MIten olette selvinneet työttömyydestä isossa perheessä??? Vinkkejä otetaan vastaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli olemme suurperhe ,minä ä-lomalla ,vauva 2 kk ja mies sai viime viikolla ilmoituksen et työt loppuvat parin viikon päästä!!!!...Lainaa on niin PIRUSTI et nyt ihan oikeesti pelottaa et miten selvitään ,saadaan ruokaa ym ym...ei edes oikein uskalla ajatella miten tässä käy...mulla on työ onneksi odottamassaja menen heti kun ä-loma loppuu....mutta miten selvitään siiheksi...

kertokaan kokemuksia ja antakaa vinkkejä..en tiedä edes et mistä voidaan saada apuja..

Voitko mennä töihin jo ennen kuin ä-loma loppuu? Jos mies on työttömänä, hän hoitaa vauvaa. Ja pumppaat maitoa töissä esim. ruokkiksella.
Voitko miettiä esim. oriflamea yms. nyt ä-loman ajaksi ja myöhemmäksikin?

hakekaa diakoniatoimistosta ruokapankin lappu.yritätte hakea tomeentulotukea ja asumistukea.millainen suurperhe teillä on?meillä 5 lasta ja molemmat työttöminä vanhemmista.ei saada enää ttt koska asumme liian kalliissa asunnossa soskujen mielestä,vuokrataso kuitenkin paljon isompi pienemmissä asunnoissa....

Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
Miksi ihmiset ei varaudu tällaisiin tilanteisiin? Eikö teillä ole yhtään säästöjä tällaisiin tilanteisiin??

Ei meillä ainakaan jää säästöön yhtään. Vaikka vuokralla asutaan, käytetään julkisia, eletään säästeliäästi jne. jne. jne. niin mistät säästät?
Meidän tuloilla eletään tasan kädestä suuhun ja seuraavaan tilipäivään.

Jos omakotitalossa asuu niin jätteiden tarkka lajittelu. Saa harvennettua jäteauton käynnit puoleen. Talon vakuutuksesta palovakuutuksen omavastuun nostamisella vaikka 1000 euroon tai ylemmäskin, säästää vakuutusmaksuissa jopa satoja euroja vuodessa. Onko sillä omavastuulla siinä tapauksessa paljonkaan väliä jos yli 200 000 tuhannen euron talo palaa? Irtisanoo välittömästi kestotilaukset kaikista lehdistä. Kohta alkaa sanomalehdistäkin soitella. Itse sain tilattua lähes puolella hinnalla lehden. Lopettaa kaikki aikakausilehdet ja käy kirjastossa lainaamassa. Ei tule edes säilytysongelmaa. Ostaa ruokaa tarjouksista ja pakastaa. Ei osta valmisruokia, vaan valmistaa itse edullisia ruokia. Ne ovat lisäksi vielä parempia kuin ällöt valmisruoat. Ei osta vaatteita kuin tarpeeseen. Vaihtaa shoppailut ulkoiluun, luontoon ja kirjastoon.

Alkuperäinen kirjoittaja miksi:
Miksi ihmiset vetää taloutensa niin tiukille ettei yhtään jää säästöön?? Säästöt on juuri näitä tilanteita varten..

Epäilen, että sulla on hyvät ja isot tulot, koska et osaa ollenkaan asettua toisen asemaan.
Sano mulle, mistä mä säästän? Tässä lasketaan euroja koko ajan, jotta seuraavaan tilipäivään selvitään.

Sitten asunto myyntiin jos ei lainasta selviä, tosin luultavasti ette saisi asuntoa sillä hinnalla kaupaksi että edes lainan kuittaisitte...

Kerran sulla on töihin, sinä lähdet heti äitiysloman, mikä on vain sen 105 arkipäivää josta meni jo 30 ennen laskettua aikaa, jälkeen töihin ja miehesi jää vanhempainpäivärahalle hoitamaan vauvaa. Tällöin hän saa tulosidonnaiset tuet ja sinä palkan.

Ei taida olla muita vaihtoehtoja.

No kerro sun tulota ja menot niin kerron mistä säästät! Minä kävelen töihin (bussikortti maksas 70 euroa), ei ole nettiä (20 euroa), lehtiä ei tule kotiin yms. Ne on ne pienet jutut katsos!

Lainoihin vakuutukset tällaisten tilanteiden varalle, jos ottaa lainaa niin pirusti ettei pysty muissa olosuhteissa sitä maksamaan!

Mutta siis jos ei jossitella, niin haette tietenkin ensin kaikki mahdolliset tuet; Kelasta työttömyyskorvauksen ja asumistuen, sossusta toimeentulotuen, selvitätte mahdollisuuden ansiosidonnaiseen työttömyystukeen, jne. Kirkon diakoniatoimistosta saa tosiaan niitä ruokalippuja, jos oikein tiukaksi menee niin niillä hankitte ruoan pöytään.

Lopettakaan kaikki ylimääräiset kulut jos niitä on: Lehtitilaukset, kanavapaketit, vanhempien harrastukset, kerhojen ja yhdistysten jäsenmaksut, auton kulut mikäli mitenkään mahdollista luopua autosta.
Myykää ylimääräistä tavaraa: Elektroniikkaa, lasten vanhoja tavaroita (pieneksi jääneitä/millä ei ole käyttöä), huonekaluja, auto... Huuto.netiin ilmoituksia tavaroista, vaatteiden kanssa kirpputorille ja auto vaihtoon halvempaan.

Jos tilanne nyt niin pitkälle menee, niin velkaneuvonnasta varmasti saa apua. Jaksamista teille! :hug:

Niin, itse menisin tuossa tilanteessa äitiysraha-kauden jälkeen töihin ja mies vanhempainvapaalle. Mies saa varmasti jotain irtisanomis-rahoja, lomarahat jne. Eikös sitten miehelle lasketa vanhempainrahan korvaus työtulojen mukaan? Kannattaa laskea, kummasta saa enemmän, liitosta vai tuo vanhempainraha.

Laina-asiaan, kannattaa pyytää pankista vaikka joksikin aikaa lainasta lyhennysvapaata ja maksaa vain korkoja. Nyt on myös hyvä aika tarkistaa lainanne koronmääritys-peruste ja milloin on tarkistettu viimeksi. Jos on iso laina esim. 12kk:n euriborilla, voi olla järkevää vaihtaa 3kk:n euriboriin vaikka muutos jotain maksaisikin., siis jos tilanne se että koronmäärityspäivä ei ole lähiaikoina vaihtumassa.

Kannattaa myös laskea, olisitteko oikeutettuja yleiseen asumistukeen, suurperheillä tuo tuloraja on kohtuullisen korkea. Ja omistuasunnossa otetaan huomioon nimenomaan ne asuntolainan korot, lämmitys, vesi, vastike/muut hoitokulut.

neljä lasta on juu ja kävi mielessä kyllä et mun pitäis mennä töihin mutta mieheni ei jää kotiin näiden kanssa =) ja kaiken lisäksi vauva on allerginen maidolle,viljoille ym ja mä tiukalla dietillä kun imetän häntä ja ei kyllä olis varaa mihinkään korvikkeisiin näillä "tuloilla"...eli sen vaihtoehdon jätin sit heti pois..

juu kyllähän ihmiset säästäis jos olis mitä säästäis...ja ois kaikenmoiset turvat ym mutta kun ei ole yksinkert. ollut varaa säästää mistään kun kaikki menee mitä tulee...ja mitään turvia ei le edes varaa ole ollut maksella...talo on jo myynnissä ja oon valmis myymään sen mihin hintaan vaan et päästään tästä velkataakasta, saa vaan nähdä et kuka ostaa näihin aikoihin...

juu kaikkeen pitäis varautua ja lapsia ei tehdä eikä rakentaa...eli yhtä tyhjän kanssa ja pelko persuuksissa pitäis vaan elää...

mutta kiitos joillekin vinkeistä...täytyy käydä selvittelemään asioita..ja eiköhän tää tästä

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Tuossa tilanteessa menisin itse töihin ja mies hoitaisi vauvaa. Onnistuuko sinulla töihin paluu ?

Sama. Jos mies kerran on joka tapauksessa kotona ja sinulla on työ mihin mennä, niin siinähän se ratkaisu tulikin.

Rintapumppu vaan käyttöön, niin vauveli pysyy äidinmaidolla. Imetystä voi jatkaa aamuisin ja sitten heti töiden jälkeen, ja tietty siitä eteenpäin miten haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:
neljä lasta on juu ja kävi mielessä kyllä et mun pitäis mennä töihin mutta mieheni ei jää kotiin näiden kanssa =)

Jos mies jäi työttömäksi eikä aio jäädä kotiin, niin missäs se sitten aikoo olla päivät? Esson baarissa?

Yhteistyössä