miten mä saan 2.5v pojan nukkumaan illalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AnnaManna

Aktiivinen jäsen
26.07.2004
4 433
0
36
Kuopio
menee sänkyyn nätisti eikä siellä huuda yms mutta sen jälkeen kun sen sinne pistää niin tulee huoneen ovelle ahkä 1.5 tuntia vähän väliä "pissittää" "janottaa" "haluan yöhalin" "haluan toisen lelun" "pissittää" "janottaa"... ja tätä jatkuu ja jatkuu, kunnes menee itkemiseksi ja mä olen niiiiiin poikki tähän.. meille on vauva tulossa ja mä niin toivoisin että tää iltarumba lopuis ennen sitä |O |O :headwall: :headwall: :'( :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Etkö voisi vaan sanoa tiukasti noihin vaatimuksiin, että ei tipu?

niin sanonkin. ei auta. en mä sille anna lisää juotavaa ku korkeintaan kerran. pissille on pakko päästää. mutta leluasiat ja lisäjuomiset ei tapahdu. silti aina vaan yrittää ja yrittää ja tätä on kohta jatkunut puoli vuotta...

Minkälainen on päivärytmi? illan rutiinit?

meillä aika pitkälti kellolleen kaikki aina samalla tavalla ja lapset kiltisti sängyssä ennen klo 21.. viedää vaa ja peitellään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

meillä aika pitkälti kellolleen kaikki aina samalla tavalla ja lapset kiltisti sängyssä ennen klo 21.. viedää vaa ja peitellään..

no aamulla herätään ja tarhassa ovat 8-16.00. mä tulen töistä 18.30 ja siitä meillä onkin tietyt rutiinit. illalla syödään, pissitään ja pestään hampaat, riisutaan, luetaan sängyssä ja valot pois.. sama juttu joka ilta..

Juu-u... heh... meillä on ihan yhtä kivaa: 'äitii, räkää!' 'äitii, pissaaa!' 'äitii, ei oo kiva nukkuu!'

Nyt alkaa tosin vähän helpottamaan (poika melkein kolmen), alotti puolipäivää hoidossa ja on sen verta väsynyt.

Muuten vien aina vaan tyynesti takasin sänkyyn sen enemää puhumatta tai pukisematta... kyllä se sinne lopulta jää.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:

no aamulla herätään ja tarhassa ovat 8-16.00. mä tulen töistä 18.30 ja siitä meillä onkin tietyt rutiinit. illalla syödään, pissitään ja pestään hampaat, riisutaan, luetaan sängyssä ja valot pois.. sama juttu joka ilta..

Minkä mittaset päiväunet? meillä kohta 3v jos nukkuu yli 1½h menee ilta pitkäks.. (minkä pituset yöunet? )
Iltasatua meillä ei ole, iltapala joskus siinä klo 20, iltapesut, pottailut ja sänkyyn..

Jossain on sanottu että sänky pitäisi "pyhittää" vain nukkumiseen, ei edes iltasatua sängyssä, vaan vaikkapa sohvannurkassa. Sänkyyn vain nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:

Minkä mittaset päiväunet? meillä kohta 3v jos nukkuu yli 1½h menee ilta pitkäks.. (minkä pituset yöunet? )
Iltasatua meillä ei ole, iltapala joskus siinä klo 20, iltapesut, pottailut ja sänkyyn..

Jossain on sanottu että sänky pitäisi "pyhittää" vain nukkumiseen, ei edes iltasatua sängyssä, vaan vaikkapa sohvannurkassa. Sänkyyn vain nukkumaan.

Meillä juuri näin. Poika ei saa leikkiä ja peuhata sängyssään, sitä varten huoneessa on sohva ja lattiatyynyjä. Eikä meillä ollut vauvanakaan mitään mobileja tms. häiritsemässä keskittymistä. Uninalle sentään on kainalossa - sekin vaihtelee päivittäin, minkä valitsee mukaan.

Meillä 2,5v tyttö nukutetaan niin että jompi kumpi vanhemmista istuu samassa huoneessa kunnes on nukahtanut. Yleensä nukkuu vartissa kun kuunnellaaan satukasettia samalla

kuulostaa tutulta.. meil poika 3v ja tarhasta haetaan klo: 16.00 sit syödään, leikitään, luetaan kirjaa, iltapala, pesut ja pisut ja nukkuu ja sit se juttu alkaa tulee ja on pissa hätä ym... mut mä en jaksa sille enää kommentoida kolmannen kehotuksen jälkeen joten talutan sen vaan sänkyyn aina takas. kyl se sinne sit sammuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Bree:
Meillä 2,5v tyttö nukutetaan niin että jompi kumpi vanhemmista istuu samassa huoneessa kunnes on nukahtanut. Yleensä nukkuu vartissa kun kuunnellaaan satukasettia samalla

Miksi lasta ei poeteta rauhoittumaan ja nukahtamaan itse? Mihin tarvitsee aikuista JA satukasettia?

miten teillä kaikilla riittää kärsivällisyys siinä tilanteessa kun lapsi ties kuin monetta kertaa tulee pois sängytä jotain mankumaan?? Itse olen liian monesti liian raivona jo muutaman kerran jälkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja sep:
miten teillä kaikilla riittää kärsivällisyys siinä tilanteessa kun lapsi ties kuin monetta kertaa tulee pois sängytä jotain mankumaan?? Itse olen liian monesti liian raivona jo muutaman kerran jälkeen...

Pakko vaan kestää. Kyllähän se pattiin ottaa, mut ei auta. Ja meillä ainakin tuo vaihe oli lyhyt; nyt poika jää taas kiltisti sänkyynsä eikä lähde haahuilemaan ympäriinsä.

Alkuperäinen kirjoittaja sep:

eipä se pinna aina venykään, mutta kyllä aikoinaan poika sai sieltä tulla sen 20 kertaakin ennen kuin lattialle parkkeerasin hetkeksi.. Aikansa vaatii opettaa lapsi siihen että voi tulla jos on oikeastaan tarve, vessaan tai jano tai pelottaa joku, mutta turhaan ei saa tulla.. Kyllä se siitä, herkkuja vaan äidille suuhun välillä ja taas lapsi sänkyyn.. mitä rauhallisempana pysyy, sen nopeammin se käy..

Jep. Meillä sama homma.
Nukahtamisrumba kestää n.1,5h-3h joka jumalan ilta. Päiväunet nukkuu n.1,5-2h, yritän herättää aiemmin mutta ei suostu heräämään (joka ei usko, saa vapaasti tulla kokeilemaan). Tämä heräämisvaikeus johtuu siitä että nukahtaa päikkäreille niin myöhään (n klo 15) ja pitkän väsytyksen (n.2h) jälkeen.Päikät kuitenkin tarvii, jos ei hyvissä ajoin ala laittaa niin nukahtaa sitten viiden-kuuden aikaan, oltiin sisällä tai ulkona.
Kaiken huipuks poitsu heräilee öisin 2-8 kertaa, nyt on kolme yötä nukkunut vain yhdellä heräämisellä.

Tätä on nyt kestänyt 1,5 vuotta (poika 2v 4kk) ja kuulemma kuuluu ikäkauteen. Rutiinit on samat, joskus voi jotain muutosta tulla. Ei vaan yksinkertasesti malta nukahtaa, ja kun nukahtaa, on niin kuitti ettei jaksaisi herätä. Paitsi toki aamulla on tikkana ylhäällä klo 7:30.

Meillä päiväunille mennään klo 11.30..12.00, jos ei ole itsekseen nukahtanut klo 13 mennessä jää päiväunet väliin, liian myöhään nukutut päiväunet siirtää yöunille menoa sen verran paljon, että menee pari päivää rytmin korjaamiseen..

Meillä siis muutenkin kellon tarkat rytmit:
07 herätys (välillä aikasemmin, välillä vasta 07.20)
08 aamupala
11..11.30 lounas
11.30..12 päiväunille
13.30 herätys (nuorempi nukkuu siis 11.30-13.30, kohta 3v nukkuu n. 12-13.30 )
14.00 välipala
17.00 päivällinen
20.00 iltapala
20.30 yöunille (itsekseen nukahtavat samaan huoneeseen, molemmat unessa klo 21 mennessä normaalisti )

Kokeile näitä:
-anna lapselle runsaasti aikaa illalla ennen nukkumaanmenoa:leikkikää,lukekaa tms.
-samat iltarutiinit joka ilta,kylpy rauhoittaa
-yölamppu(pelkääkö pimeää)?

Yhteistyössä