Miten maha voi olla näin iso raskausviikolla 31?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jättiläinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jättiläinen"

Vieras
Odotan toista lastani. Esikoisen kohdalla maha oli kyllä myös iso, mutta ei mitään verratuna tähän nykyiseen tilanteeseeni! Tyttö syntyi rv 42+2 ja oli 54 cm 4360 g, joten isohan hän oli, eikä synnytys todellakaan mennyt kuten olin ajatellut (käynnistys -> 28 h supistuksia -> sektio).

Nyt pelottaa, että mikähän jättiläinen tuolla kohdussa oikein asustaa! Sokerirasituksessa olen käynyt ja arvot olivat hyvät (4,5 - 5,5 - 5,7). Syönyt olen varmasti liikaa ja aivan huonosti! Painoa on tullut jo 14 kg :O Viime raskaudessa tuli kokonaisuudessaan 18-20 kg, mutta kilot lähtivät kyllä aika nopeasti synnytyksen jälkeen.

Sf-mitta menee yläkäyrillä, mikä ei ainakaan yhtään lohduta. Myös vatsan päältä omaan käteen lapsi tuntuu tosi selvästi. En tiedä onko omia kauhukuvia, mutta isolta tuntuu! Neuvolatäti vain sanoi että 4 kg käyrällä menee ja yleensäkin syntyvät lapset ovat suunnilleen saman kokoisia.

En tiedä onko asialla mitään merkitystä, mutta ennen raskautta BMI 22 ja risat. Nyt vatsanympärys 114 cm! Pituuttakin mulla on 174, joten ei voi mahan kokoa selittää, että "se vaan näyttää isolta kun sä oot niin pätkä".

Neuvoja ja lohdutuksen sanoja tässä nyt kai lähinnä kaipaisin. Kokemukset ovat tervetulleita. Kuinkahan helposti pääsee painoarvioon ja voiko pyytää käynnistystä esim rv 38, jos arvio on suuri? Mitenköhän helposti annetaan lupa?

Mulla on kanssa iso maha. Viikkoa laskettuun aikaan ja ympärimitta on 130cm. Esikoisesta oli 131cm parhaimmillaan. Mullakin normaali bmi, kiloja tullut se 20kg noin ja vauvat ovat aika samankokoisia (esikoinen oli karvan auki 4kg syntyessään ja tämä näyttää olevan hyvin samoilla linjoilla). Joten en usko, että on syytä huoleen, mutta pyytäisin sinuna siinä rv 36 kunnon kokoarvion, niin jos pelottaa niin voivat miettiä käynnistystä varmaankin?

Jotenkin järjen mukaan kun ajattelee, niin en ymmärrä miten tämä voisi olla ainakaan paljoa sen isompi kuin edellinenkään. Söin viimeksikin ihan mitä sattuu, enkä tässä raskaudessa ole mielestäni mättänyt yhtään sen enempää ainakaan. Mutta mistä tää mahan koko oikein voi johtua? Ei ollut viimeksi näin järkyttävä! Lapsivettä pitäisi olla normaalisti.

Arpia tuli viimeksi tosi paljon, että voiko tosiaan johtua osaltaan siitä, että ihossa on ekstratilaa? Tuntuu vähän kaukaa haetulta selitykseltä, mutta kun ei tunnu lohdutusta löytyvän oikein mistään selityksistä :(

Niin kai sitten. Ymmärrettävää tiettyyn pisteeseen, mutta onko normaalia näyttää rv 30 samalta kuin viimeksi rv 40? Eikä tämä tästä ainakaan pienene! Saati että pysyisi edes saman kokoisena, vaan koko ajan tuntuu kasvavan tasaisen tappavaa tahtia. Tätä menoa en mahdu synnärin ovesta sisään!! Että miten isoksi tää oikein voi kasvaa? :S En voi valitusvirrelle mitään, kun koko ajan ahdistaa tämä tila.

toisessa ja sitä seuraavissa raskauksissa lapsi on yleensä isompi kun lapsella on enemmän tilaa kasvaa joten se mahakin on usein isompi.
Kasvu kyllä tasaaantuu.

Itse oli kauhuissani viime raskaudessa kun olin jo 25 viikolla kuin olisin viimeisilläni ja moni sanoikin,että ei voi olla kuin viikko pari jäljellä :)
Mut ei se maha siitä enää hiruisia kasvanut
lapset kooltaan 3800g, 3900g, 4400g ja 3400g

Usko pois, että tuo on ihan normaalia.

Ensimmäisen raskauden aikana kudokset ja iho ovat venyneet. Toisessa raskaudessa siten kohtu pääsee helpommin kasvamaan myös ulospäin eikä ensin ylöspäin kuten varmaan sinullakin on ensimmäisessä raskaudessa pitkänä ihmisenä käynyt.

Itse olen 178 cm pitkä ja ensimmäistä raskautta ei paljoa huomannut ennen kuin äitiyslomalla. Toisessa raskaudessa sellaiset housut, jotka jalassa menin ensimmäistä synnyttämään, eivät mahtuneet puolessa välissä raskautta enää päälle.

Esikoinen painoi 3990g (rv42), sf oli viimeisillään 37cm.
Kuopus painoi 4290g (rv42), sf oli viimeisillään 41cm.
Nyt rv40 ja sf oli viimeksi 40cm. Vatsanympärys 132cm. Veikkailtu käsin ja ultralla samankokoisena syntyväksi kuin kuopus.

Mä olen viikolla 21 ja mun mieskin sanoi että esikoisesta maha oli viimesillään näin iso ku nyt. Painoa ei ole tullut yhtään enempää, eli se vaan kasvanu jotenki nopeammin. Eli näyttäs pitävän paikkansa se että valmiiks venyneet paikat. En ite oo ihastunut tähän, kun mitkään vaatteet ei käy (siis ne mitä oli esikoisesta, alkaa olla jo pienet vaik viimeeks mahtu loppuun asti). Huoh. No, eihän tää ikuisesti kestä.

Mulla on aina maha ollu isompi ku edellisessä raskaudessa. Nyt mennään puolessa välissä ja maha on yhtä iso ku esikoinen rv30.
Kaikki on syntynyt 39+6 - 40+4
Eka 4kg
Toka 3,7kg
Kolmas 3,4kg, että ei se tosiaan aina kerro lapsen koosta se mahan koko, eikä seuraavat lapset välttämättä ole isompia ku edelliset.

Yhteistyössä