miten monta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektiota
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektiota

Vieras
Kuinka monta sektiota on naiselle mahdollista tehdä? Tarkoitan siis sitä että missä menee raja, että lasten saaminen on terveellista ja turvallista, eikä mitään kohdun repeämisen riskejä ole?
kokemuksia?

Minulle on tehty 3. Lääkäri sanoi viimeisen jälkeen että nyt ei kannata enää lapsia tehdä tai ainakin pitää olla väliä tosi pitkään. 8 vuotta vähintään.
Oli tässä kolmannessa jo uhkana kohdun repeäminen loppu raskaudessa mutta ehjänä säilyttiin.
Sektiot tehty lähekkäin ekan ja toisen välillä 2v2vkoa ja toisen ja kolmannen välillä 3v5vkoa.

Minulla ainakin oli hirmuisia kipuja, etenkin jos joku painoi, alamahassa. Neuvolassa epäili että rupeisko kohtu oireilemaan ja sitten sairaalassa ultrassa katsottiin että ehjä vielä oli mutta uhka on koska kipuja on. Ei ollut mitään tavallisia raskaus ajan kipuja.

mää olen kuullu että joku nainen oli saanu 5 lasta ja kaikki sektiolla. tiedä sitten onko mahollista. itsellä tehty juuri toinen sektio, väliä näillä kahdella oli 7 vuotta. kolmas lapsi ois ainaki toiveissa ja mieluummi kolmen vuoden sisää. ehkä neljäskin jos kroppa kestää ja kohtu. ois tosiaan kiva tietää missä menee turvallinen raja sektioiden määräs...

miks niin monta sektiota?Mielenkiinnosta kyselen......ettekö ole uskaltaneet, vai fyysiset yms. syyt?

Mulla oli synntys niin kauhee painajainen, että en tiedä uskallanko oikeesti enää synnyttää alateitse.....mutta haluaisin myös monta lasta.....

Minulla myös on jonkinlainen kauhukuva syntynyt alakautta synnyttämisestä, vaikka yhtään kertaa en ole sitä kautta synnyttänyt.
Ensimmäinen lapsi oli yli neli ja puolikiloinen jätti, mistä syystä minulle tehtiin sektio ja eikös se niin mene että seuraava lapsi on vähän edeltäjää isompi. Ison perheen minäkin haluaisin, mutta jotenkin hirvittää ajatus repeämistä (oli se sitten sektion tai alatiesynnytyksen seurausta)

Tutkitaako sitä kohdun kestämistä mitenkään etukäteen? Tai onko se yleensä mitenkään mahdollistakaan..?
Tarkoitan vaan sitä että meneekö se homma vaan että äiti itse päättää että uskaltaako vielä tehdä lapsia (kestääkö paikat) ja lääkärit vaan estelee (ettei vaaan tulisi jotain)...

Mitenhän tuollainen kohdunrepeämä sitten hoidetaan ja onkohan se miten yleistä...?

meillä poika oli 4115g ja mahtui kyllä hyvin tulemaan, vaikka oli ensimmäinen, tikkejä ei olisi tullut varmaan YHTÄÄÄÄN...Mutta kaikki päin persettä.
Napanuora kaulanympäri TOSITOSI tiukasti, jonka vuoksi ponnistusvaihe kesti 1h!!Ponnistusvaihe oli myös niiiiiiiiin kivulias, että itkin, huusin jne.

Syksyllä aletaan varmaan toista yrittään, mutta vieläkin pohdin, että mitä kautta sen lapsen olisi hyvä tulla.....

Mulla oli vielä se, että vauva vietiin teholle heti synnyttään, enkä nähnyt reppanaa yli tuntiin....tämän vuoksi mulla kesti kauan ennen kuin edes ymmärsin kenet olin synnyttänyt.....

Mutta kun lukee noita sektio juttuja, niin ehkä kuitenkin koitan vielä alakautta...ja vaaaaaadin tällä kertaa kunnon kipulääkkeet yms....

Ap:lle suosittelisin alatiesynntystä, ainakin kokisit minkälaista se voisi olla. Koska sulla voi kaikki mennä tosi hyvin, ja toipuminen siitä on paljon paljon nopeempaa kuin sektiossa.....

Ystäväni synnytti alakautta, sai kolmannen asteen repeämiä, häntäluu murtui, menetti verta niin paljon että sai verta lisää eikä istunut kolmeen kuukauteen.
Mun muksu syntyi suunnitellulla sektiolla. Eipä tullut repeämiä ja istuakkin pystyi heti. Olin jo täysin toipunut kolmantena päivänä leikkauksesta ja sen jälkeen elin ihan normaalisti (kannoin myös kaikkea koska eipä mulle painorajoituksia kerrottu ja kaikki meni hyvin).

Kaipaisin myös perusteluja miksi alatiesynnytyksestä toipuu muka nopeammin. Ei kannata väittää jotain jos siihen ei ole perusteluja. Luonnollisuus sitten ei ole peruste.

Ei ole mullakaan mitään ""varmaa tietoa"" siitä miten monta sektioita kohtu kestää, ja tuskin kenelläkään on. Eihän sellaista oikein voida tutkia...! Tiedetään vaan että mitä useampi sektio on takana ja mitä nopeammin seuraava raskaus alkaa, sitä suurempi riski, mutta esim. äidin kudostyyppi ja ikä vaikuttaa myös. Kohdun repeämä, jos sellainen pääsee käymään, on sitten vakava asia. Hengenvaarassa ovat sekä äiti että vauva ja usein koko kohtu joudutaan poistamaan.

Edellisten esittämä väittämä siitä että alatiesynnytyksestä toipuu KESKIMÄÄRIN nopeammin, on kyllä ihan ""tutkittu juttu"". Poikkeuksia on joka suuntaan, mutta tässä tarvitaan taas sitä TODENNÄKÖISYYDEN käsitteen ymmärtämistä: alatiesynnyttänyt toipuu YLEENSÄ nopeammin kuin sektioäiti. Samoin vauva. Jos joku ei usko, käyköön alan kirjastossa lukemassa :-)

Sektiossa näkee miten paksu/vahva kohtu on ja siitä päätellen lääkäri sitten suosittelee jotain. Näin siis minulle kerrottiin. En sitten tiedä voiko sitä kohdun kestävyyttä mistään nähdä ennen raskautta. Minulla kohtu alkaa olemaan aika heppoinen arven kohdalta, joten tuli toi suositus pitää 8v. taukoa. Kerkeää vahvistumaan kokonaan. Vähän tuntuu haikealta kun ei enää lapsia saa. Minä olen nuori mutta mies 10v vanhempi niin näinköhän se peli enää toimiikaan 45vuotiaana ;)
No joo!
mutta siis äitihän sen päättää tekeekö lapsia lisää vai ei. lääkärit vain faktan pohjalta antaa suosituksia!

Neuvolan th kertoi että aikoinaan hänen luonaan kävi äiti JOLLE OLI JO TEHTY 7 SEKTIOTA!! että riippuu monen monesta asiasta mikä kestää ja kui paljo!
jos kohtu repeää, se yleensä poistetaan. siinä tilanteessa keskitytään vain äidin ja vauvan hengen pelastamiseen!

Mäkin olen miettinyt tätä. Yleensä sanotaan, että kolme, enempää ei paikat (arvet) kestäisi. Näin mullekin sanottiin Kättärillä.

Eipä sillä, että enempää haluaisin. Yksi riittää (nenäkkäille tiedoksi - tehtiin hätäsektiona 18 tunnin synnytyksen ja 3 tunnin ponnistuksen jälkeen) kyllä mulle, seuraavan kerran haluan vauvan viereeni heti enkä puolen vuorokauden kuluttua ja olis ihan kiva pystyä liikkumaankin seuraavan viikon aikana :-/ lisäksi vatsalihakset katkaistaan = vitunmoinen treeni ennenkuin ovat entisessä kunnossa.

Minulle on tehty ne viisi sectiota (sectioviilto on minulla pystyssä) eikä viimeisessä sectiossani helmikuussa päädytty mieheni kanssa vieläkään sterilisaatioon, sillä kohtuni kestäisi vielä ainakin yhden raskauden ja section. Olen suht nuori äiti joten eihän sitä koskaan tiedä...
Itselläni 4 sectiota tehtiin 8vuoden sisällä ja nyt tämä viides 8 vuotta neljännen jälkeen.
Jokaisessa leikkauksessa leikkaava lääkäri kyllä kertoo jollei vatsanpeitteet enään kestä uutta raskautta ja tällöin hän kyllä suosittelee sterilisaatiota.

alatiesynntyksestä kyllä voi hyvinkin toipua paljon nopeammin kuin sektiosta. Ystäväni synnytti klo 15.01 ja 30min siitä (kun oli tikattu ja pesty) niin hän jo käveli, istui ja kanniskeli vauvaansa!!!!!!!!!!!!!!!!!Tiedän myös muita tämmöisiä tapauksia....

Että näin.....

Mä olin itse tosi kipee 3 päivää....ja 2kk en varmaan pystynyt kunnolla istuun, MUTTA mulla menikin kaikki vähän päin persettä....

Synnytin esikoiseni sektiolla ja toisen lapseni alakautta.Ja sektiosta toipuminen kesti mulla n.4 viikkoa.Alatiesynntyksestä toipuminen n.päivän.Vaikka tikkejä tuli alapäähän alatiesynnytyksessä,en ollu yhtään kipee ja toivuin nopeasti.
En voi kertoa kuin omasta kokemuksesta,että alatiesynnytys oli mulle tosi helppo juttu sektioon verrattuna.

Kyllä sektion voi tehdä viel senki jälkeen,vaik kohtuun tulis repeämä.Se paranee samoin kuin sektiohaavaki...Mä synnytin reilun vuoden päästä sektiosta toisen lapsen alateitse ja sektiohaava oli hyvin parantunu ja raskaus ja synnytys sujui tosi hyvin.
Mun kaverilla tuli kohtuun repeämä ekan sektion jälkeen ja silti voi vielä tehä uuden sektion.

Suurimmassa osassa alatiesynnytyksiä toivutaan nopeammin kuin sektioista. Jos kaikki menee hyvin (kuten minun tapauksessani), tikkauksen jälkeen marssin suihkuun ja suihkun jälkeen kanniskelin vauvaani. Siis pystyssä n. 30min - 1 h synnytyksen jälkeen.

Tietysti aina ei kaikki mene näin hyvin ja vaurioita voi tulla myös alatiesynnytyksessä.

Mulla ei omaa kokemusta ole, mutta tuttavalleni on tehty kolme sektiota ja nyt oli sanottu, että ei enää mielellään raskauksia (TAYS). En sitten tiedä miksi, oliko ollut jotain ongelmia ehkä.
Itse en tiedä vielä miten toimisin, jos saisin toisen vauvan. Sektio kiinnostaisi kyllä, koska alatiesynnytys oli minulle aika kova kokemus imukuppeineen, verenhukkineen, istukanirrotuksineen jne. Siitä jäi todella ikävät muistot.

Ellei sinulle ole tehty sektiota, miten voit sanoa, että alatiesynnytyksestä toipuu nopeammin?

Kyllä se on ihan ihmisestä kiinni miten toipuu. Jotkut jotka ovat synnyttäneet alateiste ja sektiolla kertovat toipuneensa sektiosta nopeammin.

Itselläni ei ole kokemusta muusta kuin sektiosta, mutta siitä toivuin tosi nopeaa, joten enpä usko, että alatiesynnytyksestä niin nopeaa toipuisin.

Ellet ole kokenut alatiesynnytystä, miten voit sanoa, että toipuisit alatiesynnytyksestä hitaammin? Sinulla on nyt vähän logiikka hakusessa.

SUURIMMASSA OSASSA TAPAUKSISTA ALATIESYNNYTYKSISTÄ TOIVUTAAN NOPEAMMIN KUIN SEKTIOISTA. Lääketieteellinen fakta.

Yhteistyössä