Miten onnistun muuttamaan niin ettei turkiskuoriaiset tule mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä niitä voi olla kaapeissakin vaikka ei näy. Jos niitä ilmestyy muutama näkösälle, niin siellä jossain lattialistojen alla tai talon rakenteissa niitä luultavasti on kokonainen armeija! Muutenkin liikkuvat mun mielestä öiseen aikaan aktiivisemmin.

Mutta ihan tosi en usko että niitä on siellä kukissa tai kirjoissa. Kannattaa imuroida kirjat päältä ja pyyhkiä pölyt ja vaikka ravistella.

Toivotonta: Älä menetä toivoa ;). Siivoa vain nyt hyvin, myrkytä, pese vaatteet, pakkaa ohjeen mukaan. Ja siellä uudessa paikassa heti tapat toukan jos näkyy ja jos yhtään epäilyttää niin myrkytät sielläkin.

Mulla oli edellisessä asunnossa noita kuoriaisia. Silloin harvoin kun niitä bongasin niin huomasin niiden tulevan tiskikaapin alta sieltä listan välistä. Itse en tehnyt sen suurempia toimenpiteitä kun muutin. Ainoastaan osan tekstiileistä pesin 80 kympin pesussa ja osan pakastin. Ainakaan vielä en ole yhtäkää kuoriaista bongannut ja nyt muutosta on kulunut 14 päivää.. (koputtaa puuta)

No, ei auta ku toivoa ettei niitä ole kirjoissa. Mun tärkeiden papereiden joukossa yks toukka oli, ja ne paperit kyllä saunaan lähti. Taidan varmuuden vuoksi laittaa kaiken mahdollisen saunan kautta... Mä oon aika hysteerinen noiden öllien kanssa...

Jos näkyy niitä aikuisia kuoriaisia, niin kyllä siellä jossain talon rakenteissa on niitä toukkiakin. Ne toukat voi olla aika huomaamattomia ja siis yleensä ne on siellä talon seinien sisällä, josta tulevat sitten asunnon sisään välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen;7612837:
Ei valitettavasti pelkkä pesu riitä tappamaan kaikkia ötököiden kehitysasteita(munat ei välttämättä tuhoudu pesussa) :attn:
Kaikki tekstiilit täytyy joko pakastaa tai saunottaa. Pehmoleluille sama juttu. Kirjat, paperit yms ei tartte pakastaa, kun ei ne kuoriaiset niihin muni. Toukat näkee kyllä niissä ja ne voi vaan ravistella pois.
Patjoista ja sohvista en oikeen tiiä :/ Jos rahaa on heittäkää pois ja ostakaa uudet ;)
Oikeesti tiiän, että on erittäin veetumaisia! Toivottavasti ei muuta teijän mukana.

Kaikki turkiskuoriaisen asteet kuolevat 40c pesussa tai 2h 75c saunassa pienikin pakkanen tuhoaa myös kaikki asteet siitä kauan niitä pitää pakastaa mutta muut tiedot olen saanut ihan myrkyttäjältä

Tämä ketju tuli googlessa ekana ja helpottavaa kuulla se, että muillakin on samoja ongelmia. Meillä on muutto edessä ja myrkyttäminen ei sovi lemmikkien takia.
Siirsin neuleet komerosta muualle ja pistin kolme neuletta pakastimeen, kun niissä oli toukkia. Noh, neuleet olivat pakkasessa kuukauden ja ottaessani niitä pois, jostain pöllähti täysikasvuinen turkiskuoriainen. Eli ilmeisesti ei pakastus tehonnut. Uskoisin pakastimeni olivat normaalilla säädöillä kun siellä on elintarvikepakasteet ja jäätelöt olleet normaalisti jäässä. Eli onko minulla sitten kyseiset ötökät supervoimia omaavia.
Sokeritoukat eivät ole haitanneet ja minulla on kaikki elintarvikkeet keittiössä rasioissa turvassa, joten kuolleita sokeritoukkia löytyy välillä.
Nuo turkiskuoriaiset ovat uusi tuttavuus ja ne inhottavat syödessään kaikki neuleeni. Ja inhottaa kun niitä lentelee ympäri asuntoa.
Tulevaisuutta ajatellen suosittelen hankkimaan muovilaatikoita, joihin suojata etenkin herkullisimmat eli neuleet. Tuholaiset viihtyvät etenkin vanhoissa taloissa, joten vinkatkaa kavereitannekin säilömään vaatteet hyvin, ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Kauan niiden tekstiilien nyt oikein pitää olla siellä pakastimessa? Ei meillä ainakaan ole niin isoa pakastinta, johon kaikki lakanat yms mahtuisi. Voiko jostain vuokrata pakastinta, jonne tekstiilit voi viedä? En kaipaa mitään pakastinta itselleni, vaan pakastinvarastoa, jonne voi viedä isomman satsin kerralla viikoksi tai pariksi. Ja kauan pitää saunottaa, ja missä asteessa?

Yhteistyössä