Miten paljon teidän 1-vuotiaat syövät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen todella huolissani omasta lapsestani. Hän on koko ensimmäisen vuoden ollut laiha ja pitkä, mutta olen koko ajan odottanut, että alkaisi paino nousta kun syö kiinteitä ruokia. Nyt hänellä on myös meneillään ilmeisesti niin kova kehityskausi ettei ruoka oikein maistu. Hän saa syödä monipuolisesti lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä, riisiä, perunaa, pastaa ja eri viljatuotteita. Hän juo maitokorviketta ja vettä janoon.

Esimerkki hänen päivän ruokailuistaan:
*kaurapuuroa ja hedelmäsosetta n. 2dl
*Korviketta 90ml

*Lihapataa kasviksilla n.100g
*Vettä muutama kulaus

*Korviketta 90ml

*Pastaa ja jauhelihakastiketta n.150g
*vettä muutama kulaus

*Korviketta 90ml
*Hedelmäsosetta tai hedelmiä n.1dl

*Kaurapuuroa ja hedelmäsosetta n.1dl
*korviketta 90ml

Kaurapuuroa teen siis aina ison lautasellisen, mutta siitä ei tosiaankaan mene kuin puolet yleensä. Neuvolassa olen asiasta ilmaissut huoleni, mutta terkkari sanoo yleensä vaan, että seurataan tilannetta ja että lapsi kyllä on hoikka, mutta ei aliravittu. Terkkarin mukaan niin kauan kun lapsi jaksaa puuhailla ja on pirteä sekä kehittyy normaalisti ei ole syytä huoleen. Mutta äitinä tekee niin pahaa nähdä lapsi noin hoikkana ja se ettei häntä edes juurikaan kiinnosta syöminen.

Onko muuten muiden lapsilla samaa tarvetta näperrellä jotain samaan aikaan kun on syömässä? Meidän lapsi kieltäytyy kokonaan syömästä jos hänellä ei ole käsien ulottuvilla jotain mitä hän voi näpräillä samalla kun syö.

No jospa annat sen syödä itte, sormin tai lusikalla. Miksi 1v juo korviketta? Mikset anna hapanmitotuotteita tai leipää välipalalla, pelkkä hedelmä on aikanköyhä välipala.
Maitoa lapsesi juo liian vähän, sen vuoksi lisäisin ruokavalioon ne hapanmaitotuotteet ja juustoa ettei tarvi antaa kalkkia tablettina.

Juuri tuo että lapsen pitää näperrellä jotta syö viittaisi sihen että lapsi haluaisi itse syödä. Energiantarve vaihtelee kovasti kasvuvaiheen mukaan, lapsi syö kyllä sitte ku sillä on nälkä. Ja myöskin niin että jos nälkäisen lapsen eteen laittaa ruokaa niin se keksii kyllä jonkun tavan saada sitä ruokaa suuhunsa, sitä ei tarvii syöttää eikä tuputtaa.

kaikkien 1-vuotiaiden ei tarvitse näyttää mastodonteilta, hoikka ja jopa pitkäkin saa olla, sitä ei sentään mikään laki kiellä. Ihmeellistä, kun lapsienkin pitäisi näyttää norsuilta jo pikku vauvoina, tässä maass tallaa ihan riittävästi ylilihavia ihmisiä.
Vaikutat fiksulta ihmiseltä ja huolehdit lapsestasi, tämä palsta vain on väärä kysellä asiasta.

Maitotuotteita olemme kokeilleet pienissä erissä, mutta niistä lapsen maha ei tykkää alkuunkaan. Laktoosittomia kokeilimme myös, mutta niistäkin tuli maha kipeäksi. Kirjoittamani lista päivän ruokailuista oli vain esimerkki, emme joka päivä tee aivan saman kaavan mukaan kaikkia aterioita. Lapsemme saa syödä myös leipiä joiden tekemiseen on käytetty mahdollisimman vähän sokeria. Me emme ole antaneet lapsemme maistaa mitään makeaa kuten jäätelöä, mehua, pullaa, makeisia tms. Emme halua totuttaa häntä jo pienestä pitäen makeaan ruokavalioon. Hedelmiä ja kasviksia hän saa aina aterioiden välissäkin jos pyytää. Esimerkiksi banaania, mansikoita, omenaa ja litsejä hän tykkää syödä.

Olen säännöllisin väliajoin antanut lapsen itse tutustua ruokaan ja yrittänyt opettaa häntä syömään lusikalla. Se vaan ei onnistu millään ja ymmärrän toki, että se vie aikansa oppia. Mutta on tavattoman ikävää pestä koko keittiö sen jälkeen kun lapsi on itse päässyt syömään aamupuuroa esimerkiksi ja tietysti sen jälkeen on pakko käydä myös sekä äidin että lapsen suihkussa kun on päästä varpaisiin puurossa.

[QUOTE="vieras ap";28085277]Maitotuotteita olemme kokeilleet pienissä erissä, mutta niistä lapsen maha ei tykkää alkuunkaan. Laktoosittomia kokeilimme myös, mutta niistäkin tuli maha kipeäksi. Kirjoittamani lista päivän ruokailuista oli vain esimerkki, emme joka päivä tee aivan saman kaavan mukaan kaikkia aterioita. Lapsemme saa syödä myös leipiä joiden tekemiseen on käytetty mahdollisimman vähän sokeria. Me emme ole antaneet lapsemme maistaa mitään makeaa kuten jäätelöä, mehua, pullaa, makeisia tms. Emme halua totuttaa häntä jo pienestä pitäen makeaan ruokavalioon. Hedelmiä ja kasviksia hän saa aina aterioiden välissäkin jos pyytää. Esimerkiksi banaania, mansikoita, omenaa ja litsejä hän tykkää syödä.

Olen säännöllisin väliajoin antanut lapsen itse tutustua ruokaan ja yrittänyt opettaa häntä syömään lusikalla. Se vaan ei onnistu millään ja ymmärrän toki, että se vie aikansa oppia. Mutta on tavattoman ikävää pestä koko keittiö sen jälkeen kun lapsi on itse päässyt syömään aamupuuroa esimerkiksi ja tietysti sen jälkeen on pakko käydä myös sekä äidin että lapsen suihkussa kun on päästä varpaisiin puurossa.[/QUOTE]

Onhan se sotkuista puuhaa, mutta joskus sun on annettava sen lapsen syödä itse. Itse en ole syöttänyt lapsia ollenkaan, vaan ovat syöneet itse. 1-vuotiialta syöminen onnistuu jo hyvin. En nyt kyllä kertomasi perusteella olisi itse huolissani, mutta kun itse olet niin kannattaisi kokeille josko se syöminen kiinnostaisi enemmän kun saisi itse syödä. Voithan myös antaa hänelle oman lusikan ja syöttää itse toisella lusikalla

Meidän 1v 5kk kuopus syö saman verran, jopa vähemmän. Maitoa juo enemmän, 2dl kerralla. Meidän lapselle maistuu ruoka hyvin, mutta esim. leipää "ei ymmärrä", ei suostu syömään, leikkii sillä vain. Itse ei myöskään sujuvasti syö, joskus annan oman lusikan, mutta useimmiten syötän hänet, koska muuten suurin osa ruoasta päätyy lattialle.

Voi kuule, olisi ap:lle niin paljon kirjoitettavaa hoikan lapsen ruokailusta... Meillä huonoruokainen 3,5v. Vasta äskettäin alkanut itse syömään (siis tottakai osallistunut aiemminkin mutta maltti riittänyt ehkä 1-2 lusikalliseen).

Vauvaiästä lähtien ollut huono syömään, kaikki kiinnostanut aina enemmän. Ollut aina pitkä ja hoikka. Minäkin odottelin sitä pyöristymistä, mutta hoikistuttu kokoajan vain lisää. Meillä en ole kantanut huonoa omatuntoa tuosta syöttämisestä,sillä muuten lapsi olisi aliravittu. En näe mitään järkeä alkaa 1v.hokemaan että nyt jos et syö, niin seuraava ruoka 3t kuluttua tms. Ei noin pieni lapsi osaa ajatella vielä sitä että nyt jos en syö, niin kohta on nälkä.

Lapsi pöytään ruoka-aikaan ja lusikka kouraan. Jos ei ala syömään ja touhuaa muuta niin syötät vain minkä haluaa ja sitten kun ei maita niin pois. Meillä menty näin melkein tänne saakka, kunnes nyt todellakin alkanut tajuamaan sen että jos ei syö, niin seuraavan kerran tarjotaan vasta esim.3t kuluttua. Nyt siis syö itsenäisesti ihan ok, toki määrät aika pieniä, mutta selvästi sen syö minkä nälkä on.

Minun huoli jo hellittänyt tuosta hoikkuudesta. Kiva että lapsi luonnostaan noin hoikka eikä tarvitse ylipainoa miettiä. Terveellisesti syö ja reipas lapsi on. Se riittää. Kyllä se siitä.

Pisti silmään tuo "lapsi saa aterioiden välissäkin..." Ehkäpä ei ehdi kunnolla nälkä edes tulla jos aterioiden välissäkin napostelee. Kaikki lapset eivät pysty syömään viittä ateriaa päivässä...Ihan ensin jätät nuo välinapostelut antamatta. Iltapuuron voisit korvata vellillä ainakin välillä niin tulisi sitä maitoakin enemmän saatua. 1-vuotiaan vatsa ei ole kovin iso joten nuo ruokamäärät eivät kauhean pieniltä kuitenkaan kuulosta. Kuinka pitkät ruokailuvälit on?

Eipä tuollaisella laihduttajan ruokavaliolla voi mitenkään muuta kuin hoikistua. Miksi juotatte lapselle ollenkaan vettä kun hän näyttäisi saavan liian vähän maitotuotteita? Leipää lisäisin myös ruokavalioon välipaloiksi. Jos puuron syöminen on liian sotkuista niin kokeile sormiruokaa. Se on sallittua "näpertelyä" ruokapöydässä.
Öljyä kannattaa lisätä sekä puuroon että ruokaan, siinä on paljon energiaa.

Yhteistyössä