Miten noin 1,5-vuotiaanne syövät?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
kun ei syö mitään eikä mitenkään :kieh:
oma lusikka kädessä on ja syö osin itse, osin syötän. ihan normaalia kotiruokaa, jos reissussa niin purkista. Perunat muusaan vielä ja muutenkin meidän neiti sihtikurkulle pitää olla suht tasaista ruokaa että menee yökkimättä alas.
 
scuubi
Ihan tavallista kotiruokaa. Syö itse sormin ja haarukalla, viilin, puuron ja jogurtin syötän, joskus leivänkin kun söisi vain voit päältä. Välillä huono syömään, välillä hyvä. Ruuan ei pidä olla hienoa, kun tykkää syödä paloja sormin.
 
"vieras"
Normikotiruokaa on syönyt n.10/11kk ikäisestä.
Välillä syö itse,välillä syötetään.

Esim.perunaruuat tilsitään hienoksi.Seassa saa kyllä olla esim nakkikastiketta,mut tosiaan jos pottu on kokkareista niin sylkee ulos.
makaroonit + riisin syö sellasenaan.
 
kirpana
Syötän. Itse syö leivän palasia sormin kun ensin paloittelen, makaroonia syö sormin ja nakkeja, lihapullia jne. Mutta lusikka ei mene koskaan ruokalautasen lähellekkään :LOL:
 
Ovat syöneet alle vuoden ikäisestä itse, kuopus 10kk ikäisestä ja kaiken ihan normaalina kotiruokana, isoimmat lihat yms. olen paloitellut. Lusikalla syövät, nyt 2-vuotiaana kuopus käyttää haarukkaa.
 
Meillä 1v4kk syö itse. Pääsääntöisesti lusikalla, mutta jos on isompia palasia ruuassa niin sitten sormin. Joskus kotona saatan loppuruuan syöttää. Tarhassa syö itse ja siellä siis kotiruokaa. Kotona taas joko samaa kuin muut tai sitten purkkiruokaa (ehkä 2-3krt viikossa) jos ruoka ei jostain syystä lapselle sovi.
 
"vieras"
Meillä 1v3kk syö melko hyvin, sekä kotiruokaa, että purkkiruokaa. Mutta ei syö itse, minä syötän. Eikä se ole mikään ongelma, pienihän tuo vielä on ja minä voin aivan hyvin vielä syöttää :) Mutta ollaan lusikkaa kokeiltu ja ainakin jogurtin syönti sujui jollainlailla. Meillä ollaan painittu syömisongelmien kanssa ja nyt alkaa kaikki olla ok. Tässä varmaan syksyn mittaan ruvetaan kokeilemaan enemmän tuota lusikan oman käteen antamista :)
 
"vieras"
Pojalla syöminen onnistuisi muuten hyvin,mutta hän kääntää lusikan just enne summua nurin,ja sitte suuhun.Ei siis tahallaan,se vaan näyttää kääntyvän niin:D

Tehdäänkö muilla samaa?
 
Syö itse, joskus autan.

Ja mitä syö. Välilä tuntuu, että ei mitään. Paitsi maitoa. :D Sitä menis. Vähän aikaa sitten uppos kaikki ruoka tosi hyvin, mutta nyt ei tunnu oikein mikään menevän. Syö kuin pikkulintu enkä käsitä, millä se välillä jaksaa vedellä eteenpäin. Mut ehkä se noukkii lattialta suuhunsa niin paljon jämiä, että niillä elää... =)
 
[QUOTE="vieras";21986511]Pojalla syöminen onnistuisi muuten hyvin,mutta hän kääntää lusikan just enne summua nurin,ja sitte suuhun.Ei siis tahallaan,se vaan näyttää kääntyvän niin:D

Tehdäänkö muilla samaa?[/QUOTE]

Ihan vielä n. kuukausi sitten joo, mutta ilmeisesti hoidossa on ottanut mallia isommista lapsista (tässäkin asiassa) ja nyt menee hienosti. Tosin pitää siitä lusikasta kiinni koko kouralla, joten vaikka se onkin oikein päin, ei ole takuuvarmaa, että ruoka pääsee suuhun asti (kun ei tuo hienomotoriikka ole aina niin kohdillaan..). :D
 
"Tuplamutsi"
Äällä käytetään mielenkiintosia sanoja! Summua, palastelen...

Meillä syövät pääsääntöisesti itse. Viilit yms. vaikeasti lusikoitavat usein kuitenkin syötän. Meillä kävi niin että lapset ei suostuneet yhtäkkiä enää n. 1 v 3kk ikäsestä syömään mitään. Ihmettelin tätä kunnes tajusin että ruoka ei kelvannut vain siksi että minä syötin. Kun sai oman lusikan ja lautasen niin taas sujuu syöminen. Onhan ruoka toki usein syötävä niin että ensin se tippuu lattialle ja sitten tyttö käy sen hakemassa ja takas lautaselle ja taas lusikkaan jne. Olen yrittänyt ettei enää lattialle tippuneita söisi mutta hänen on vaan pakko ne sieltä noukkia, muuten ei tule ruokailusta mitään. Siivoaa myös jos siskolta tippuu ruokaa. Ja jos ei ole kovin nälkä niin ruoka kuin ruoka tekee hyvää hiuksille! Yhteen vaiheeseen toisella oli joku pakkomielle tunkea pastaa AINA korviin! Koko ajan sai olla vahtimassa ettei tekis niin. Kotiruokaa syövät eikä tarvii muussata.
 
"Tuplamutsi"
[QUOTE="Tuplamutsi";21986699]Äällä käytetään mielenkiintosia sanoja! Summua, palastelen...

Meillä syövät pääsääntöisesti itse. Viilit yms. vaikeasti lusikoitavat usein kuitenkin syötän. Meillä kävi niin että lapset ei suostuneet yhtäkkiä enää n. 1 v 3kk ikäsestä syömään mitään. Ihmettelin tätä kunnes tajusin että ruoka ei kelvannut vain siksi että minä syötin. Kun sai oman lusikan ja lautasen niin taas sujuu syöminen. Onhan ruoka toki usein syötävä niin että ensin se tippuu lattialle ja sitten tyttö käy sen hakemassa ja takas lautaselle ja taas lusikkaan jne. Olen yrittänyt ettei enää lattialle tippuneita söisi mutta hänen on vaan pakko ne sieltä noukkia, muuten ei tule ruokailusta mitään. Siivoaa myös jos siskolta tippuu ruokaa. Ja jos ei ole kovin nälkä niin ruoka kuin ruoka tekee hyvää hiuksille! Yhteen vaiheeseen toisella oli joku pakkomielle tunkea pastaa AINA korviin! Koko ajan sai olla vahtimassa ettei tekis niin. Kotiruokaa syövät eikä tarvii muussata.[/QUOTE]

Ja heti typo. Äällä = Täällä
 
hypetystä
Meillä 1v3kk kans syö ihan kuten isoveljensä 5v. Ei ole ollut ongelmia ruokailun kanssa koska on saanu syödä 11kk iästä itse. Tiedän monta jotka alkaneet minä itse vaiheessa kieltäytyä ruuasta juurikin syöttämisen takia. Kyllähän meilläkin useampi viikko meni enemmän ruokaa muualle kuin suuhun, mutta kun on muovikaukalo niin sinnehän se tipahtaa ja sen voi syödä sieltäkin tai siirtää takaisin lautaselle. kun pitää huolen että kaukalo on aina yhtä hyvin pesty kuin astiatkin. Nykyään jos menee ohi niin lapsi osaa itsekin syödä ohi menneet kaukalosta. Ihan ensimmäisenä meillä söi jugurtit joten en ymmärrä miksi joku kirjoitti että vaikeasti lusikoitava ruoka?

Ja meillä ei harjoiteltu lusikalla yhtään. 11kk iässä päätin että nyt saa alkaa syömään itse ja oli ilmeisesti joku herkkyysvaihe menossa koska siitä päivästä alkaen söi itse. annoin aina jonkun vartin verran yrittää syömistä ja sitten lusikoin loput. Alussa meillä häiriintyi pelkästä vieressä istumisesta eli piti jättää yksin syömään ja tehdä itse muita keittiöjuttuja.
 
"minä"
On syönyt kutakuinkin kaiken itse reilun vuoden iästä lusikalla. Apu ei yksinkertaisesti kelpaa. Mutta ruoan pitää edelleen olla aika hienoa, pureskelee todella huonosti. Purkkiruoat eivät kuitenkaan enää oikein kelpaa, joten haarukalla muusataan kotiruokaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21986511]Pojalla syöminen onnistuisi muuten hyvin,mutta hän kääntää lusikan just enne summua nurin,ja sitte suuhun.Ei siis tahallaan,se vaan näyttää kääntyvän niin:D

Tehdäänkö muilla samaa?[/QUOTE]

Käsittääkseni noin se meneekin (ainakin yleensä). Kun taidot lisääntyy, pysyy lusikka oikeinpäin.
 
Meillä
alkoi 1v4kk ikäsenä itse syömään,sitä ennen vaan sekoitteli ja taputteli ruokaa lusikallaan.Sen koomin ei ole enään syötettäväksi juuri suostunutkaan,syö suht siististi.Haarukalla muussaan ruuan edelleen,vaik on jo 1v 10kk...jos ruoka an lautasella kukin aines erillään, syö sit vaan pelkät lihat tai parsakaalit tms,mutta vain 1-2 ainesosaa.
 
"Kumikameli"
Poika nyt 1v7kk, syö periaatteessa itse, välillä laiskottaa niin syötän. Syö haarukalla tai lusikalla. Normaalia kotiruokaa ja ehdottomasti ei saa mitenkään sössätä ruokaa, vaan pitää olla kunnon palasia mieluiten erikseen niin että selvästi näkee mitä mikin on. Ei kyllä koskaan ole juuri perustanut soseista yms purkkiruokia ei syö, mutta eipä niitä ole koskaan kovin hyvin syömnyt, eides pienempänä.

Lapsi muuten opetteli itse syömään haarukalla, helpompi kun voi tökkäistä ruoan haarukkaan, ei kippaa samalla tavalla kuin lusikka.
 

Yhteistyössä