Miten nopeasti tulit raskaaksi sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidiksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äidiksi?

Vieras
Miten nopeasti tulit raskaaksi, oliko tarkoituksella vai vahinko? Ja mitä sinulle suositeltiin odotusajaksi ennen uutta raskautta?

Kaverilla 5 sektiota takana, nyt ei uskaltaisi enää raskautua lääkäreiden mukaan. Ja vauvakuumeilee edelleen.
Mulla yksi sektio takana,ja pitäisi lääkäreiden mukaan odotella 2 vuotta ennen uutta raskautta.

Vuoden taukoa suositeltiin raskauksien välille ja 1,5 vuotta tuli väliä seuraavaan raskauteen. Se, miten kohtu venyy raskausaikana ja miltä se näyttää leikkaushetkellä on yksilöllistä, joten jos sinulle on 2 vuotta suositeltu pitämään väliä niin kannattaa noudattaa suositusta eikä ottaa turhia riskejä.

aloin odottaa 5kk synnytyksestä. Joo vahninko - mutta sinällään täysin tervetullut lapsi. Ei mitään ongelmia. Kävin alkuraskauden ultrassa, ultraajana synnytyslääkäri (arvostettukin sellainen) joka totesi että turhaa huolit. Sektio haava paranee joka päivä - ja kohtu taas suurenee huomattavasti hitaammin raskauden edetessä.

Minkäänlaisia vaivoja siis ei ollut ja toinen lapsonen syntyi alateitse.

Mulla on yks alatiesynnytys ja kolme sektioita. Sektioitten välit 6 ja 3 vuotta.
Mulle ei mitään odotusaikoja suositeltu nois väleis mutta tokan sektion jälkeen lääkäri sanoi et kohtu kestää vielä yhden raskauden ja sektion mut ei enempää. Kolmas sektio tehtiin viikkoa normaalia aikaisemmin koska arven kohta kohdussa näytti niin pahasti ohentuneelta. Mut steriloitiin viimesen sektion yhteydessä joten lisäraskauksista ja sektioista ei tarvinnut keskustella.

Mutta asiahan on tosiaan yksilöllinen. Kannattaa toimia lääkärin suositusten mukaan.

Viiden sektion ja lääkärin varoittelun jälkeen tuskin uskaltaisin itse ainakaan enää lisää lapsia saada.

Esikoisen synnyttyä sektiolla kysyin pitääkö odottaa 1v ennen uutta raskautta kun olin kuullut sitä monelle sanottavan. Lääkäri tuumasi vain että se on yksilöllistä ja vuoden päästä on jo turvallista ja jos pienemmällä ikäerolla haluaisin, olisi esim. 8kk päästä jo turvallista raskautua.

No odotin kuitenkin 11kk ja aloitettiin yritys, plussasin kun esikoinen täytti 1v. Sektion jälkeen on ollut 2 alatiesynnytystä ja nyt odotan neljättä kun esikoinen täyttää 4v eli vuosi oli ihan hyvä odottaa omalla kohdalla kun tiesin että useampi lapsi saatetaan haluta pienellä ikäerolla :-)

Nuo suositukset tuntuu olevan aika yksilöllisiä, yksi tuttu on saanut 4v 3 lasta sektioilla kaikki (2v välein) kun ei lääkäri ole isompaa väliä suositellut.

Mulle tehtiin suunniteltu sektio ja sen jälkeen kerkesi olemaan yhdet menkat, ja tulin taas raskaaksi. Vauva oli siis noin 6kk kun raskauduin uudelleen. Raskaus meni hyvin, vaikka toki suositeltu väli on pidempi. Kahta vuotta suosittelivat mullekin mutta vahinko kävi. Kondomi meni rikki enkä halunnut tehdä aborttia. Eipä siinä, toinenkin syntyi sektiolla ja lapsiluku sai jäädä kahteen :)

Mulla on takana yks kiireellinen sektio ja normaali synnytys. Väliä oli 2 vuotta, mutta eikai mulle kukaan lääkäri tai hoitaja koskaan puhunu mistään että kauanko pitää odottaa sektion jälkeen.

lääkäri suositteli tänne myös 6kk väliä ja myös 6kk "ei painavempaa kannetavaa kuin vauva" tuomiota. noh en ole viellä uudelleen raskautunut koska nro 2 tulee myös siktiolla ja haluan odotaa että esikoinen on isompi etten jää 2 pienen kanss aja sektio haavan aknssa yks

Kiitos kokemuksista!
Olisi kiinnostanut myös se, että tehtiinkö seuraavassa raskaudessa sektio edellisen sektion vuoksi vai jostain muuta syystä.
Meillä siis vauva kuoli, joten ei tarvitse odotella että hän saisi olla ainoa vauva. Odotellaan toki lääkärin suosittelema aika, en ota mitään riskejä.

Kiireellinen sektio, jonka jälkeen suositeltiin vuoden taukoa.
Tulin raskaaksi heti vuoden jälkeen eli seuraava vauva syntyi kun esikoinen oli 1v9kk. Tämä nuorempi syntyi ihan normaalisti alakautta.

Yhteistyössä