MITEN ne lapset saa pysymään siellä OMISSA SÄNGYISSÄÄN?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jaana"

Vieras
Lähes joka yö kaksi lasta kömpii väliin jossain vaiheessa. Ja sit ei nukuta me vanhemmat juuri ollenkaan, yhtään ei voi kääntää kylkeä jne. Eikä se mitään silloin kuin vain toinen tulee, mutta MOLEMMAT!!
Lapset nukahtaa hienosti omiin sänkyihinsä, omiin huoneisiinsa. Mut. Aamuisin löytyvät ihan muualta.
Ja kaipaan NEUVOJA, en jeesusteluja siitä miten "meidän lapset on aina tottuneet nukkumaan omissa sängyissään"... Niin meidänkin lapset nukkui aiemmin!! Mutta kas miten sekin heitti häränpyllyä vaikken olis ikinä uskonut. Enkä halua mitään patja-vanhempien-makkarin-lattialle -systeemiä, vaan haluaisin että lapset nukkuis omissa sängyissään...

MITEN!!!!!!!! =D

Ilmastointiteippi tai nippuside vois auttaa... Tai sitten ne pitää aina vaan kiikuttaa sinne omiin sänkyihinsä takaisin, ei kai siinä mitään vippaskonsteja ole? Kai ne joskus oppii, kun aina sinne joutuu takaisin uudestaan? Jos te kuitenkin heräätte, kun ne sinne kömpii, niin syliin vaan ja takaisin omaan sänkyyn :D

No mä oon sitä mieltä että jos ne kerran joka yö sänkyynne tulee niin ne tarvii sitte vielä sitä läheisyyttä yöllä eli älä ees yritä niitä omiin sänkyihin takas vaan järkätkää teidän huoneeseen lisää nukkumatilaa niin että kaikki saa nukuttua. Länsimaissa nähdään hirveästi vaivaa sen eteen että saatais muksut pysymään omissa sängyissään ja useimmiten se vaivanäkö on turhaa. Lyön tonnista vetoa, että eivät enää 18vuotiaina tunge teiän sänkyyn tai makkariin yöllä joten anna ny lasten olla teiän kanssa, kyllä ne sit haluaa omiinsa ku ovat siihen valmiita. Ongelma teillä siis ei oo se, että muksut tulee yöllä teiän sänkyyn vaan se, että teillä on liian vähä nukkumatilaa teiän sängyssä.

Tarrasysteemi toimii meilläkin. Kun listassa esim. sovitut 12 tarraa, on hop lop, uimahalli, rax tms. mihin mennään. Siis etukäteen sovittu, mitä sillä listalla saa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on;23240493:
No mä oon sitä mieltä että jos ne kerran joka yö sänkyynne tulee niin ne tarvii sitte vielä sitä läheisyyttä yöllä eli älä ees yritä niitä omiin sänkyihin takas vaan järkätkää teidän huoneeseen lisää nukkumatilaa niin että kaikki saa nukuttua. Länsimaissa nähdään hirveästi vaivaa sen eteen että saatais muksut pysymään omissa sängyissään ja useimmiten se vaivanäkö on turhaa. Lyön tonnista vetoa, että eivät enää 18vuotiaina tunge teiän sänkyyn tai makkariin yöllä joten anna ny lasten olla teiän kanssa, kyllä ne sit haluaa omiinsa ku ovat siihen valmiita. Ongelma teillä siis ei oo se, että muksut tulee yöllä teiän sänkyyn vaan se, että teillä on liian vähä nukkumatilaa teiän sängyssä.

Näin ajattelin kirjottaa kans :)

joskus ennen eskaria. Siihen asti olivat vakituisia vieraita pehmoineen joka yö. Hermothan siinä meinasivat välillä mennä, kun oli ihan normisänky. Mutta nyt kun ajattelen, niin olihan se joskus ihana herätä siihen, että pienet pullakädet olivat tiukasti kaulan ympärillä. Siitä nyt 10v, taitaa aika kullata muistot;)

Minä taas en oikein ymmärrä, miten lapset päätyvät kömpimään vanhempien viereen öisin?! Onko se perua perhepedistä, eli ensin porukalla nukuttu ja sitten siirretty lapset omiin sänkyihinsä? Oikeasti kiinnostaa tausta, mikä on tämmöisellä "ongelmalla" (eihän se ole ongelma jos kaikille osapuolille sopii nukkua porukassa)! Meillä ei ole yhtenäkään yönä koskaan yksikään lapsista kömpinyt viereen, lapsia 4 (vanhin 5v8kk, nuorin 2kk). Vauva on joskus vieressä aamuyöstä eteenpäin kun imetän toisen kerran (jos herää 2 kertaa). Mutta täysiä öitä nukkuvat ovat omissa sängyissään vauvana ja siitä eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on;23240493:

Mutta jos aamulla ei jakseta nousta töihin ja hoitoon, niin silloin on parempi kikkailla niin, että kaikki nukkuvat omissa sängyissään. Kuulostaahan se suloiselta, että nukuttaisiin kaikki samassa sängyssä, mutta käytännössä kun joku on kuin kellon viisari ja potkii ympäriinsä, ei siinä saa kukaan nukuttua. Täytyy ihmisten saada levätäkin, että jaksaa päivällä tehdä töitä ja olla eskarissa/hoidossa tms.

Mutta jos aamulla ei jakseta nousta töihin ja hoitoon, niin silloin on parempi kikkailla niin, että kaikki nukkuvat omissa sängyissään. Kuulostaahan se suloiselta, että nukuttaisiin kaikki samassa sängyssä, mutta käytännössä kun joku on kuin kellon viisari ja potkii ympäriinsä, ei siinä saa kukaan nukuttua. Täytyy ihmisten saada levätäkin, että jaksaa päivällä tehdä töitä ja olla eskarissa/hoidossa tms.

Tota soopaa saa aina kuulla, siis noita jorinoita siitä kuinka me tehdään länsimaissa milloin mitäkin väärin. Kas vaan kun meillä on vallan erillainen kultuurikin, me ei harrasteta esim 2 tunnin päivälepoja töissä niin kuin vaikkapa kiinassa on tavallista. Heillä on myöskin monasti kotona ne isovanhemmat jotka hoitaa kotiarjen kun poika ja hänen vaimonsa ovat päivät töissä.

Minä taas en oikein ymmärrä, miten lapset päätyvät kömpimään vanhempien viereen öisin?! Onko se perua perhepedistä, eli ensin porukalla nukuttu ja sitten siirretty lapset omiin sänkyihinsä? Oikeasti kiinnostaa tausta, mikä on tämmöisellä "ongelmalla" (eihän se ole ongelma jos kaikille osapuolille sopii nukkua porukassa)! Meillä ei ole yhtenäkään yönä koskaan yksikään lapsista kömpinyt viereen, lapsia 4 (vanhin 5v8kk, nuorin 2kk). Vauva on joskus vieressä aamuyöstä eteenpäin kun imetän toisen kerran (jos herää 2 kertaa). Mutta täysiä öitä nukkuvat ovat omissa sängyissään vauvana ja siitä eteenpäin.

Kyllä se ongelma on enempi niillä lapsilla jotka pakotetaan nukkumaan omassa sängyssä vaikka eivät ole siihen valmiita. TOiset lapset on sihen valmiita aiemmin kuin toiset ja mun mielestä se on merkki siitä ettei oo valmis omaan sänkyyn jos lapsi tulee joka yö vanhempien viereen. meillä kaikki lapset on nukkuneet perhepedissä n 3vuotiaiksi, sen jälk omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen ja meilä ei oo ikinä ollu tuota ongelmaa että ravaisivat öisin meidän väliin.nukkuvat koko yön omassa huoneessaan.

No pakkoko se samaan sänkyyn on kaikkien tunkea. Meillä on nukuttu niin, että parisänky keskellä, siinä minä ja mies, vas puolen toisen ja oikealla puolen toisen lapsen sänky. Saavat nukkua lähellä vanhempia mutta niiden pyörimiset ja potkimiset ei haittaa (meidän esikoinen on tosi levoton nukkuja ja pyöriin kuin väkkärä sängyssään). Kaikki ovat aamulla levänneitä, toisin kuin sitten jos pitäis niitä kuljettaa moneen kertaa yöllä toiseen huoneeseen. Järjestelykysymys siis.

No ole tyytyväinen jos on noin hyväunisia lapsia. Meillä kyllä 5v.:kin monesti herää yöllä pissalle eikä uskalla yksin mennä vaan huutelee sängystään. Meillä auttoi myös tarrapalkitseminen samaiselle lapselle 3.5v iässä. Tuossa vaiheessa imetin vauvaa öisin sängyssä ja alkoi vaan olemaan liian ahdasta. Sinänsä meillä tarrasysteemi toimi tosi nopeasti eli oli varmaan valmis viettämään koko yön omassa sängyssään. 2v. edelleen haetaan (nukkuu pinniksessä omassa huoneessa) jossain vaiheessa yötä väliin.

Meillä on neljä lasta. Vanhin on nukkunu aina omassa sängyssä. 3v9kk tulee joka yö viereen. 2-vuotias nukkunu aina omassa sängyssä. Nuorimmainen nukkuu omassa sängyssä. Mä en kyllä osaa antaa mitään vinkkejä, mutta tuolla joku kyseli taustaa ja päivitteli, että miten ne tulee sinne viereen. Meiän 3-vuotias siis tulee joka yö viereen, vaikka kantaisi takaisin omaan sänkyyn, tulee se aina uudelleen. Mä luulen, että se haluaa yöllä läheisyyttä eikä tykkää nukkua yksin ja siksi kömpii sinne viereen. Mulla ei ole sydäntä edes käännyttää sitä takaisin. Jos joskus harvoin sinne joku muu eksyy, mä kömmin sitten lasten sänkyyn :D Valitettavasti en nyt ap:tä pysty auttamaan...

[QUOTE="peikko";23240721]No ole tyytyväinen jos on noin hyväunisia lapsia. Meillä kyllä 5v.:kin monesti herää yöllä pissalle eikä uskalla yksin mennä vaan huutelee sängystään. Meillä auttoi myös tarrapalkitseminen samaiselle lapselle 3.5v iässä. Tuossa vaiheessa imetin vauvaa öisin sängyssä ja alkoi vaan olemaan liian ahdasta. Sinänsä meillä tarrasysteemi toimi tosi nopeasti eli oli varmaan valmis viettämään koko yön omassa sängyssään. 2v. edelleen haetaan (nukkuu pinniksessä omassa huoneessa) jossain vaiheessa yötä väliin.[/QUOTE]

Joo kyllähän meidänkin muksut kaipaa pissareissulle saattajan (veski onneksi vieressä), tai 3v8kk tytölle viedään itseasiassa potta sängynviereen jos joskus (harvoin) tarvii pisulla käydä. Ja jos näkevät painajaista, niin saattavat itkeä sängyssä tai huutavat äitiä, sitten istuskelen sängynlaidalla kunnes lapsi itse on valmis käymään takaisin nukkumaan. Mutta ei tuota usein tapahdu. Kerran olen koittanut myrskyn mylviessä saada silloin 3v esikoista sänkyyn mun viereen (oltiin kahdelleen kotona) mutta ei se suostunut, tuli hetkeksi muttei rauhoittunut vaan halusi takasin omaan petiin heti kun oli saanut rohkeutta taas ja tajunnut ettei hätää ole. Loppuyön nukkui hyvin, minä valvoin peläten että katto lentää avaruuteen :)

Me kannettiin lapset aina omaan sänkyyn, heti kun ne uskalsikin tulla meidän viereen. Joka kerta, monta kertaa. Ja kyllä ne lopulta oppi. Jossain vaiheessa niille tuli hinku alkaa leikkiä ja riehua huoneessa kun olis pitänyt nukkua. Eikä se loppunut, ennen kuin ärähti. Mutta nyt keksimme siihenkin keinon: Siirsimme lapset erilleen toisista, hankimme huoneeseen kellon, jonka raksutus sopivasti väsyttää, sekä hankimme lapsille radion, josta laitamme iltaisin kuulumaan rauhallista unilaulua. Sitä ne nykyään rauhassa kuuntelee ja nukahtaa omiin sänkyihin. Yölläkin kun käyn viemässä lapset sänkyyn, laitan usein levyn soimaan, jollon lapset jää helpommin sänkyyn odottelee unta/jatkamaan unia.

Tutuilla on patja sängyn vieressä ja siihen on lupa yöllä tulla,vanhenpien annetaan nukkua,heillä toimii tuoihan hyvin,aamulla katotaan montako lasta on patjalle ilmestynyt.

Yhteistyössä