Miten paljon kotitöitä kotiäidin pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Vaimoni hoitaa kotona kahta alle 4 v- lastamme, ja on raskaana. Hän hoitaa pyykit ja lasten vaatehuollon kokonaan. Luonnollisesti myös lasten hoito päivisin kuuluu hänelle kun olen töissä. Päivän aikana hän tekee yleensä arkiruuat, välillä minä teen niitä iltaisin tai viikonloppuisin ja lämmittävät sitten. Imuroinnin ja vessojen pesut hän hoitaa myös, muttei kovin usein (imuroi n. kerran viikossa ja meillä on pölyistä ja hiekkaista, valittaa ettei ehdi/jaksa useammin). Keittiö on usein todella siivoton kun tulen töistä kotiin. Hän "unohtaa" pyyhkiä lieden, likaisia astioita on tiskialtaassa ja pöytä on huonosti pyyhitty, likatahrojakin on usein. Keittiön lattia on välillä niin tahmea, että sukat jäävät kiinni. Hän valittaa ettei pysty pitämään kotia siistimpänä, että kaikki aika menee lasten hoidossa ja kun nämä nukkuvat päiväunet, hän haluaa myös levätä. Minusta ei olisi kohtuutonta jos hän päiväuniaikana hoitaisi siivous- ja ruuanlaittoasioita. Ei siihen varmasti koko uniaikaa menisi, vaan ehtisi myös levätä. En myöskään ymmärrä miten hän ei jaksa imuroida useammin kuin kerran viikkoon.

Miten paljon te muut teette, mikä on mielestänne kohtuullista?

[QUOTE="vieras";26098353]Vaimoni hoitaa kotona kahta alle 4 v- lastamme, ja on raskaana. Hän hoitaa pyykit ja lasten vaatehuollon kokonaan. Luonnollisesti myös lasten hoito päivisin kuuluu hänelle kun olen töissä. Päivän aikana hän tekee yleensä arkiruuat, välillä minä teen niitä iltaisin tai viikonloppuisin ja lämmittävät sitten. Imuroinnin ja vessojen pesut hän hoitaa myös, muttei kovin usein (imuroi n. kerran viikossa ja meillä on pölyistä ja hiekkaista, valittaa ettei ehdi/jaksa useammin). Keittiö on usein todella siivoton kun tulen töistä kotiin. Hän "unohtaa" pyyhkiä lieden, likaisia astioita on tiskialtaassa ja pöytä on huonosti pyyhitty, likatahrojakin on usein. Keittiön lattia on välillä niin tahmea, että sukat jäävät kiinni. Hän valittaa ettei pysty pitämään kotia siistimpänä, että kaikki aika menee lasten hoidossa ja kun nämä nukkuvat päiväunet, hän haluaa myös levätä. Minusta ei olisi kohtuutonta jos hän päiväuniaikana hoitaisi siivous- ja ruuanlaittoasioita. Ei siihen varmasti koko uniaikaa menisi, vaan ehtisi myös levätä. En myöskään ymmärrä miten hän ei jaksa imuroida useammin kuin kerran viikkoon.

Miten paljon te muut teette, mikä on mielestänne kohtuullista?[/QUOTE]

Ja tilanne oli sama silloin kun vaimoni ei ollut raskaana, eli raskauden aiheuttamasta väsymyksestä tämä ei johdu. Hän kyllä ehtii nettiä selailla päivän aikana, muttei pöytiä pyyhkiä. Ruokakauppareissuja hän hoitaa satunnaisesti. Ilmeisesti ulkoilevat päivittäin puistossa, ja väilllä on kyläilyjä ja kutsuu meille toisia kotiäitejä. Kahvitteluun yms on siis myös aikaa.

En kuukautta ole ollut, mutta välilä lauantain tai sunnuntain kokonaan, kun vaimoni on ollut omissa menoissaan. Koti on aivan siisti minun kotipäiväni jäljiltä. Pyykkiä en pese, mutta muuten hoidan kaikki perushommat. Usein teen myös ylimääräistä ruokaa seuraavaa viikkoa varten. Eikä ole tahroja pöydillä tai lattialla.

Kokeile kuukausi koti-isänä lasten kanssa ja jutellaan sitten uudelleen, jooko?

[QUOTE="vieras";26098387]Ja tilanne oli sama silloin kun vaimoni ei ollut raskaana, eli raskauden aiheuttamasta väsymyksestä tämä ei johdu. Hän kyllä ehtii nettiä selailla päivän aikana, muttei pöytiä pyyhkiä. Ruokakauppareissuja hän hoitaa satunnaisesti. Ilmeisesti ulkoilevat päivittäin puistossa, ja väilllä on kyläilyjä ja kutsuu meille toisia kotiäitejä. Kahvitteluun yms on siis myös aikaa.[/QUOTE]

Pitäähän sitä sosiaalista kanssakäymistäkin olla, muuten sitä tulee mökkihöperoksi.

Muuhun en ota kantaa.

• Tykkää
Reactions: rockyroad
Tuo on kuin minä ennen, siis kuvaamasi naishenkilö.

Sen jälkeen mies älysi antaa minulle paljon enemmän vapaa-aikaa ystävien ja harrastusten parissa ja kas kas, minustahan kehkeyti nainen, joka jaksaa siivota, hoitaa pyykit ja muut paljon paremmin, ei enää paskasia tasoja tai tahmasia lattioita vaan kiva puhtaan/pullan tuoksuinen koti johon varmasti mieskin tykkää työpäivän jälkeen tulla.

Lisättäköön, että mä kyllä pyysin vapaata aikaa usein, mutta jossain välissä lopetin kun miehen omat henk.koht vapailut oli miehelle paljon tärkeempiä ja mennä puksutti vaan, viis siitä että olin lasten kanssa ihan helisemässä kun ei koskaa ilman lapsia päässyt mihkään.

Viimeksi muokattu:
Aina ei vaan jaksa ja aina ei tarvitse olla siistiä, joskus voi syödä valmisruokaa ja netissäkin saa riekkua. Mutta silti olen sitä mieltä, että kotona oleva aikuinen hoitaa kodin, vaikka hoidettavana on myös lapset. Olisi mielestäni kohtuutonta, että mies joutuisi työpäivän jälkeen siivoamaan jälkiä, käymään kaupassa ja kokkailemaan. En siis ymmärrä äitejä, joiden pöydät on päivästä toiseen tahmassa ;)

Ottaisit nyt kantaa. Haluaisin ihan oikeasti tietää miten nämä asiat ovat toisissa perheissä. Itse en ymmärrä vaimoni valitusta väsymyksestä, hänen ei kutienkaan tarvitse käydä stressaavassa työssä, ja saa tosiaan levätä päivisin, ulkoilla yms. Omassa lapsuudessani (maalla) kaikki tietämäni äidit hoitivat kodin ja lapset ja puhdasta ja siistiä oli aina. Jotkut ottivat hoitolapsiakin omien lapsien lisäksi ja silti oli kaikki aina siitiä.

Vaimoni välilä jopa vetoaa siihen että on jotenkin jo "saavutus" että hän hoitaa molempia lapsia, kun kuulemma monet nykyisin vievät vanhemman päivähoitoon ja ovat vain vauvan kanssa kotona. Mielestäni se ei ole mikään saavutus, vaan ihan perusjuttu. Ja kyllä lisäksi pitäisi omat jälkensä korjata päivän aikana. Ei ole reilua että tulen raskaan työpäivän jälkeen paskaiseen kotiin ja joudun ensin siivoamaan kaikki heidän sotkunsa.

Pitäähän sitä sosiaalista kanssakäymistäkin olla, muuten sitä tulee mökkihöperoksi.

Muuhun en ota kantaa.

Ennen oli kaikki paremmiin.......Siivotkaa yhdessä, tehkää asioita yhdessä.Joillain pariskunnilla menee siivouskriiterit erilailla. Ota vähän löysemmin. auta ja kannusta...relaa!

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO, meillä (painotan että tämä on siis MEIDÄN perheen käytäntö)
kun olin kotiäitinä ja raskaana jonkun kerran siinä välissä kun muilta hommiltani ehdin olla.
hoidin kaiken siis ihan kaiken, aamulla nousin viidelta keittämään aamukahvit, puolikuusi meninnavettaan lypsylle. mies lähti kahdeksalta töihin ja siihen piti olla takas sisälle lasten luo, ruokin ja hoidin ne, siivosin, leivoin, tiskasin, pyykkäsin, tein lumityöt, kävin kaupassa, ja kun mies tuli töistä menin iltanavetalle ja jos miehellä oli pidempi päivä otin lapset navettaan mukaan ( taaperot leikkim ukana ja vauva vaunuissa).

Kotiäiti hoitaa kotona oloaikana ne kotityöt jotka ns. lisääntyvät siitä että lapset on kotona eli laittaa aamupalan, lounaan ja välipalan ja siivoaa näistä aiheutuneet sotkut ja siivoaa lasten päivällä tulleet jäljet. Tämä on sama määrä minkä pph tai kootona oleva lastenhoitaja tekisi.
Äiti EI OLE KOTONA HOITAMASSA KOTIA VAAN LAPSIA! Äidin työaika on 8-16 jonka jälkeen äiti on ihan samanlainen äiti kuin työssäkäyväkin eli kotityöt hoidetaan perheen isä kanssa (ainakin teoriassa) tasan!

Meillä se on ongelma onkin, kun hän ei nimenomaan tee näitä. Sotkevat päivän aikana esim. keittiötä syödessään ja ruokaa laittaessa. Sotkevat eteistä kun tulevat kuraisissa vaatteissa ulkoa, eikä jaksa imuroida saman tien, niin niin hiekka leviää kaikkialle. Vaimoni siis valittaa että hänellä menee lasten hoitoon, ruuan laittoon ja syöttämiseen, vaippojenvaihtoon yms niin paljon aikaa ettei muka ehdi tai jaksa imuroida hiekkoja joita itse aiheuttavat, tai ei jaksa /ehdi pyyhkiä tahroja, joita itse aiheuttavat.

Kotiäiti hoitaa kotona oloaikana ne kotityöt jotka ns. lisääntyvät siitä että lapset on kotona eli laittaa aamupalan, lounaan ja välipalan ja siivoaa näistä aiheutuneet sotkut ja siivoaa lasten päivällä tulleet jäljet. Tämä on sama määrä minkä pph tai kootona oleva lastenhoitaja tekisi.
Äiti EI OLE KOTONA HOITAMASSA KOTIA VAAN LAPSIA! Äidin työaika on 8-16 jonka jälkeen äiti on ihan samanlainen äiti kuin työssäkäyväkin eli kotityöt hoidetaan perheen isä kanssa (ainakin teoriassa) tasan!

Tuohan on ihan ihmistyypistä kiinni. Toisia häiritsee sotkuisuus ja toisia ei. Jos oletetaan, että teillä on tiskikone niin ei ole mikään vaiva laittaa likaisia astioita suoraan koneeseen eikä jättää lavuaariin lojumaan. Lattia tulee pyyhkäistyä ihan huomaamatta. Itse imuroin päivittäin varrellisella rikkaimurilla ja siinä ei mene kuin yksi hujaus, kun pahimmat (keittiö+eteinen) on siistitty. Kyllähän lasten kanssa yhdessäkin voi tehdä kotitöitä eikä kaikkea tarvitse tehdä päiväuniaikaan.

Kotona oleva hoitaa toki enemmän kotitöitä, mutta kaikkea tuskin ehtii päivän aikana tekemään - varsinkaan jos on raskaana.

Miten teillä ilta-aika sujuu, kuka hoitaa lapsia illan, hoitaa lasten iltatoimet? Tehdäänkö illalla vielä kotitöitä tms? Kyllähän se vaimokin tarvitsee lepoaikaa, jolloin ei ole muksujen käytettävissä koko ajan eli osallistutko sinä iltaisin lasten hoitoon?

Kyllähän töissä ollessakin niitä kotitöitä on tehty iltaisin yhdessä, joten meillä menee usein niin että mies hoitaa illalla vauvaa ja minä teen nopsasti pois niitä kotitöitä, joita on hankala tehdä vauvan kanssa. Toki molempien pitää saada myös lepäilyaikaa joka päivä, mutta meneehän ne lapset yleensä aikaisemmin nukkumaankin onneksi..

[QUOTE="vieras";26098537]Meillä se on ongelma onkin, kun hän ei nimenomaan tee näitä. Sotkevat päivän aikana esim. keittiötä syödessään ja ruokaa laittaessa. Sotkevat eteistä kun tulevat kuraisissa vaatteissa ulkoa, eikä jaksa imuroida saman tien, niin niin hiekka leviää kaikkialle. Vaimoni siis valittaa että hänellä menee lasten hoitoon, ruuan laittoon ja syöttämiseen, vaippojenvaihtoon yms niin paljon aikaa ettei muka ehdi tai jaksa imuroida hiekkoja joita itse aiheuttavat, tai ei jaksa /ehdi pyyhkiä tahroja, joita itse aiheuttavat.[/QUOTE]

No jos hän ei jaksa? Mesennusta tai jotain kotiäidin elämään tympääntymistä? Aikuinen voi tarvita muutakin vuosien varrella kuin lasten ja kodinhoitoa että pää pysyis kasassa...

Näin itsekin ajattelen! Ei siihen menisi koko päivää. En vain ymmärrä miten hän ei muka saa noin pieniä juttuja tehtyä. Hän on ihmistyyppinä sellainen, jota sotkut eivät todellakaan haittaa. Eläisi ihan lian keskellä jos asuisi yksin/päättäisi yksin.

Tuohan on ihan ihmistyypistä kiinni. Toisia häiritsee sotkuisuus ja toisia ei. Jos oletetaan, että teillä on tiskikone niin ei ole mikään vaiva laittaa likaisia astioita suoraan koneeseen eikä jättää lavuaariin lojumaan. Lattia tulee pyyhkäistyä ihan huomaamatta. Itse imuroin päivittäin varrellisella rikkaimurilla ja siinä ei mene kuin yksi hujaus, kun pahimmat (keittiö+eteinen) on siistitty. Kyllähän lasten kanssa yhdessäkin voi tehdä kotitöitä eikä kaikkea tarvitse tehdä päiväuniaikaan.

Itse en vain ymmärrä sitä ettei muka jaksa. Mielestäni se on laiskuutta. Eihän töissäkäyvältäkään kysytä, huvittaako joku homma, vaan se tehdään että palkka juoksee. Mielestäni hänen työtänsä on tuo, kun on kotiäitinä.

No jos hän ei jaksa? Mesennusta tai jotain kotiäidin elämään tympääntymistä? Aikuinen voi tarvita muutakin vuosien varrella kuin lasten ja kodinhoitoa että pää pysyis kasassa...

Yhteistyössä