Miten mä voisin päästä eroon karkeista ja muusta hyvästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Otat sen lapsen rattaisiin ja menette yhdessä lenkille. Tekee hyvää kummallekin. Ei sun tarvitse sitä lenkkiä juosta, reipas kävely riittää hyvin.

Kaupassa kannattaa käydä vain kerran viikossa, suunnittelet aina viikon ruokalistan etukäteen. Et voi ostaa herkkuja jos et käy kaupassakaan.

Opettele hyvänen aika sentään arvostamaan itseäsi. Haluatko olla diabeetikko ja metabolisen oireyhtymän omistaja? Jos se sun ukkos sulle nauraa niin sano sille että menee itseensä, tai heitä pihalle. Ei toista arvosta sellainen mies joka ei kannusta vaimonsa terveyden edistämistä, tai jopa kieltää sen tai nauraa sille.

Kuinka pienellä paikkakunnalla asut? Jos siellä suinkin on jotain vauvajumppaa niin kipin kapin sellaiseen! Tutustut muihin ihmisiinkin.

Sulle on annettu täällä roppakaupalla hyviä neuvoja, noudata niitä. Jos se on silti ylivoimaista, hakeudu ravitsemusterapeutille tms. Voisit myös miettiä, onko sulla tuossa taustalla masennusta, kun et halua mitään tehdä.

Mun mielestä sun täytyy nyt ymmärtää, että ei ole kysymys pelkästä ulkonäöstä. Noin elämällä ihan oikeasti pilaat terveytesi.

peesi tälle

Jos mennään esim. anoppilaan käymään niin mun tarvii ostaa PALJON herkkuja jotta pärjään siellä... jos mulla ei oo mitään niin hermostun ja mietin koko ajan mitä tekisin... jossain vaiheessa on sit lähdettävä kauppaan ostamaan herkkuja. Sit olo on tyytyväinen kun saan mässyttää niitä. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei se yksinäisyys hävetä kovinkaan paljoa vaan se että musta ei ole mukavaa olla yksin. Inhoan sitä!

Ja totta kai tuokin että ajattelen niin että jos miestä ei kiinnosta niin eipä muakaan jaksa kiinnostaa... herkut on parempia kuin lenkkeily. Ja tyhmä olen! En tiedä miten saan itseäni niskasta kiinni!

Joskus täytyy myös osata olla ihan yksin, ja sun tapauksessa luulen että se tekisi sulle hyvää. Olla ihan vaan itsesi kanssa.

Ai miten saat itseäsi niskasta kiinni? Suutu. Suutu itsellesi tai vaikka miehellesi... päätä että nyt tämä paska loppuu. Ja mies muuten katsoo lastaan aivan varmasti. Jos ei niin siinä sulle syy suuttua.

Älä mene kauppaan jos et pysty olemaan ostamatta herkkuja vaan lähetä mies sinne ostoslistan kanssa ja kiellä ostamasta mitään sokerista. Tyhjennä pakkasesta kaikki pullapaketit ja herkut, samoin kaapeista. Varaa kotiin esim. riisikakkuja, hapankorppuja ja muuta ei-sokerista naposteltavaa. Itse napsin joskus pakastemarjoja, kun on napostelutarvetta.

Missä tilanteissa syöt herkkuja? Telkkarin ääressä? Kahvipöydässä? Mieti käyttäytymistapojasi ja koita muokata niitä. Jos teeveen ääressä esim. neulot tai lajittelet pyykkejä, niin molemmat kädet ovat varattuja etkä voi napostella. Vähennä kahvinjuontia jos se saa sinut herkuttelemaan.

Hanki askelmittari, ja seuraa sitä välillä. Kun askelten määrä kasvaa, se kannustaa nostamaan lukemaa. Hyvä vaaka joka näyttää myös 100g tarkkuudella, on kannattava ostos.
Kiinnitä jääkaapin oveen kuva jostakusta tosisuperläskistä joka ällöttää sinua.

Otat sen lapsen rattaisiin ja menette yhdessä lenkille. Tekee hyvää kummallekin. Ei sun tarvitse sitä lenkkiä juosta, reipas kävely riittää hyvin.

Kaupassa kannattaa käydä vain kerran viikossa, suunnittelet aina viikon ruokalistan etukäteen. Et voi ostaa herkkuja jos et käy kaupassakaan.

Opettele hyvänen aika sentään arvostamaan itseäsi. Haluatko olla diabeetikko ja metabolisen oireyhtymän omistaja? Jos se sun ukkos sulle nauraa niin sano sille että menee itseensä, tai heitä pihalle. Ei toista arvosta sellainen mies joka ei kannusta vaimonsa terveyden edistämistä, tai jopa kieltää sen tai nauraa sille.

Kuinka pienellä paikkakunnalla asut? Jos siellä suinkin on jotain vauvajumppaa niin kipin kapin sellaiseen! Tutustut muihin ihmisiinkin.

Sulle on annettu täällä roppakaupalla hyviä neuvoja, noudata niitä. Jos se on silti ylivoimaista, hakeudu ravitsemusterapeutille tms. Voisit myös miettiä, onko sulla tuossa taustalla masennusta, kun et halua mitään tehdä.

Mun mielestä sun täytyy nyt ymmärtää, että ei ole kysymys pelkästä ulkonäöstä. Noin elämällä ihan oikeasti pilaat terveytesi.

Hävettää tällä vartalolla (ihrakasalla) mennä mihinkään vauvajumppaan, en jaksa tehdä siellä mitään ja toiset on laihoja ja hyväkuntoisia. :(

ymmärrän että pilaan terveyteni! oon käyny ravitsemusterapeutilla ja sain sieltä ohjeet 1000 kalorin diettiin, se ei vaan pitänyt. :( Eikä se pussidiettikään... eikä mikään mitä oon yrittänyt. :(

En tiedä onko masennusta, tuskinpa.

MUTTA KIITOS KAIKILLE KANNUSTANEILLE! OLETTE AUKAISSEET SILMIÄNI JA SAANEET MINUT MIETTIMÄÄN TILANNETTA TAAS UUDESTAAN!

ootko tuntenu muuten olevasi väsähtänyt tai haluton tekemään asioita? Itselläni oli vuosia sitten aika jolloin en olis jaksanu innostua mihinkään tai tehdä mitään. Otatin kilpirauhaskokeen ja siinä oli häikkää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä mene kauppaan jos et pysty olemaan ostamatta herkkuja vaan lähetä mies sinne ostoslistan kanssa ja kiellä ostamasta mitään sokerista. Tyhjennä pakkasesta kaikki pullapaketit ja herkut, samoin kaapeista. Varaa kotiin esim. riisikakkuja, hapankorppuja ja muuta ei-sokerista naposteltavaa. Itse napsin joskus pakastemarjoja, kun on napostelutarvetta.

Missä tilanteissa syöt herkkuja? Telkkarin ääressä? Kahvipöydässä? Mieti käyttäytymistapojasi ja koita muokata niitä. Jos teeveen ääressä esim. neulot tai lajittelet pyykkejä, niin molemmat kädet ovat varattuja etkä voi napostella. Vähennä kahvinjuontia jos se saa sinut herkuttelemaan.

Hanki askelmittari, ja seuraa sitä välillä. Kun askelten määrä kasvaa, se kannustaa nostamaan lukemaa. Hyvä vaaka joka näyttää myös 100g tarkkuudella, on kannattava ostos.
Kiinnitä jääkaapin oveen kuva jostakusta tosisuperläskistä joka ällöttää sinua.

Mä voisin sit laittaa oman kuvani jääkaapin oveen! :(

Hävettää tällä vartalolla (ihrakasalla) mennä mihinkään vauvajumppaan, en jaksa tehdä siellä mitään ja toiset on laihoja ja hyväkuntoisia. :(

ymmärrän että pilaan terveyteni! oon käyny ravitsemusterapeutilla ja sain sieltä ohjeet 1000 kalorin diettiin, se ei vaan pitänyt. :( Eikä se pussidiettikään... eikä mikään mitä oon yrittänyt. :(

MUTTA KIITOS KAIKILLE KANNUSTANEILLE! OLETTE AUKAISSEET SILMIÄNI JA SAANEET MINUT MIETTIMÄÄN TILANNETTA TAAS UUDESTAAN!

ootko tuntenu muuten olevasi väsähtänyt tai haluton tekemään asioita? Itselläni oli vuosia sitten aika jolloin en olis jaksanu innostua mihinkään tai tehdä mitään. Otatin kilpirauhaskokeen ja siinä oli häikkää.

Olen! Erittäin väsynyt ja haluton oikeastaan kaiken suhteen. En jaksa kotitöitä, en jaksa mitään... paitsi haluaisin aina vaan olla kaupassa ostoksilla (etenkin karkkiostoksilla) kun mies tulee töistä... kotona on tylsää niin tykkää lähteä illalla kauppaan. Kilpirauhaskokeet on otettu joku vuosi sitten kun kävin lääkärillä kysymässä laihdutusohjeita mutta ei niissä ollut mitään häikkää.

Mitäpä jos aloittaisit ihan sillä, että haluat syödä TERVEELLISESTI, miettimättä mitään kaloreita? Mun mielestä tuollaiset kaikenlaiset pussidieetit, tiukat kalorirajoitukset yms ovat jo itsessään tie epäonnistumiseen. Kyse on uusista elämäntavoista, ei laihduttamisesta. Opettele vaikka kuukausi uudenlaista ruokavaliota ensin, miettimättä ollenkaan niitä kalorimääriä. Sitten vähitellen alat katsomaan, syötkö liikaa vai sopivasti. Se laihtuminen tulee sit jossain vaiheessa kaupan päälle. Ei kukaan pysy terveellisellä ruokavaliolla ikuisesti läskinä millään. Ravintoaineiden puutokset voi myös aiheuttaa sitä makeanhimoa. Eli täysjyvää ja vihanneksia kehiin.

Hyvä motivaattori voi myös olla se, että pikkuhiljaa lapsesikin alkaa siirtyä samaan ruokavalioon kuin te. Ethän voi lapsellesi syöttää ties mitä moskaa? Ja kun lapsi vielä vähän siitä varttuu, alkaa hän haluamaan herkkuja joka kerta kun äitikin saa... Mutta sitä ikää on turha odotella, tee asialle jotain jo nyt, niin ei tarvitse syödä salaa lapselta.

Minun mielestäni sinulla on kyllä niin iso kolhu itsetunnossa, että sille pitäisi tehdä jotain. Jos et kehtaa esim. vauvajumppaan mennä. Sinä olet arvokas ja hyvä. Arvosta itseäsi.

täällä ex-sokeriaddikti :wave:

Päätin vain, että NYT SE LOPPUU. Kerralla rysäytin makeansyönnin, kaksi viikkoa teki tiukkaa sitten helpotti. Tästä aikaa 6kk.

Nyt täytyy myöntää, että olen lipsunut hieman, mutta edelleenkään ei uppoa kuin kahvin kanssa se 1-2 keksiä tai suklaalevystä se 1-2 palaa. Kohta rysäytetään taas ja makea kerralla pois.

Se ei varmasti ole helppoa, mutta sitkeys palkitaan. =)

Ja kannustuksena, mulla tippui paino huomaamatta ekan 2kk aikana 8kg =)

En kehtaa vauvajumppaan mennä, enkä salille yms. kun tuntuu että oon ihravuori muiden laihojen joukossa!

No tuo ei ole totta, sillä 49% suomalaisesta aikuisikäisestä väestöstä on ylipainoisia. Että ainoa et kyllä ole.

Miksi se mies ei anna sitä kuntolaitetta ostaa?

Ei meillä ole rahaa! Hyvä jos selvitään päivästä toiseen... on tosi tosi tosi tiukkaa. :( Ja eipä tuo itselläkään ihan ekana ole ostoslistalla... olis kuitenkin saatava ruokaa itselle ja lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
En kehtaa vauvajumppaan mennä, enkä salille yms. kun tuntuu että oon ihravuori muiden laihojen joukossa!

No tuo ei ole totta, sillä 49% suomalaisesta aikuisikäisestä väestöstä on ylipainoisia. Että ainoa et kyllä ole.

Kyllä mä sen tiedän. Mutta silti... aina kun näkee ihmisiä salilla, uimassa tai jumpassa (vaikka mainoksissa tai joskus koulun liikuntatunnilla oon käyny) niin ne on LAIHOJA!

Mä vaan päätin että nyt tai ei koskaan. Liityin Kiloklubiin ja kyllä se laittaa miettimään että samalla kalorimäärällä kuin mussuttaa suklaata, voi syödä ihan oikeaa ruokaakin. Takana 7 vkoa ja -5 kg. Mä oon niin tyytyväinen ja energiaa riittää. Mua ei edes huvita maata sohvalla mässyttämässä herkkuja vaan mieluummin lähden ulos tai uimaan tai salille.

Et välttämättä tarvitse kallista kuntolaitetta! Voithan kävellä paikallasi, kun vaikka katselet tv:tä. Tai perusstepperi, maksaako nuo 49? allekkin jos tarjouksessa.

Tai sitten ihan perus jumppaliikettä, netistä löydät varmasti apua. Ja tuleehan kakkoseltakin joku päivä se jumppaohjelma.

Aloita pienestä ja lisää tarvittaessa. Samoin makeansyömiseen, vähennä nyt hyvä ihminen tuota makean määrää!! (Luin aikaisemman viestisi) Vaikka tipoittain! Olen samaa mieltä Phoepsin kanssa, sun täytyy ottaa itseäsi niskasta kiinni, sinusta se hoikistuminen on kiinni =)

Mulla sama tilanne. Ostaisin kaupan tyhjäksi herkuista, tykkään eniten Geishasta ja sit vanukkaista!

Nyt oon saanu pidettyä itseni noin kuukauden etten ole viikolla herkkuja syönyt ja kun pojalla on perjantaina karkkipäivä niin sallin itselleni YHDEN vanukaspurkin. Olen napostellut muuna aikana Cashew-pähkinöitä, ei ne ihan kalorittomia ole mutta parempi kuin herkut ja niitä ei todellakaan pysty vetämään kovin paljoa koska niistä tulee tosi täysi ja öklö olo!

Voi kun saisinkin itseäni niskasta kiinni. Mutta kaikki nämä tekstit täällä sai kyllä mut uudestaan miettimään kaikkea, terveyttä ja elämää muutenki! Kiitokset kaikille! Täytyy näyttää nää myös ukolle niin jos sekin tajuais! :)

Ne herkutko ei maksa mitään? :D Niin ja kyllä niitä kuntolaitteita saa vaikka huutiksesta käytettynä. Kannatan kuitenkin sellaista, missä on kalorinkulutusnäyttö, se on käsittämättömän motivoiva! Ilman sitä en kyllä itse jaksais mitään tehdä.

Olen! Erittäin väsynyt ja haluton oikeastaan kaiken suhteen. En jaksa kotitöitä, en jaksa mitään... paitsi haluaisin aina vaan olla kaupassa ostoksilla (etenkin karkkiostoksilla) kun mies tulee töistä... kotona on tylsää niin tykkää lähteä illalla kauppaan. Kilpirauhaskokeet on otettu joku vuosi sitten kun kävin lääkärillä kysymässä laihdutusohjeita mutta ei niissä ollut mitään häikkää.

kannattaa varmaan otattaa uudestaan kilpirauhaskoe, sehän voi muuttua varsinkin synnytyksen jälkeen. Ei siitä ainakaan haittaa olisi. Liika sokerikin tekee väsyneeksi.

Tulin vielä tsekkaamaan ja olittekin saaneet pitkää keskustelua sillä välin kun olin poikessa. Mä neuvoisin sua aloittamaan tosiaan sen kotiliikunnan jos kynnys saleille yms suuri ja maksaahan nekin aika paljon. Tosiaan jos sä siitä kuntolaitteesta oikeasti haaveilet niin osamaksu on yksi vaihtoehto, sen kympin- kaksi kuussa saa heposti nipistettyä muista menoista. Kun sanoit ettei laite ole ekana ostoslistalla koska teidän pitää saada ruokaa ostettua, niin mieleen tulee että pelkästään muuttamalla ruokailutottumuksia teidän perhe keräisi siihen varat aika äkkiä. Karkit, limut, jätskit, mehut ym epäterveellisyydet maksavat tosi paljon eivätkä kuulu arkiruokaan. Itse tekemällä kevyttä ja terveellistä ruokaa säästää tosi paljon. Esim pussi herneitä maksaa n. 1e ja siitä teet kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle aika monen päivän sopat. Siihen vähän porkkanaa vaikka raasteena sekaan niin hyvää ja kyllä sillä nälkä lähtee.
Jos et halua kuntolaitettakaan hankkia etkä lenkillä käydä (kävely on ilmaista ja jo raitis ilma pelkästään parantaa niin fyysistä kuin henkistäkin oloa) niin hanki kotiin joku jumppadvd. Ne maksaa n. 5e/kpl (tuohon summaan et kovin montaa karkkisäkkiä, jätskipakettia, suklaalevyä ja leivonnaista osta) tai voit mennä kirjastoon ja lainata sieltä. Kirjastokortti ainakin meidän kunnassa on maksuton ja jos palautat tavaran ajoissa, et maksa siitä mitään. Lisäksi sä voit mennä kävellen kirjastoon sekä lainata kirjastosta rukaohjeita sekä laihdutusta ja elämäntapamuutosta käsitteleviä kirjoja.
Kotijumppaankaan ei välttämättä kummoisia vehkeitä tarvita, eräs tuttu oli täyttänyt kaksi huuhteluainepulloa vedellä ja käytti niitä painoina sekä esim. täynnä olevat säilykeruokatölkit käyvät painojen asemasta. Myös kotona tanssiminen kuluttaa kaloreita, radio päälle, jalalla koreasti ja muuta ei tarvita.
Toivottavasti saat asiasi kondikseen :flower: :)

Minä olen kova syömään karkkia, irtokarkkia ja salmiakkia. Kuukausi sitten vain päätin, että nyt alkaa lakko. Samalla loppui melkein kaikki makean synti. Keksit ja pullatkin maistuu liian makealle. Nyt kun on kuukausi mennyt tosi hyvin, mietin, josko samantien lopettaisi karkin syönnin kokonaan. Säästyy rahat, hampaat, ei tule painoa lisää, ei mene aikaa irtokarkkihyllyllä... hyviä syitä on monia...

Yhteistyössä