Miten olette saanut lapsenne kuivaksi??

• Viestiketjun aloittaja Hermot menee
  • Ensimmäinen viesti
Hermot menee
Meillä 2,5-vuotias on yrittänyt (huonolla menestyksellä) harjoitella ilman vaippaa oloa jo useamman kuukauden ajan. Sitkeästi olemme olleet ilman vaipan käyttöä kaikki päivät mutta tyttö ei vaan opi.

Ehkä kerran viikossa tajutaan mennä vessaan itse kun on hätä, mutta muuten pitää olla parin tunnin välein repimässä tyttöä väkisin vessaan kun ei mukamas pissata yhtään.

Sohvat ja matot alkaa olla kaatopaikka kunnossa ja pesuaineita kuluu kun aina ei tule muistettua kauanko viime vessareissusta on aikaa.

Miten helkkarissa vessassa käynnin ajatuksen saa taottua pienelle päähän?!?

Tähän saat varmaan paljon viisaampiakin vastauksia, mutta 4 lapsen äitinä voin sanoa, että kun olen noiden nuorempien kanssa aloittanut pottaharjoittelut silloin kun ovat oppineet istumaan, niin ovat olleet päivä kuivia 1,6v. ikään mennessä, nuorin 1,4v. ja nyt tämä neljäs jonka kanssa olen silloin laiskotellut, ei opi millään, neiti siis 2v. ja istuu kyllä pöntöllä vaikka puoli tuntia ja nousee pois ja pissaa lattialle, eli tässä tapauksessa syytän vain itseäni ja laiskuuttani :/

Ei yhtään mitenkään, koska lapsi ei näköjään oo siihen vielä valamis. Laita vaippa ja unoha koko asia. Palaa vaikka puolenvuodenm päästä taas asiaan. Meillä kaks ekaa lasta oppi kuivaks ihan itestään 2-vuotiaana. Päivä ja yökuivaks samallakertaa. Sitte kolmas lapsi, oppi päiväkuivaksi reilu 3-vuotiaana ja yövaippa otettiin pois 4-vuotis ssynttäreillä ku ite sano, että nyt mä oon niin iso ettei enää tartte yöllä vaippaa.
Viis lasta on mulla ja senverran oon niien kans huomannu, ettei kuivaks voi opettaa, sillonku äitillä tekee mieli ;)

Meillä tyttö täyttää ensi kuussa 3, vaippa on yhä käytössä. Käy kyllä potalla pissalla kun muistuttaa ja joskus itsekin menee, mutta jos ottaa vaipan pois, niin pissalätäköitä saa olla siivoamassa yhtenään :/ Kakkaa ei ole vielä kertaakaan tehnyt pottaan. Että vinkkejä tännekin päin, kiitos :wave: Vai vaatisko se vaan äidin kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa, että jaksaa sen hankalan vaiheen kuivaksi opettamisessa...

Ei ole kuin töistä kokemusta.

Mutta me pidetään lapsilla vaippaa alussa ja käytetään potalla aika usein. Unille laitetaan vaippa. Sitten kun se vaippa alkaa pysymään kuivana pottailujen välillä niin ollaan jätetty eka sisäleikkien ajaksi pois ja nyt kun ei tarvii ulkona niin kamalasti vaatetta niin ollaan oltu pihallakin ilman vaippaa tosin käytetään pissalla muutaman kerran.

Se piti vielä sanomani, ettei siitä pottailusta missäännimessä kannata tehä numeroa. Jos lapselle suunnilleen raivostuu ku TAAS pissasit lattialle ni en ihmettele ettei sitä kiinnosta ees opetella. On kannustava lapselle, sillon ku laps ite haluaa mennä potalle. Ei väkisellä ja pakottamalla.

vieras
meillä tyttö 2,5v ja alkoi vaan yht äkkiä käymään itse vessassa! Yritettiin aikaisemmin mutta siitä ei tullut mitään! eli olen samaa mieltä siinä että lapsi kyllä oppii kun on valmis siihen!

Mya
Meidän poika alkoi istua potalla 8 kk.n iässä hyvällä menestyksellä. Poika kuitenkin lopetti potalla käymisen täysin hiukan yli vuoden iässä. Nyt poika on 1 v 4 kk ja istuu kyllä jälleen potalla, mutta tulosta ei tule.
Ihmeekseni kuitenkiun kuulin, että hoidossa poika on lähes täysin kuiva, vaippapaettikin palautui kesäloman alkaessa kotin lähes täytenä ja paketti oli ehtinyt olla hoidossa lähes kaksi kuukautta.

Mikähän tähän outoon juttuun on syynä?

En ole jättänyt vaippaa pois vaan aloittanut parhaaksi katsomassani iässä säännöllisen potattamisen. En pakota potalle, vaan määrätietoisesti olen laittanut heti herättyä, ruuan/juoma jälkeen, ilmeen ja hiljaisuuden perusteella potalle. Myös yöllä, kun lapsi herää laitoin potalle. Nopeasti olivat kuivia. Minusta lapsi jotenkin ilmaisee kun on valmis potalle. Se ilmenee varmaan siitä, että vaippa on kuivana pidempiä aikoja. Esikoinen oli kuiva 2v. samoin keskimmäinen. Kesää vasten otin sitten vaipan pois ja kehoitin lapsia pissimään "kukalle" -tykkäsivät kovin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mya:
Meidän poika alkoi istua potalla 8 kk.n iässä hyvällä menestyksellä. Poika kuitenkin lopetti potalla käymisen täysin hiukan yli vuoden iässä. Nyt poika on 1 v 4 kk ja istuu kyllä jälleen potalla, mutta tulosta ei tule.
Ihmeekseni kuitenkiun kuulin, että hoidossa poika on lähes täysin kuiva, vaippapaettikin palautui kesäloman alkaessa kotin lähes täytenä ja paketti oli ehtinyt olla hoidossa lähes kaksi kuukautta.

Mikähän tähän outoon juttuun on syynä?
eli hoidossa siis tekee pissan pottaan. Ehkä hän ei siellä protestoi sitä potalla oloa kuten kotona vaan istuu siellä rivissä muiden kanssa ;)
lapsilla on muutenkin päivähoidossa erilainen rooli kuin kotona.

vieras
Lapsella ei ole vielä valmiuksia kuivaksi olemiseen,odottele pari kuukautta ja alota harjotukset uudestaan.Lapset yksilöitä,toinen oppii kuivaksi 1.5vuotiaana ja toinen 3.5vuotiaana.Ja lapselle harjottelun pitää olla mukaavaa eikä vaan vanhemman vaatima juttu tai sitten varmasti pitkittyy.

neljän äiti
lapsesi ei taida olla valmis vaipattomuuteen vielä. Meillä päivävaipat jääneet pois aina kesäaikaan, harjoittelu oli silloin helpompaa. Yövaippojen kanssa onkin ollut sitten extravaikeaa. Kolmonen ehti täyttää jo viisi vuotta kunnes yhtäkkiä yövaippa jäi pois. Mitä enemmän ite stressaat asialla, sitä varmemmin et kuivaksi lastasi saa, eli relax!

Alkuperäinen kirjoittaja M i l j a:
Ei yhtään mitenkään, koska lapsi ei näköjään oo siihen vielä valamis. Laita vaippa ja unoha koko asia. Palaa vaikka puolenvuodenm päästä taas asiaan. Meillä kaks ekaa lasta oppi kuivaks ihan itestään 2-vuotiaana. Päivä ja yökuivaks samallakertaa. Sitte kolmas lapsi, oppi päiväkuivaksi reilu 3-vuotiaana ja yövaippa otettiin pois 4-vuotis ssynttäreillä ku ite sano, että nyt mä oon niin iso ettei enää tartte yöllä vaippaa.
Viis lasta on mulla ja senverran oon niien kans huomannu, ettei kuivaks voi opettaa, sillonku äitillä tekee mieli ;)
Meidän just 4v ei tee pottaan mitään ja on muutenkin muka 2v tasolla,Puhuu kuitenkin enemmän kuin 2v.

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Tinja 10:
Meidän just 4v ei tee pottaan mitään ja on muutenkin muka 2v tasolla,Puhuu kuitenkin enemmän kuin 2v.
Mikä teillä syynä, vai onko syytä? Meillä tuo 3v 8kk on taantunu ihan vauvaksi. :/ Ostin sille teippivaipatki siinä toivossa, että huomais kuinka tyhmää on leikkiä vauvaa. Mutta ku ei. Jotenkin inhottavaa ku vauvojen myötä meijän isoimmasta on tullu se kaikkein "pahin vauva". Itkee jos ei saa vaikkapa kylpytakin hihnoja kiinni, jos kylpytakin huppu tippuu, jos sukat ei mee heti jalkaan... Eli pieninkin vastoinkäyminen saa aikaan oikein kunnon vollotuksen. :kieh: Ja se tekoitku ja -ininä...

Alkuperäinen kirjoittaja Tinja 10:
Mulla alko tulla jo ihan toivottomuus, ettei se opi koskaan yökuivaksi. En kuitenkaan maininnu asiasta pojalle. Joka ainoa yö vaippa oli ihan lits märkä. Tuo synttäripäivä oli se rajapyykki kuitenkin. Mäki sanoin pojalle, että NYT kun sä olet jo 4-vuotias ni senikäsella ei oo enää vaippaa ku NIIIIIN iso poika olet. Ihan mielissään itekki oli samaa mieltä ja ihan muutaman kerran tuli vahinko. Ekayö täysin kuiva
:whistle:
Neuvolassa kysyin ni siellä olivat sitä mieltä, että jos 5-vuotiaana ei oo jäänmy yövaippa vielä pois ni sitte vois alkaa tutkia, onko joku rakenteellinen häiriö tai alkaa ettiin syitä jo muualtaki.

Esikko tykkäsi kököttää potalla, kun oli pottakirja mukana ja riemastui, kun pottaan jotain ilmesty. Päiväkuiva oli n.2v ja yövaippa jäi 2,5v pois. Keskimmäinen (nyt 2,2v) ei halua potalle, vaan pöntöllä tykkää kökkiä, kun kerran siskokin niin tekee :) nuorimmainen nyt 3vko, joten...

Viblsp
M i l j a, hyvä tietää toi ns. aikaraja. Ite mainitsin lääkärille kun oli kaksosten ja toisen lääkärineuvola ja lääkäri sanoi että ehkä on se vauvavaihe nyt. Mutta ei ollut huolissaan. Th:lle en ehtinyt oikein kertoa, oli niin kiireisen oloinen. :/ Voisi toki pahemminkin olla, kakkaa pönttöön sentään. Mutta ei ole kiva kun sohva kastuu pissasta tai sitten pissaa jonnekin lattialle eikä edes kerro meille. :| Kerran kertoi ja kovasti miehen kanssa kehuttiin ja kiitettiin että kertoi suoraan että tuli vahinko. Kaipa tämä tästä...

Voi kuule, sama ongelma täällä! Lapsi 2v 4kk ja kyllä tiedostaa jo minusta pissa ja kakkahädän, mutta pottaan ei vaan tee mitään. On päivisin ilman vaippaa, mutta yleensä pissat tulee lattialle, joskus pari hassua kertaa on tullut pissat sentään kylppärin lattialle, potan viereen. Oon koittanut esimerkiks sellasella, että "Saat aina yhden tarran pottaan kun pissaan" -"Ja kakasta tulee ainakin kaksi tarraa!" Mutta ei, niin ei... :whistle: Usein pidättää sitten esim. kakkaa ja kun lähdetään ulos niin kakkaa vaippaan. Välillä oikeen pyytää, että "Laitetaan vaippa ja mennään ulos?" -No, kai se joskus...

kesänlapsi
Alkuperäinen kirjoittaja Silvia Logo:
Ei ole kuin töistä kokemusta.

Mutta me pidetään lapsilla vaippaa alussa ja käytetään potalla aika usein. Unille laitetaan vaippa. Sitten kun se vaippa alkaa pysymään kuivana pottailujen välillä niin ollaan jätetty eka sisäleikkien ajaksi pois ja nyt kun ei tarvii ulkona niin kamalasti vaatetta niin ollaan oltu pihallakin ilman vaippaa tosin käytetään pissalla muutaman kerran.
Noin minäkin olen tehnyt, tosin kaikki viisi oppineet ensin yökuivaksi. Sit kun aamulla potalle laittoi oli helppo laskea koska tarttee uudelleen.
Yksi lapsi tosin tavitsi vaippaa uuselleen ja oppi kuivaksi vajaa kolme ja yksi kantoi vaipan aina kun kakan tullessa vaikka ei muuten enää tarvinnut, hänkin oli vajaa kolme. Mutta siis kuiva jo!

Meilä tyttö rupesi vuosi sitten ihsn itse käymään potalla ja kuivaksi "opetelu" kesti kuukauden verrran ja oli tuolloin 2.7v.hän päätti vaan itse ettei halua vaippaa ja alkoi käydä potalla ja pihaltakin ehti potalle.Yövaippa otetiin pois kun hän tuli yöllä herättämään että tarvitsee apua kun ei saa vaippaa pois ja pissa hätä.

Yhteistyössä