Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se itsenäistyminen on edessä, pitkällä edessä minun tyttärelläni, enkä ymmärrä kaiketi vain miksi niin monella on sitä itsenäistymistä niin tarve kiirehtiä?
Kyllähän sen ehtii, eikö?
Itsenäistymistä ei tarvitse kiirehtiä. Mutta itsenäistymään ei voi alkaa ennenkuin tuntee siihen liittyvät vaarat sekä tietää keinot, joilla ne vaarat joko vältetään tai miten niisä pitää toimia. Mun pointtini on lähinnä se, että lapsen pitäisi olla tietotaidoltaan valmis ottamaan taas uuden itsenäistymisaskeleen ja jokainen askel tapahtuu kerrallaan. Jos lapsi pidetään tiettyyn ikään asti täysin pumpulissa ja sitten yks kaks - esim koulun alettua - pitäisikin jo osata ennakoida, tunnistaa ja toiia tietyissä vaaratilanteissa, niin ollaan myöhässä silloin, jos se opastus tapahtuu saman päivän aamuna.
Mä aikoinaan käytin lasteni kanssa hyväksi ympäristössä tapahtuvia asioita.
Kun tonne lampeen talvella joku jäihin upposi, vein kuopuksen kauempaa katsomaan, mitä siellä pelastuslaitoksen väki teki. Jonkun mielestä ehkä järkyttävää edes kertoa lapselle tällaisesta, saati sitten viedä lammen toiselle reunalle tilannetta katsomaan, mutta meillä ainakin kuopus tajusi, että jäiden vaarallisuus ei kuulunut samaan sarjaa joulupukki -juttujen kanssa. Samoin kuin aikoinaan täällä paloi autiotalo, niin mentiin kauempaa sitä katselemaan. Lapsi näki konkreettisesti, mitä tulella saa aikaan. Eikä tulitikutkaan enää kuulunut niihin joulupukki-juttuihin.
On paljon asioita, joista ei haluaisi lapsensa tietävän lainkaan. Ei vielä silloinkaan, kun lapset ovat jo aikuisia. Mutta jossain vaiheessa lasten on opittava tietämään näistä asioista. Ja silloin mieluummin vanhemmiltaan kuin kantapään kautta.
Jonain päivänä se lapsi on jonkun muun kuin oman vanhempansa kanssa jossakin. Tai yksin. Lasta ei pidä pelotella asioilla vaan opastaa siihen, mitä erilaisissa tilanteissa pitää tehdä. Laiturille ei mennä, joen rantaan ei saa mennä, autotielle ei mennä, vieraiden aikuisten mukaan ei lähdetä, vierasta koiraa ei saa mennä ilman lupaa koskemaan.... ja lapselle vielä mahdollisimman selkeästi esitetty syy, miksi ei saa.