miten opettaa lapsi ajamaan polkupyörällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juy

Vieras
6v ei osaa ajaa vieläkään polkupyörällä. apupyörien kanssa ajaa. apupyörät otettiin pois kun apupyörien kanssa ei takarengas yllä kunnolla maahan ja apupyörissä ei ole säätömahdollisuutta.

ilman apupyöriä poika ei kestä yhtään pystyssä. ja itse ei jaksa juosta pyörän vieressä niin kovaa että se kestäisi pystyssä. eikä pojalla ole mitään halua opetella ajamaan. antaako koko ajon olla ja opetelkaan sitten kun kaverit painostaa kouluun mennessä?? vai millä pojan saa innostumaan asiasta??

meil oli pojalla vähän sama homma,en jaksanu juoa pyörän perässä ja sit vaa sanoin et yrittää ohjata ja että pidän kii...sit vaa muutama kerta meni ku työnsin vauhtia ja siitä se lähti vaik kaatuilikin muutaman kerran =D

Meillä 6v tytön kanssa jäi myös vähän myöhäksi treenaus ilman apupyöriä, mutta hyvin tuo lähti käyntiin: hiekkakentällä ekat harjoitukset tosiaan niin että ensin pidettiin hetki kiinni vierellä hölkäten ja lopulta aina pidempiä ja pidempiä matkoja ilman.

Nyt täytyy vähän jelppiä vauhtiin pääsemisessä mutta ajaa jo hyvinkin pidempiä pätkiä. Treenaus siis edelleen käynnissä, vielä kun varmemmin oppii pysähtymään ja ohjaamaan niin uskaltaa kunnon pyöräteille lähteä.

Voisko niitä apupyöriä taivuttaa, että "tarvittaessa" osuisivat maahan, mutta normaalissa ajossa eivät kosketa maata? Näin minä olen ymmärtänyt miehen puheista, että olis aikomus tänä kesänä tuolle tytsylle kokeilla.

Meilläkin kuopus oli jo 6v, ennen kuin oppi ajamaan ilman apurattaita. Muutenkin hän on ollut motoriselta kehitykseltään isompia sisaruksiaan hitaampi, mutta nyt jo ihan ikäisensä tasolla.

Tuota pyöräilyä isäntä opetti hänelle niin, että poika ei aluksi laittanut jalkoja ollenkaan polkimille, vaan istui satulassa ja potkiskeli jaloilla eteenpäin, eli opetteli tasapainoa tällä tavoin. Kun sitten näytti siltä, että tasapaino alkaa löytymään ja pyörä pysyy pystyssä pidemmän matkan, niin sitten vähitellen jalatkin polkimille. Tällä keinolla poju oppi aika piankin ajamaan ilman appareita.

Tsemppiä teille opetteluun ja opettamiseen! :flower:

Penkki niin matalalle, että jalat yltää maahan. Alustaksi hiekkakenttä tai paras ois sellanen juoksurata jossain urheilukentän ympärillä. Se on tasainen ja pehmeä. Sitten vaan paljon ajoaikaa.

Meillä oppi 4+ ajamaan ilman apurattaita. Ilmeisesti lapsellasi ei ole kuitenkaan tasapaino-ongelmia, pitää keinumisesta ja kiipeilystä? Opetin niin kuin kai useimmat tekevät, että aluksi vain potkitaan jaloilla vauhtia, eikä tarvitsekaan polkea. Penkin pitää olla tarpeeksi alhaalla, ja pyörä ei saa olla kovin iso, ettei pelota. Muutaman viikon kuluttua mentiin loivaan alamäkeen, ja siinä poika jo nosti jalat kyytiin polkimille. Lopuksi vain isolle hiekkakentälle. Siellä pukattiin kovat vauhdit ja huudettiin, että polje, polje. Ja pitkän matkaa poika polki menemään kentällä. Kaatumisen näytin itse, että ei käy mitenkään vaikka kaatuisi, se on vain hauskaa.

Minä nostin viime syksynä apupyöriä vähän ylemmäs, etteivät ne koskeneet koko aikaa maahan. Silloin poika 3v ajoi vielä 12" pyörällä. Nys ostettiin keväällä 16" pyörä jossa vielä apupyörät, mutta niitäkin pitäisi jo nostaa ylemmäs. Mummilla poika ajoi jo veljeni vanhalla pyörällä ilman apupyöriä, mutta omasta pyörästä ei haluaisi niitä pois. Kokeile jotenkin taivuttaa niitä apupyöriä korkeammalle, etteivät koko aikaa osuisi maahan mutta tarvittaessa saisi niistä tukea.

Tuo Tallun ja muutaman muunkin ohje on toimivaksi testattu. Itse suosittelisin kokeilemaan sitä oikein, oikein loivassa alamäessä, siis sellaisessa, jossa lapsi ei edes huomaa olevansa mäessä. Esim. jokin parkkis tai koulun piha, joka on oikein viistottu sadevesien valumisen osalta.

Yksi hyvä konsti on potkulauta. Kun lapsi osaa sen kanssa etsiä tasapainon, löytyy se yleensä sitten myös pyörälläkin.

Ja ohje vanhemmille: ottakaa lungisti. Omat muksuni ovat myös sorttia ensin-opin-lukemaan-ja-vasta-myöhemmin-pyöräilemään.

Yhteistyössä