Miten olisitte toimineet tässä tilanteessa?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Näimme likan kanssa eilen kaupan pihassa entisen naapurimme, erään muorin joka asui viereisessä asunnossa entisessä asuinpaikassamme.

Likka kävin monesti sen muorin tykönä kylässä ja sai aina välillä sieltä karkkia tai tämä muori antoi mulle kahvipaketin.

No eilen tosiaan sattumalta näimme ja siinä juttelimme. Muori kiitti joulukortista jonka likka oli koristellut. Ja sanoi likalle, että likan pitää tulla kylään joskus.

Sitten muori kaivoi esille kukkaronsa ja sanoi antavansa likalle rahaa. No ajattelin, että max. vitonen tai sitten ihan vain kolikoota.

No ei, muori antoi likalle 20€ ja sitten vielä antoi vitosenkin setelin. Mä siinä mietin, että sanonko ettei me voida noin paljon ottaa. Mutta tuskin se muori olisi suostunut ottamaan rahaa takaisin. Olin kyllä vähän hölmistynytkin siinä tilanteessa ja mietin mitä tehdä.

Likka kiitti rahoista ja osti niillä ittelleen elokuvan ja heppalehden.

ymmärrän tyrmistyksen. eivät omani ole ksokaan saaneet keneltäkään noin paljon, eivät edes isovanhemmiltaan. Ja ovat jo "isoja" lapsia. koululaisia. Pappansa antaa joskus 20 euroa. siis kerran tai kaksi vuodessa. Mummonsa ei sitäkään.

Varmaan tykkää teistä?

Ja mitenkö olisin toiminut. Olisin niin tyrmistynyt että en siinä hetkessä pystyisi mitään tehdä.

Myöhemmin varmaan itkisin, koska olisi kiva tunne että olemme lapseni merkitsisi jollekin noin paljon, joka ei ole edes sukua.

Mulle tuli heti mieleen että jos se olisi ollut joku mies .... "hieman" epäilyttävää.
Mutta mummeleilta ilmeisesti hyväksytään ns. mitä vain ja kaikkien mielestä se on vaan herttaista.

[QUOTE="juu";22933840]
Varmaan tykkää teistä?[/QUOTE]

No likka on monesti käynyt kylässä hänen luonaan silloon kun vielä oltiin naapureita. Sieltä sitten tuli monesti karkkipussin, keksipaketin tai parin jäätelön kanssa kotio. Niin ja joskus oli saanut koriste-esineen. Toinen naapurin muori taas antoi vajaa 2 vuotta sitten itte virkkaamansa pöytäliinan kun likka oli hänelle kertonut mun täyttäneen 30v.

[QUOTE="noppa";22933899]Minkä ikäinen tämä muori oikeen on? Onkohan taustalla ehkä jotain demetiaa?

Mun mielestä ehkä vähän kyseenalaista ottaa noin iso rahasumma...[/QUOTE]

En nyt muista varmaksi, mutta olisko joku 80:n paikkeilla. Ei ole mitään dementiaa tms. vaan ihan hyvissä voimissaan oleva ihminen.

No olisin mää varmaan sanonut, että ei me voida semmosta summaa ottaa, mut luulenpa mummeli olis sittenkin sen antanut :whistle:

Onks tuo muori yksinäinen? Käykäähän välillä kylässä hänen luonaan, jos kerta tykkää teistä :)

Hmmm...vähän kaks piippunen juttu mun mielestä... Jotenkin mä tosiaan näin ton rahan ottamisen kyseenalaisena. Toisaalta kyseessä todennäköisesti(?) on joku yksinäinen vanhus, joka on aidosti hyvillään tyttäresi vierailusta ja toivoo saavansa tulevaisuudessakin seuraa. Ja näitä yksinäisiä vanhuksiahan tähän maahan mahtuu!

Jotenkin mä vaan näen ton rahan vastaanottamisen aika eriasiana kuin esim. karkkipussin tai jonkun pienen tavaralahjan vastaanottamisen. Varsinkin kun kyse ei ollut edes mistään muutamasta kolikosta kuten itsekin mainitsit...

[QUOTE="vieras";22933868]Ei kai tuossa nyt mikään muu ollut "ärsyttävää" kuin tuon likka -sanan viljeleminen...[/QUOTE]
Parempi kuitenkin, kun täällä joku sanoo "meen neiti" ...hyi.

[QUOTE="noppa";22933959]Hmmm...vähän kaks piippunen juttu mun mielestä... Jotenkin mä tosiaan näin ton rahan ottamisen kyseenalaisena. Toisaalta kyseessä todennäköisesti(?) on joku yksinäinen vanhus, joka on aidosti hyvillään tyttäresi vierailusta ja toivoo saavansa tulevaisuudessakin seuraa. Ja näitä yksinäisiä vanhuksiahan tähän maahan mahtuu!

Jotenkin mä vaan näen ton rahan vastaanottamisen aika eriasiana kuin esim. karkkipussin tai jonkun pienen tavaralahjan vastaanottamisen. Varsinkin kun kyse ei ollut edes mistään muutamasta kolikosta kuten itsekin mainitsit...[/QUOTE]Peesi tähän. ja vielä lisää; entäs jos rahan antaja olisi ollut nuorehko mies naapurista? = toivoo tyttäresi kylään? Tai miten sitten selität nyt tyttärelle että joo, mummolta saa ottaa rahaa mutta sedältä ei, ja puolitutulta saa ja tuntemattomalta ei..Missä on raja?

[QUOTE="vieras";22934133]Peesi tähän. ja vielä lisää; entäs jos rahan antaja olisi ollut nuorehko mies naapurista? = toivoo tyttäresi kylään? Tai miten sitten selität nyt tyttärelle että joo, mummolta saa ottaa rahaa mutta sedältä ei, ja puolitutulta saa ja tuntemattomalta ei..Missä on raja?[/QUOTE]

Mun tyttö on melkein tismalleen saman ikäinen kuin Scarlettin tytär, enkä osaa ajatella että tuossa olisi mitään ongelmaa. Koululainen osaa varmasti jo ymmärtää eron sen välillä, että ottaa rahaa tutulta mummolta ollessaan äidin kanssa liikkeellä, tai ottaako rahaa tuntemattomalta tyypiltä kun äiti ei ole mukana.

No olisin mää varmaan sanonut, että ei me voida semmosta summaa ottaa, mut luulenpa mummeli olis sittenkin sen antanut :whistle:

Onks tuo muori yksinäinen? Käykäähän välillä kylässä hänen luonaan, jos kerta tykkää teistä :)

No mä luulen samaa, että ei se muori olisi rahaa takaasin ottanut.

Asutaan edelleen aika lähellä ja monesti mennään vanhan kämpän ohitte niin voisi joskus ohimennen käydä kysymässä koska voi tulla kylään. Puhelinnumeroa mulla ei ole joten en voi soittaa.

Mun tyttö on melkein tismalleen saman ikäinen kuin Scarlettin tytär, enkä osaa ajatella että tuossa olisi mitään ongelmaa. Koululainen osaa varmasti jo ymmärtää eron sen välillä, että ottaa rahaa tutulta mummolta ollessaan äidin kanssa liikkeellä, tai ottaako rahaa tuntemattomalta tyypiltä kun äiti ei ole mukana.

No näinpä. Eikä mun likka rupia oudoille puhumaan kovin helposti edes mun seurassa vaan pitää vähän patistaa puhumaan. Tai näin lähinnä miesten seurassa, naisille puhuu helpommin. Mutta sitten saattaa olla ihan hiljaa tutussakin seurassa. :D

Minäkin kirjoitan kirjakieltä, sitten muka vahingossa heitän väliin jonkun mukahauskan murresanan. Kolikoota on muor antanna notta meirän plikalla ois varraa ostoo ruokoo.

[QUOTE="Hmm";22934284]Minäkin kirjoitan kirjakieltä, sitten muka vahingossa heitän väliin jonkun mukahauskan murresanan. Kolikoota on muor antanna notta meirän plikalla ois varraa ostoo ruokoo.[/QUOTE]

Jankutijankutijankuti.

Yhteistyössä