miten pärjäätte rahallisesti?

  • Viestiketjun aloittaja Miten
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on melkeen kaikki vauvan kamat mun siskolta tai miehen veljeltä saatuja(vaunut, pinnis, turvakaukalo, hoitopöytä, vaatteita, tuttipulloja, sattarit, hyppykiikku ja paljon muutakin). uudetkin olisi ollut varaa ostaa, mutta koska kaikki on edelleen todella hyvässä kunnossa, yhden tai kahden lapsen jäljiltä niin en ole katsonut tarpeelliseksi. Rahallisesti pärjätään ihan mukavasti =) Vuokralla asutaan aika uudessa pienkerrostalo kolmiossa ja farmari autokin löytyy vm.-95 velkaa ei ole!
 
Ihan hyvin pärjätään. Se mikä tulee, riittää. Säästöönkin jää.

Meillä esikoiselle ostettiin alle vuoden vanhat Emmaljungan yhdistelmät aikoinaan, ovat vm. 2004 ja ovat aina olleet lähinnä parvekerattaina, kuopus nukkuu niissä unensa nyt. Carenan kuomut ovat autossa "autorattaina" -uutena ostetut, Emmaljunga tuplasoftyt sekä tavan softyt kellarissa ulkoiluja varten. Tuplasoftyt ostettu käytettynä.

Esikoiselle ostettiin turvakaukalo uutena, se myytiin aikoinaan. Ostettiin isompi turvaistuin tilalle, uutena sekin. Nyttemmin myös kuopukselle ostettiin uusi turvakaukalo, jonka myin ja esikoiselle ostettiin jälleen isompi istuin, uutena, ja kuopus sai esikoisen vanhan.

Pinnasäky ostettiin esikoiselle uusi, samoin kuopukselle, koska esikoinen nukkui vielä pinnasängyssä, kun kuopus syntyi.

Hoitopöytää on käytetty yhteensä kahdella lapsella 5vkoa, ja se on kirpputorilta ostettu hintaan 12?.

Vaatteita ollaa ostettu tosi paljon käytettynä, alle vuoden ikäiselle ja jonkin verran sitä vanhemmallekin. Esikoisen 98/104 koko on jo niin kulutettua ettei hyväkuntoista käytettyä löydä, joten tätänykyä uutena. Ja kuopus saa esikoisen vanhat, kun ovat tyttöjä molemmat.

On omistusasunto ja asuntolaina tästä. Autokin on, pieni laina siitäkin.

:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miten:
Ja millasia tavaroita teidän vauvoilla on?Millaset vaunut ym.?Onko uusina ostetut, kirpparilta vai lainassa?
Miten muuten pärjäätte?Onko lainaa, auto yms.?
Kertokaa kaikki mahdollinen tähän.


Meillä juuri valmistunut iso talo. Miehen vanhemmat maksaneet talon, me itse tontti sekä kodinkoneet ja sisustus jutut. Molemmilla lapsilla ollut uudet vaunut, sängyt. Meillä hoitopöydän virkaa hoitaa lipasto, johon saa hyvin laitettua vauvan vaatteet ja tärkeät tavarat. On käyttöä myös myöhemmin.
Vanhemmalle tytölle sain vauvana paljon vaatteita tytön serkun vanhoja, ikä eroa vain vuosi, joten hyvin olivat vielä "muodikkaita". Edelleenkin sieltä suunnasta paljon vaatteita tarjotaa ja tyytyväisi ollaan oltu. Varsinkin jotkut juhlavaatteet on todella vähän käytettyjä ja näyttävät uusilta.

Pojalle olen nyt itsekin paljon ostellut vauvan vaatteita, sillä rahallisesti tilanne huomattavasti parempi kuin tytön ollessa vauva. Miehen sukulaiset myös paljon lähtelevät vaateita ja tavaroita. Pitää välillä vähän toppuutella, sillä ei niitä ehdi kaikkia käyttää. Miehen sukulaiset myös tytölle paljon kaikkea lähettävät ja mukavaahan se on, että muistavat, mutta kun kaappeihin ei enää pian mahdu.

Taas elokuussa ollaan menossa Englantiin, niin melkein kauhuissani ajattelen millaisen tavara määrän kanssa ne meidät kotiin lähettävät. Itse olen asian järkeillyt niin, että kun he eivät näe meitä niin usein, niin haluavat osoittaa, ettei meitä ole unohdettu lähettämällä ja antamalla paljon kaikkea.

Meillä on lelujakin pienelle vauvalle jo iso laatikollinen. Ja minä en halua, että pienellä on niin kamalasti kaikkea. Meidän vauva ollut ihan tyytyväinen pariin pehmoleluun ja helistimeen. Ja hyvin on viihtynyt sen mitä hereillä on.

Yksi auto meillä, sillä minulla itsellä ei ajokorttia ole. Ja auto on uutena ostettu. Mutta kun vauva vähän kasvaa, niin suunnitelmissa olisi ajokortti hankkia ja tietenkin oma auto. Sitä en vielä tiedä ostetaanko minulle auto uutena vai käytettynä. Se jää nähtäväksi.

Mulla itsellä on opintolainaa, sekä tontista on jonkin verran vielä. Mies tienaa mukavasti, joten on ollut helppo elellä. Muistan kyllä ajan kun vauvan kanssa kahdestaan asuimme ja samalla opiskelin. Välillä tiukkaa oli. Vauvan isä tosin paljon vauvan asioissa auttoi sekä myös omat vanhempani. Mieheltäni, silloin vielä seurustelu vaiheessa ja asui eri maassa, en ylpeydeltäni kehdannut ottaa vastaan rahaa vaikka sitä tarjosikin. Nyt on hieman eri asia, koska asumme yhdessä ja yhteinen lapsikin on. Sovittu ollaan, että itse opintolainani maksan, sekä tytön isän kanssa yhdessä tytön kustannukset. Vaikka kyllä mieheni tytöllekin ostelee kaikkea. Onhan hän aivan vauvasta asti tytön tuntenut ja hoitanut tätä.
 
Aku
Meillä eka tulossa.Kummatkin työelämässä hiukan alle keskitulojen.Ihan mukavasti kuitenkin tulen saamaan äippärahaa.Ostettiin vuodenvaihteessa asunto eli siitä on lainaa,auto on oma.Uskon että pärjätään ihan ok kunhan vähän kattelee mihin rahaa laittaa.

Jonkin verran ollaan saatu vaatteita yms. kavereilta ja sukulaisilta.Pinniksen ostin huutonetistä,muutenkin oon kyttäily hyväkuntosia käytettyjä tavaroita.Tuntuu turhalta ostaa uutena jos hyväkuntosta tarjolla.Vaatteita myös uutena aika paljon.Vaunut osti tulevat isovanhemmat kuten myös lupasivat turvaistuimen ostaa sitten myöhemmin.Ne olii ihan mukava saada uutena jos vaikka toisenkin muksun sais myöhemmin niin on sitten hyvät ja toivottavasti kestävät.

Se aika mietityttää jo kun pitäisi jäädä hoitovapaalle/mennä töihin.Kotona tahtois olla pienen kanssa mutta saa nähdä onko mahdollisuuksia.Ehkä joku kompromissi ratkasu on mahdollinen.Iso vanhemmat meinaan puolipäiväsenä enää töissä...Täytyypi kysellä sitten kun ajankohtasta.
 
Meillä omakotitalo josta lainaa. kaksi autoa,toinen miehen firman auto,ja toinen perheauto. Talo vanha jota korjataan. Mies on yrittäjä,minä äitiyslomalla.lapsia 3. vaunut,rattaat,kaukalo,pinnis ostettu käytettyinä. tälle kolmennelle ostettiin uusi sitteri. Syöttötuoli on myös käytettynä saatu.
 

miten pärjäätte rahallisesti?
Ja millasia tavaroita teidän vauvoilla on?Millaset vaunut ym.?Onko uusina ostetut, kirpparilta vai lainassa?
Miten muuten pärjäätte?Onko lainaa, auto yms.?
Kertokaa kaikki mahdollinen tähän.

Mussukka nyt reilun puolen vuoden ikäinen. Alkuajan minä olin minimiäippärahalla ja mies töissä. Ihan hyvin pärjäiltiin juu. Nyt mies armeijassa, joten minimi+lapsilisä+vanhempainraha on tuloina, reilun tonnin ehkä tippui tulot. Jonkun mielestä ne ei oo paljon mitään, mut järkevästi käyttäen niistä jää joka kuukausi pari kolme sataa säästöön, joka on mun mielestä ihan mukavasti.

Pinnasänky ja amme saatiin tädiltä, turvakaukalo tutulta, itkuhälyttimet lainassa, kasapäin vanhoja vaatteita. Uutena ostettiin vaunut (sain valmistujaislahjaksi), sitteri, jumppakaari, vaatteita saatu uusina läjäpäin, pari laatikollista isompia uusia vaatteita vielä kaapissa =) Vaatteita tullut itselläkin osteltua jonkin verran.

Opintolainaa on jonkin verran, auto (-92) on oma ja kokonaan maksettu, asutaan vuokralla suht uudessa pienkerrostalokaksiossa ainakin siihen asti että mies tulee armeijasta, sit aletaan hiljakseltaan katselemaan omaa =)

Vaikka rahaa ei ole liikaa, niin omasta mielestämme ollaan pärjätty hyvin; on hankittu uudet ja laadukkaat huonekalut, mies kävi vasta ulkomaanmatkalla, ostellaan välillä vaatteita ym. Siteeraan mun mummia "Paremmin pärjää jos on pienet tulot ja pienet menot, kuin että suuret tulot ja suuret menot" B)
 
esikolle aikanaan ostettiin vähän käytetyt vaunut jotka saa rattaiksikin ja muut on saatu lähinnä äidiltäni koska mulla on aika pieniä sisaruksia.Rahassa ei kylvetä mutta katto on päänpäällä ja nälkää emme näe,koska teen paljon paljon paljon itse ja mieheni on myös kätevä käsistään.Ainoa joka on pieni puute on sosiaalinen elämä.Elämme aika keskenämme koska silloin kun meillä on aikaa niin muilla kiire tai sitten kun muilla aikaa niin meillä kiireisin aika kun miehellä ja sen veljellä pien tila(joka nipin napin elättää).
 
Yhdistelmät tilattiin Saksasta ja säästettiin noin 250 e, kun uudet haluttiin sekä pinnasänky ostettu uutena. Sekin tosin oli tarjouksessa. Sitten jonkin verran vaatteita ostettu uutena, mutta paljon saatu lainaksi sukulaisilta onneksi ja jokunen lelu, mutta enempi isovanhemmat on ostelleet lelujakin yms.
Asunto- ja opintolainaa on ja kakkosautosta on velkaa. Sitten miehellä jotain muutakin lainaa jonkin verran. Toistaiseksi pärjätty ihan hyvin, mutta rahaa ei todellakaan ole liikaa ja itse en henk.koht. ole pahemmin mitään säästöön saanut, kaikki menee elämiseen. Saapa nähdä kuinka tiukkaa tulee seuraavat 5-6 kk olemaan, kun jään hoitovapaalle ja tulot sen vajaa 300 e brutto miinus verot...Ei riitä edes asuntolainan kuukausierään. No, kaippa sitä jotenkin selviää...onneksi nyt sai vähän lomarahoja töistä säästöön, edes!
 
Vauva syntyy lähiaikoina. Esikoinen on 6 vuotias. Lähes kaikki vauvatarvikkeet piti hommata uudestaan. Emmaljungan yhdistelmät, hoitopöytä, itkuhälyttimet, amme jne. ostettiin uutena. Myös melkein kaikki vaatteet on uutena ostettu. Pinnis on miehen vanha! :heart: Otettiin se käyttöön, kun on sopivan pieni. Tosin patjaa piti pienentää. Esikoisen pinnis ois ollut tallessa ja hyvässä kunnossa, mut toi on koonsa puolesta parempi. Lisäksi mie tykkään kaikesta wanhasta & aidosta puusta tehdystä. Turvaistuin tulee mun siskolta ja sitteri myöhemmin mun serkulta....joten niitä ei tartte ostaa.

Ainakin vielä nyt kun olen juuri jäänyt äitiyslomalle, pärjätään ihan kivasti! Kaksi autoa ja omakotitalo. Talossa asuttu vuosi ja vielä 14v maksamatta, myös autoista vähän lainaa. Lisäksi mulla opintolainaa jokunen vuosi maksamatta. Mietittiin talon vaihtoa uuteen, mutta päädyttiin, että pärjätään tässäkin. Mukavampi kun ei tarvitse joka senttiä laskea, vaikka talo onkin vanha (wanha tosiaan...yli 100v.) ja pienehkö. Toisesta autosta luovutaan jos tiukkaa tekee. Mie olisin valmis luopumaan vaikka nyt heti, kun mieskin menee useimmin työmatkan fillarilla... mut katsellaan nyt kunhan vauva syntyy.
 
vaunut ja sitteri ostettii uutena. Pinnasänky ostettiin käytettynä, kuten myös suuri osa vaatteista. Vauvoilla kun ne vaatteet ei kerkeä miksikään menemään... Ja aina tulee kuitenkin jotain ihania vaatteita shoppailtua.
Asunto- ja autolainaa on, mutta mies käy töissä mun ollessa kotona. Ja kotona aion pysyäkkin siin kauan kuin hermot kestää ja rahatilanne sallii.
Kaupasta ostetaan mitä mieli tekee ja säästöönkin jää. Kohta ostetaan varmaan mulle ja lapsille "kauppakassi". =)
Ainahan sitä enemmänkin vois olla, mutta tyytyväinen olen tähänkin.
 
Pinnasänky,hoitopöytä ja vaunut uusia.Samoin sitteri..Vaatteita ollaan paljon saatu käytettyinä,jonkun verran uusiakin välillä ostelen..

Liikaa ei säästöön jää mutta senverran että tullaan toimeen ja sillon tällöin saa jotain kivaa ostettuakin.Olen tyytyväinen tilanteeseen,kaikkea on mitä tarvitaankin!
 
suhteellisen hyvin pärjätään.Asutaan vuokralla rivitalo kolmiossa.Yllättävän vähän on menny rahaa lasten jälkeen itse asiassa meillä menee nyt paremmin kun on lapsia.Onhan meillä edelleen ihan hirveesti velkaa ja pienet tulot kun mies on ollu sairaslomalla tammikuusta asti ja mä äitiys vapaalla mulla ei ole kun kelan tuet ja miehellä sairaspäivä raha.Normaalisti on töissä varastolla.
 
Mä olen aina ostanut sekä uusia että käytettyjä vaatteita. Esikolle ostetiin uuet vaatteet aluksi ja pinnasänky oli uusi, anoppi osti vaunut. Käytettynä turvakaukalo ja uuden sitterin sekä matkasängyn osti isomummi.Tokalla meni sitten ekan vaatteita, ostettiin kyllä välillä uusiakin. Kaksostenrattaat ostetiin ja uusi turvakaukalo. Kolmas tuli yllärinä ja me ollaan erottu lasten isän kanssa, joten itekseni olen hommaillut vauvalle niin uusia kuin käytettyjä vaatteita ja lahjanakin olen saanut joitain. Muiden muksujen pinnis oottaa tulokasta ja vaunut ostin lähes uuet, turvakaukalo oli viel tallella tokalta muksulta. Kun yhessä oltiin exän kanssa niin tuntu et oli tiukempaa rahasta kun ei ollu omaa käyttörahaa lainkaan. Exä makso talolainat ja mä ruuat, vaatteet yms. Nyt asun kolmiossa vuokralla ja autokin on ihan oma...pienet on tulot, mutta onnellisempi näin ja vanhemmat auttavat jos on hätä:)
 

Yhteistyössä