Miten noi lasipullot saa "desinfioitua"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mattimyöhänen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mattimyöhänen

Vieras
Siis simaa varten mulla on ikivanhoja mummon mehupulloja. Ne on olleet ulkovarastossa ja likaisia ovat. Miten mä saan ne pestyä niin että uskaltaa laittaa simaa niihin? Räjähtääkö ne jos kaadan kiehuvaa vettä kun ovat niin vanhoja?

Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä mutta;29841411:
Mun äiti aina keitti mehupullot ennen pullotusta isossa kattilassa. Eli vettä, pullot sinne pestyinä kumoon niin siellä ne puhdistuu.

niin, mut mul ei oo niin isoo kattilaa mihin menis.

Peset ne ensin hyvin. Sen jälkeen pistät ne kylmään uuniin ja laitat sen lämpenemään jonnekin 150 asteeseen, annat olla siellä jonkin aikaa ja annat uunin jäähytyä jonkin aikaa, ennenkuin otat pois. Ei tule nopeita lämpötilan muutoksia, mitkä saisivat poksahtamaan.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Peset ne ensin hyvin. Sen jälkeen pistät ne kylmään uuniin ja laitat sen lämpenemään jonnekin 150 asteeseen, annat olla siellä jonkin aikaa ja annat uunin jäähytyä jonkin aikaa, ennenkuin otat pois. Ei tule nopeita lämpötilan muutoksia, mitkä saisivat poksahtamaan.

Kannattaa avata uunin luukku lämmityksen jälkeen ja antaa pullojen jäähtyä uunissa, kunnes ovat käsin kosketeltavissa.

Muistaakseni 121 astetta riittää tappamaan sitkeimmätkin pöpöt, joten tuo 150 astetta riittää hyvin. Antaa hetken tosiaan olla, jotta kaikki pullot ehtivät lämpiämään. Ja lasihan ei mene ajan kanssa miksikään, joten ei ole pelkoa poksahtelusta.

Yhteistyössä