Miten nukuttaa vauva? Ikää 3kk

  • Viestiketjun aloittaja Uni
  • Ensimmäinen viesti
Uni
Täysimetyksellä mennään. Usein nukahtaa syliin jos heiluttelee tai tissille. Kuitenkin jos laskee omaan sänkyyn saattaa herätä heti tai nukkuu vain hetken.
Monilla tutuilla lapset nukahtavat itse sänkyynsä.. Miten tämä onnistuu?
Yöt on tähän asti nukkunut vieressäni.
 
Ammattilainen
Lapset on yksilöitä. Ei siiehn ole mitään poppakonstia, jos vauva on sitä sorttia että tykkää nukkua vain sylissä tai vieressä. Yksi mitä voi kokeilal et laitat vaikka oman käytetyn yöpaitasi vauvan viereen. jos tuttu tuoksu rauhoittaisi.
 
myö
Jos haluat alkaa totuttaa sänkyyn nukkumiseen, niin kokeile tassuttelua. Lapsi laitetaan siis valveilla ollessaan sänkyynsä (siksi, ettei säikähdä yöllä, et on eri paikassa kuin mihin nukahti). Silittelet häntä melko painavalla kädellä päästä varpaisiin, kunnes nukahtaa.
 
joku
Mun 2,5 kk tyttö nukkuu vieressä. Nukkuu 12 tunnin yöunet ja nukahtaa illalla syliin tai sänkyyn imetyksen jälkeen. Aamulla nukkuu hyvin yksin kun itse herään aikasemmin. Me joudutaan usein illalla "nukuttamaan" kantoliinaan ja siirretään sit sänkyyn, joko meidän tai omaan. Mut vieressä nukku kyl paremmin...
 
Tai tumppaat tiiviisti sänkyynsä, että tuntee olonsa turvalliseksi, ikään kuin luulee olevansa vielä sylissä. Sängyssä vapaasti voi olla liian turvaton olo ja siksi havahtuu. Ja joo, ei meijänkään esikoinen osannu piiitkään aikaan kuin nuin vaan nukahtaa kuin teillä. Toinenkin harrasti paljon sitä. Kohta on 7 kk ja viime aikoin onnistunut imetyken jälkeen sänkyyn vieminen ja tarvittaessa taputtelu/silittely, jos ei meinaa nukahtaa.

Toiset saattaa tehdä alusta alkaen niin, että vievät vauvan sänkyyn, vaikkei vielä superväsy tms. Sinne sitten nukahtaa. Mutta minäkin olen vain kuullut tälläisista vauvoista, en ole tavannut...
 
Alkuperäinen kirjoittaja MinsQ:
Tai tumppaat tiiviisti sänkyynsä,
Tällä siis tarkoitin, että tekee tiiviin pesän, just vaikka tuolla, että käärii peittoon, kuten joku kirjoitti. Tai tekee imetystyynystä/muusta tyynystä, makuupussista tms. tiivin kolosen, jossa turvallista olla.
 
tiutau
Kokeile masulleen nukuttamista, ja sellainen rytmikäs taputus peppuun yleensä rentouttaa vauvan (meidän vauva ainakin rakastaa sitä! Kunnon hytkytystä!) ja auttaa nukahtamaan.
 
Voi opettaa
Itse opettamalla opetin vauvan (saman ikäinen tai pienempikin kuin sulla) nukahtamaan omaan sänkyyn: kun oli muutenkin nukahtamaisillaan, laitoin pinnikseen, jonka olin "pienentänyt" kotoisan pieneksi äp:n laatikon avulla. Lämmitin sänkyä ekoina iltoina kauratyynyllä. Sit käytin rauhoittavaa musiikkia tai hyräilin ja hengailin itse siinä sängyn yläpuolella, kunnes hän nukahti. Ekalla kerralla se kesti aika kauan, ja kerran-pari kävi niin, että vauva alkoi itkeä ja piti nostaa vielä pois sängystä.

Nyt olen kyllä tooosi iloinen, että jaksoin nähdä vaivaa, sillä lapsen (1,5 v) voi todella vain nostaa nukkumaan ilman rituaaleja suoraan hammaspesulta.
 
äityli
Alkuperäinen kirjoittaja Yön Musta Ninjapinja:
Koita laittaa peitto vauvan ympärille jo sylissä ollessa ja sitten sänkyyn.
Oon kuullu että tää tosiaan toimii! Kokeile esim. äitiyspakkauksen makuupussia: nukuta vauva sen sisällä sylissäsi ja sitten siirrä koko pakkaus sänkyyn. Vauvasta varmaan tuntuu edelleen yhtä lämpimältä, turvalliselta ym. kuin olisi sylissäsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MinsQ:
Tai tumppaat tiiviisti sänkyynsä, että tuntee olonsa turvalliseksi, ikään kuin luulee olevansa vielä sylissä. Sängyssä vapaasti voi olla liian turvaton olo ja siksi havahtuu. Ja joo, ei meijänkään esikoinen osannu piiitkään aikaan kuin nuin vaan nukahtaa kuin teillä. Toinenkin harrasti paljon sitä. Kohta on 7 kk ja viime aikoin onnistunut imetyken jälkeen sänkyyn vieminen ja tarvittaessa taputtelu/silittely, jos ei meinaa nukahtaa.

Toiset saattaa tehdä alusta alkaen niin, että vievät vauvan sänkyyn, vaikkei vielä superväsy tms. Sinne sitten nukahtaa. Mutta minäkin olen vain kuullut tälläisista vauvoista, en ole tavannut...
Mä nukutin vauvan alusta alkaen syliin kunnes vauvan ollessa 3kk tajusin, että tyttö nukahtaa myös itekseen sänkyyn. Ja nimenomaan vauva nukahtaa sänkyyn jos hänet vie sinne heti, ku ekat merkit väsymyksestä tulee. Jos ehtii vähääkään yliväsyneeksi, tyttö ei nukahda kirveelläkään ilman syliä ja kunnon heijaamista.
 
Suosittelen että annat oman yöpaidan tai lelun mikä haisee äidille (pidät paidan alla hajustumassa ja vaikka tiputat vähän maitoa siihen ) Vauvalle sänkyyn mukaan kun lasket sinne nukkumaan, toimii tai sitten ei.
Minun toinen tyttö nukkuin unikanin kanssa omassa sängyssään, kun toinen nukkui vieressä osaksi tissi suussa :D
 
myö
Alkuperäinen kirjoittaja Uni:
Entä kun vauvan sinne laittaa ja silittelee/taputtelee ja hän alkaa ähistä tai itkeä niin nostaako heti pois vai kuinka kauan yrittää rauhoitella?
No, ton ikäistä ei mun mielestä ole syytä unikouluttaa, joten yrittäisin jatkaa silittelyä, mutta jos hän alkaa kovasti itkeä, niin sit syliin. On niin pieni vielä.
 
Meidän vauva 2kk nukahtaa itsekseen sänkyyn. Juttelee seinille ja tuhisee puolisen tuntia ennen kuin uni tulee. On tyytyväinen hämärässä itsekseen kun on juuri saanut tissiä.
Jos alkaa "kitisemään" niin annan tutin enkä jää lepertelemään. Jos oikein itkisi niin ottaisin syliin rauhoittumaan ja laittaisin sitten takaisin sänkyyn.
 
tiutau
Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Alkuperäinen kirjoittaja Uni:
Entä kun vauvan sinne laittaa ja silittelee/taputtelee ja hän alkaa ähistä tai itkeä niin nostaako heti pois vai kuinka kauan yrittää rauhoitella?
No, ton ikäistä ei mun mielestä ole syytä unikouluttaa, joten yrittäisin jatkaa silittelyä, mutta jos hän alkaa kovasti itkeä, niin sit syliin. On niin pieni vielä.
Mun kokemus on että vanhemmat alkaa luonnostaan vauvan kasvaessa tunnistaa niitä itkutyyppejä. Silloin kun se kaikki itku on vielä sydäntäraastavaa on ihan turha huudattaa.

Meidän vauva, 5kk, itkee jo monella eri tavalla. Ja ollaan opetettu nukahtamaan yksin, välillä menee helposti, välillä itkeskelee. Mutta ei se itku ole sellaista sydäntäraastavaa, pikemminkin sellaista ikävystymisitkua, tuli tylsyys ennen unta. Sitä jos menee rauhoittelemaan niin parku alkaa kunnolla.

Ja sama juttu jos herää kesken unien. Muutama minuutti kannattaa ehdottomasti kuunnella. Muuten voi olla että menee taputuksellaan herättämään nukkuessaan itkevän vauvan joka sitten häiriintyy siitä kokonaan.

Sit tietty eri asia jos itku on oikein kunnon parkua.

 

Yhteistyössä