Miten onnistuu KINKKUKIUSAUS?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kertokaapa miten saa oikein mehevää kiusausta aikaiseksi? Itse teen monesti valmiista perunasipulisekoituksesta ja sekaan kermaa/ruokakermaa, lähes aina kerma jää lillumaan sinne vuokan pohjalle eikä imeydy perunoihin. Mitä pitäisi tehdä, onko perunoissa jotain eroja vai mikä on vikana?

perunoissa on eroja. Pirkka on tuossa suhteessa tosi huono, käyn koossa, mutta ostan yleensä niitä oolannnin pottusekoituksia. Tarpeeksi matala lämpö ja mieluiten 1,5h uunissa, tosi nam:)

Ensin kuullotan sipulin kattilassa öljyssä, sitten lisään joukkoon perunasuikaleet ja annan niiden paistua hetken. Lisään kermaa+vettä ja annan muhia siinä sen aikaa, kunnes perunan tärkkelys sakeuttaa kerman ja veden paksummaksi. ja sitten uuniin.

Kuulin just kaverilta, että kiusauksen nimi tulee siitä, kun sillä kiusataan ihmisiä, eikä suinkaan siitä, että siihen tulisi joku kiusaus, kuten olen aiemmin kuvitellut. Eihän kukaan nyt oikeesti voi kiusauksista tykätä.

Puoli kiloa Rainbow Peruna-sipulisekoitusta, kinkkusuikaleita, timjamia, suolaa ja 2 dl kermaa. Ohjeen löytää siitä perunasipuli-pussista ja hyvää on tullut. Ennen en pitänyt kinkkukiusauksesta, mutta tuo resepti on muuttanut mieleni. :p

parhaan saa ihan oikeista perunoista, sipulista ja kuohukermasta. nam!

Mä kokeilen ennen aina "oikeista" perunoista ja koko asunto lemusi oksennukselle. Mies luuli lasten olleen yrjötaudissa, kun tuli kotiin töitten jälkeen. Jäi kiusaukset syömättä. Vika todellakin oli perunoissa, pariin kertaan tuon testasin. Sen jälkeen olen käyttänyt vain valmiita pakastesekoituksia ja hyvää on tullut ja hyvän tuoksuista. Muuta kermaa en ole koskaan harkinnutkaan kuin kuohukermaa.

tarpeeksi pitkään uunissa. Meillä monesti kolmekin tuntia (on kyllä 3kg:n annos perunoita) . ja minusta tulee parempaa kun ostaa pelkkiä perunasuikaleita missä ei ole sipulia seassa (vaikka muuten kyllä käytetään sipulia ruoanlaitossa) .

Kuulin just kaverilta, että kiusauksen nimi tulee siitä, kun sillä kiusataan ihmisiä, eikä suinkaan siitä, että siihen tulisi joku kiusaus, kuten olen aiemmin kuvitellut. Eihän kukaan nyt oikeesti voi kiusauksista tykätä.

Taisit saada väärää tietoa kaveriltasi. Kyllä se nimi tulee Janssonin kiusauksesta, jonka ruotsinkielinen alkuperäinen nimi on Janssons frästelse. Frästelse todellakin tarkoittaa kiusausta siinä merkityksessä, että on niin houkutteleva (vrt. englannin temptation).

kiitoksia,pitääpä malttaa olla pidempään uunissa seuraavalla kerralla.. Oikeista perunoista tein kermaperunoita viimeksi, siitä tuli ihan ihme liisteriä vaikka piti olla niin helppoa. Varmaan siksi päädyn nykyään noihin valmissekoituksiin ainakin kiusauksissa. :)

Kannattaa niitä pakasteperunoita pitää hetki uunissa ilman kermaa, n. 20 min. Sitten kerma sekaan, niin imeytyy paremmin. Sen jälkeen olen pitänyt uunissa noin tunnin ja hyvää on :)

mä laitan aina 1kg sipuli-peruna sekoitusta 2 purkkia kevyttä ja paksua ruoka floraa ja usein jotain palvikinkkua kuutioina, suolaa, pippuria, valkosipulijauhetta ja pinnalle juustoa

Peruna-sipulisuikaleita, oikeaa palvikinkkua (osta palana ja suikaloi itse), kuohukermaa reilusti. Mitään muuta ei tarvitse, ei edes mausteita ja tulee erinomaista. Tärkeää on siis ettei käytä mitään kinkkusuikaleita (makkaraa) eikä ruokakermaa. Laita meidolle lämmölle ja pidennä aikaa uunissa niin imeytyy kyllä.