Miten opettaa lapsille tavaran ja rahan arvo!?

Siinähän se tuli otsikossa.

Meillä on viisivuotias ja ekaluokkalainen. Kumpikaan lapsista ei tunnu lainkaan arvostavan tavaroita. Tämä ilmenee siis niin, että kaikki hukataan (eikä surra tai murehdita tavaran perään lainkaan) ja hajotetaan (eikä taaskaan yhtään sureta - OHO TÄÄ MENI RIKKI ja viskataan olan yli). En oikein käsitä, mitä olen lasten kanssa tehnyt väärin. Todellakaan eivät saa leluja tms tavaraa muutoin kuin jouluna, synttärinä ja pari kertaa vuodessa muuten vaan. Yltäkylläisyydestä tai hemmottelusta siis ei ole kyse. Meillä ei todellakaan ole paljoa rahaa ja lapset tietävät, että tämän takia uusia leluja ei viikottain/kuukausittain osteta vaan rahat käytetään ruokaan. Vaatteetkin ostetaan enimmäkseen käytettynä. Lapset varsin hyvin tietävät, että tavarat ja vaatteet maksavat rahaa ja rahaa on käytettävissä meidän perheessämme rajallinen määrä.

Joka kerta, kun jotain hajoaa tai häviää, tuon oman harmini ilmi ja olen yrittänyt kertoa, miksi tavaran hajottua PITÄISI olla edes vähän pahoillaan.

Ihmettelen, miten omat leluni ovat säilyneet lähes uudenveroisina tänne saakka, niin että omat lapseni voivat niillä leikkiä ja kas - pelilaatikot ovat samantien rikki, lelut hajotetaan, kortit rypistellään muutamalla käyttökerralla käyttökelvottomiksi yms. Joka kerta kerron, että tämä on sitten äidin vanha ja sitä pitää kohdella erityisen varovasti ja nätisti. Ei vaikutusta. En ehtisi joka hetki olla lasten vierellä (ja revetä tämän takia kahtia, kun kumpikin tuhoaa tahollaan) vahtimassa, ettei mitään tuhota.

Tänään ekaluokkalainen on hajottanut mm. ulkolämpömittarin ihan vaan aikansa kuluksi. 25v säilynyttä Duplo-alustaa yritti ilmeisesti katkaista (vai eikö vaan älynnyt, että voi mennä rikki!?) seisoen sen päällä ja kiskomalla samalla toisesta reunasta ylöspäin, niin että koko alusta taipui. Koulusta tultiin toinen hanska hukassa (MONESKOHAN PARI tänä syksynä!?! Hukattu myös ulkohousut, pipo ym).......

Itse lapsena kohtelin jokaista tavaraa helläkätisesti ja itkin, mikäli joku tavara meni varovaisesta leikistä huolimatta rikki. Muistan hajottaneeni vahingossa 2-3 lelua koko lapsuuteni aikana - ja siis mielessä on edelleen se harmituksen määrä, mikä siitä aiheutui.

Olen ihan kyllästynyt tähän, että saan äänen käheytymiseen ja omaan väsymiseeni saakka päivittäin jankuttaa asiasta. Olen myös yrittänyt reagoimatonta linjaa - sama homma, ei paljon lapsia kiinnosta.

Varmasti nyt tulee taas näitä palstailkeilijöitä vastaamaan ja aion heidän vastauksensa ohittaa olankohautuksella - kaipaisin nyt oikeita vinkkejä teiltä, joiden lapset OSAAVAT arvostaa tavaraa. Kuinka kummassa?

Mitä tapahtuu kun lapsi on hajottanut jotain tai kun jotain on kadotettu?
Pidän tiukkasävyisen puhuttelun ja jos ko. toiminnasta on jo vaikkapa saman tavaran kohdalla tai samana päivänä useamman kerran huomautettu, seuraa "mietintätauko" tuoliarestin merkeissä, jonka jälkeen taas jutellaan. Siis ilman seurauksia ei selvitä.

Mietin jopa sitä, olenko liian ankara ja sanonko asioista liian herkästi, kun tuntuu että kaikki saarnat ohitetaan seinille katsellen ja "joojoolla". :/ Että pitäiskö vaan niistä pahimmista mokista saarnata ja katsoa ne pienemmät läpi sormien. Usko loppuu....

[QUOTE="vieras";27254247]Ota tavarat pois lapsilta?[/QUOTE]

Kieltämättä houkuttaisi. Tänään miettinyt todellakin vakavasti tätäkin vaihtoehtoa. Tulee tapahtumaan piakkoin, ellei meno pian muutu. En vaan jaksa enää joka ikinen päivä samasta asiasta jauhaa.

"vieras"
meillä on vähän sama, itsellä ei hajonnut lapsena "mikään" (no laittakaa tuohon joku realismi-kerroin)

Toinen laps esimerkiksi pureskelee kaikkea, jopa paidat rikki.

Mä olen sit vaan koittanu selittää ja välillä koittanu saada raivareita, että jäis joku muistijälki.

"arvokkaita" lahjoja saavat harvoin, mutta esim kaverisynttäreiltä tulee sitä hemmetin krääsää aivan tolkuttomasti. (anoppi tuo tauhkaa myös) ja joskus saavat ostaa omilla rahoillaan ja krääsäähän ne ostavat. (siis mun mielestä hexbugit, beybladet ym on krääsää, vaikkakin kallista krääsää)

Eniten sieppaa jos tuhotaan legoja. Ne kestäisi 100 vuotta jos niitä ei olisi pureskeltu! Ja nyt ei tosiaan puhuta taaperosta vaan 8-vuotiaasta. (jolla ei ollut vauvana tuttia, kun sitä niin paheksuttiin. juniorille pakotin tutin suuhun että saisin itsekin nukkua - se ei ole pureskellut mitään . alan nähdä jotain yhtäläisyyttä asioissa...)

[QUOTE="vieras";27254283]meillä on vähän sama, itsellä ei hajonnut lapsena "mikään" (no laittakaa tuohon joku realismi-kerroin)

Toinen laps esimerkiksi pureskelee kaikkea, jopa paidat rikki.
[/QUOTE]

Kiva kuulla, etten ole ainoa "epäonnistunut". Mikähän siinä on, kun kaikkensa yrittää että lapsi oppis "ihmisten tavoille" ja siltikin tekevät niin, niin hölmöjä juttuja. Höh.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27254283]
"arvokkaita" lahjoja saavat harvoin, mutta esim kaverisynttäreiltä tulee sitä hemmetin krääsää aivan tolkuttomasti. (anoppi tuo tauhkaa myös) ja joskus saavat ostaa omilla rahoillaan ja krääsäähän ne ostavat. (siis mun mielestä hexbugit, beybladet ym on krääsää, vaikkakin kallista krääsää)
[/QUOTE]

Näin.

Kun tavaraa on liikaa ja sitä saa aina rajattomasti tuhoutuneen tilalle niin kai siinä katoaa kyky arvostaa sitä.

[QUOTE="vieras";27254307]Näin.

Kun tavaraa on liikaa ja sitä saa aina rajattomasti tuhoutuneen tilalle niin kai siinä katoaa kyky arvostaa sitä.[/QUOTE]

Kuten ekassa tekstissäni kirjoitin - liiasta lahjomisesta ei ole kyse: "Todellakaan eivät saa leluja tms tavaraa muutoin kuin jouluna, synttärinä ja pari kertaa vuodessa muuten vaan."

Meillä on nähtävissä samaa.. Tosin sitten kun jotain menee rikki ja heitän rikkinäisen pois niin siitä seuraa sydäntäsärkevä itku että "ei saa heittää roskiin!"...
Meillä ei ole edes tätä - vaikka miten suurieleisesti ja dramatisoiden tuon roskiin heittämisen tekisin ja sanoisin, että uutta ei sitten osteta ennen kuin opitte pitämään paremman huolen tavaroistanne. Huoh ja argh. Katsovat vaan, tyyliin "jaa" ja jatkavat omia hommiaan.

:))
Tän on pakko olla jotenkin luonteesta tai jostain kiinni. Mulla on esikoinen 4v, ihan aina ollut tosi surkea jos jotain hajoaa! Ei tosiaan riko ikinä tahallaan mitään ja voi mikä suru tulee jos vahinkoja sattuu. Kaikki on hänen "lempi-lelujaan". Jos menee kruunu rikki, parkuu kun "lempi-kruununi hajosi", sama kaikkien muiden lelujen kohdalla. Ja minä en ole mielestäni sen kummemmin tuota opettanut, rahan arvoa koittanut selittää ja että kaikki maksaa. Uusia tavaroita saa synttärinä ja jouluna, muulloin lähinnä kirppikseltä saa joskus jonkun pienen jutun ostaa..

• Tykkää
Reactions: MurSusi
kuppa
Mä poistan kyllä kampetta lasten huoneista heti jos jotain ovat tahalleen rikkoneet. Siis sellaistakin sitten lähtee jota ei ole rikottu. Mistä teillä riittää leluja rikottavaks jos niitä ei kerran paljoa hankita vai saako sitten jouluna ja synttäreitä kassi kaupalla? Meillä vähän se ongelma että juurikin synttäreillä tulee tavaraa hirveästi lahjaksi.

..
Ihan samaa oon miettiny,eli täällä on tuon 7v esikoisen kohalla samantapasta.

Ja just ton takia miten kohtelee omia leluja on joka ikisellä lapsella ehdoton kielto pitää sormet erossa mun vanhasta nukesta,jolla mä itsekkään en oo leikkiny vaan se on ollu koristeena.Tuo nukke on edelleen siis tallessa ja oon sen saanu papaltani ollessani 8v.Muutoissa on kärsiny sen verran,että toinen silmä on rikki.

"vieras"
Minä kyllä tuossa tilanteessa siivoaisin pelikortit ja muut pelit pois. Saisivat pelin pelattavaksi aina pyydettäessä, ja valvoisin että tavara palautuu sinne yläkaappiin. Ehkä soveltaisin joihinkin muihinkin leluihin, ja jättäisin vain ne tärkeimmät ja eniten leikitty esille. Ja katsoisin sitten, miten tilanne kehittyy ja vaikuttaako se lasten käytökseen.

Ehkä sitä tavaraa on liikaa. Sitä rompetta nykymaailmassa kertyy kovasti ihan ilman hemmotteluakin.

• Tykkää
Reactions: MurSusi
"Vieras"
Siltikin nykyajan lapsilla on enemmän tavaraa kuin meillä vanhemmilla on ollut. Koska yleisesti ottaen lapset eivät ole niin tarkkoja.

Meillä ollaan tarkkoja ja itse olen vähän turhankin tarkka/nuuka. Jokainen pienikin ehkä tarpeettomankin esineen rikkoutuminen harmittaa.

Se on nykylasten vitsaus. Ennenvanhaan kun lapsilla oli vaan kaks vaatekertaa, nalle, auto/nukke ja pari marmorikuulaa niin niitä arvostettiin ja niistä pidettiin hyvää huolta. Nykyään kun lapsilla on tavaraa nurkat täynnä ja jouluna ja synttärinä niitä tulee ovista ja ikkunoista niin niiden arvo halpenee lapsen silmissä eikä sillä oo niin väliä vaikka niitä katoaa tai menee rikki.
lääkkeekksi siis se että karsit lapsilta kaikki tavarat niin että jätät vaan kolme lelua kummallekin ja jos ne rikotaan niin uusia ei tilalle tule. Kyllä arvostus nousee :D

"Kifa"
Komppaan edellistä. Eli jos jotain tavaraa ei osata käsitellä oikein niin se otetaan pois esim. pariksi kuukaudeksi tai pidemmäksikin ajaksi. Jos sitä aiemmin kinutaan niin muistutetaan että viimeksikin rikoitte. Vaateostoksille jotkut vakkariajankohdat, esim. kouluvaatteet ostetaan syksyllä ja jos menee vaikka polvi puhki housuista niin sitten kuljetaan niissä samoissa housuissa esim. jouluun jolloin voi toivoa uusia lahjaksi.

"vieras"
Sanot, että esim. leluja lapsesi saavat harvoin, mutta myöhemmin sanot, että lapsesi on hukannut jo ties kuinka monet hanskat tänä syksynä. Olisko ongelma tässä, että jos jotain hukataan tai jotain menee rikki, tillalle saa heti uutta? Lapsillasi on selvästi liikaa tavaraa tai he saavat uutta tilalle liian helposti. Jos lapsellasi on toinen pari kaikista hanskoista hukassa, sitten kulkee eriparihanskoissa.

"vieras"
En osaa kyllä auttaa mutta sympatiat täältä ap:lle sillä meillä samanlaista. Meillä lapset ovat vielä tyttöjä. En tiedä mistä johtuu mutta eivät kyllä kauaa ehyenä kestä. Toisaalta olen huomannut että ei ne nuo ns. ostolelut kiinnosta välttämättä kuin hetken, välillä tuntuu että enempi kiinnostaa kun saavat itse tehdä esim pahvilaatikoista barbeille talon tms.

Yhteistyössä