Miten näön tarkastus tehdään?

Seoomosella koneella optikko sen tekee...sun pitää kattoa esim. jotain pistettä/kuvaa tms ja sitten optikko käskee kattomaan suoraan, vasemmalle, oikeelle ym ym..ihan huoleton juttu =) Niin ja sitten se laittaa erivahvuuksisia linssejä sun silmän eteen ja pyyttää luettelemaan kirjaimia taululta...<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:41 Estu kirjoitti:
Seoomosella koneella optikko sen tekee...sun pitää kattoa esim. jotain pistettä/kuvaa tms ja sitten optikko käskee kattomaan suoraan, vasemmalle, oikeelle ym ym..ihan huoleton juttu =) Niin ja sitten se laittaa erivahvuuksisia linssejä sun silmän eteen ja pyyttää luettelemaan kirjaimia taululta...

Siis se konekko sitten "päättää" mun silmien vahvuudet vai pitääkö mun jotenkin ite sanoa että milloin luulisin että nyt on kohillaan.. :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:42 OneStepCloser kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:41 Estu kirjoitti:
Seoomosella koneella optikko sen tekee...sun pitää kattoa esim. jotain pistettä/kuvaa tms ja sitten optikko käskee kattomaan suoraan, vasemmalle, oikeelle ym ym..ihan huoleton juttu =) Niin ja sitten se laittaa erivahvuuksisia linssejä sun silmän eteen ja pyyttää luettelemaan kirjaimia taululta...

Siis se konekko sitten "päättää" mun silmien vahvuudet vai pitääkö mun jotenkin ite sanoa että milloin luulisin että nyt on kohillaan.. :ashamed:

Se optikko jotenkin säätelee sitä konetta, ei sun siinä mitään tarvii sanoa. Mulla ne on sen koneella tehdyn homman jälkeen laittanut kahta erivahvuista linssiä silmän eteen ja sitten on pitänyt luetella jtn kirjaimia ja sanoa, että kummalla näkee paremmin.

Sun pitää ite aina sanoa mikä linssi on paras. Se vaihtelee se optikko tai silmälääkäri niitä linssejä siinä härvelissä ja sä katot taululle kirjaimia tai sit sitä pistettä ja sanot aina onko tää parempi vai tää ja sit vaihtaa ja onko tää vai tää. heh mulla on hieno ja selkeä aamu tänään... saitko mitää tolkkua tosta selityksestä... Ja sit ku kattoo silmänpohjaa vai mitä se kattookaan niin tulee ihan lähelle siis ihan kiinni suhun. Ja sit ainaki joku oli että piti kattoa ihan suoraan, ei saanu silmä liikkua yhtään ja se sit sellasella kirkkaalla valolla katto silmää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:45 JuiceFani kirjoitti:
Sun pitää ite aina sanoa mikä linssi on paras. Se vaihtelee se optikko tai silmälääkäri niitä linssejä siinä härvelissä ja sä katot taululle kirjaimia tai sit sitä pistettä ja sanot aina onko tää parempi vai tää ja sit vaihtaa ja onko tää vai tää. heh mulla on hieno ja selkeä aamu tänään... saitko mitää tolkkua tosta selityksestä... Ja sit ku kattoo silmänpohjaa vai mitä se kattookaan niin tulee ihan lähelle siis ihan kiinni suhun. Ja sit ainaki joku oli että piti kattoa ihan suoraan, ei saanu silmä liikkua yhtään ja se sit sellasella kirkkaalla valolla katto silmää.

No voi ei!! Apua! :ashamed: :D
Juu, sain selkoa.
Mua vaan ahistaa jos joku tulee ihan lähelle kattomaan mun silmiä, kun mulla on pientä karsastusta :ashamed: Vaikka no, onhan ne siel varmasti tottunut asiaan ja sieltähän sitä apua sitten saa..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 10:58 OneStepCloser kirjoitti:
Ja siis pitääkö mennä jonnekkin silmälääkärille vai riittääkö opikko? Vai onko ne sama asia? :D Ja saahan niistä molemmista varmasti reseptin..
Optikko riittää :) Kyl se sit sanoo jos näyttää tarvitsevan silmälääkärin tarkastusta lisäks.

no mulla on hirveesti hajataittoo ja jos ei optikko tätä tiedä/huomaa ni ihan #&%?$!*ä on lasit!

täytyy olla todella hyvä optikko että lasien vahvuudet sattuu kohilleen, kokemusta siitä huonommasti on

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:03 yöperhonen kirjoitti:
no mulla on hirveesti hajataittoo ja jos ei optikko tätä tiedä/huomaa ni ihan #&%?$!*ä on lasit!

täytyy olla todella hyvä optikko että lasien vahvuudet sattuu kohilleen, kokemusta siitä huonommasti on

mitä toi hajataitto tarkottaa?
:D mä katos hirveesti tiiän näis hommist :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:03 yöperhonen kirjoitti:

Lasit voi aina viedä takaisin jos ovat huonot...

Jos et näe, sanoo optikko "one step closer..." :saint:

Yli 16-vuotiaalle optikko voi määrätä lasit, nuoremmalle vain silmälääkäri. Kannattaa käydä joka tapauksessa jossain vaiheessa myös silmälääkärillä tarkistuttamassa silmän fyysinen kunto.

Lain mukaan optikko voi määrätä lasit yli 8 vuotiaalle. Optikon tekemä näöntarkastus on aika simppeli juttu, ei siis mikään kovin pelottava!

Aluksi näöntarkastuksessa tutkitaan silmän taittovoimaa ilman, että asiakas ottaa siihen kantaa ja sen jälkeen näytetään erilaisia tauluja, joiden avulla etsitään asiakkaalle paras mahdollinen silmälasikorjaus. Tässä vaiheessa pyydetään asiakasta valitsemaan parempi vaihtoehto ja pyydetään luettelemaan kirjaimia tai numeroita.

Hajataitto on aika yleistä. Silmän eteen tarvitaan linssi, jossa on kahta eri voimakkuutta ja sellaisen linssin avulla saadaan valo taittumaan silmään oikeaan paikkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 11:56 vieras kirjoitti:
Lain mukaan optikko voi määrätä lasit yli 8 vuotiaalle. Optikon tekemä näöntarkastus on aika simppeli juttu, ei siis mikään kovin pelottava!

Aluksi näöntarkastuksessa tutkitaan silmän taittovoimaa ilman, että asiakas ottaa siihen kantaa ja sen jälkeen näytetään erilaisia tauluja, joiden avulla etsitään asiakkaalle paras mahdollinen silmälasikorjaus. Tässä vaiheessa pyydetään asiakasta valitsemaan parempi vaihtoehto ja pyydetään luettelemaan kirjaimia tai numeroita.

Hajataitto on aika yleistä. Silmän eteen tarvitaan linssi, jossa on kahta eri voimakkuutta ja sellaisen linssin avulla saadaan valo taittumaan silmään oikeaan paikkaan.

Yli 8v.? vain 50% tai 100% laskutavasta riippuen heitti muistikuvani. Kiitos! :flower:

Me käydään varmaan lähi päivänä näöntarkastuksessa ja se jännittää mua, sillä en oo mikään puhelias vieraitten kuullen. Mutta tarviin lasit, koska istun koulussa aika lähellä taulua enkä silti nähnyt kunnolla.

Yhteistyössä