Miten/mihin käytätte smetanaa ja ranskankermaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten käytätte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen käyttänyt niinkuin kermaa, maku on van vähän happamapmpi sitten. esim paistaa esim jauhelihaa, sipulia ja pari rasiaa herkkusieniä suolaa ja pippuria ja päälle ranskankermaa niin avot pastakastike on valmis.
smetanaa tulee esim stroganofiin ja olen tehnyt myös currykastiketta sellaisella ohjeella mihin tulee smetanaa ja on hyvää.

rasvaisiahan nuo on molemmat. ranskankermaa saa kevyempänkin, en tiä smetanasta. et ei ihan joka päivä tai viikkokaan..

Tahnoihin, joilla voi täyttää leipiä, lettuja tai höystää eri mallisia uuniperunoita ja -kasviksia.
Joskus suolakurkun, hunajan ja ruisleivän kanssa venäläisenä alkupalana.
Joskus teen niistä helppoa uunikalaa (kala alle ja mausteet smetanaan/ranskankermaan ja kipataan kalan päälle)
Kasvissosekeittoon koristeeksi ja maun pyöristäjäksi sejö vähän topakampiin stroganov-tyyppisiin kastikkeisiin. Teinitrio pitää kermaisista keitoista, ja tekevät ranskankermalla melkein keitosta kuin keitosta "kermaisen".
On siihen joskus laitettu vaniljasokeria ja kanelia ja tarjottu omenapiirakan "kastikkeena".
On mulla melkein aina purkki ranskankermaa jääkaapissa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23147009:
Ok, saisko ohjetta tohon kastikkeeseen? Ite aina laitan lohen uunivuokaan ja samaan vuokaan kerman+hieman juusotraastetta ja mausteet päälle + uuniin. Mutta millainen kastike lohelle johon smetanaa käytetään??

Tuota. Se smetanahan on se kastike, joka siihen sulaa kalan ympärille uunissa... En ymmärrä nyt tätä ollenkaan.

Smetanaa käytän yleensä stroganoffissa sekä lohen kanssa. Joskus olen laittanut kuivakakun päälle sulatettua suklaata + smetanaa.
Ranskankermaa käytän joskus suolaisissa piirakoissa, mutta useimmiten pastakastikkeissa.

Yhteistyössä