Miten opitaan laittamaan ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks tumpelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks tumpelo

Vieras
Katsoin jakson Kaappausta kettiössä ja tiedän, että meilläkin pitäisi alkaa tehdä ruokaa. Neuvokaa kiltit, miten aloitamme. Mistä reseptit ja mitkä asiat on tärkeitä, oikeesti auttakaa!

Harjoittelemalla sitä oppii. Kannattaa tehdä reseptejä noudattaen (korkeintaan pikkuisen niitä soveltaen) monipuolisesti eri ruokalajeja, niin kokemus ja taidot karttuvat.

Aloita terveellisistä perusruoista. Joistakin sellaisista mistä itse tykkäät. Ei tarvitse väkertää jotakin karjalanpaisteja ja muita, vaan voi tehdä nykyaikaisempaa ja kasvispitoista ruokaa.

Paras ohje on, että alat vaan tekemään. Kukaan ei ole kuollut siihen, että joskus joku on ylikypsää tai alisuolattua tai että leikkaa vihanneksia vähän tylsällä markettiveitsellä.

Auttasko ap teidän martat? Tai onhan opistoilla ruokakursseja. Kyllä sitä oppii kun ottaa ja tekee. Helppoja perusruokia alkuun. Eikä haittaa jos väliin menee sinnepäin, rapatessa roiskuu ja joskus tulee erheitä.

Eikö teillä peruskoulussa ole ollut köksä tunteja? Itselläni jopa vaha köksän kirjakin tallessa ja sen mukaan teen vieläkin jotakin ruokia. Netistä löytyy paljon yksinkertaisia ohjeita ja niitä noudattamalla ei voi mennä pieleen jos ei heti kaikista vaativimpia lähde toteuttamaan. Jos osaa tl, dl ym perus lyhenne merkinnät mitä ruokaohjeissa-leivonnassa käytetään ja uunin -hellan päälle laittaa niin et taatusti voi pahasti pieleen tehdä.

Ohjeesta ja perusruokia. Kannattaa aloittaa jauhelihasta ja broilerista vaikka ja ihan perusruoista esim. jauhelihakastike, lihamakaronilaatikko, broilerikeitto, jauhelihakeitto ym. Niitä ohjeita kannattaa noudattaa kirjaimellisesti muuten, mutta kypsennysaikoja esim. kastikkeille ja padoille kannattaa hieman pidentää.

Aloita terveellisistä perusruoista. Joistakin sellaisista mistä itse tykkäät. Ei tarvitse väkertää jotakin karjalanpaisteja ja muita, vaan voi tehdä nykyaikaisempaa ja kasvispitoista ruokaa.

Karjalanpaisti on muuten ehkä yks helpoimpia ruokaa valmistaa ;), toki jos ei siitä tykkää niin ei kannata tehdä.
Mt tekemällähän sitä vaan oppii, yrityksen ja erehdyksen kautta!

Uuni- ja pataruuathan ne on niitä helpoimpia :D sen kun vain lataat lihat (ruskista ensin) mausteet vihannekset yms kattilaan/uunivuokaan ja annat hautua =)

Mä teen usein jauheliharuokia, jauhelihan voi keittää/ruskistaa etukäteen niin sitten on nopea lisätä se vihanneskeittoon tai pataan. Keitot on helppoja.

Kastikkeet on vaikeita, älä aloita niistä. Aloita siitä että sulla on keitettyä vihannesta, riisiä/perunaa/makaronia, sekä liha/papu.

Itse en ole pitänyt kauheasti ruuan laitosta. Mies on aina ennen hoitanyt sen puolen. Mutta kun törmäsin netissä kotikokki.net sivuilla hyviin ruoka ohjeisiin olen innostunut taas laittaa itse ruokaa. Varsinkin yllätyin kuinka hyviä kasvisruoka reseptejä siellä oli.Toinen hyvä sivu on k-kaupan reseptihaku.

Mä,ainakin ihan ostaisin jonkin aivan perus kotiruokaa kirjan. Ei niin että haet aina jotain uutta netistä vaan että tulee samat reseptit tutuiksi. Nettiresepteissä on usein myös virheitä.

Itsellä vähän hakusessa se, että mitä voisi tehdä. Osaan kyllä tehdä ohjeesta jos joku sanoo mitä tekisin ja soveltaenkin tullut tehtyä vaikka mitä. Ideat vain loppuu kesken.

Marttojen sivu onkin hyvä, mutta siellä on niin mahdottomasti noita reseptejä, ettei oikein auta ongelmaani. Koulujen ruokalistat on hyviä tässä

Yhteistyössä