Miten neuvolassa neuvottu?

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Kysyin kyllä että onko ohjeita, mutta eipä tiennyt täti mitään. Sanoi että jos tulee kipeäksi niin normaalit flunssanhoitokeinot.. :/
Normaalit flunssanhoitokeinot? Eikös se raskaana oleville ole ohjeena ottaa yhteyttä lääkäriin, jos epäilee sikainfluenssaa, jotta voi aloittaa mahdollisimman pian lääkityksen? Muistelisin, että tämä on mainittu jossakin virallisen tahon sivuilla.

Niin ja minulle ei ainakaan vielä ole neuvolassa ohjeistettu yhtään mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kuiskaten:
mikähän lääkitys tähän sitten on?
Tamiflu tai Relenza. Toki eri keskustelpalstoilla väitellään näiden lääkkeiden tehosta, mutta itse ainakin haluaisin aloittaa lääkityksen mikäli minulla sikainfluenssa todettaisiin.

Sikainfluenssa.fi-sivuilta:
"CDC:n mukaan on tärkeää, että raskaana oleville naisille aloitetaan sikainfluenssan estolääkitys heti influenssaa epäiltäessä."
 
Ei ole mitään mainittu, mutten ole myöskään kysynyt.

Menen itse noiden virallisten tahojen ohjeiden mukaisesti, eli käsipesu runsaammaksi ja epidemia aikaan ei sitten isoihin kauppoihin mennä. Tosin silloin saattaa olla jo vauva kainalossa, mutta noin yleensäkkään muuten menisi vastasyntyneen kanssa.

Ja jos näistä normi varokeinoista huolimatta ilmenisi oireita, niin lääkärille vain.

Rokotuskaan ei varmaan ehdi jakoon ennen jakautumistani, tosin en oikein tiedä mitä tuostakaan ajattelisi tehon puolesta kun on aika hätäisesti jouduttu kehittämään ja mitään kattavaa seurantaa sen tehosta ei ole tietenkään kyetty tekemään.

Varsin rauhallisesti asian silti otan...

Oho, tuli turhan pitkä sepustus :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja bardolino:
Mulle neuvottiin, kun asiasta kyselin, että jos tulee influenssaoireita niin on tärkeää saada lääkitys mahdollisimman nopeaan. Rokotus ei kerkiä ennenkuin poksahdan. Nyt rv 27+3

Tää unohtu tuosta aikaisemmasta... Samoin neuvottiin täällä tuon aikaisemman käsihygienia-asian lisäksi.
 
Neuvolassa on hieman puhuttu asiasta, koska olen juuri ollut flunssassa (kuumeettomassa).

Ja jos on influenssan oireita ja erityisesti kova kuume, yli 38astetta, tai muuten aihetta epäilyyn sikainfluenssasta, kannattaa asia käydä tarkistuttamassa terveyskeskuksessa.. Tällä hetkellä tavallistakin influenssaa on paljon liikkeellä..

Suositeltiin hyvää käsihygieniaa ja välttää ulkomailta tulevia ystäviä karenssiajan verran..
 
En oo vielä ollut neuvolassa, mutta yhden pääkaupunki seuden kaupungin ohjeistuksessa luki että riskiryhmiin kuuluvien (raskaana olevat, alle 3v. lapset ja joitain tiettyjä sairauksia sairastavien) pitää ottaa yhteyttä lääkäriin heti.
 

Yhteistyössä