Miten maistuu vihannekset?

Footballers Wife

Aktiivinen jäsen
26.06.2005
2 238
0
36
Mites teidän tenaville maistuu vihannekset? Olen ihmetellyt, kun joskus päivitellään, ettei muksut suostu syömään vihanneksia ja meidän lapsille (3,5 ja 1v9kk) ne on suurinta herkkua. Tänään jakoivat kokonaisen jäävuorisalaatin keskenään =) Kaikenväriset paprikat, kurkku, porkkana, herneet ja maissi on suosikkeja. Vai onko niin, että se vihanneksista kieltäytymisikä on meillä vasta edessä?

Meillä lapsille maistuu hyvin porkkanat,tuorekurkku,paparikat ja salaatti.Herneet hernekeittona.Luulen että lapset tottuvat eri makuihin helpommin.Mene ja tiedä :)
Lapsuudenkodissani syötiin aina terveellisesti (vähärasvaista,-suolaista,kuitupitoista kotiruokaa) ja myönnän että näin aikuisenakin pidän terveellisestä ruuasta.

Mulla tytöt, reilu 1-v ja vajaa 3-v, eläisivät pelkällä salaatilla ja hedelmillä, jos vaan voisivat. Lisäksi, jos saisivat itse valita, olisi tarjolla tietysti nakkeja. Ruokalautaselta katoaa aina ensin salaatti ja lihat, sitten keitetyt porkkanat. Perunat kyllä jää lautaselle lähes aina, heh...

Mahtaakohan sillä olla jotain tekemistä asian kanssa, että meillä on aina, ihan vauvasta asti, laitettu lautaselle salaattia? Olen raastanut sen ihan hienoksi, joten sitä pystyy hampaatonkin nieleskelemään. Lisäksi aina ruokaa laittaessani olen antanut tytöille käteen kurkun yms. paloja.

Olen ollut huomaavinani, että niillä kavereilla, ketkä ovat alkaneet antaa lapselle salaattia vasta 1-v aikoihin, yleensä se uppoaa hitaammin kuin niillä, joilla se on aina kuulunut ruokavalioon...

Meillä maistuvat vihannekset hyvin. Tosin herneet vähän hitaammin. Mutta kyllä niitä joka kerta lautasella onkin tarjolla. Kokoliha on yleensä se, joka tahtoo jäädä mutta en ole sitä pakottanut syömään, lihaan varmasti oppii iän myötä.

3-vuotiaalle maistuu vihannekset hyvin. Jäävuorisalaattia ei halua sillä se tarttuu kitalakeen kiinni syödessä.

oon kanssa ihmetellyt kun "lapset ei syö vihanneksia". Niitähän on niin paljon erilaisia että luulis jonkun, ainakin josain muodossa maistuvan.

Meidankin lapsille, varsinkin kahdelle nuoremmalle, maistuu hyvin vihannekset . 3-vuotias kuopus ei paljon muuta soisikaan...Vanhinta joutuu vahan painostamaan joidenkin vihannesten syontiin ; on tainnut kavereiden vihanneskielteisyys tarttua :/

Ei se kokonaan "tuputtamisen" ansiota voi olla... Toki vauvana esikko sai vihanneksia soseena, mut muuten tahtoo nyt (1v6kk) "unohtua" multa se tarjoaminen... Jäävuorisalaattia ei tahdo oikein saada syötyä, mutt kaikkea muuta vihannesta kyllä syö mielellään silloin kun sitä on! Samoin marjoista ja hedelmistä tykkää ihan hirmusesti... Viime kesänä kun oli just oppinu kävelemään, niin kävi ihan itsekseen marjapuskissa syömässä herukoita ja karviaisia! :laugh: Innolla odotan ensi kesää, suussa mukavasti hampaita niin sitten rouskutellaan porukalla kaikkea kivaa - äiti itsekin aikoo "ryhdistäytyä"!!! :heart:

Meillä kans vihannekset maistuisivat paremmin kuin pääruoka. Isäntä tuossa juuri tuskaili, että pitäisi antaa kurkut, tomaatit ym. vasta kun perunat ja kastikkeet on syöty...

Meillä on selvä järjestys miten syödään, hauskasta on että kaikki pitää olla erikseen esim kastiketta ei saa laittaa perunoiden päälle. Ja sitten molemmat syövät ensin lämpimät vihannekset tai juurekset laji kerrallaan ja sitten salaatin lopuksi lihan/kalan/kana jos siis vielä on nälkä. Eskarilainen on hyvin tarkka siitä että lautanen on samanlainen kuin heidän eskarissa piirtämä ruokalautasmalli =)

Kyllä se siellä alun asennekasvatuksessa ja totuttelussa taitaa olla tuo vihannesten syönti. Omat lapset syövät nyt ja ovat pienestä asti syöneet mielellään hedelmiä ja vihanneksia sekä marjoja. Mutta meillä uusio ja miehen kaksi lapsta suorastaa sylkevät kaikkeen terveelliseltä ja vihanneksilta haiskahtavaankin :D Taivuttelulla ja suuurella huudolla saamme heidät ottamaan lautaselle hiukka salaattia jota sitten tökitään ja lopulta heitetään roskiin :( Eivät ole koskaan totutelleet kasvisten syöntiin niin nyt murkkuna se ei kyllä onnistu. Oikein perussuomalaisia jörriköitä vihannes on HK:n sininen :D Tosin miehenikin on alkanut tuoreravintoa syömään vasta nyt aikisena minun kanssani joten toivoa on :D

No, meidän lapset tai vanhempi (pian 3v) on kyllä poikkeus tässä sakissa... Herralla on ollut kesästä asti joku ihme ronkelikausi (ei mene kuin makarooni/riisi + liha/kala/kanakastike tai makaroonilaatikko) alas ja vihanneksista ainoastaan kurkku. Sitä voisi syödä rajattomasti. Siskosta (1v) ei vielä oikein tiedä. Äidillä on ollut stressiä tuosta vihannestenkin syömättömyydestä (ennen tätä jaksoa kaikki maistui ja oikein miehen annokset). Neuvolasta kuitenkin sanoivat, että syököön mitä syö kun ihan hyvin jakselee+kasvaa. Saapas nähdä miten käy päiväkodissa, jossa aloitellaan pian 3 pv viikossa... :whistle:

Mulla on ongelmia saada miehen lapset ( 7 & 10 v) syömään ruokaa jota poikani kanssa olemme tottuneet syömään. Ovat niin herkkäkurkkuisia että alkavat yökkiä. Vihanneksista juurikin ja myös kerran kun tarjoilin sametinpehmeää vispipuuroa...!!! Ja sitten tietenkin kertovat äidilleen että on pakotettu syömään porkkanaa... :( kuitenkin haluaisin että oppisivat terveelliset ruokatavat.

Meillä 4v poika ei syö muuta vihannesta, kun keitettyä porkkanaa. Jonkun sekavihannespussin kun heittää keiton sekaan, niin ne kyllä menee, mutta siinä se sitten onkin. Joka päivä laitetaan lautaselle jonkinlaista vihannesta, mm.kurkkua, tomaattia,porkkanaraastetta.... mutta kun ei syö niin ei syö. En viitsi väkisinkään kurkkuun tunkea. Eikä ole siitä kiinni, ettei olisi vauvana syötetty vihanneksia.

Ovatko hyvät vihannesten syöjät perheistä, joissa aikuisetkin syövät vihanneksia ilman mutinoita ja joka ruualla? Niitäkin perheitä on, joissa lapsille laitetaan parsakaalta lautaselle, mutta aikuiset itse yökkivät sille.

Meillä lapset ovat tottuneet, siihen, että lähes joka ruokakerralla pyödässä on myös tuoresalaattia (lämpimien vihannesten lisäksi) ja hyvin menee miltei kaikki alas. Me isotkin syödään paljon vihanneksia ja mallin mukaisesti myös lapset haluavat niitä lautaselleen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2006 klo 13:43 Mammutti kirjoitti:
Kyllä se siellä alun asennekasvatuksessa ja totuttelussa taitaa olla tuo vihannesten syönti. Omat lapset syövät nyt ja ovat pienestä asti syöneet mielellään hedelmiä ja vihanneksia sekä marjoja. Mutta meillä uusio ja miehen kaksi lapsta suorastaa sylkevät kaikkeen terveelliseltä ja vihanneksilta haiskahtavaankin :D Taivuttelulla ja suuurella huudolla saamme heidät ottamaan lautaselle hiukka salaattia jota sitten tökitään ja lopulta heitetään roskiin :( Eivät ole koskaan totutelleet kasvisten syöntiin niin nyt murkkuna se ei kyllä onnistu. Oikein perussuomalaisia jörriköitä vihannes on HK:n sininen :D Tosin miehenikin on alkanut tuoreravintoa syömään vasta nyt aikisena minun kanssani joten toivoa on :D

näinhän minäkin ajattelin aikasemmin, että totuttelussa, mutta minkäs teet jos 2,5 vuotias ei syö sitä mitä aikaisemmin!
ja tähän mennessä syönyt kaikkea, jos olen yrittäny jotain "piilottaa" ruokaan huomaa heti. ennen napsi maisseja lautaselta suuhunsa ja söi ne ensimmäisenä, nyt jos jossain ruoassa on melkein oksentaa jos vahingossa mennyt suuhun.
samoin esikoinen söi 4 vuotiaaksi asti kaikki. nyt ei syö sieniä (edes jauhettuna) eikä nakkeja tai makkaraa.

eiköhän nämä ole semmosia mitkä menee ajan kanssa ohi.
laitan aina kaikkea kuitenkin lautaselle, mutta tuputtamaan en ala, koska molemmilla on tämä herkkä oksennusrefleksi.
itselläni on kammoja vieläkin joistain ruoista mitä piti väkisin syödä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 05:13 hi-5 kirjoitti:
Ovatko hyvät vihannesten syöjät perheistä, joissa aikuisetkin syövät vihanneksia ilman mutinoita ja joka ruualla? Niitäkin perheitä on, joissa lapsille laitetaan parsakaalta lautaselle, mutta aikuiset itse yökkivät sille.

Meillä lapset ovat tottuneet, siihen, että lähes joka ruokakerralla pyödässä on myös tuoresalaattia (lämpimien vihannesten lisäksi) ja hyvin menee miltei kaikki alas. Me isotkin syödään paljon vihanneksia ja mallin mukaisesti myös lapset haluavat niitä lautaselleen.

Meillä koko perhe syö ihan samat sapuskat. Paitsi siis lapset nirsoilee. Ovat kylläkin tietämättään syöneet esim. sieniä kun olen "piilottanut" ruokaan, ja kyseisen aterian jälkeen kehuivat miten oli tosi hyvää ruokaa =) Haluaisin vain että mieheni lapset oppisivat syömään vihanneksia, ovat niin kalpeita ja laihojakin. Toinen ei suostu syömään kalaa, paitsi jos ei tiedä sen olevan kalaa niin johan maistuu! En ikinä laittaisi lasten lautaselle jotain mitä omallani ei ole. Salaattikin menee murunen pitkin hampain ja kurkkua syövät. Uskon vaan että on opetuksesta kiinni, äitinsä ei laita heille vihanneksia ja kurkunkin päälle on opettanut aromisuolaa (!!!) koska itse laittaa. onneksi eivät sitä enää vaadi. Oma poikanikin on välillä protestoinut mutta on pienestä saakka oppinut syömään monipuolisesti ja syö edelleen. Lasten kiusaamisesta en tykkää mutta moraalini ei anna periksi luopua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 05:13 hi-5 kirjoitti:

Meillä kaikki syövät samaa ruokaa. Paitsi minä äiti en voi sietää keitettyä porkkanaa =) jäi kammo lapsuuden kesäkeitoista... Lapset rakastaa keitettyä ja raakaa porkkanaa, raakana tykkään itsekin. Meillä ei syödä ollenkaan punaista lihaa ja lapset on tottuneet syömään paljon kalaa ja kanaa. Esim kirjolohikiusaus on yksi heidän herkkuruoistaan. Lapset tykkää myös sienistä, joita käymme itse poimimassa. Mitään ruokia ei tuputeta, eikä joka ruoalla ole välttämättä kasviksia. Saatan antaa juuri ennen ruokaa porkkanan jyrsittäväksi. Hedelmiä on koko ajan tarjolla. =)

Ai niin, lapsille kyllä annetaan punaista lihaakin =)

Voisi kuvitella, että tuollaisen 2.5v-3v:n nirsoilu jossakin ruoka-aineessa liittyy lähinnä kehittymässä olevaan omaan tahtoon ennemmin kuin siihen, että äskettäin maistuva olisikin muuttunut pahaksi. Isompien lastenni kanssa tein aina niin tuon ikäisenä, että oli pari vaihtoehtoa josta sai itse valita mitä lautaselle haluaa, siis vihanneksista. Nyt olen huomannut +2v:llä kuopuksella tuota vastustamista alkavan kehittymään myös ja ruokiinhan se aika usein kohdistuu (nukkumisen lisäksi) =)

Yhteistyössä