miten pärjäätte kotihoidon tuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiki

Vieras
Arvon kotiäipät siis te jotka nyt olette/ tai olette joskus olleet kotona hoitamassa lastanne kotihoidon tuella!

Miten olette tulleet rahallisesti toimeen, tuo kelan korvaushan on niin vaatimaton! Mieskö on maksanut kotona kaiken/enemmän, oletteko tehneet sivutyötä, käyttäneet säästöjä ym?

Itse haen nyt kht koko ensi vuodelle.

Just ja just, mut menin sit takas töihin, tein osa-aikaisesti joten sain myös lisäosan. Kannattaa miettiä jos ei rahat riitä että jos sivutöitä tekisit, se on todella pieni summa mitä saa..

Alkuperäinen kirjoittaja kiki:
Arvon kotiäipät siis te jotka nyt olette/ tai olette joskus olleet kotona hoitamassa lastanne kotihoidon tuella!

Miten olette tulleet rahallisesti toimeen, tuo kelan korvaushan on niin vaatimaton! Mieskö on maksanut kotona kaiken/enemmän, oletteko tehneet sivutyötä, käyttäneet säästöjä ym?

Itse haen nyt kht koko ensi vuodelle.

no sanotaan näin päin että kun on minimiäippärahalla menny ni toihan on jo luksusta...et jos muut pärjää sillä minimillä ni kai sä pärjäät kht

Meillä ainakin on pärjätty suht hyvin. Mies tietysti maksaa ison osan laskuista ja vähän on käytetty säästöjäkin. Täytyy vaan suhteuttaa menot niihin pieniin tuloihin. Oon ollut aikanaan esikoisen kanssa kht:llä vajaan vuoden ja nyt kuopus täyttää kohta 3, eli oon ollu kht:llä hänen kanssaan maksimi ajan.

No me pärjättiin/pärjätään ihan hyvin, mut tottahan se on et mies maksaa suunnilleen kaiken. Mut meillä se ei oo ongelma. Mä käytän "mun" rahoja,niin kauan ku ne kestää ja sit mies antaa mulle jos tarvin. Meillä ei kyl oo mitään lainoja tms.

Yhteiset rahat meillä, hyvin pärjätään kht + miehen palkka. Kumpikin saa törsää 200? kuussa omiin menoihin, loput rahat menee ruokaan, laskuihin, vuokraan ja yhteisiin menoihin ja jos jotain jää yli niin säästöön. Pienihän se tuki on mutta parempi kuin ei mitään. =)

Kyllä tässä pärjätään ihan mukavasti.
Mä hoidan poikaa kotona ja ukko opiskelee ja tekee siinä sivussa jonkin verran töitä. Rahaa nyt ei suoranaisesti tuu ovista ja ikkunoista, mutta saadaan maksettua laskut, vuokrat, ostettua ruokaa ja vaatetta tarpeen tullen, saadaan laitettua säästöön jonkin verran kk ja välillä ostettua jotsin ekstraa tai erikoisempaa herkkua.
Oon tehnyt tosi satunaisesti siivous hommia, nyt en pitkään aikaan ollenkaan kun mies on ollu kouluvapaapäivät töissä.

Mutta meillä ei ookkaan autoa (julkinen liikenne toimii hyvin) ja asutaan vuokralla ja ainoo laina on mun opintolainani jossa on 2 lyhennystä vuodessa.

Mä oon ollu kht:lla vasta pari kuukautta, mutta ainakin tähän asti pärjätty hyvin enkä oo huomannu mitään eroa aikaisempaan. Mies maksaa käytännössä melkeen kaiken, lainat, ruuat yms.

Me ollaan kyllä aika säästäväisiä normaalistikin eikä olla totuttu mihinkään tuhlailevaan elämäntyyliin.

Hyvin tullaan pärjäämään kun kht:lle jään.

Mies maksaa tietenkin isoimman osan perheen menoista, kun kerran tienaakin paljon enemmän mutta näin meillä on kyllä aina menty, eli se jolla isompi palkka, maksaa enemmän. Suhteemme alkuaikoina minä elätin miestä, nyt mies elättää minua + muuta perhettä.

Säästöjä ei ole, mutta en ajatellut sivutöihinkään mennä, eli pärjättävä se tosiaan näillä on, mutta en tosiaan epäile, etteikö pärjättäisi.

ei tule edes kht:a kun kuopus jo yli 3v. kuntalisää ei tule enää myöskään koska se oli kht:n lisä juttu kunnalta.
miehen tulot 1700?/kk ja lapsilisät neljästä. niillä sit maksetaan 1100?/kk asuntolainaa + muut laskut ja syödäkin pitäis.
töitä ei ole! ja pitää laskeakin aika tarkaan minne asti kannattaa lähteä töihin kun sit tulee lisäksi matkakulut ja kahden lapset hoitomaksut + yhden lapset ipk:n maksu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
paljonko se tuki oikeen on?

Eikös se ole noin 300 miinus verot, eli ei kovinkaan paljoa. Jos perhe on pienituloinen niin sitten saa hakea sitä lisäosaa, jonak summa kai siinä noin 150 euron kinttaalla, miinus ne verot.

pärjään, ei ole mitään lainoja mitä tarvis maksella, mies tienaa hyvin, eletään vaatimattomasti,
teen jobbausta jonkin verran (ostan kirppareilta halvalla ja myyn kalliimmalla)

Hyvin. Mun kht ja miehen palkka. Molemmat saa kuluttaa kuukaudessa 250 euroa omiin menoihin/ostoksiin ja loput lainaan, ruokaan ja laskuihin. Lapsilisistä menee 50 euroa kuukaudessa kaikkien tileille (3 lasta). Ennen meni kaikki,mutta nyt jouduttu pienentään summaa ettei tartte laskea joka euroa. Kuntalisä helpottaa osaksi. Kotona ollu vuoden 2004 huhtikuusta kun ensimmäinen syntyi. Toinen syntyi 2006 ja kolmas 2007. Töihin palaan 2010 huhtikuussa jolloin nuorimmainen täyttää kolme. :)

Muoks. asuntolainaa maksetaan hyvin vähän kun enää 7000 ekee jäljellä. (Kumarrus ja niiaus isomummulle perinnöstä ) :flower:

itse pärjään varmasti joten kuten kun säästöjä käytän (tätä varten siis säästetty) ja mies ,maksaa jotain laskuja enemmän (vastikkeen, bensat, netin). Meillä iso asuntolaina joten ihan pikkumenot ei kuitenkaan ole. Töihin 2010 alusta ellei siinä vaiheessa oo pikkukakkonen tulossa:)

Pärjättiin kyllä, mutta emme voineet ylläpitää samaa elintasoa kuin kahden ollessa töissä/mun ollessa äitiyslomalla. Ennen kotihoidon tukea maksettiin kulutusluotot pois. Karsittiin lehtitilaukset, vähennettiin shoppailua kuten sisustusjuttuja, omia vaateostoksia, elektroniikan ostamista, harvennettiin kampaamokäyntejä. ei matkusteltu kotimaata kauemmas. Lasten vaatteet ostettiin alesta ja/tai käytettynä. Maksettavana oli autolaina, ja asumiskulut kohtuulliset, ei isoa lainaa tmv.

Tein lisäksi keikkatöitä aina tarpeen mukaan.