Miten olette opettaneet lapsenne uimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja pliis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja pliis

Vieras
Meidän 8-vuotias esikoinen ei osaa vielä uida. Hän on ollut uimakoulussa kolmena kesänä ja viime kesänä uimataidon oppiminen oli siellä jo lähellä, kunnes poika kesken matkauinnin vajosi veden alle ja pelästyi kovasti. Siitä hänelle jäi jonkinlainen kammo ja sen jälkeen entinen rauhallisuus on vaihtunut uimisharjoittelussa "hätäiseen hukkuvan räpiköintiin". Kaiken huippu on se, että uimaopettaja on merkinnyt, että poikamme on tänä vuonna uimakoulussa uinut sen 25m, vaikka hän oli tuon matkan aikana pysähtynyt kuulemma hengittämään 4-5 kertaa ottaen kaiteesta kiinni. Mun käsittääkseni se matka pitäisi uida kokonaan pysähtymättä, eikö niin?

Miten usein mun kannattaa lasta luonnonvedessä nyt kesällä käyttää, pojalla kun olisi kova hinku oppia uimaan. Eli hänestä se kuitenkin kaikesta huolimatta on hauskaa. Ja miten olette lapsianne opettaneet?

itse opin uimaan kylpylässä kun pikkuveljeni kävi vauvauinneissa joka viikko. näin toinen vanhempi touhusi mun ja siskoni kanssa. menin vaan varmistamaan että osaan uida uimakouluun. eli lapsi oppii uimaan uimaharrastuksen myötä. mun mielestä uimaan ei opi uimarannalla kärvistelemällä tai pumpattavassa uimaaltaassa räpiköiden. järvessä lapsia voi käyttää kolmesti päivässä. kerran viikossa uimaan jos menee ei siinä ole mitään järkeä koska pitkän tauon jälkeen ei välttämättä osaa sitä mitä viimeksi oivalsi.

Uimaan oppii kun tajuaa vedellä rauhallisia voimakkaita vetoja käsillä, ja kun käsissä on tarpeeksi voimaa =) Eli uimalla, uimalla, uimalla... joka kerta 20 cm pidemmälle kuin edellisellä kerralla, ja kun tuntuu ettei enää jaksa niin sit vielä 20 cm eteenpäin.

Harmi että kävi noin, poika oli hyvällä alulla! Eiköhän se rohkeus siitä kasva ja rytmi löydy uudestaan kun käytte uimassa. Kerran päivässä ainakin, ja uimista myös, eikä pelkkää laiturilta hyppelyä =)

Joo pitää se matka uida lepäämättä, meil 9v oli eilen uinut 200m eikä siinä saanu ottaa päätyyn tai pohjaan kiinni (taitomerkkiä suorittamassa).

Jos mä nyt ottaisin tavoitteeksi vaikka sen, että käyttäisin häntä luonnonvesissä viikon jokaisena päivänä. Meidän kaupunkimme uimahalli kun on nyt kiinni koulujen alkuun asti.

Jotain mä tuolta uima- ja hengenpelastusliiton sivuilta jo luinkin. Apuvälineet (kellukkeet) minimiin ja paljon vedessä touhuamista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos mä nyt ottaisin tavoitteeksi vaikka sen, että käyttäisin häntä luonnonvesissä viikon jokaisena päivänä. Meidän kaupunkimme uimahalli kun on nyt kiinni koulujen alkuun asti.

Jotain mä tuolta uima- ja hengenpelastusliiton sivuilta jo luinkin. Apuvälineet (kellukkeet) minimiin ja paljon vedessä touhuamista.

Just noin, leikin varjolla, äläkä tee siitä uimisesta pakkopullaa. Kyllä se siitä lähtee huomaamattaan.

Vauvauinnin sivutuotteena se tuli. Ja myöhemmin uimakouluissa ja sitten uimaseurassa. Paljon vesiaikaa. Siis paljon. Ja leikin kautta, ei patistaen tai pingottaen.

Muoks. Ilman uima-apuja opettaisin vedessä toimimista.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Vauvauinnin sivutuotteena se tuli. Ja myöhemmin uimakouluissa ja sitten uimaseurassa. Paljon vesiaikaa. Siis paljon. Ja leikin kautta, ei patistaen tai pingottaen.

Riippuu paljolti rannasta! Meillä mökkirannassa huono ranta, äkkijyrkkää, laiturinpäässä jo syvää. Siitä ne lapset uimaan menee, laiturin päästä, isommat hyppää menemään, pienemmät kellukkeilla. Jonain kauniina päivänä ne sit haluaa kokeilla ilman kellukkeita -ja kas, vesi kannattaakin =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Riippuu paljolti rannasta! Meillä mökkirannassa huono ranta, äkkijyrkkää, laiturinpäässä jo syvää. Siitä ne lapset uimaan menee, laiturin päästä, isommat hyppää menemään, pienemmät kellukkeilla. Jonain kauniina päivänä ne sit haluaa kokeilla ilman kellukkeita -ja kas, vesi kannattaakin =)

Jep. Toki, jos on syvää.

Yhteistyössä