miten murros-ikäisten kans?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minä vaan

Jäsen
29.05.2004
883
0
16
Heippa!

Me ollaan uusioperhe, ja jo isosellainen. Perheemme ei ole ihan tyypillinen sellainen, koska mieheni on leski. Olemme olleet yhdessä 8 vuotta. Tytöt 16v. ja 12v. ovat mieheni ekaliitosta, ja kakkoskaarti 4,5v ja 3,5kk on meidän yhteisiä lapsia. Olen ollut siis jo kauan aikaa tyttöjen (murkku+alkava murkku) elämässä mukana.

Ongelma lähinnä meillä on se, että minä yritän pitää meidän perheessä säännöistä, ja velvollisuuksista kiinni, näin olen alusta pitäen yrittänytkin.
Iskä on luonteeltaan jotenkin niin lepsu/saamaton, ettei se saa kuin "tosi" tilanteessa ärähdettyä niin, että neidit tottelee. Hän sanookin, että mun poissa ollessa tytöt ei häntä tottele, mutta kun minä käsken, niin he tekevät mukisematta....

Ongelma lähinnä on ollut nyt se, että tämä 16v. ikäinen elää sitä "pahinta" vaihettaan, ja minä tietysti näillä ohjeilla, säännöillä ja velvollisuuksilla olen hänen mielestään se p....ka niuhottaja ja kälättäjä. N
Vaadin sen, että omat huoneet täytyy siivota molempien, ja osallistua pieniin kotiaskariin+ koiran ulkoilutus on neitien homma, koska koira on heille aikoinaan otettu.
Yritän perustella asiaa sillä, että he ovat jo kyllin vanhoja siihen, ja elämää varten heidän on opeteltava tiettyjä asioita. Heillä kun ei ole sitä äitiäkään, niin jonkun kai on opetettava nämä naiseuden alkeet!

Rahankäyttö tällä 16v. ikäisellä on ihan hulvatonta. Joka vko pitää ostaa uusia kuteita H&M:ltä, housuja, paitoja, pikku-pikku toppeja....rahaa palais vaikka kuinka. Iskä antaa heille kk-rahat, ja tällä 16.v "hattaralla" 40 euron kk-raha ei kestä kuin sen ainoan yhden pvän....
Oon yrittänyt puhua järkee, että mitä sä sellaisella määrällä vaatteita,koruja ja kasseja teet, kun et kuitenkaan ehdi niitä käyttää. Mutta vastaus on aina sama, että niin ne kaveritkin saa ostaa...joopa-joo...ja minä taas olen se niuho, ja joka asiasta sanova!
Samoin hän vaan ilmoittaa, että hän lähtee kaverinsa luokse yöksi tia matkalle jonnekkin, eikä ollenkaan kysy, että voisko mennä...oisko jotain yhteistä esim. tälle vkonlopulle. Jos sitten kielletään, niin sitten on kauhee riita päällä....olenkin sanonut, että sun pitää maksaa ruokarahaa sinne kaverin perheeseen, kun silellä vkonloput asut ja majailet...

Mut jotenkin oon kauheen väsynyt tähän arjen pyöritykseen, kun kuitenkin mun vastuulla on periaatteessa nämä meidän pienemmät mukulat (siis hoidan vaatteiden hankinnat+ruoat+tietty hoidan kodin nyt, kun olen kotona). Siinä palaa vähimmästäkin pinna, kun saa näiden isompien neitien jälkiä aina korjata. Tietty läpi sormien pitäis osata katsoa, mutta aina ei jaksa....

Toisaalta tiedän, että tämä 16v. ottaa jo irtiottoa kotoa, mutta kuitenkin mun mielestä periaate on se, että kun kotona vielä asuu, niin säännöt pitää olla yhteiset.

Tukea en juurikaan kummaltakaan isovanhempi pariskunnalta saa...molemmat on edelleen elossa, mutta eivät halua mitenkään puuttua meidän arkipäivän ongelmiin. Heidän mielestä tytöissä ei ole mitään vikaa, se on kuulemma jossain toisessa....eli minussa. Osaahan neidit kylässä käyttäytyä, kun ovat mummolassa päiväsiltään käymässä. Mutta kotonahan ne tunteet ja nää arkiongelmat käydään läpi.
Yritän tietty ajatella sitä, ettei ne montaa vuotaa asu enää kotona, koska opiskelemaan lähtevät jossain vaiheessa. Toivon kuitenkin, ettei ilmapiiri myrkyttyisi niin, ettei he kotiin haluais tulla enää, sitten kun muuttavat pois. Onhan iskä kuitenkin heidän ainoa elossa oleva biologinen vanhempi.

Siis antakaa ohjeita mulle arkeen, ja tähän kestämiseen. Onko muita tällaisessa elämäntilanteessa painiskelevia, siis ei ihan tyypillisessä uusioperheessä? Rakastan miestäni kuitenkin tosi paljon, ja sen vuoksi yritän kestää myös nämä hänenkin lapsukaiset, niin kuin olen tehnyt jo kahdeksan vuotta.
Mut neuvoja kaipailisin.

nimimerkillä; olenko mä tosiaankin liian tiukkis?

Et todellakaan ole liian tiukkis!!! Juuri tuolla lailla nuoret rajojaan kokeilevat. Ja jos yhtään lohduttaa, meidän teinit ovat minun ihan biologisestikin, ja ihan samanlaista kohtelua saan kuin sinä :D Eipä voi muuta sanoa kuin että koita jaksaa, kyllä se joskus menee ohi. :whistle:

Meillä kaksi etämurkkua hakee myös rajojaan. Huh, huh. aikamoista taistelua ja välillä tuntuu niin typerältä käyttää viikonloppu siitä kinaamiseen pidetäänkö tavarat paikoillaa ja oma huone edes jotenkin kunnossa ja että olisiko kuitenkin 13-vuotiaan vielä aihetta kysyä voiko jonnekin mennä vai voiko noin vain lähteä. jne. eli ihan samat keskustelut vaikka vain onneksi muutamana viikonloppuna. Meilläkin vähän se tilanne, että tätä nykyä isä on löperömpi ja minä joka olosuhteiden pakosta useinmiten joudun myös viikonloppuarkea pyörittämään, olen se "tiukkis".
Mutta kai se on se aikuisen tehtävä olla aikuinen yhä vain ja koettaa kestää ja ymmärtää - muistelisin kuitenkin omasta nuoruudesta, että kuitenkin se menojen kontrollointi välillä helpotti itseäkin, että pystyi sanomaan ei omia kasvoja menettämättä esim. kavereiden juopottelubileille - äitin vika, kun äiti ei päästä... =)
Mä olen välillä miettinyt, että jos osaisi jotenkin käydä keskustelua fiksusti siitä, mitä lapset/nuoret itse pitäisivät sopivina sääntöinä. Siis niin että se olisi asiallista kumpaankin suuntaan.

Koeta jaksaa vain ja kyllä murkkujenkin on osansa kodinhoidosta kannettava. Jo ollakseen esimerkkejä pienemmilleen - jos meillä 2vuotias korjaa lelunsa ja jopa välillä "tiskaa", on se syytä sujua isommiltakin. Ja onneksi se on ohimenevä ikä! ENkä tosiaan tarkota, että pitäisi alistua, vaan ehkä siten jaksaisi itse pitää linjansa..

Rajat täytyy olla tottakai niin omilla kuin vieraillakin.Muistakaapa vain et monesti murrosikäiset eroperheenlapset koettelee ns.eron aiheuttajia eli uusia puolisoita, vaikkei ero todellisuudessa heidän vika olisikaan.Monesti on vaan helpompi kisuata/piinata jotain vieraampaa....tai sit kuitenkin läheistä kuten/äitiä/äitipuolta

Tilanne helpottuu varmaan, kun he lähtevät opiskelemaan siis jos muuttavat omaan asuntoon. Omassa huushollissa sitä sitten huomaa miten sinun opetuksistasi on heille hyötyä. Vaikka murrosiässä miten kapinoisi ei se sitä tarkoita, että välit menisi loppuiäksi. Muutaman vuoden kuluttua varmaan osaatte nauraa yhdessä nyt tapahtuville asioille tai viimeistään siinä vaiheessa, ku he saavat omia lapsia :flower: :hug:

.. oman tyttären kanssa. Vahva, itsepäinen, raju murosikä, uhmasi ja temppuili, uuvutti. Olin hyvin yksin lapsen kanssa. Naapurit piti minua kammottavana hulluna ämmänä ja lasta aivan ihanana ja herttaisena, että minä ihan joutavaa karjun ja riitelen, vika oli siis minussa aina vaan, kukaan ei voinut tajuta millainen se nuori saattoi kotona olla. Mikään hyvä ja kaunis ei auttanut..

Nyt jälkeenpäin nuori on ollut sitä mieltä että rajat ja säännöt oli hyvät olemassa!! :attn:

Ja nyt, kun on nuori aikuinen, on meillä ihan hyvät välit ja tytär on ihan tavallinen ja fiksu ja normaali nuori aikuinen.. rahan käyttö kyllä on vähän mitä sattuu edelleen, mutta muuten.. asuu omillaan jo.

Eli pidä vaan edelleenkin sitä kuria ja jöötä. Se on välittämistä. Nuori uhmaa sinua, kun ei isäänsä voi.
Eikä hän ole irtautumassa isovanhemmistaan - miksi hän siis heille temppuilisi! Hän on irtautumassa ja itsenäistymässä kodista, sinusta, koska sinä olet se naisen ja äidin malli. Ei isä. Siksi se möykkä on kotona ja siksi se kohdistuu sinuun.

Kyllä se nuori tajuaa, että sinä välität, mutta ei halua näyttää että näyttää, että arvostaa sitä. Ja monesti se, ettei tarvitse ottaa itse vastuuta siitä(KÄÄN) että meneekö jonnekin kaveribileisiin = ei tarvitse sanoa, että en tule ja olla siis nössö, vaan vanhemmat tekee sen lapsen puolesta, on helpotus. Syyn voi vierittää vanhemmille, omat kasvot säilyy. Nuorten maailma on niin hiton rankkaa.

:flower: :heart: :hug: :attn:

Hei,

Kiitos teille kaikille ajatuksista, vinkeistä ja omakohtaisista kokemuksista.
Niin, ei kai se nuoren elämä nykypäivänä enää helppoa ole, tiedän sen, kun katson sitä vierestä...pitää pysyä samassa muodissa, harrastuksissa, menoissa, kuin kaikki kaverit. Jos et sulaudu massaan, niin sitten et kuulu porukoihin...
Kun vain itse osaisi pysyä "aikuisena" nuoren rinnalla...siinäpä se. Ja osais keskustella asioista rakentavassa mielessä, eli ei aina syyttäen, miks sä teet näin, ja miks sä taas jätät tekemättä sen, ja miks sä kulutat kaikki rahat noin????
Tosiaan irtioottoahan ne tekee meistä (minusta ilkeestä äippä-puolesta ja rakkaasta iskästä), eikä isovanhemmista....tuon kun osaisin seuraavan kerran sanoa, kun nämä appivanhemmat taas ottavat aiheen puheeksi....
:snotty:

Tuosta rahankäyttöstä : tavallaan on hyväkin, että nuorella on käyttörahaa ja hän käyttää sitä itsenäisesti. Rahankäyttö on opeteltava, oli ikä mikä hyvänsä. Jos saa rahaa omaan pussiin vasta kun asuu omassa taloudessa, alkaa harjoittelu vasta sitten. Tämä nuoren harjoittelu on paljon turvallisempaa.

Yhteistyössä