Miten nopeuttaa ekaluokkalaisen lukemaan oppimista?

No ei nyt ihan kaikki. Mun tyttö aloitti viime vuonna koulun ja ei osannut lukea yhtään. Joka päivä hän luki minulle lukuläksynsä.
Aluksi ajattelin, että tästä ei tule mitään. Ekana viikkona luettiin parikin tuntia/päivä. Huomasin, että lokakuussa hänellä loksahti,
miten äänteet menee. Viikonloppuisin luettiin vanhoja läksyjä kertauksena. Nyt aloitti tokan luokan ja lukee jo suoraan. Eipä siihen
taida muuta keinoa olla kuin lukea paljon.
 
ensinnäkin ei kannattais verrata mitä luokkakaverit osaa ja mitä ei..kyllä lapsonen oppii lukemaan omassa tahdissa ja oisko siitä apua että lukisitte yhdessä kirjaa ja kyselisit välillä että mitäs tuossa lukee tai että mitä kirjaimia tuossa sanassa on...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 16:29 Hexu kirjoitti:
meillä poika oppi ekan keväällä lukemaan..

Meillä myös. Jokainen oppii ja opettelee omaan tahtiinsa. Jos vanhemmat painostavat liikaa, voi lapsella nousta karvat pystyyn. Me luimme läksyt yhdessä ja silloin kun pojalla oli innostusta hän luki ääneen muitakin juttuja.
 
minun vanhimmalla tyttärelläni kohta 18v oli tosi paljon vaikeuksia lukemaan oppimisessa oppi vasta toisella luokalla syksyllä. Meillä auttoi kun ostin lasten trivial pursuit pelin jossa hän tahtoi kysyä kysymyksiä ja samalla kuin huomaamattaan oppi myös lukemaan. Isompana hän on sitten oikea "lukutoukka" suosittelen siis jotain peliä jossa lukutaitoa tarvitaan.
 
Ollaan harjoiteltu ahkeraan. Tyttö aloitti nyt syksyllä eka-luokan. Tärkeintä oli saada tyttö keskittymään. Aluksi ei oikein keskittynyt, mutta kun treenattiin joka päivä alkoi sujumaan. Nyt lukee jo lyhyitä sanoja. Minulle itselle oli vaikeaa oppia uusi tavaus-tyyli, mutta nyt äänteet sihisevät. Vaatinut tosi paljon kärsivällisyyttä. Mutta nyt tuntuu sekä tytöstä että minusta hyvältä kun tulosta tullut. Olemme 2 tuntiakin harjoitelleet lukuläksyjä, ettei ole ollut helppoa. Tsemppiä! :D
 
Kaikki oppii, ja lapsen ei tarvi osata lukea ekaluokalla jos muut osaavat, kun sen asian hoksaa, voi mennä jopa ohi niiden ketkä oppivat aikasemmin, meillä oikein kiellettii opettamasta lapsia lukemaan, opettaja sanoi että menevät vaan enemmän sekasin jos on monta opettajaa ja tapaa, me vanhemmat olemme oppineet eri systeemillä. Kouluun mennään oppimaan!! Älä huoli!
 
Mietin, että osaako lapsesi kaikki kirjaimet. Jos jotkut kirjaimet ovat vielä hukuksissa, saattaa lukeminen olla takkuista. Meillä, nyt ekalla oleva poika, oppi lukemaan viime jouluna. Hän "luki" jo hiaman aikaisemminkin mutta hassulla omalla tavallaan. Hän kun äänsi sanan kirjaimet kuin ne kirjaimina kuulostavat. Koira oli koiära, kissa oli koissä... jne. Koska poika oli niin innokas lukupuuhissaan, päätimme mieheni kanssa hiukan helpottaa hänen lukemistaan. Kirjaimet hän oli oppinut jo oikaisemmin ja ne olivat tuttuja. Opastimme häntä jättämään sen toisen kirjaimen pois, k on k ei k+o... ja niin alkoi lukeminen sujua oikein. Ja poika oli riemuissaan...

Poikamme lukeminen sujuu nyt ihan kivasti, mutta en usko että hän, eikä muutkaan lapset oikein huomaa sitä, että toinen lukee/toinen ei lue. He kun keskittyvät niin siihen omaan oppimiseensa. Anna lapsellesi aikaa, kyllä hän oppii. Ensimmäisen vuoden aikana on tavoitteena oppia lukemaan niin, ettei taito kesän aikana unohdu. Seuraavana vuonna sitten harjaannutaan sujuviksi lukioiksi.... :)
 
isipappa
Itse opiskelu ja siihen vanhempien avustus. On kuitenkin pitkälti kiinni lapsen omasta kiinnostuksesta asiaan. Meillä ikää 4½ vuotta ja lukee jo aika sujuvasti. Ei ole antanut meidän vanhempien opettaa. Tahtoo ite!
Maltti on valttia!
 
Kyselin juuri eilen Liberon sivuilla lukemisesta, meillä kun ei osattu lukea 2kk koulua käytyä, niin puhuttiin luokalle jäämisestä. Nyt ollaan 2.luokalla ja lukeminen edelleen takkuilee ja taas tuli ukaasi... KIVAAAA
 

Yhteistyössä