Miten "opettaa" lapsi leikkimään yksinkin?

  • Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti
avuton
Leikkiikö teillä tuollaiset pikkasen vajaat 3 vuotiaat yksin esim. legoilla? Millasilla leluilla?

Meidän vajaa kolme vuotias ei leiki yksinään ja joskus, esim. ruokaa laittaessa, se olisi vallan mainio juttu. Aikaisemmin leikki myös yksinään, mutta nyt viimeisen puolen vuoden aikana pitäisi olla leikkiseuraa. Jos ei leiki lapsen kanssa, hän tekee "pahojaan" ja hakee sitten niin sitä huomiota. Huomiota kyllä saa, mutta esim. ruokaa laittaessa en aina halua ottaa lasta mukaan. Muutenkin kun on pieni uhma päällä lapsella ei aina silloin totella.

Olen yrittänyt ohjata lasta leikkimään itse esim. just legoilla (duploilla). Lapsi osaa rakentaa niillä, mutta silti pitää saada se äiti/isi kaveriksi siihen.
 
Tipu Topakka
No laita se siihen viereen vaikka kattiloita rummuttamaan, kun kokkaat. minä otan myös keittiöön mukaan, niin saan rauhassa laittaa. Yleensä tuo kuopus haluaa pastaa tai makaroonia kattilaan ja kapustalla hämmentelee niitä kattilassa ja laittaa myös muka ruokaa :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
No laita se siihen viereen vaikka kattiloita rummuttamaan, kun kokkaat. minä otan myös keittiöön mukaan, niin saan rauhassa laittaa. Yleensä tuo kuopus haluaa pastaa tai makaroonia kattilaan ja kapustalla hämmentelee niitä kattilassa ja laittaa myös muka ruokaa :D
Yleensä lapsi onkin mukana laittamassa ruokaa, saa touhuta mukana, sekoitella yms. Mutta kun kuuma hella ei ole kaikkein turvallisin paikka, edellytän että lapsi tottelee minua ja näin käy aikas harvoin. Uhma iskee ja sitten ruvetaankin mellastamaan.

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
No laita se siihen viereen vaikka kattiloita rummuttamaan, kun kokkaat. minä otan myös keittiöön mukaan, niin saan rauhassa laittaa. Yleensä tuo kuopus haluaa pastaa tai makaroonia kattilaan ja kapustalla hämmentelee niitä kattilassa ja laittaa myös muka ruokaa :D
Yleensä lapsi onkin mukana laittamassa ruokaa, saa touhuta mukana, sekoitella yms. Mutta kun kuuma hella ei ole kaikkein turvallisin paikka, edellytän että lapsi tottelee minua ja näin käy aikas harvoin. Uhma iskee ja sitten ruvetaankin mellastamaan.
siis lapselle ihan omat kattilaleikit vaikka lattialle :)
 
Tipu Topakka
Laita laps suoja siihen hellaan :D Annat sen muksun siinä lattialla keitellä silllä omalla kattilalla eikä siinä hellanlähellä. Tai sit pari lelua siihen keittiöön siks aikaa, että saat ruoan laitettua ja muksu on silmän alla.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
No laita se siihen viereen vaikka kattiloita rummuttamaan, kun kokkaat. minä otan myös keittiöön mukaan, niin saan rauhassa laittaa. Yleensä tuo kuopus haluaa pastaa tai makaroonia kattilaan ja kapustalla hämmentelee niitä kattilassa ja laittaa myös muka ruokaa :D
Yleensä lapsi onkin mukana laittamassa ruokaa, saa touhuta mukana, sekoitella yms. Mutta kun kuuma hella ei ole kaikkein turvallisin paikka, edellytän että lapsi tottelee minua ja näin käy aikas harvoin. Uhma iskee ja sitten ruvetaankin mellastamaan.
siis lapselle ihan omat kattilaleikit vaikka lattialle :)
Niin joo, tämäkin on ollut käytössä. Mielenkiintoa riittää ehkä kaksi minuuttia, kun kukaan muu ei ole niitä kattiloita hänen kanssaan kolisuttelemassa.
 
ap
Siis lapsi haluaa seuraa siihen touhuunsa, vaikka kuinka vieressä olis ja samoja asioita tekis. Hän haluaa, että minä keitän ruokaa hänen kanssa hänen kattiloillaan ja meteli syntyy jos menenkin sitä jauhelihaa ruskistamaan.

Salaattia lapsi tekee mielellään, mutta vain minun kanssani. Jos annan hänelle oman leikkuulaudan ja pätkän kurkkua ja itse touhuan hellalla se ei käy, vaan hän haluaa sinne hellan ääreen. Mutta jos minä teen myös sitä salaattia lapsi on tyytyväinen.

Aikaisemmin pieni leikki yksinäänkin, eikä tarvinnut aikuista mukaan. Toimintatavat eivät ole muuttuneet, mutta nyt tuo pieni tarvitsee äidin leikkeihin. Huomiota saa paljon, mutta eikö se sitten riitä? Miten voisin rohkaista tuota lasta touhuamaan yksinäänkin jotain ilman että pitää olla yleisöä? Muulloinkin kuin ruokaa laittaessa, se kun oli vain esimerkki.
 
v
no entäs piirtäminen tai palapelit?
meidän lapset tykkää "tiskata" kun teen ruokaa eli lavuaariin vettä,kippo ja harja käteen,,on siinä samalla mun valvovan silmän alla :)
tai sitten jos teillä on syöttötuoli niin siihen istumaan viereen kun teet ruokaa.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis lapsi haluaa seuraa siihen touhuunsa, vaikka kuinka vieressä olis ja samoja asioita tekis. Hän haluaa, että minä keitän ruokaa hänen kanssa hänen kattiloillaan ja meteli syntyy jos menenkin sitä jauhelihaa ruskistamaan.

Salaattia lapsi tekee mielellään, mutta vain minun kanssani. Jos annan hänelle oman leikkuulaudan ja pätkän kurkkua ja itse touhuan hellalla se ei käy, vaan hän haluaa sinne hellan ääreen. Mutta jos minä teen myös sitä salaattia lapsi on tyytyväinen.

Aikaisemmin pieni leikki yksinäänkin, eikä tarvinnut aikuista mukaan. Toimintatavat eivät ole muuttuneet, mutta nyt tuo pieni tarvitsee äidin leikkeihin. Huomiota saa paljon, mutta eikö se sitten riitä? Miten voisin rohkaista tuota lasta touhuamaan yksinäänkin jotain ilman että pitää olla yleisöä? Muulloinkin kuin ruokaa laittaessa, se kun oli vain esimerkki.

no siivoushommiin, pyykin pesuun, tiskikoneen tyhjentämiseen ym. voi hyvinkin osallistua.
sun pitää vaan keksiä keinot ottaa pieni mukaan :)

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
no entäs piirtäminen tai palapelit?
meidän lapset tykkää "tiskata" kun teen ruokaa eli lavuaariin vettä,kippo ja harja käteen,,on siinä samalla mun valvovan silmän alla :)
tai sitten jos teillä on syöttötuoli niin siihen istumaan viereen kun teet ruokaa.
Pitääpä kokeilla tuota tiskaamista, kun tykkää läträtä veden kanssa :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis lapsi haluaa seuraa siihen touhuunsa, vaikka kuinka vieressä olis ja samoja asioita tekis. Hän haluaa, että minä keitän ruokaa hänen kanssa hänen kattiloillaan ja meteli syntyy jos menenkin sitä jauhelihaa ruskistamaan.

Salaattia lapsi tekee mielellään, mutta vain minun kanssani. Jos annan hänelle oman leikkuulaudan ja pätkän kurkkua ja itse touhuan hellalla se ei käy, vaan hän haluaa sinne hellan ääreen. Mutta jos minä teen myös sitä salaattia lapsi on tyytyväinen.

Aikaisemmin pieni leikki yksinäänkin, eikä tarvinnut aikuista mukaan. Toimintatavat eivät ole muuttuneet, mutta nyt tuo pieni tarvitsee äidin leikkeihin. Huomiota saa paljon, mutta eikö se sitten riitä? Miten voisin rohkaista tuota lasta touhuamaan yksinäänkin jotain ilman että pitää olla yleisöä? Muulloinkin kuin ruokaa laittaessa, se kun oli vain esimerkki.

no siivoushommiin, pyykin pesuun, tiskikoneen tyhjentämiseen ym. voi hyvinkin osallistua.
sun pitää vaan keksiä keinot ottaa pieni mukaan :)
No tällä hetkellä lapsi osallistuukin kaikkeen mitä teen, siis ihan kaikkeen. Mutta kyllä minä haluaisin jo tämän ikäisen kanssa juoda sen kupin kahvia rauhassa ilman että toisellä kädellä rakennan legoilla/piirrän/väritän tai luen lapsen kanssa kirjaa.

Ja pitäs se saada tuo toinenkin lapsi sitä huomiota...
 

Yhteistyössä