Miten niin, niin moni sanoo että lähihoitajakoulun pääsee läpi kuka vaan?

• Viestiketjun aloittaja Vieras..
  • Ensimmäinen viesti
"sss"
[QUOTE="Aloittaja";29542024]Sinulle ihon, solujen, kudosten opiskelu meni ihan vettä vaan? Entäs luut, lihakset ja niiden nimet (myös suurimpien latinankieliset nimet) olivat ihan helppoa kauraa?? Verenkierto? Sydän? Yms. Ja tämä kaikki vasta alkua.
Ok. Kyllä ei ainakaan mulle ihan helpolla uppoa solut ja kudokset.[/QUOTE]

En tiedä mistä tiedän, mutta sanokaa minun sanoneen että tää on trolli ja taas sama tyyppi ku nimimerkki "mies"

Arvaappa
Joo tiiän et ihan oikees lähihoitajakoulus on niin mut eri asia on tälläsen työkkärinkautta opiskelevat...ei varmasti oo koko pvän kestävää haastatteleua/koetta/musteläiskätestii...voi olla joku ihan pikkunen psykologin haastattelu...thats it!
kumpi pääsee töihin jos samaa paikkaa hakee työvoimapoliittisessa koulutuksessa ollut tai sitten jonkun koululaitoksen lähäri?
Meidän kunnassa ainakin noi työkkärin kurssilaiset jää auttamatta ilman paikkaa jos on vaihtoehtoja?;):D

Nosiis
No ei voi olla niin vaikeaa, kun sosionomin amk opinnotkin pääse heittämällä läpi. Vähän maalaisjärkee niin avot. Ja vielä hyvillä arvosanoilla. Nimim. Ei kertaakaan tenttiin lukenut

valmistunut
Joo tiiän et ihan oikees lähihoitajakoulus on niin mut eri asia on tälläsen työkkärinkautta opiskelevat...ei varmasti oo koko pvän kestävää haastatteleua/koetta/musteläiskätestii...voi olla joku ihan pikkunen psykologin haastattelu...thats it!
itse hain kouluun työvoimapoliittisen koulutuksen kautta hakijoita oli 250, joista valittiin 20, ensin oli pääsykoe, jossa erilaisia tehtäviä, matemaattisia, valintatehtäviä, luovuutta katsovia tehtäviä, tämän jälkeen porukasta karsiutui osa pois, sitten tuli psykologin haastattelut ja vielä tämän jälkeen tuli haastattelu, missä oli työkkäristä ihminen ja koulusta muutama opettaja, jotka kyselivät kaikkea maan ja taivaan väliltä, lopulta tulin valituksi.

Tehtäviä ja kokeita oli mielestäni aika paljon, kyllä niihin ihan lukea ja perehtyä tarvitsi, jotta pääsi läpi tai sai hyvän arvosanan. Itse valmistuin kiitettävillä papereilla.

jeeeee
kumpi pääsee töihin jos samaa paikkaa hakee työvoimapoliittisessa koulutuksessa ollut tai sitten jonkun koululaitoksen lähäri?
Meidän kunnassa ainakin noi työkkärin kurssilaiset jää auttamatta ilman paikkaa jos on vaihtoehtoja?;):D
kunnassanne on sitten yksinkertaisia työnantajia. Aikuiset hakeutuvat usein työvoimapoiittisella sen vuoksi, että saavat opiskelun aikana ansiosidonnaista tukea ja siihen lisäksi sen 9€/pvä kulukorvausta. Itse haaveilin vuosia lähäriopinnoista ehtyä kauan pätkätöitä,sitten onneksi pätkäsopimus loppui kun yritys lopetti, pääsin hakeutumaan työvoimapoliittiseen kolutukseen, koskaan en ole tuntenut itseäni huonommaksi kuin omaehtoisena´koulutuksena opiskelleet. sain töitä heti valmistuttuani.

Minä ainakin opiskelin ihan samassa koulussa kuin kaikki muutkin paikkakuntamme lähärit, nuoret, aikuiset,työvoimapoliittiset, maahanmuuttajat.. mitä siis tarkoitat tuolla työvoimakoulutuksessa opiskelleilla? samat opettajat samat kurssit, samat arvioinnit ja kriteerit kuin muillakin.

"Mude"
En tiiä lähihoitaja koulusta ja alasta, mutta ainaki Portaanpään opisto tuntuu ottavan lastenohjaaja koulutukseen ketä vain ja kyllä ottaa jonku verran ohimoon, kun tietää sen, että siellä opiskelee mm. yksi akka jolle ei annettu omaa lasta erossa päihde ja mielenterveysongelmien vuoksi. Hänestä on tehty hyvin perustein lastensuojeluilmoituksia, kun lapsi on ollut hänellä vklpun hoidossa ja oli kk harkinnassa, että saako hän enää tavata ollenkaan lastaan. Ollut myös katkaisussa ja mielenterveyslaitoksessa hoidossa. Käyttänyt antabuksia. Polttanut ja juonut odottaessaan lastaan ja sai vakuuttuneeksi lapsen isänsänkin siitä, että on ihan ok juoda saunaolutta jne. Muutenkaan ei ole mitään käsitystä itselläänkään siitä, että millaista normaalin arjen ja elämän kuuluisi olla. Elänyt ikänsä sossunelättinä ja muiden loisina. Vajaimpia ihmisiä joita tunnen, kun yrittää edelleen kyniä kaiken lapsen isältä irti ja lapselle ei voi mm. pukea laadukkaita vaatteita päälle, kun lähtee äidilleen vklpuksi, koska ne eivät palaudu takaisin kotiin vaan omii ne omaan kaappiinsa, sapotoi ja vesittää kaikki arkirutiinit hampaiden pesusta ja hyvistä ruokatavoista lähtien ja kaikki aloitettava alusta aina. Jutun taso myös laskee. Hokee kakkapää, kakkapylly jne juttuja..... Laitoin hänestä sähköpostia Portaanpäähän ettei hän saa suorittaa harjoitteluitaan samassa hoitopaikassa jossa meidän lapset on ettei saa lisää vahinkoa ainakaan meidän lapsille aikaseksi ja ilmoitin, että hän ei sovellu lastenhoito alalle millään tavalla, mutta siellä hän tuntuu vielä vaan opiskelevan!!!

"sipsi"
Aivan samat testit on ainakin meidän oppilaitoksella, kun perusopetuksen puolellakin :) "Työkkärinkautta opiskelevat" alias oikeasti työvoimakoulutuksen ryhmät ainakin meillä päin ovat pullollaan alalle sopivia, innokkaita opiskelijoita. Alanvaihtajia ym. Henkilökohtaisesti olen haastavimmat tapaukset tavannut ihan muualla, kuin näissä em. ryhmissä. Aikasen asenteellista ajattelumallia kyllä edustat mielipiteinesi...

"sipsi"
Minä ainakin opiskelin ihan samassa koulussa kuin kaikki muutkin paikkakuntamme lähärit, nuoret, aikuiset,työvoimapoliittiset, maahanmuuttajat.. mitä siis tarkoitat tuolla työvoimakoulutuksessa opiskelleilla? samat opettajat samat kurssit, samat arvioinnit ja kriteerit kuin muillakin.
No näinhän se menee :) Ei meillä ainakaan ole mitään "Työkkäriopiskelijoiden kurssikeskusta" täällä. Voi huoh :)

Lähihoitaja+sairaanhoitaja
[QUOTE="vvieras";29542579]On vähän törkeää sanoa "fiksut" ja "tyhmät" ihmiset, mutta kyllä se amis on amis. Jos koko vapaa aika menee lukemiseen ei voi olla niiden nopeiden tai edes keskivertooppijoiden joukossa. Joillekin asiat on vaikeampi omaksua kun toiselle riittää nopeasti illassa luku. Ystäväni lukiossa sai hylätyn englannista vaikka opiskeli lisäkursseja. Ei vaan kyennyt ymmärtämään vaikka miten yritti.[/QUOTE]

Todella ylimielinen kirjoitus sulta ja tunnut pitävän itseäsi muita parempana. Et kuitenkaan osaa kirjoittaa oikein sanoja vapaa-aika ja keskiverto-oppija.

"sipsi"
Niin, mielestäni ihmisen tärkeimpiä ominaisuuksia on sydämen sivustys - ja sitähän toki ei lukemalla/ lukematta jättämisellä saavutakaan. Onneksi omilta aikuisopiskelijoilta sitä on löytynyt roppakaupalla, samoin kuin positiivista asennetta opiskeluun :)

"vierailija"
[QUOTE="vvieras";29542579]On vähän törkeää sanoa "fiksut" ja "tyhmät" ihmiset, mutta kyllä se amis on amis. Jos koko vapaa aika menee lukemiseen ei voi olla niiden nopeiden tai edes keskivertooppijoiden joukossa. Joillekin asiat on vaikeampi omaksua kun toiselle riittää nopeasti illassa luku. Ystäväni lukiossa sai hylätyn englannista vaikka opiskeli lisäkursseja. Ei vaan kyennyt ymmärtämään vaikka miten yritti.[/QUOTE]

No tota..
Esim. tarkkaavaisuushäiriö,lukihäiriö,työmuistin kapeus ja hahmotusvaikeudet voivat vaikeuttaa oppimista vaikka henkilö olisi kuinka fiksu.
Tiedä sitten onko se kuitenkaan sitä älykkyyttä, että osaa mahdollisimman hyvin opetella ulkoa toisten kirjoittamaa tekstiä ja toistaa sitä.
Oma ajattelu voi olla todella heikkoa, vaikka olisi hyvä opiskelija.

Lukeeko siinä
kunnassanne on sitten yksinkertaisia työnantajia. Aikuiset hakeutuvat usein työvoimapoiittisella sen vuoksi, että saavat opiskelun aikana ansiosidonnaista tukea ja siihen lisäksi sen 9€/pvä kulukorvausta. Itse haaveilin vuosia lähäriopinnoista ehtyä kauan pätkätöitä,sitten onneksi pätkäsopimus loppui kun yritys lopetti, pääsin hakeutumaan työvoimapoliittiseen kolutukseen, koskaan en ole tuntenut itseäni huonommaksi kuin omaehtoisena´koulutuksena opiskelleet. sain töitä heti valmistuttuani.

tutkinotodistuksessa maininta työvoimapoliittisesta koulutuksesta?

"vieras."
[QUOTE="äippis";29542180]Jos olet ope lähihoitajakoulutuksesta:kerroppa mites nää työkkärin kautta lähihoitajaksi opiskelevat...onko niil pääsykokeet?Vai vain joku hikinen haastattelu vain?Ihan oikeesti joka toinen työtön on lukees lähäriksi...ja ihan kun kattelen/kuuntelen eivät oo sopivii alalle... :([/QUOTE]

Työkkäristä ne osaa ton painostuksen, mua on yritetty, että hakisin lähihoitajakouluun, vaikka kärsin kroonisesta selkäkivusta, skolioosi ja kulumaa selkärangassa. Atooppista ihottumaa käsissä jne. niillä kiinnostaa vaan että saa työttömät alalle, jossa on töitä.

Tiedän että muuten olisin soveltuva alalle, mutta fyysinen puoli estää sen, enkä siksi ole lähihoitajaksi pyrkinyt.

Siis pääseehän sinne kuka tahansa. Ainakin minun näkökulmastani. Siis päästötodistuksien perusteella.

Eikä se nyt kovin vaikea ole ainakaan teoriaosuudeltaan. Joo, tiedän, koska lukioaikoina autoin lähihoitajaksi lukevaa ystävääni mm. lääkelaskuissa.

MUTTA! Sieltä valmistuminen ja ammatissa toimiminen vaatii jotain mitä minulta ei ainakaan löydy. En mä jaksa auttaa ja paapoa ja olla empaattinen moisella minipalkalla. Pitänee oikeasti olla halua auttaa ja hoivata eikä sitä ole jokaikisellä.

En tiedä, miten paljon koulutus on muuttunut 90-luvun lopusta, mutta tuolloin sen itse käyneenä, voin omalta osaltani sanoa, että helppoa oli. Hyvin arvosanoin opinnot suoritin eli mitenkään rimaa hipoen en läpi päässyt. Tein todella paljon oman alan töitä opintojen ohella, joten opiskeluille en kauheasti uhrannut aikaa koulun ulkopuolella. Sitten kun jatkoin opintoja yliopistossa en päässytkään enää yhtä helpolla.

Mikä opinnoissa tuntuu sinusta haastavalta?
'se on muuttunut. Minäkin olen opiskellut 90-luvulla ja se oli sillon vielä erilaista. Nyt kun seuraa töissä näitä opiskelijoita niin tuntuu että vaatimukset ovat kovia ja urakkaa riittää. Jos haluaa pärjätä. Alottajillakin hirveästi tehtäviä ja vaativia. Harjottelut minusta arvoidaan tiukemmin jne. Mitä oon tehny arviointia ja mieti millasta se oli sillon joskus.

WWWieras
MUTTA! Sieltä valmistuminen ja ammatissa toimiminen vaatii jotain mitä minulta ei ainakaan löydy. En mä jaksa auttaa ja paapoa ja olla empaattinen moisella minipalkalla. Pitänee oikeasti olla halua auttaa ja hoivata eikä sitä ole jokaikisellä.
Näin. Eihän se teoria oikeasti mitään hankalaa ole. Ne "hirveät" lääkelaskutkin kun vaativat peruskoulutasoista matikan osaamista. Jotain anatomiaa ja fysiologiaa tietysti tarvitsee, mutta eiköhän jokainen sentään osaa lukea ja katsoa kuvia. :D

Enemmän just tuo luonne on sellainen mitä vaaditaan. Psykolgiset testit ei niitä valitettavasti erottele. Tiedän eräänkin tapauksen jossa erittäin motivoitunut ja innostunut ihminen ei päässyt kouluun, mutta sossun pakottamana hakenut korvaushoitolainen ls asiakas pääsi siihen samaan kouluun. :O TÄMÄ on se suuri epäkohta joka rassaa ammatin arvostusta. Psykologiset testit on yksi rahastukseen käytettävä vitsi.

"vieras."
Lähihoitajakoulutus on nykyisin mielestäni todella vaativa. Itse olen sairaanhoitajaksi valmistunut 2009 ja töissä olen sairaalan osastolla. Meillä on sairaanhoidon ja huolenpidon jaksoilla lähihoitajia ja heillä on iso työ jo pelkästään niissä tehtävissä jotka liittyy arviointiin. Omat lähihoitaja työkaverini ovat kertoneet omista opinnoistaan ja tehtävistään ja niitä on paljon. Olen tainnut päästä todella helpolla sairaanhoitaja -koulutuksen.

Ei todellakaan riitä, että ulkoa pänttää vain kaikenmoista anatomiasta, vaan täytyy sitten osaaminen näyttää noissa isoissa kirjallisissa tehtävissä. Harjoitteluissakin on näytöt ja ne arvioidaan. Ei meillä sairaanhoitajilla semmoista ollut.

"vieras."
[QUOTE="vieras.";29543720]Lähihoitajakoulutus on nykyisin mielestäni todella vaativa. Itse olen sairaanhoitajaksi valmistunut 2009 ja töissä olen sairaalan osastolla. Meillä on sairaanhoidon ja huolenpidon jaksoilla lähihoitajia ja heillä on iso työ jo pelkästään niissä tehtävissä jotka liittyy arviointiin. Omat lähihoitaja työkaverini ovat kertoneet omista opinnoistaan ja tehtävistään ja niitä on paljon. Olen tainnut päästä todella helpolla sairaanhoitaja -koulutuksen.

Ei todellakaan riitä, että ulkoa pänttää vain kaikenmoista anatomiasta, vaan täytyy sitten osaaminen näyttää noissa isoissa kirjallisissa tehtävissä. Harjoitteluissakin on näytöt ja ne arvioidaan. Ei meillä sairaanhoitajilla semmoista ollut.[/QUOTE]

Siis harjoittelun arviointiin.

"viera"
Peruopinnot nuorisopuolelta = helppoa kuin heinänteko

Aikuisopinnot oppisopimuksella/näyttötutkintona = Ihan PIIP hankalaa, koska se opiskelusysteemi on käsittämättömän hankalaksi tehty, siis jos vertaa opiskelun sisältöön

lukionkin käynyt
No kyllä ne ainakin aikaa vei. Koulussa 8-16 joka päivä. Kesäkuussa opiskeltiin myös toinen vuosi. Harjoittelut kesti 5 viikkoa, ja niissä tehtiin 8 tuntista päivää, jokaiseen kuului myös näytöt ja kirjalliset ja suulliset laajat tehtävät. Kaikki poissaolot oli korvattava.

Kuitenkin yliopistokaveri kävi bilettämässä keskellä viikkoa ja aamulla käänsi kylkeä ja pieras, kun ei ollut pakkoa mennä luennolle. Sisko opiskelee th:ksi, heidänkin harjoittelut oli kuulemma helpommat, osassa ei edes minkäänlaisia kirjallisia tehtäviä. Vaikeampaa heillä sitten on opinnäytetyön teko, joka taas minusta amiksessa oli helppoa toki. Kaikissa opinnoissa lienee omat haasteensa. Esim. yliopisto-opintoihin liittyy usein paljon vapautta ja sitä itse tekemistä jossa on tietysti oma velvollisuutensa, amiksessa taas sun on oltava läsnä joka armiaalla tunnilla ja tehtävät tehdään open maun mukaan, myös käytännön opettelua on PALJON. Se ei ole yhtä vapaata opiskelua.

fksdfj
'se on muuttunut. Minäkin olen opiskellut 90-luvulla ja se oli sillon vielä erilaista. Nyt kun seuraa töissä näitä opiskelijoita niin tuntuu että vaatimukset ovat kovia ja urakkaa riittää. Jos haluaa pärjätä. Alottajillakin hirveästi tehtäviä ja vaativia. Harjottelut minusta arvoidaan tiukemmin jne. Mitä oon tehny arviointia ja mieti millasta se oli sillon joskus.
Erittäin hyvä, jos koulutus on muuttunut. Tuntui omana opiskeluaikana, että tutkinto on ihan läpihuutojuttu enkä todellakaan kokenut saavani riittäviä valmiuksia työelämään.

Yhteistyössä