Miten nuo kakarat sais helpolla nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaailmanVäsyneinÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MaailmanVäsyneinÄiti

Vieras
Meidän 3- ja 5-vuotiaat on niin rasittavia, kun aina pitää nukuttaa. Tänään vietin jo tunnin lukien ensin pari iltasatua ja sitten lauloin monen monta yölaulua... eikä mitään... että kyrsitti taas kerran!!! Lähdin huoneesta pois ja olivat siellä hetken luulleen, että minä tai iskä tulee takaisin nukuttamaan. Mutta sitten molemmat rupesivat touhuamaan kun jäivät sinne. Ja meillä siis sama joka ilta, koskaan ei nukahdeta itse vaan aina pitää nukuttaa ja se voi kestää 1-2 tuntiakin. Rasittavaa. Ja tässä ollaan työssäkäyviä ihmisiä ett itse melkein nukahtaa ennen kuin kakarat

Pitäisikö nuo ipanat laittaa eri huoneisiin vai mikä auttaisi? Nuorempi nukahtaa kyllä aika nopeasti jos isompi ei ole häiriköimässä, mutta tuo esikoinen on kyllä oikea "pain in the ass". Rakas lapsi, mutta niin vaativa.

Yritättekö saada sitä esikoista aivan liian aikaisin unille? Ei varmaan ole yhtä suuri unentarve kuin pienemmällä. Nukahtaisiko myöhemmin vähemmälle nukuttamisella?

Mitä jos siirrätte sänkyynmenoa vähän myöhäisemmäksi ja luet vain yhden sadun ja laulat yhden laulun. Sitten valot pois ja alkuun jäät huoneeseen järjestyksenvartijaksi. Jos alkaa sujua niin voit lähteä poiskin?

Kuulostaa mun mielestä siltä, että lapset tosiaan tahallaan jo tekevät tuollaista kun tietävät että se ärsyttää sinua yli kaiken. Enkä yhtään ihmettele että ärsyttää, illat on kuitenkin tosi arvokasta omaa aikaa edes hetki ja sitten kun siellä lastenhuoneessa viettää ikuisuuden niin alkaa oma v-käyrä nousta..

Meillä oli ennen tuollaista nyt 3v:n kanssa (villitsi myös 1,5v:n mukaan), mutta päiväunien poisjättäminen helpotti. Teillä tuskin niitä enää nukutaan eli siitä ei voi nipistää.

Itse aloittaisin siitä, että lapset todellakin eri huoneeseen. Yhdessä nukkumista ovat kokeilleet, ei siis onnistu järin hyvin, joten toinen taktiikka. Meillä kävi näin että tytöllä oli todella pitkä kausi jolloin temppuili nukkumaan menon kanssa (kesti ehkä 4kk).
Yritti selvästi saada äidin äidin tai isän leikkiin mukaan. Päätin että minä voitan ja laitan vain takaisin nukkumaan ilman mitään sen suurempaa huomiota. Eli laulettiin muutama iltalaulu jonka jälkeen toivotin hyvät yöt. Jos alkoi huoneesta ulos juoksu niin kiikutin vain takaisin ja sanoin lempeästi öitä. Tätä siis saatettiin tehdä pahimmillaan useita kymmeniä kertoja iltaan mutta periksi en antanut. En hermostunut (siis näyttänyt lapselle sitä). Ja tosiaan kausi kesti pitkään. Sitten antoi tyttö periksi kun huomasi ettei sillä temppuilulla mitään irtoa. Sen koommin ei ole temppuiltu nukkumaan menon kanssa. Ja tätä autuutta nyt vuoden ehkä kestänyt.
Suosittelen jonkin taktiikan sopimista miehesi kanssa ja pidätte siitä kiinni. Jossakin asiantuntijan ohjelmassa suositeltiin sitä että esikoinen saisi jäädä himppu pidemmäksi aikaa valvomaan, jotta tuntisi olonsa isommaksi ja ottaisi sen kannustimena. En osaa tuota taktiikkaa sen tarkemmin sanoa, mutta lujuutta eikä tempuiluun mukaan menoa!

Meillä ei mitään temppuiluja vaan suvaita. Luen yhden sadun, sit yhdet halit ja pusut, ja valot pois. En jää nukutteleen. Ei ne kyllä sit enään uskalla sängystä nousta touhuumaan. Raivoomalla ei mitään saa läpi koskaan.

Illalla paljon ulkoilua ja aktiivista riekkumista, sitten sisälle rauhoittumaan iltatouhuihin esim. iltasadun voi hyvin lukea jo sisälle tullessa. Ei telkkaria päälle. Iltapala, suihku, hampaiden pesu, pisut, pusut ja petiin. Istahda itse tuoliin tai lattialle, yksi unilaulu ja suut suppuun. Jos alkavat pelleilemään niin peittelet vain uudestaan petiin etkä puhu mitään, et hermostu vaan ajattelet vain mukavia juttuja. Vähitellen siirryt huoneesta pois jne.

Tai sitten niin että pienempi ensin nukkumaan ja isompi esim. 30min myöhemmin.

Mä aloin miettimään tätä vielä, eikö 5-vuotiaalle voisi jo luvata jonkun palkinnon tietystä määrästä hyviä iltoja? Itse en siirtäisi vielä eri huoneisiin, mutta lapsia on toki erilaisia. Omat alkoivat nukkua hyvin yöt vastan kun laitettiin sängyt ihan vierekkäin, saavat turvaa toisistaan jos yöllä heräävät.

Ja tärkeää on, että miehesi kanssa sovitte pelisäännöt ja kerrotte ne myös lapsille. Ja tarroilla vois vaikka esittää, kuinka monta hyvää iltaa vielä tarvitaan jotta saa palkinnon.

Meillä toimi hyvin tuolle 3-vuotiaalle, kun ostin hotinta hottia olevat Disney-prinsessakirjat ja tarrat. Näytin kirjat ja sanoin, että kun pysyt omassa sängyssä niin saat tarran. Kun olet saanut viisi tarraa, saat kirjan. Kirjoja oli neljä, jonka jälkeen palkintoja ei ole enää tarvittu.

Mulla ei oo asiasta omaa kokemusta,mutta ootteko kokeilleet laittaa eri aikaan nukkumaan? Itse varmaan tunnette lapsenne parhaiten ja tiedätte kumpi tarvii enemmän unta,niin sen mukaan.. Esim jos pienempi ensin nukkumaan niin isommalle vois vaikka lukea eri huoneessa pidemmän iltasadun sillä aikaa (tms rauhallista ja hiljasta toimintaa) ja kun pienempi on unessa,isompi sänkyyn ja normi nukutus (paitsi että se satuhan on jo luettu).

Pari iltasatua ja monen monta unilaulua...kuulostaa viihteeltä, sirkukselta, lasten vanhempiaan kohtaan harjoittamalta vallankäytöltä.

Minä rajaisin iltasatujen määrän yhteen. Iltasatu tai unilaulu, ei molempia. Sitten hyvät yöt, peitot päälle ja huoneesta pois.

Jos homma menee pelleilyksi, niin palautetaan lapset sänkyyn. Ja ovelta voi vaikka ihan karjaistakin että nyt hiljaa, on uniaika.

Molemmat on jo sen ikäisiä, että joku palkkiojuttukin toimisi varmasti.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Joo tuo että niitä yrittää liian aikaisin nukkumaan laittaa ei onnistu. Luin ja lauloin "äänellä" ( :D ) että nukahtaisivat mutta eipä ne nukahtanut sitten millään, lopuksi antoin niiden itse vapaaehtoisesti mennä nukkumaan miten haluaa ja pitää valojaan päällä omassa huoneessaan ja se on tosiaan toiminut, nyt menevät joskus jo ennen 21 nukkumaan ihan omasta tahdostaan. Luulen että se perustuu siihen että kukaan ei käske niitä menemään nukkumaan ja heti ukahtamaan. Tapoja on monia. :)

Laita se pienempi ensin sänkyyn, tai laita toinen lastenhuoneeseen ja toinen omaan sänkyysi josta kannat sit kun on nukahtanut. Meillä nukkuu juur 4v mun sängyssä ja 6v sohvalla (kun ei saanut omassa sängyssä unta), ei sen niin väliä mihin nukahtavat, kunhan nukahtavat. Iltasatu cd:ltä on ihan hyvä juttu, pysyvät sängyissään ja nukahtavat siihen -jos eivät nuku kun satu loppuu niin sitten vaan on ol-ta-va hiljaa.

Yhteistyössä