Miten ottaisin (avio)eron järkyttämättä miestä?

• Viestiketjun aloittaja "Marjukka"
  • Ensimmäinen viesti
"Marjukka"
(Avio)eron, koska ainakin haluaisin vähän etäisyyttä tähän liittoon, jos ei nyt ikuista eroa sentään. Toisaalta mun tunteet pitäisi saada roihahtamaan ja pian, koska en tunne miestä kohtaan ystävyyttä enempää, mikä tuntuu kamalalta :( Mies on edelleen näiden vuosien jälkeen erittäin rakastunut minuun. Minun pitäisi olla onnellinen hänen kanssaan mutta en vain ole. Mitä tehdä?

"Marjukka"
Ei noilla asioilla pelata varman päälle, "oteta etäisyyttä" tai kikkailla jotenkin muuten. Se on joko tai, mun mielestä. Jos haluat olla reilu niin puhu ja toimi suoraan.
Tiedän ettei mies halua erota. Pelkkä sana ero saa miehen surulliseksi. En minäkään halua erota lopullisesti mutta jotain tässä on tehtävä. Teen väärin miestäni kohtaan ja se satuttaa. :(

"vieras"
Tutustupa nyt vaikka alkuun väestöliiton parisuhde-osuuteen http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/

Puhu miehellesi, miltä sinusta tuntuu, jos ette vielä ole keskustelleet. Riidellessä huudetut ajatukset eivät ole keskustelua. Jos et kerro miehellesi ajatuksista, hänen on täysin mahdoton niitä tietää. Kenelläkään meistä ei ole kristallipalloa. Hakeutukaa terapiaan, yhdessä ja erikseen. Onnellisuus lähtee aina itsestä. Keskustelkaa, millaisia toiveita teillä on parisuhteesta.

Jos sinulla on toinen mies, lopeta se suhde, jos haluat vielä yrittää aviomiehesi kanssa. Jos et ole valmis lopettamaan suhdetta, jätä miehesi ja kerro hänelle totuus toisesta miehestä. Tällöin miehelläsi on edes joku syy vihata sinua ja hän pääsee eroprosessissa nopeammin eteenpäin vaikka alkuun tuntuukin siltä, että henki lähtee.

Muista, että teillä on täysi mahdollisuus saada avioliittonne vielä toimimaan niin, että olette molemmat yhdessä onnellisia. Työtä se vaatii teiltä molemmilta.

"Marjukka"
[QUOTE="vieras";28592631]Tutustupa nyt vaikka alkuun väestöliiton parisuhde-osuuteen Tietoa parisuhteesta - Väestöliitto

Puhu miehellesi, miltä sinusta tuntuu, jos ette vielä ole keskustelleet. Riidellessä huudetut ajatukset eivät ole keskustelua. Jos et kerro miehellesi ajatuksista, hänen on täysin mahdoton niitä tietää. Kenelläkään meistä ei ole kristallipalloa. Hakeutukaa terapiaan, yhdessä ja erikseen. Onnellisuus lähtee aina itsestä. Keskustelkaa, millaisia toiveita teillä on parisuhteesta.

Jos sinulla on toinen mies, lopeta se suhde, jos haluat vielä yrittää aviomiehesi kanssa. Jos et ole valmis lopettamaan suhdetta, jätä miehesi ja kerro hänelle totuus toisesta miehestä. Tällöin miehelläsi on edes joku syy vihata sinua ja hän pääsee eroprosessissa nopeammin eteenpäin vaikka alkuun tuntuukin siltä, että henki lähtee.

Muista, että teillä on täysi mahdollisuus saada avioliittonne vielä toimimaan niin, että olette molemmat yhdessä onnellisia. Työtä se vaatii teiltä molemmilta.[/QUOTE]

Minulla ei ole toista miestä, ei ole ikinä ollut. Oma mies vain.

"vieras"
Tuntuu tosi pahalta miehesi puolesta. Oletko oikeasti koskaan edes rakastanut miestäsi. Tosirakkaus ei lopu ihan tuosta vain. Sehän on elämää, että tunteet vaihtelee, eikä aina ole pelkkää juhlaa ja hauskanpitoa. En halua erota lopullisesti, voi hyvät hyssykät. Aikuistu hyvä nainen.

Kylläkyllä
Itsellä joskus kylmyyttä kestänyt pikkuvauva aikana 1-1,5 v ja kyllä se siitä vielä roihahti.
Jos ei muu auta mene pariterappiaan/ seksuaaliterapeutille vaikka yksinkin...

"Marjukka"
[QUOTE="vieras";28592664]Tuntuu tosi pahalta miehesi puolesta. Oletko oikeasti koskaan edes rakastanut miestäsi. Tosirakkaus ei lopu ihan tuosta vain. Sehän on elämää, että tunteet vaihtelee, eikä aina ole pelkkää juhlaa ja hauskanpitoa. En halua erota lopullisesti, voi hyvät hyssykät. Aikuistu hyvä nainen.[/QUOTE]

Toivoisin olevani rakastunut tällä hetkellä mutta en ole. :( Alunperin rakastin miestäni enkä oikein itsekään tiedä mitä minulle on tapahtunut.

"Marjukka"
Alkuperäinen kirjoittaja Kylläkyllä;28592731:
Itsellä joskus kylmyyttä kestänyt pikkuvauva aikana 1-1,5 v ja kyllä se siitä vielä roihahti.
Jos ei muu auta mene pariterappiaan/ seksuaaliterapeutille vaikka yksinkin...
Vuoden verran.

"vieras"
[QUOTE="Marjukka";28592734]Toivoisin olevani rakastunut tällä hetkellä mutta en ole. :( Alunperin rakastin miestäni enkä oikein itsekään tiedä mitä minulle on tapahtunut.[/QUOTE]

Ne rakkauden tunteet eivät palaudu itsestään. Sinun ja teidän yhdessä täytyy tehdä asialle aktiivisesti jotain. Erityisesti sinun. Aloita nyt siitä, että juttelet miehesi kanssa. Sen jälkeen voit etsi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta tai tietoa netistä (esim. aiemmin linkatut väestöliiton sivut ovat hyvät). Suosittelen myös sekä yksilö- että pariterapiaa. Eikä ne tunteet palaa hetkessä. Siihen voi hyvin mennä vuosi parikin. 10 vuoden liittoa ei kannata heittää menemään yrittämättä korjata tilannetta.

wut
[QUOTE="Marjukka";28592734]Toivoisin olevani rakastunut tällä hetkellä mutta en ole. :( Alunperin rakastin miestäni enkä oikein itsekään tiedä mitä minulle on tapahtunut.[/QUOTE]

Otit parisuhteesi kuin Manu illallisen ja annoit kaiken sulautua yhteen arjen kanssa.

Olet esittänyt miehelle, että kaikki on kunnossa. Satutat miestä enemmän, jos jatkat arpomista.

Noh, melko kovia karikoita läpikäyneenä viime aikoina, sanoisin et otat härkää sarvista ja alat puhumaan siitä miten asiat koet. Paussin ottaminen tms. ei sitä tilannetta todennäköisesti muuta miksikään vaan jos haluaa sitä parisuhdetta jatkaa, pitää jotain alkaa tekemään.

Suosittelen lämpimästä pariterapiaa ja mahdollisesti yksilöterapiaa, esim. seurakunta järjestää perheapua jossa ainakin meidän kohdalla on ollut todella fiksu mies ohjaamassa keskustelua ja siitä on ihan oikeasti ollut apua.

Avioliitto on yks iso työmaa joka ei pysy kunnossa hoitamatta sitä, kummankin pitää tehdä töitä sen eteen ja kommunikaatio on kaiken a ja o. Joskus se pelkkä puhuminen helpottaa ja avaa lukkoja.

"Marjukka"
Noh, melko kovia karikoita läpikäyneenä viime aikoina, sanoisin et otat härkää sarvista ja alat puhumaan siitä miten asiat koet. Paussin ottaminen tms. ei sitä tilannetta todennäköisesti muuta miksikään vaan jos haluaa sitä parisuhdetta jatkaa, pitää jotain alkaa tekemään.

Suosittelen lämpimästä pariterapiaa ja mahdollisesti yksilöterapiaa, esim. seurakunta järjestää perheapua jossa ainakin meidän kohdalla on ollut todella fiksu mies ohjaamassa keskustelua ja siitä on ihan oikeasti ollut apua.

Avioliitto on yks iso työmaa joka ei pysy kunnossa hoitamatta sitä, kummankin pitää tehdä töitä sen eteen ja kommunikaatio on kaiken a ja o. Joskus se pelkkä puhuminen helpottaa ja avaa lukkoja.
Suurin syy tunteettomuuteen on, että olen ottanut miehen liian itsestään selvyytenä.

Millainen parisuhteenne yleinen tila on? Onko rankkaa pikkulapsi aikaa? Onko mies paljon töissä? Miten kotityöt on jaettu? Koetko, että olet tyytyväinen suhteessa vai tuntuuko sinusta, että joudut tekemään enemmän kuin miehesi perheen/kodin eteen? Teettekö asioita kahden kesken? Nauratteko yhdessä, onko minkälaista läheisyyttä? Kosketatteko toisianne ihan muuten vaan arjessa? Onko seksielämä kunnossa, kumman aloitteesta seksiä harrastetaan? Kerrotteko toisillenne tunteistanne? Voitteko puhua muuten avoimesti? Näitä asioita lähtisin ensimmäisenä miettimään. Parisuhde ei pysy intohimoisena ja rakkaus säily itsestään. Sen eteen on molempien tehtävä töitä.

Pienet huomion osoitukset, sanat, teot, läheisyys ja seksi kuuluvat parisuhteeseen ja kummankin pitäisi aktiivisesti ylläpitää niitä. Jos vaan jää pyörittämään sitä perus arkea, niin kyllä siinä ajan kuluessa ne tunteetkin viilenee. Itsellä oli synnytyksen jälkeen kausi jolloin mieleni ei tehnyt lainkaan läheisyyttä tai seksiä mieheni kanssa, mutta tiedostin asian johtuvan imetyshormooneista ja aktiivisesti vastustin noita tuntemuksia. Puhuin niistä miehelleni ja hän ymmärsi olla painostamatta, itse puolestani tein aloitteita miehen suuntaan sellaisina hetkinä, kun nuo tuntemukset olivat laimeampia, jotta läheisyys pysyisi läsnä parisuhteessa. Onko sinulla kenties omassa elämässä tapahtunut jotain, josta ns. sysäys tälle tunteiden kylmenemiselle on lähtenyt?

En usko, että tuohon tilanteeseen tauko auttaa (voi auttaa, mutta voi olla myös viimeinen naula arkkuun). Itse lähtisin avaamaan tilannetta miettimällä suhdetta, puhumalla miehen kanssa ja kenties käymällä terapiassa yksin tai yhdessä.

"Marjukka"
Millainen parisuhteenne yleinen tila on? Onko rankkaa pikkulapsi aikaa? Onko mies paljon töissä? Miten kotityöt on jaettu? Koetko, että olet tyytyväinen suhteessa vai tuntuuko sinusta, että joudut tekemään enemmän kuin miehesi perheen/kodin eteen? Teettekö asioita kahden kesken? Nauratteko yhdessä, onko minkälaista läheisyyttä? Kosketatteko toisianne ihan muuten vaan arjessa? Onko seksielämä kunnossa, kumman aloitteesta seksiä harrastetaan? Kerrotteko toisillenne tunteistanne? Voitteko puhua muuten avoimesti? Näitä asioita lähtisin ensimmäisenä miettimään. Parisuhde ei pysy intohimoisena ja rakkaus säily itsestään. Sen eteen on molempien tehtävä töitä.

Pienet huomion osoitukset, sanat, teot, läheisyys ja seksi kuuluvat parisuhteeseen ja kummankin pitäisi aktiivisesti ylläpitää niitä. Jos vaan jää pyörittämään sitä perus arkea, niin kyllä siinä ajan kuluessa ne tunteetkin viilenee. Itsellä oli synnytyksen jälkeen kausi jolloin mieleni ei tehnyt lainkaan läheisyyttä tai seksiä mieheni kanssa, mutta tiedostin asian johtuvan imetyshormooneista ja aktiivisesti vastustin noita tuntemuksia. Puhuin niistä miehelleni ja hän ymmärsi olla painostamatta, itse puolestani tein aloitteita miehen suuntaan sellaisina hetkinä, kun nuo tuntemukset olivat laimeampia, jotta läheisyys pysyisi läsnä parisuhteessa. Onko sinulla kenties omassa elämässä tapahtunut jotain, josta ns. sysäys tälle tunteiden kylmenemiselle on lähtenyt?

En usko, että tuohon tilanteeseen tauko auttaa (voi auttaa, mutta voi olla myös viimeinen naula arkkuun). Itse lähtisin avaamaan tilannetta miettimällä suhdetta, puhumalla miehen kanssa ja kenties käymällä terapiassa yksin tai yhdessä.
Kaikki on ihan loistavasti. Ei ole lapsia, ei ongelmia kotitöistä. Mies on tosi avulias ja huomioiva. Tekee ahkerasti töitä muttei liikaa. Viettää aikaa kanssani jopa liikaa, mikä ahdistaa minua. Sairastuin vuosi sitten anoreksiaan ja pelkään sen pilaavan liiton. Mies "vahtii" minua, koska on huolissaan ja haluaa koko ajan olla lähellä.

Yhteistyössä