Miten opin ajamaan automaatti vaihteisella autolla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Monia ohjeita olet jo saanut ja totean vain, että helppoa se on :) Vaikeampaa on lähteä automaatin jälkeen manuaalilla ajelee.
Meilläkin automaatti Grand Voyager.

Minä olen miettiny että miten toimia jos automaattivaihteisessa hirttää kaasun päälle. Tavallisessahan riittää jos polkasee kytkimen pohjaan, mutta miten lie automaattivaihteisessa? Entäs jos jättää tyhjäkäynnille ja käy vaikka sisällä ja sitte autossa hirttää sen kaasun?

Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
Helposti automaatilla oppii ajamaan, unohdat vaan kokonaan vasemman jalan :) Minä "taitoin" vasemman jalan taakse etten olisi tarjonnut sitä polkimille kun opettelin automaatilla ajamaan. Nykyisin manuaalilla pitää oikein miettiä miten se homma toimikaan.

Ehkei ole viksua taittaa jalkaa taakse, vaan pikemminkin asemoida se sille kuuluvalle oikean ajoasennon mukaiselle paikalla, mutta aloittaa ajo siten että kevyen määrätietoisesti painaa sitä jalkaa sitä tukeaan vasten, siten että koko ajan päkiässä tuntuu, ja siten koko ajan pysyy mielessä, että sillä jalalla ei sitten lähdetä tekemään yhtään mitään ajon aikana. Etenkin risteyksissä, ja yleens ajotilanteissa, joihin liittyy perinteisesti vaihtamisen tarve.

Alkuperäinen kirjoittaja tietääkö kukaan:
Minä olen miettiny että miten toimia jos automaattivaihteisessa hirttää kaasun päälle. Tavallisessahan riittää jos polkasee kytkimen pohjaan, mutta miten lie automaattivaihteisessa? Entäs jos jättää tyhjäkäynnille ja käy vaikka sisällä ja sitte autossa hirttää sen kaasun?

Ajossa voit hätätilassa nykäistä siitä vaihteenvalitsimesta asennolle N,

ja tuohon "käy vaikka sisällä", niin automaattivaihde laitetaan aina asentoon "P" eli parking.

sidot vasemman jalan penkkiin kiinni niin on oikein loistavan helppoa. kokeileppa hupina jossain kaupan parkkipaikalla tms missä ei ole muita jarruttaa vasemmalla jalalla, käske toki sitä ennen pitää kyydissäolijoita penkistä kiinni. B)
Mäki olin aluks ihan et ei tuu kauppoja kun ukko löys mulle uuden auton, muuta vikaa ku että se on foorti ja automaatti, nyt ollaan jo sujut. talviajo vaati hiukan totuttelua kun ei voi vaihteilla passailla tuolla pikkutiellä, mut äkkiä sitä oppii.
nyt meinaa olla onkelma kun ajaa manuaalilla että ei muista vaihtaa niitä vaihteita.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja äijä:

Ajossa voit hätätilassa nykäistä siitä vaihteenvalitsimesta asennolle N,

ja tuohon "käy vaikka sisällä", niin automaattivaihde laitetaan aina asentoon "P" eli parking.

Okei :)

Polkaistaan jarrua ja nykästään tarvittaessa sille N:lle. Siis jos liikenteessä käy niin. Pihalla laitetaan P päälle kun auto on käynnissä, mutta sen ei haluta liikkuvan.
Kannattaa muuten käyttää automaatillakin käsijarrua autoa seisottaessa, ettei se kuoleennu kuten itselleni kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti82:
Mut eikö se sit sammu niin kuin vaihde auto jos ei laita kytkintä pohjaan?

siis mitä kytkintä :D

Seillä on joko robottikytkin, momentinmuunnin, tai joku muu automatiikka, joka huolehtii voimansiirron päällekytkeytymisen "itsestään", kun vain annat kaasupokimella kierroksia moottorille.

Huom:automaaytivaihteisilla on eriyisen mukaavaa se ryömintäominaisuus, eli parkkihallissa,ym. hankalissa paikoissa ei tarvitse kytkimellä luistatella, eikä tule vahinkoja jos esim. jäinen kenganpohja luiskahtaakin petaalilta pahassa paikassa jne...

Seillä on joko robottikytkin, momentinmuunnin, tai joku muu automatiikka, joka huolehtii voimansiirron päällekytkeytymisen "itsestään", kun vain annat kaasupokimella kierroksia moottorille.

Huom:automaaytivaihteisilla on eriyisen mukaavaa se ryömintäominaisuus, eli parkkihallissa,ym. hankalissa paikoissa ei tarvitse kytkimellä luistatella, eikä tule vahinkoja jos esim. jäinen kenganpohja luiskahtaakin petaalilta pahassa paikassa jne...

joo meillä on toi chryslerin grand voyager ja helppo ajaa mut kauhee parkkeerata ku on sellanen linja-auto :kieh:

joo meillä on toi chryslerin grand voyager ja helppo ajaa mut kauhee parkkeerata ku on sellanen linja-auto :kieh:

miks tähtyy ostaa tollsia kamalia ilmaston tuhoajia????

Yhteistyössä