Miten opin ajamaan automaatti vaihteisella autolla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Nyt on meillä sitten vihdoin isompi auto,eilen mies osti Chrysler grand voyagerin,joka on automaatti vaihteinen.En ole ikinä ajanut automaaattu vaihteisella autolla ja hirvittää että mitenkä opin sillä ajamaaan...?Mieskin sanoi että on se erilainen(tottakai)kun siinä ei ole ollenkaan kytkintä,käsijarrukin kuulema "poletaan" päälle(poljin lattiassa)..Tänään on tarkkoitus miehen opastuksella yrittää ajaa sillä ja pelottaa....

Helposti automaatilla oppii ajamaan, unohdat vaan kokonaan vasemman jalan :) Minä "taitoin" vasemman jalan taakse etten olisi tarjonnut sitä polkimille kun opettelin automaatilla ajamaan. Nykyisin manuaalilla pitää oikein miettiä miten se homma toimikaan.

Helposti.Kuten edellä oleva sanoikin,niin unohdat että sulla on toinen jalka.Ja se jalalla painettava seisontajarrukin on helppo käyttää,meillä oli yhdessä autossa sellainen ja auton vaihdon jälkeen meno tovi kun potkiskeli listaa.
Mulla on töissä automaatti alla ja omaan autoon hypätessä välillä ei meinaa muistaa vaihtaa vaihteita. :D

Niin ei varmaan tule vaihteita ikävä mutta silti jännittää kun on kuitenkin erilainen ajaa ja minä varmasti toheloin aluksi (toivottavasti en pahasti...)Nyt pitää sit miettiä että miten sijoitetaan lasten istuimet(2 turvavyö istuin,sitten kuopuksen turvaistuin selkä menosuuntaan ja vauvalle(nyt rv 38) kaukalo jalustoineen...Mutta siis tuota mietin kun pysähdyn esim.liikenne valoihin ja "normaalisti"olen laittanut vapaalle kytkin pohjassa ja nyt kun tuossa ei oel kytkintä niin pitääkö vain painaa jarrua ja sitten laittaa vapaalle?

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Helposti.Kuten edellä oleva sanoikin,niin unohdat että sulla on toinen jalka.Ja se jalalla painettava seisontajarrukin on helppo käyttää,meillä oli yhdessä autossa sellainen ja auton vaihdon jälkeen meno tovi kun potkiskeli listaa.
Mulla on töissä automaatti alla ja omaan autoon hypätessä välillä ei meinaa muistaa vaihtaa vaihteita. :D

juu se on kumma. automaatilla ku alkaa ajaan,ni ei kyl yritä vaihtaa vaihteita,mut sit ku hyppää vaihdeautoon,ni meinaa tosiaan unohtua kytkin ja vaihteet :D

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti82:
Niin ei varmaan tule vaihteita ikävä mutta silti jännittää kun on kuitenkin erilainen ajaa ja minä varmasti toheloin aluksi (toivottavasti en pahasti...)Nyt pitää sit miettiä että miten sijoitetaan lasten istuimet(2 turvavyö istuin,sitten kuopuksen turvaistuin selkä menosuuntaan ja vauvalle(nyt rv 38) kaukalo jalustoineen...Mutta siis tuota mietin kun pysähdyn esim.liikenne valoihin ja "normaalisti"olen laittanut vapaalle kytkin pohjassa ja nyt kun tuossa ei oel kytkintä niin pitääkö vain painaa jarrua ja sitten laittaa vapaalle?

painat jarrua ja sit vaan löysäät jarrun ku lähet liikkeelle=) ei tarvi muuta tehä

automaatit on tosi helppoja ajaa. Ei oppimisessa kauaa mene. Meil oli kerran automaattivaihteinen, ja kyllä sitä on monasti ollut ikävä, kun oli kaupungissakin niin helppo, kun ei tarvinut sitä vaihdekeppiä koko aika siirrellä.

Tuosta risteys-tilanteesta. Pidät jarrulla sen auton paikallaan, sitten kun valot vaihtuu tai jono lähtee liikkumaan, niin hölläät vaan jarrua ja auto alkaa "matelemaan" eteenpäin.

Voin sanoa että kun totut automaattiin niin et halua ees ajaa enää manuaalivaihteisella...

Meilläkin tulee seuraava auto olemaan automaatti. Niiiiin paljon helpompaa!!!

voit sie sen vapaallekin laittaa, mutta kyllä sekin riittää, että painat pelkkää jarrua. Ite en silloin automaattiaikana tainut käyttää sitä vapaata vaihdetta paljoakaan. Automaattivaihteinen ei siis sammu vaikka sä painat jarrun pohjaan.

Mutta siis tuota mietin kun pysähdyn esim.liikenne valoihin ja "normaalisti"olen laittanut vapaalle kytkin pohjassa ja nyt kun tuossa ei oel kytkintä niin pitääkö vain painaa jarrua ja sitten laittaa vapaalle?

Pysähtyessä jalka jarrulle ja jarru pohjassa kunnes liikkeelle lähtiessä jalka kaasulle,ei laiteta vapaalle välillä.

alkuun hankala olla koskematta vaihteisiin ja ite ainaki alussa painoin jarrua vähän niin kuin kytkintä :D mutta kyllä nopeasti oppi ajamaan automaatilla.. Mitenkäs millasia kokemuksia teillä on automaatin jälkeen manuaalista? osaako sitä enää ajaa manuaalilla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
alkuun hankala olla koskematta vaihteisiin ja ite ainaki alussa painoin jarrua vähän niin kuin kytkintä :D mutta kyllä nopeasti oppi ajamaan automaatilla.. Mitenkäs millasia kokemuksia teillä on automaatin jälkeen manuaalista? osaako sitä enää ajaa manuaalilla?

Kyllä mä ainakin opin takas manuaaliin. Mut meni siinä ehkä vähän kauemmin kuin manuaalista automaattiin opettelussa. Mut eiköhän se ollut tosi lyhyt aika varmaan pari ajokertaa.

ja sit maantieajossa,mis vauhti 80 tai yli niin ajat sil D-vaihteella ja kaupungis 3 tai 2....Ja jarrun kuvittelelet kytkimeksi,ja tosiaan työnnä vasen jalka ajamaan lähtiessä penkin alle,ettet polkase sillä jarrua "kytkimenä". Ja meil ainakin Chevy trans sportis ja varmaan kaikis muissakin automaateissa ei anna tehdä mitään väärää.Eli jos unohdat ajovaihteen päälle kun sammutat auton,niin ei anna käynnistää autoa (nimim kerran luulin,ett akku on tyhjentytny) .
Ja kun pysähdyt kokonaan niin vaihdekeppi P-vaihteelle ja polkaset käsijarrun päälle.
Eli meil ainakin vaihteet ratissa kiinni,eli siinä mis normisti tuulilasinpyyhkijät

Alkuperäinen kirjoittaja tulikellukka:
ja sit maantieajossa,mis vauhti 80 tai yli niin ajat sil D-vaihteella ja kaupungis 3 tai 2....Ja jarrun kuvittelelet kytkimeksi,ja tosiaan työnnä vasen jalka ajamaan lähtiessä penkin alle,ettet polkase sillä jarrua "kytkimenä". Ja meil ainakin Chevy trans sportis ja varmaan kaikis muissakin automaateissa ei anna tehdä mitään väärää.Eli jos unohdat ajovaihteen päälle kun sammutat auton,niin ei anna käynnistää autoa (nimim kerran luulin,ett akku on tyhjentytny) .
Ja kun pysähdyt kokonaan niin vaihdekeppi P-vaihteelle ja polkaset käsijarrun päälle.
Eli meil ainakin vaihteet ratissa kiinni,eli siinä mis normisti tuulilasinpyyhkijät

Hitsi miten selitin.Eli kuvittele liikennevaloissa jarru kytkimeksi...mut sitä painat oikealla jalalla,niinkuin normistikin.Mut kytkinjalan työnnät penkin alle....

Hitsi miten selitin.Eli kuvittele liikennevaloissa jarru kytkimeksi...mut sitä painat oikealla jalalla,niinkuin normistikin.Mut kytkinjalan työnnät penkin alle....

Mä kyllä jarrutan vasemmalla jalalla automaattiautossa, jotenkin vaan tullu sellanen tapa. Aluks oli vaikeeta oppia ettei kättä pidetä vaihdekepin päällä. Automaattiautoa ajaessa, eteenkin kaupuinkiajossa mulla on oikee käsi vaihdekepillä ja vasen jalka kytkimen päällä.

tosiaan unohdat vasemman jalan käytön kokonaan... ajaminen niin yksinkertaista että vaihde D asentoon (Drive) ja painat oikealla kaasua tai jarrua, auto hoitaa loput.. esim lähdet liikkeelle jalka jarrulta kaasulle ja lähdet painamaan kaasua pikkuhiljaa... sama vaikka risteykseen tullessa jalka kaasulta jarrulle, vaihdekeppiä ei ajon aikana tartte siirtää.. pakki (R) ja ja ajoasento (D) tärkeimmät, auto hoitaa tosiaan muun..
kun parkkeeraat P (Park) ja huom. P-asentoa ei saa laittaa päälle auton liikkuessa !!

N-asento on että auto on vapaalla eli rullaa vapaasti (sama kuin normaali autossa olisi koko ajan kytkin pohjassa)
1ja 2 asentoja ei normaalisti tartte ollenkaan

kannattaa alkuun tosiaan laittaa vasen jalka niin ettet helposti saa sitä polkimille

mutta kun opit huomaat että helppoa kuin mikä... kun muistat vaan kaks isointa asiaa 1. ajat vain yhdellä jalalla ja 2. ei P:tä päälle auton liikkuessa

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:

Mä kyllä jarrutan vasemmalla jalalla automaattiautossa, jotenkin vaan tullu sellanen tapa. Aluks oli vaikeeta oppia ettei kättä pidetä vaihdekepin päällä. Automaattiautoa ajaessa, eteenkin kaupuinkiajossa mulla on oikee käsi vaihdekepillä ja vasen jalka kytkimen päällä.

tuosta vaan ei auto tykkää eli kannattaa opetella se yhden jalan tekniikka

Siis sillähän on ajaminen helppoa ku mikä! Senkus kaasutat ja jarrutat, ei tarvi ees miettiä luistaako auto taaksepäin mäkilähdöissä ;) Meillä on sekäettä ja mä ajan kyllä aina automaattisella, jos valitseen pääsen.

Uusimmat

Yhteistyössä