Miten pasta/makaroni soseutetaan vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaas viisaat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaas viisaat

Vieras
Miten siis onnistuu soseuttaa makaroni tai pasta vauvalle?
Jos haluaa tehdä spagettia ja jauhelihaa puolivuotiaalle,
voiko jauhelihan joukkoon laittaa esim tomaattia (miten, keitettynä, kuorittuna...?)
tai ketsuppia? Ja sitten soseuttaa?

Kypsä ruoka soseutuu joko haarukalla ja lusikalla muussaten tai sauvasekoittimella, riippuen miten "sileetä" sosetta vauvasi syö. Itse tein niin että lisäilin aina yhtä tai kahta uutta ruoka-ainetta/viikko ruokiin. Ketsupissa on paljon suolaa, älä laita sitä. Tomaatti on aika allergisoiva eli kokeile varovasti, esim. paseerattu tomaatti tai tomaattipyre on valmiiksi sosetta jos välttämättä haluat makaronin maustaa. Vauva ei kyllä pahemmin mausteita kaipaa, kun kaikki on aika uutta ja makunystyrät herkät :)

Ketsuppia en käyttäs, kun siinä suolaa ja sokeria.

Laittaisin tomaatin keitettynä ja kuorisin sen, pilkkoisin ja survoisin lusikalla siivilän läpi. Makaroonin soseuttaisin sauvasekoittimella, kuin myös jauhelihan. Nekin voisi yrittää vielä siivilän läpi. Mausteiksi yrttejä. Herbamarella tms.on muistaakseni suolattomia yrtti/lihaliemikuutioita.

mä olen sauvasekoittimella soseuttanut makaronit ja sekaan laittanu pikkasen paseerattua tomaattia tai tomaattipyrettä(meillä esikoinen tykkäsi, et seassa oli myös basilikaa, sipulia ja valkosipulia)

Joo basilika ja valkosipuli oli muuten meilläkin mausteina kun keittelin vauvalle ruokaa. Sit vähitellen kun on totutellut eri aineisiin, mä tein ihan vaan samaa ruokaa kuin muillekin mutta suolaa ei lisätty kun vasta lautasella (siis muu perhe) niin sitä sai tarjota vauvallekin soseutettuna. Ja tosi nopeesti ne onkin jo sormin syönti iässä :)

Meidän kaikkien herkkua on ollut ruoka, johon tuli
- jauhelihaa
- sipulia
- tummaa makaronia
- maissia
- vettä
- paseerattua tomaattia
mausteeksi voi laittaa ihan vähän basilikaa

Alkuun vedin kaiken sauvasekottimella ihan soseeksi, myöhemmin ihan vaan haarukalla

Yhteistyössä