Miten pääsee kauppaan töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jenna

Vieras
Mä en oo oikeastaan koskaan ollut töissä, joku puol vuotta siivoamassa joskus.... Koulutusta ei oo, lukion käynyt. Sain lapsen ja oon sen jälkeen kärsinyt pitkään masennuksesta. Nyt tuntuu vihdoin hiukan valosammalta ja haluisin päästä töihin.... Millä tavalla voisin päästä johonkin kauppaan töihin? Tarviiko siihen myyjän koulutuksen? Haetaanko sinne työkkärin kautta vai suoraan? Mihin osoitteeseen se työhakemus pitäisi laittaa ja kenelle osottaa, kauppiaalleko? Lukeeko jossain mikä sen kauppiaan nimi on? Mahtaako kukaan ottaa töihin 25 vuotiasta jolla ei pahemmin kokemusta takana.... Onko yleensä mahdollista aloittaa vaikka hyllyjen täyttäjänä tai siivoojana ja sitten päästä kassalle jos ei heti kelpaa? Anteeksi että on näin paljon kysymyksiä.... En tiedä juuri mitään, kun en ole uskaltautunut työelämään aikaisemmin....

Käyt kaupan kotisivuilla tai paikan päällä täyttämässä hakemuksen. Ei vaadita koulutusta, mutta työkokemuksesta tietysti on aina hyötyä.. Ainahan sitä kannattaa hakea.
Hyllyjä täyttelevät meillä ihan ne samaiset kassamyyjät, se ei siis ole mitenkään vähempitasoista työtä :D siivouksen hoitaa ulkopuolinen firma (ISS).

Oletko ajatellut myyjän ammattitutkintoa, se on aikuiskoulutus ja siihen sisältyy paljon työharjoittelua. Harjoittelupaikkaan olisi hyvät mahdollisuudet sitten työllistyä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Käyt kaupan kotisivuilla tai paikan päällä täyttämässä hakemuksen. Ei vaadita koulutusta, mutta työkokemuksesta tietysti on aina hyötyä.. Ainahan sitä kannattaa hakea.
Hyllyjä täyttelevät meillä ihan ne samaiset kassamyyjät, se ei siis ole mitenkään vähempitasoista työtä :D siivouksen hoitaa ulkopuolinen firma (ISS).

Juurikin näin.

Omasta kokemuksesta (7 vuotta alalla) sanon sen, että ennemmin kannattaa pysyä siellä hyllyjen välissä, ku kassalla ;) Tai ainakin itestä nykyään tuntuu siltä, vaikka sillon ku kaupassa alotin, niin olin toooosi pettyny ku en heti päässy kassalle töihin O_o

Alkuperäinen kirjoittaja Omppu:
Oletko ajatellut myyjän ammattitutkintoa, se on aikuiskoulutus ja siihen sisältyy paljon työharjoittelua. Harjoittelupaikkaan olisi hyvät mahdollisuudet sitten työllistyä :)

kun vain katsoo minne menee harjoittelemaan. kannattaa miettiä harjoittelupaikka tarkoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Omppu:

Mä hommasin myyjän ammattitutkinnon kun olin ollut muksujen kans kotona seittemän vuotta. Ja työkokemusta mulla oli vajaa vuosi siivoushommia... :whistle:
Harjottelupaikkaan en työllistyny, mutta ei tarvinnut koulun jälkeen olla työttömänä kuin kuukauden kun jo työpaikka löyty. Ja ihan just omanlainen, vaate- ja sisustuskauppa :)
Ja nyt opiskelen oppisopimuksella merkonomiksi :D

Tosiaan tuohon myyjätutkintoon meni vaan puol vuotta. Suosittelen ottamaan selvää työkkarin ammattikoulutuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
kassalleon helpoin päästä, on oikeesti todella paljon vaikeampaa päästä osastohommiin.

Meillä suurin osa henkilökunnasta tekee vuoroja sekä kassalla että osastoilla. Muutama "kassatyttö" sitten on vain kassalla (osastovuorot halutumpia).
Ja ei tosiaan kuka tahansa pääse, niin se vain on.

olin monta vuuotta opiskelujen lomassa töissä kaupassa, ja se kassavuoro oli aina yhtä helvettiä. Istut perseelläsi monta tuntia ja vedät tavaroita hihnalta. Onko MITÄÄN tylsempää??
Paistopiste ja lihatiski oli paljon miellyttävämpää. Ja vaikka se hyllyn täyttäminenkin.

Oppiiko kassakonetta käyttämään helposti? Minusta olisi mielenkiintoista istua siinä kassalla ja tavata monenlaisia ihmisiä, mutta pelkään että mokaisin sen koneen kanssa.... :/ En tiedä miten opiskelu onnistuisi juuri nyt, kun rahapula on kova, myöhemmin voisi hakea kun on saanut talouden parempaan kuntoon....

Juu näin on, omalla työpaikalleni (keskisuuri marketti) on aika paljon työnhakijoita jatkuvasti ja valitettavasti ihan ketä tahansa ei oteta töihin, vaan pitää olla työkokemusta ja mielellään alan koulutus. Monet pääsevät töihin esimerkiksi jonkin harjoittelun kautta tai esimerkiksi kesätyöntekijöistä jäävät monet enemmän tai vähemmän vakituisiksi talvikaudeksikin. Kesällä on ehkä juuri kaikista helpoin sauma päästä töihin, kun sijaisia tarvitaan eniten silloin. Viime aikoina seula tuntuu kiristyneen, liekö taantuman ansiota, ja esimerkiksi harjoittelijoista on valkattu vain potentiaalisimmat töihin. Meillä on työpaikalla yleensä eri työntekijät kassoilla ja eri osastoilla. Varsinaisesti pelkkiä hyllyntäyttäjiä meillä ei ole, vaan ne tekee kunkin osaston henkilökunta. Kassatyön kyllä oppii, se on vähän kuin autolla ajoa, kun sen kerran oppii, niin osaa aina.. :)
Onnea työnhakuun!

Mun likkakaveri on ihan ilman ammattitaitoa päässy kahteenkin eri kauppaan, marssimalla vaan ovesta sisään ja kysynyt joko työ- tai harjoittelupaikkaa, ja harjottelun kautta on päässyt ihan palkkalistoille.

Ammattitaitoa en tarvitse/koulutusta olen saanut,mutta kun ikäni on kohta 51 v.,
ko. työt kiinnostaa tai henkilökohtainen avustaminen Turku ja ympäristö kunnat.
Jos haluatte reippaan työntekijän/luotettava/tarkka töissään ja tekee minkä
aloittaa kysele sähköpostilla: makelainenmartti@wippies.se HYVÄÄ KEVÄTTÄ !!!!

Moikka! Tulin tänne vähän lueskelemaan näitä vastauksia, ja itselläni myös aika kinkkinen kysymys. Olisko mahdollista 18-vuotiaan päästä kauppaan töihin? Kehtaako siis edes kysäistä... :D Opiskelin kyllä, mutta jätin kesken koska ei ollutkaan minun juttuni ja harkitsisin aikuispuolelle menoa vasta myöhemmällä iällä, kun koen olevani tarpeeksi motivoitunut. Minkälaista palkkaa kauppatöistä saatte? (Minulla ei siis ole aikaisempaa työkokemusta). Olen tietysti reipas ja positiivinen ja hymyileväinen sekä täysin päihteetön ja tahtoisin päästä vaan suoraan tienaamaan, koska koulut eivät tällä hetkellä oikein herätä minkäänlaista motivaatiota. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Yhteistyössä