Miten opetella sanomaan ihmisille ei?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mä huomaan todella usein olevani sellaisissa mahdottoman stressaavissa tilanteissa, kun en osaa sanoa ihmisille ei. Tulee ihan puskista joku älytön pyyntö tehdä jollekin palvelus, tai jos ei sovi nähdä, kun mulla on muuta menoa, niin toinen jyrää mut peruuttamaan sen mun alkuperäisen menon. Miten sanotaan ihmisille ei??? Ne hyvin harvat kerrat kun olen uskaltanut ilmaista mielipiteeni tai kieltäytynyt, niin harmia on vaan tullut, menettänyt jopa ystävyyden.
 
vierailija
Saman ongelman kanssa painin aikani ja vieläkin ajoittain.

Ensin kieltäydyin hyvän päivän tutuille ja yleensä asiat sujui hyvässä yhteisymmärryksessä. Joskus kuulin narinaa, mutta otin asian harjoittelun kannalta. Mitään menetettävää ei ollut ja sain itsetuntoa kohdilleen.

Mitä läheisempi pyytäjä oli, sen vaikeammaksi asiat muuttui. Alkoi jankkaaminen, kehujen jälkeen hienovarainen uhkailu ja muistutettiin vastavuoroisuudesta (mitä siis ei ollut). Lopuksi kun sain pidettyä pääni, sain huomata myöhemmin pyytäjän katkaisseen välit "hankalaan" ystävään. Päädyin välillä valkoisiin valheisiin, mutta se tuntui raskaammalta kuin suora kieltäytyminen.

Nyt lähipiirin kutistuessa olemattomaksi, huomaan voivani paremmin, kun osaan reilusti kieltäytyä ja en pelkää jokaista puhelinsoittoa.

On katkeraa huomata mihin ystävyys perustui ja se miten minun aikaani käytettiin hyväksi. Sen ymmärtäminen toi lisäpuhtia kykyyn kieltäytyä, mutta myös siihen, että vaikka tänään suostun tekemään jotain, ei sopimus ole voimassa välttämättä ylihuomenna. He jotka arvostavat minua ystävänä kysyvät apua ilman suuria odotuksia ja yllättävät minut myös vastapalveluksilla.

Joten tietoinen harjoittelu auttaa ja ensimmäisenä kohde voi olla sinulle "ei niin läheinen".

Myös voit mielikuvilla käydä läpi oletettavia, todennäköisiä tilanteita ja vaikka yksin ääneen harjoitella vastauksia. Hakea rohkeutta äänen käyttöön ja ilmaisutapaan niin, että et töksäytä tai loukkaa sanoilla kysyjää. Näin et omalla käytöksellä ole syy saamaasi kohteluun kieltäytymisen jälkeen.

Valkoiset valheet voivat joskus olla paikallaan, mutta se voi kostautua pidenmän päälle. Tarinassa kun pitää pysyä ja jäädessä niistä kiinni, saa ikävän valehtelijan maineen.

Muista arvostaa omaa aikaasi ja laskea vähintään kolmeenkymmeneen, ennen kuin vastaat myöntävästi. Silloin stressi on vähän laskenut ja kykenet myös rohkeasti kieltäytymään.
 
vierailija
"Odota, täytyy tarkistaa, että ei ole muuta ennaltasovittua(y)
Kysy viikon päästä uudelleen ";)
Ja jos olet antanut ymmärtää, että todella haluat, silloin myös sanot sen, ettei kaikki kiva mene ohi(y)
 
vierailija
Ystävä ei hylkää toista siksi, että tämä sanoo ei. Ystävä ymmärtää kunnioittaa toisen rajoja ja jaksamista. Hän ei oleta, että hän olisi tärkeämpi ystävälleen kuin tämän oma hyvinvointi. Et ole menettänyt ystävää, vaan pelkästään kaverin, joka ei oikeastaan ollut hyväksi sinulle.
Opettele sietämään syyllisyyttä, jonka "ei"n sanominen sinulle aiheuttaa. Todennäköisesti syyllistyt liian herkästi ja suurentelet sitä toiselle aiheuttamaasi pettymystä. Kun itse rauhoitut, huomaat ettei kenenkään maailma kaatunut siihen, että pidit oman pääsi. Maailma pyörii edelleen, kieltäytyminen ei ollut mikään iso juttu, ja voit tehdä sen aivan hyvin uudelleenkin.
 

Yhteistyössä