Miten olette lopettaneet imetyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Doves

Jäsen
07.03.2013
910
1
16
Kuinka imetyksen lopetus toimii käytänössä? Kerralla poikki? Vauva itse ei enää halua? Pikku hiljaa? Annetaan pulloa tissin sijaan?
Missä vaiheessa kannattaa alkaa lopettelemaan jos syksyllä olisi tarkoitus olla imetys täysin lopetettu?
Onko haitallista jos pitää iltaimetyksen ja muut kerrat pois?

Aloin lopetella kun lapsi oli vuoden. Meni kaksi kuukautta että jäi viimeinenkin imetys kokonaan pois. Nopeamminkin olisi voinut, mutta ei ollut tarvetta.

Pikku hiljaa kannattaa lopettaa, niin ei tarvitse pumppailla eikä tule tulehduksia. Kerrasta poikki ainoastaan hätätapauksissa. Lapsellekin helpompaa. Me ei pulloa tarvittu koskaan.
Onko haitallista jos pitää iltaimetyksen ja muut kerrat pois?
Ei.

Minä en ole vielä lopettanut, mutta vastaan kuitenkin. Meillä on siis jäljellä 1-3 imetyskertaa, ja jos nyt pitäisi lopettaa, niin varmaan karsisin ensi niin että vain iltamaito (se tärkein) jäisi jäljelle, ja viikon, parin päästä jättäisin sen pois. Lapsi on jo sen ikäinen (1v9kk), ettei pulloa otettaisi tilalle. Ja tosiaan, meillä on monina päivinä pelkkä iltaimetys, ja jos haluaisin, niin onnistuisi että aina on vain iltaimetys, eikä siitä mitään haittaa olisi.

Mutta kuten sanottu, lapset on yksilöitä, ehkä jollekin toiselle jossain toisessa vaiheessa olisi mahdoton hyväksyä, miksi illalla saa maitoa ja muulloin ei. Ja pullon tarve riippuu aika paljon lapsen iästä / kehitysvaiheesta, miten onnistuu mukista juominen, ja miten suuri määrä äidinmaitoa pitää korvata jollain muulla juomisella.

Itse kokeilisin ensin äidintahdistaa, eli rytmittää imetykset esimerkiksi aina aterioiden jälkeen ja alkaisin sitten pudotella yksi kerrallaan pois. Jos lapsi vastustaisi kovasti eikä pikkuhiljaa lopettaminen (tai pelkkään iltaimetykseen siirtyminen) onnistuisi, kokeilisin ehkä lähempänä syksyä uudelleen (koska se voi tosiaan olla niin kiinni siitä mikä Vaihe lapsella sattuu olemaan menossa). Jos ei sittenkään onnistuisi pikkuhiljaa karsiminen, niin kerrasta poikki sitten pakon edessä, mutta jos tiedossa on suuria muutoksia (esim. äidin töihin lähtö / hoidon aloittaminen) niin ainakin 1kk ennen sitä.

Mutta anteeksi kun vastasin, vaikka itsellä on vielä lopetus hoitamatta :)

mulla meni niin että vauva alkoi takkuilla rinnalla välillä, sitten useammin, ja taas useammin.. en jaksanut tapella, vaan annoin pulloa.. vielä sanotaanko viikko sitten imetin aina pitkien päiväunien päälle ja yöllä, nyt enää yöllä, jos silloinkaan. harmittihan se, vauva vasta (tai "vasta") 7kk, olisin halunnut pitempääkin imettää.. ja ei ole tarvinnut siis pumppailla, muuta kuin että olen pakkomielteen omaisesti välillä pumpannut, kun mietin että se vielä hyötyy äidinmaidosta, mutta kyllä nää rinnat alkaa olla jo ihan tyhjät pussit :D

Ensin oon alottanu ateriolle piimää/korviketta siinä 10kk iässä, muksita siis juoneet melko pieniä määriä. Pullosta en oo koskaan tarjonnu noin isolle. Sitte oon lopettanu yks kerrallaan aterioiden jälkeen imetykset usean viikon aikana niin että ilta ja aamu on viimesenä, sitten lopettanu niistä sen vähemmän tärkeä, ja lopuksi sen viimeisenki noin vuoden iässä.
Juodut maitomäärät ei varmaan oo ollu sitä vaadittua puolta litraa, kun muutama hörppy vaan menny ateriolla alkuun, mutta lisää maitoa on menny esim jugurtin muodossa ja sitte puurot oon keitelly maitoon.

10kk:n ikäisellä oli 5 imetystä/vrk,pikkuhiljaa aloin imetystä vähentämään,1 kerta pois viikossa vähensin,eli kuukausihan tuohon sit meni. Ei tarvinnut pumppailla tai että muita vaivoja olis tullut.

Yhteistyössä