Miten merkkaatte lapsen vaatteet?

sau
meillä on monta lasta ja vaatteet kiertävät isommilta pienemmille, joten olen ottanut tavaksi kirjoittaa/merkitä vaatteisiin vain sukunimen, niin ei mene älyttömäksi sottaamiseksi ja päällekirjoittamiseksi nimien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
nimi pesulappuihin. Apteekin teippiin nimi ja kiinni sukkiin/yms.

Tätäkin näytetään käytettävän, itsekin mietin: http://www.euroteam.fi/
Kangaslappu pojan nimellä ei toimi meillä.. lappu on niin iso ettei se sovi joka vaatteeseen!!

Paras on kanttinauha toisesta päästä kiinni ja pojan nimi tekstiilitussilla siihen.

Kysyit Dymosta - Mun mielestä on hankala. Kaikkiin ei voi kiinnittää ja irtoilee pesussa.
Meillä toimii parhaiten ihan perinteinen tekstiilitussi. Suosittelen kapeakärkistä! Nimikirjaimet vaan jonnekin pesulappuun tai sisäsaumaan. Kierrätettyihin vaatteisiin olen joko ommellut kanttinauhaa/nimik. tai leikannut vanhat nimikoinnit pois pesulapusta ja laittanut uuden.

Tuota apteekin teippiä aion kyllä kokeilla sukkiin yms. Siis vissiin on kyse siitä tekstiiniteipistä?

Tumput ja villasukat meillä on merkattu langalla. Ts. kaikissa on samanvärinen langanpätkä solmussa - yksinkertaisuudessaan toimii

:wave:

Meillä on sellaisia silitettäviä/ommeltavia nimimerkkejä isolle siskolle ostettuna. Itse en halunnut laittaa nyt nimeä ollenkaan kun vaatteet kiertävät lapselta toiselle joten leikkasin vaan sen pikkuisen kuvion, kukka meidän tapauksessa, ja silitin tytön tavaroihin kaikkiin sellaisen :) Ja merkkasin 3 vaatekertaa joita käytämme päiväkodissa, ei tarvi alkaa kaikkea merkkaamaan...

Itse ole n joko kirjoittanut tekstiilitussilla pesulappuun ja niihin vaatteisiin, joita en halua merkata, olen liimannut pätkän apteekista saatavaa haavateippiä ja kirjoittanut nimen siihen. Teippi toimii älyhyvin esim. villasukissa ja lapasissa, jos ei jaksa neuloa nimeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Ja merkkasin 3 vaatekertaa joita käytämme päiväkodissa, ei tarvi alkaa kaikkea merkkaamaan...
:eek: Käytetäänkö teillä siis päiväkodissa ihan samoja vaatteita lähes joka päivä. Yhdet vaatteet varalla ja kaksia muita vissiin vaihdellen...

Pitää ihan kysyä että, minkä takia näin?
No mitä haittaa siitä on jos tytöllä on tänään punainen puku, huomenna keltainen ja ylihuomenna vihreä ja taas sitten samalla tavalla? Miksi ihmeessä merkkaisin koko vaatekaapin kun ne kohta jo jäävät taas pieneksi ja uudet vaatteet pitää taas merkata?

Kyseessä siis pikkaisen päälle vuoden ikäinen lapsi. Ja kuka sitä kyttää onko alla joka kolmas päivä sama body? Ei meillä noita vaatekertoja edes paljoa päälle kolmea ole... bodyja ja puolipotkareita on reilummin. Pestään vaatteita kuitenkin n. joka toinen päivä samalla kun vaipat pestään. En näe järkeä siinä että hamstraan yhtä vaatekokoa kaapin täyteen kun tyttö kasvaa kauheeta vauhtia.

Niin ja unohtui mainita ettei tyttö ole edes ma-pe hoidossa, yleensä hoitopäiviä on kaksi tai kolme viikossa, ei edes perättäisinä päivinä aina. Niin tuskimpa hän itse tai kukaan muukaan sitä katsoo mitkä vaatteet päällä on :)

Ja merkkasin 3 vaatekertaa joita käytämme päiväkodissa, ei tarvi alkaa kaikkea merkkaamaan...
:eek: Käytetäänkö teillä siis päiväkodissa ihan samoja vaatteita lähes joka päivä. Yhdet vaatteet varalla ja kaksia muita vissiin vaihdellen...

Pitää ihan kysyä että, minkä takia näin?
No mitä haittaa siitä on jos tytöllä on tänään punainen puku, huomenna keltainen ja ylihuomenna vihreä ja taas sitten samalla tavalla? Miksi ihmeessä merkkaisin koko vaatekaapin kun ne kohta jo jäävät taas pieneksi ja uudet vaatteet pitää taas merkata?

Kyseessä siis pikkaisen päälle vuoden ikäinen lapsi. Ja kuka sitä kyttää onko alla joka kolmas päivä sama body? Ei meillä noita vaatekertoja edes paljoa päälle kolmea ole... bodyja ja puolipotkareita on reilummin. Pestään vaatteita kuitenkin n. joka toinen päivä samalla kun vaipat pestään. En näe järkeä siinä että hamstraan yhtä vaatekokoa kaapin täyteen kun tyttö kasvaa kauheeta vauhtia.

Niin ja unohtui mainita ettei tyttö ole edes ma-pe hoidossa, yleensä hoitopäiviä on kaksi tai kolme viikossa, ei edes perättäisinä päivinä aina. Niin tuskimpa hän itse tai kukaan muukaan sitä katsoo mitkä vaatteet päällä on :)
En minä ulkonäön takia sitä pohtinut, mutta enemmän pyykinpesun. Meillä pestään vaatteita viikonloppuisin. Loppuisi lapselta vaatteet kesken arkiviikon :LOL: Mutta enemmän minä omaksi ilokseni lapsella pidän vaihtelevia vaatteita. Kaikki vaatteet käy hoitoon, joten vaatteita myös kuormitetaan tasaisesti.

Kyllä meillä esim koko 80 ja 86 oli erittäin pitkään käytössä...

Tussilla yleensä paidoissa niskaan tai siihen lappuun niskassa, housuissa vyötärölle tai siihen lappuun.
Hanskoissa, kengissä yms saatan laittaa ulkopuolelle johonkin näkyvämpään paikkaan, etenkin jos on sellaset, että monilla on samanlaisia.

Sukunimenkin taisi joku vinkata =) :wave:

Permanent-tussilla olen kirjoittanut vaatteessa olevaan valmiiseen nimilappuun nimen tai jos sitä ei ole niin olen kirjoittanut pesulappuun. Ohut tussi on parempi kuin paksu. Mistä muuten noita tekstiilitusseja on saatavilla? Onko jälki kestävämpää pesusta pesuun kuin permanent-tussilla? Joissakin lapuissa olen huomannut haalistumaa permanent-tussilla tehdyissä merkinnöissä, mutta menettelee varsin hyvin tuo permanent-tussikin.

Lapasissa ja neulesukissa on hyvin toiminut maalarinteippi, johon olen kuulakärkikynällä merkinnyt nimen. Kannattaa levittää lapasta tai sukkaa varresta, kun laittaa sitä teippiä, niin se teippi pysyy paremmin myös silloin kun lapanen tai sukka on käytössä.

Ainakin noissa meidän pojan talvikengissä on sisäpuolella on joko nimilappu tai pesulappu, johon nimen on saanut. Miten merkkaatte esim. sellaiset nahkakengät, joissa ei ole lappuja sisällä?

Mäkin laitan nykyisin nimen sukunimenä, niin menee samat merkinnät pikkukakkosellekin.

Piti tulla katsomaan uudelleen, että mites se teippijuttu menikään...

Ahmuttarelle vastaisin, että tekstiilitusseja saa ihan marketeista ja kirjakaupoista. Joku kuulemma käyttää myös pakastustussia.
Mä olen kenkiin merkannut ulkopohjaan kirjaimet. Vaaleammissa pohjissa/ pohjan sisäsivussa näkyy musta tussi ihan riittävästi. Haalistuuhan se, mutta ei paljon vaivaa laitta uudelleen. Mustissa nahkakengissä meillä on sisäpuoli vaalea, siihen siten vaan - nyt tosin päätin, että kun seuraavat tulevat vastaan niin koitan tuota teippikikkaa.

Yhteistyössä