mies päättää lähteä lätkimään

"vieraana"
Aina on ollut säästöjä ja on nytkin. Pahimpaan varautuminen kuulostaa vähän oudolta? Shit hit the fan tilanteen arvoin enemmänkin olevan shit hit your fan eli joku henkilökohtainen katastrofi kuten avioero, työttömyys jne.

Perusvarasto ruokaakin on mutta en varaudu minkään sodan tms varalta. En usko että kovin pitkäaikaista iloa on säilykepurkeista. Pieni määrä käteistä on kotona mutta en usko mihinkään pitkäaikaiseen katastrofiin omalla paikkakunnalla.

Yhteistyössä